Hoi iedereen,
Ik heb een eigen build systeem van een paar jaar die ik al langer eens wil upgraden en zoek hier enige verdere info en opinies. Aangezien het nu black friday is en de processor toch wel verouderd is en beetje een bottleneck is denk ik. Dus ook vernieuwing van moederbord en geheugen. Onderaan zullen jullie zien dat ik optie neem tussen AMD en Intel. Graag hoor ik jullie opinie
Huidig systeem:
Monitor: Philips 499P9H (48,8")
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn PC wordt 80% voor het werk gebruikt: CAD toepassingen zoals Revit, Autocad, Office 365, spreadsheets, ERP-software, boekhouding, PDF bewerkingen (grote bouwplannen), soms fotobewerkingen en presentaties. Op een normale werkdag staan meerdere of alle toepassingen tegelijk open. Na de uren kan er soms eens wat gaming gebeuren (call of duty, starfield,..)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Van het huidige systeem zal enkel de case, voeding en HDD (voor data) behouden worden. Voorlopig misschien ook de GPU. en dan heb ik tot max €1000 (excl. BTW!) beschikbaar voor enige upgrades
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD data:Scandisk 3D SSD 1TB (enkel voor data opslag) - staat ook gesynced in de cloud
Case: Be Quiet Silent Base 800
Voeding: Be Quiet power 11 700W
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3060 (Gigabyte) - voorlopig behouden en op later tijdstip investeren in betere kaart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb als basis de Best Buy gids van oktober met de 4K-setup genomen. BBG
Ik kan mij in bovenstaande setup vinden doch ik als fervent Intel aanhanger (en zeer slechte ervaringen met AMD in het verleden), alsook ik geen echte gamer ben en eerder de PC voor uitgebreide zware office toepassingen gebruik vroeg ik mij af om eventueel over te schakelen naar volgende Intel setup welke maar €100 duurder is. (BTW: stroomverbruik van de I7 is voor mij geen issue):
*Edit: Gezien voor mijn activiteiten (CAD-toepassingen) Ik zeker overtuigd ben van een Intel systeem en na nog nachtje reviews lezen en vergelijken heb ik hierbij mijn definitieve samenstelling gemaakt. Deze blijft ook net in mijn upgrade budget van €1000.Graag hoor ik of ik iets over het hoofd heb gezien of er iets beter kan?
Samen met mijn "oude" componenten:
Ik heb een eigen build systeem van een paar jaar die ik al langer eens wil upgraden en zoek hier enige verdere info en opinies. Aangezien het nu black friday is en de processor toch wel verouderd is en beetje een bottleneck is denk ik. Dus ook vernieuwing van moederbord en geheugen. Onderaan zullen jullie zien dat ik optie neem tussen AMD en Intel. Graag hoor ik jullie opinie
Huidig systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-8700K Boxed | ||
1 | Moederborden | Asus PRIME Z370-A | ||
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC 12G (rev. 1.0) | ||
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 800 Zwart/Rood | ||
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix 32GB BL2K16G36C16U4R | ||
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 700W | ||
1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 500GB | ||
Monitor: Philips 499P9H (48,8")
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn PC wordt 80% voor het werk gebruikt: CAD toepassingen zoals Revit, Autocad, Office 365, spreadsheets, ERP-software, boekhouding, PDF bewerkingen (grote bouwplannen), soms fotobewerkingen en presentaties. Op een normale werkdag staan meerdere of alle toepassingen tegelijk open. Na de uren kan er soms eens wat gaming gebeuren (call of duty, starfield,..)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Van het huidige systeem zal enkel de case, voeding en HDD (voor data) behouden worden. Voorlopig misschien ook de GPU. en dan heb ik tot max €1000 (excl. BTW!) beschikbaar voor enige upgrades
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD data:Scandisk 3D SSD 1TB (enkel voor data opslag) - staat ook gesynced in de cloud
Case: Be Quiet Silent Base 800
Voeding: Be Quiet power 11 700W
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3060 (Gigabyte) - voorlopig behouden en op later tijdstip investeren in betere kaart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb als basis de Best Buy gids van oktober met de 4K-setup genomen. BBG
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 319,- | € 319,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 208,99 | € 208,99 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 110,11 | € 110,11 |
1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 115,18 | € 115,18 |
Totaal | € 753,28 |
Ik kan mij in bovenstaande setup vinden doch ik als fervent Intel aanhanger (en zeer slechte ervaringen met AMD in het verleden), alsook ik geen echte gamer ben en eerder de PC voor uitgebreide zware office toepassingen gebruik vroeg ik mij af om eventueel over te schakelen naar volgende Intel setup welke maar €100 duurder is. (BTW: stroomverbruik van de I7 is voor mij geen issue):
*Edit: Gezien voor mijn activiteiten (CAD-toepassingen) Ik zeker overtuigd ben van een Intel systeem en na nog nachtje reviews lezen en vergelijken heb ik hierbij mijn definitieve samenstelling gemaakt. Deze blijft ook net in mijn upgrade budget van €1000.Graag hoor ik of ik iets over het hoofd heb gezien of er iets beter kan?
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed | € 399,- | € 399,- |
1 | Moederborden | MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI | € 265,05 | € 265,05 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 360 | € 90,99 | € 90,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 | € 118,90 | € 118,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 124,- | € 124,- |
Totaal | € 997,94 |
Samen met mijn "oude" componenten:
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming OC 12G (rev. 1.0) | ||
1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 800 Zwart/Rood | ||
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 700W |
[ Voor 69% gewijzigd door Jones_belgium op 21-11-2023 08:31 . Reden: Aangepaste Intel setup ]