Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppie71
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:50
Goedemorgen, ik heb 3 Hdd en een SSD en Ziggo.
Nu zou ik graag deze schijven in het netwerk willen hangen, ik weet dat je daar een NAS voor kunt gebruiken, maar ik vind het nadeel van de NAS dat ik niet meer mijn eigen schijven kan gebruiken maar de schijven die in de NAS komen moet aanschaffen.
Ik heb voorheen een Fritzbox modum gehad waar een USB aansluiting op zat waar ik 1 HDD op kon aansluiten en benaderen, dat werkte prima.
Maar dat was maar 1 schijf, en ik heb nu Ziggo en dus geen Fritzbox meer.
Ik dacht eraan om een Android tv box/mediaplayer aan te gaan schaffen met 4 USB ingangen.
En deze via een Ethernet kabel aan de Ziggo Routerkoppelen.
Maar kan dit?
Kan ik dan via het netwerk de schijven benaderen en bv foto, films en muziek spelen op mijn Tv LG55b6V?
Welke mediaplayer zou dan de juiste voor mijn wensen zijn? of waar moet ik opletten bij de aanschaf hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat heb je zelf al gedaan en opgezocht, want dit is echt erg basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28

MrMonkE

★ EXTRA ★

* knip *
Vragen aan en antwoorden van ChatGPT kunnen we allemaal prima zelf regelen. Laten we dergelijke verhalen hier aub niet gaan copy-pasten.

[ Voor 93% gewijzigd door S1NN3D op 19-11-2023 14:27 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppie71
Goedendag, idd het is nog vrij basic wat ik geschreven heb.
Wat ik zelf al gedaan heb is de schijven middels een usb verdeelblok 4 naar 1 usb op de usb ingang van mijn VU Duo 4k aangesloten.
Met wat instellingen aanpassen kan ik de schijven benaderen met telefoon, laptop en VU Zero 4k in slaapkamer.
Maar ik ervaar wat "strubbelingen" traagheid van met name filmbestanden, vooruit en achteruit versnellen etc.
In feite is dit wat ik zoek qua functionaliteit alleen ik vermoed dat mijn Vu Duo niet zo geschikt is voor dit werk.
Tevens is het zo dat ik nu de schijven en kabels etc allemaal in tv kast heb gepropt. Ik zou dit liever op een centraalpunt in de meterkast bij de Ziggorouter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppie71
@MrMonkE moet ik nog een speciaal type Android tv-box hiervoor hebben of is het meer een kwestie dat dat de processor snelgenoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppie71
Ik begrijp niet wat jullie bedoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je een NAS neemt die losse schijven ondersteunt (meerdere mount points/shares) en niet per se in RAID hoeft (al dan niet JBOD), dan kun je gewoon de schijven uit hun USB-enclosures schroeven en in de NAS hangen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:33
En anders pak je een Raspberry Pi (bij voorkeur 5). Daar installeer je OpenMediaVault op, hangt je USB schijven eraan en je hebt een NAS met eenvoudige (web) interface.

/edit: @Drardollan Goed punt, was bedoeld tov van oudere modellen maar zie dat we inmiddels op de 5 zitten, stuk sneller en gunstiger (niet gedeelde) USB i/o, heb het aangepast.

[ Voor 37% gewijzigd door Nielson op 19-11-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:07
Nielson schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:41:
En anders pak je een Raspberry Pi (voorkeur 4).
Waarom zou je specifiek een RPi 4 kopen?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ik snap niet helemaal wat het nadeel van een NAS is. Je komt niet over als iemand die het allemaal technisch begrijpt (en dat is helemaal niet erg!), waarom zou je je dan in een wespennest gaan steken met allerlei obscure oplossingen? Oplossingen die een Synology of QNAP out of the box biedt?

Sowieso vraag ik mij af of je wel aan backups gedacht hebt, losse schijven met foto's klinkt niet heel veilig.

Mijn advies, koop een Synology of QNAP (keuze is persoonlijk, ik ben zelf fan van Synology) met 2 goede schijven en regel de backup via Synology C2. Heb je alles in 1 keer voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:49
CodeCaster schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:33:
Als je een NAS neemt die losse schijven ondersteunt (meerdere mount points/shares) en niet per se in RAID hoeft (al dan niet JBOD), dan kun je gewoon de schijven uit hun USB-enclosures schroeven en in de NAS hangen.
Ja, maar bedenk wel dat in sommige enclosures (met name die die je kant en klaar met schijf koopt, en die je niet open kunt maken zonder de enclosure te slopen) geen standaard SATA-schijven zitten, maar speciale uitvoeringen die native op USB aangesloten zitten.

@TS kan dit overwegen: https://www.informatique....server-1-port-prints.html

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Oekiejoekie schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:02:
[...]

Ja, maar bedenk wel dat in sommige enclosures (met name die die je kant en klaar met schijf koopt, en die je niet open kunt maken zonder de enclosure te slopen) geen standaard SATA-schijven zitten, maar speciale uitvoeringen die native op USB aangesloten zitten.

@TS kan dit overwegen: https://www.informatique....server-1-port-prints.html
Ik heb in m'n leven een USB-behuizing of vijf gehad (3,5"), en in allemaal zat een standaard schijf met standaard aansluiting waarbij de behuizing non-destructief te openen was. Heb je een voorbeeld van een type waarbij dit zo werkt?

Maar goed punt om dit van tevoren te controleren.

Edit: ik zie bij een snelle blik in de Pricewatch dat ze tegenwoordig wat smartphone-achtig overkomen, helemaal afgerond en dichtgelijmd inderdaad.

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 19-11-2023 15:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:49
CodeCaster schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:11:
[...]

Ik heb in m'n leven een USB-behuizing of vijf gehad (3,5"), en in allemaal zat een standaard schijf met standaard aansluiting waarbij de behuizing non-destructief te openen was. Heb je een voorbeeld van een type waarbij dit zo werkt?
Bij die 3,5"-schijven was dat inderdaad nog wel gebruikelijk, maar ik heb hier een aantal 2,5" Toshiba-schijfjes liggen in verschillende grootten, en die zijn rondom dichgeseald. Ook onder de rubber voetjes zitten geen schroeven. Als je die openmaakt, dan moet je dat heel voorzichtig met een dremel doen, en daarna kom je er achter dat het ding native USB als aansluiting heeft.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-08 20:58

D_V

toppie71 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:18:
Goedendag, idd het is nog vrij basic wat ik geschreven heb.
Wat ik zelf al gedaan heb is de schijven middels een usb verdeelblok 4 naar 1 usb op de usb ingang van mijn VU Duo 4k aangesloten.
Met wat instellingen aanpassen kan ik de schijven benaderen met telefoon, laptop en VU Zero 4k in slaapkamer.
Maar ik ervaar wat "strubbelingen" traagheid van met name filmbestanden, vooruit en achteruit versnellen etc.
In feite is dit wat ik zoek qua functionaliteit alleen ik vermoed dat mijn Vu Duo niet zo geschikt is voor dit werk.
Tevens is het zo dat ik nu de schijven en kabels etc allemaal in tv kast heb gepropt. Ik zou dit liever op een centraalpunt in de meterkast bij de Ziggorouter plaatsen.
Ik heb een VU+ Ultimo 4K en een Nvidia Shield. Mijn films en series staan op de ssd in de Ultimo en die kan ik gewoon afspelen vanuit Kodi op de shield. De Ultimo werkt dan gewoon als "nas". Geen problemen of traagheid bij het afspelen van bestanden. (4k/HDR mkv's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppie71
Hoi DV ik heb ook een 1tb ssd in de VU zitten, deze kan ik ook overal in huis afspelen zonder enig probleem. Het gaat om de andere schijven 1 met fotos 1 met muziek 1 met films etc. Die heb ik nu allemaal middel een usb verdeel blok op de VU aangesloten.
Dat werkt maar hij vind het niet fijn. Tevens als je hem opnieuw opstart gaat hij alle schijven opnieuw starten en krijg je een paar uur lang meldingen dat hij bestanden gevonden heeft etc. Ik zou de schijven misschien wel op mijn LG 55b6voled aan kunnen sluiten. Dat werkt ook. Maar ik kan mijn de Tv maar niet bereiken via het netwerk met andere apparatuur. En ik weet niet of als ik ze wel zou kunnen bereiken of de Tv dan altijd aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-08 20:58

D_V

Ik hang ook wel eens een 2,5" hdd aan m'n Vu+ Ultimo en dat werkt eigenlijk gewoon prima. Bij het opstarten gaat hij ook niet scannen of iets dergelijks. Ik denk dat meerdere hdd's op 1 usb uitgang niet wenselijk is. Lijkt me qua vermogen al geen goed idee.
Werkt alles wel ok als je slechts 1 hdd aansluit via usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:19
Doe jezelf een lol en koop gewoon een Nas met usb poortje(s) waarbij je gewoon je disken kan gebruiken en delen met anderen op het netwerk.

Zo bespaar je je behoorlijk wat stres en gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppie71
Ik wil mezelf ook die lol doen daarom stel ik de vraag hier. Maar ik heb geen idee welke NAS ik zou moeten nemen waar je 3 a 4 losse externe schijven op kan zetten via USB.
Ik ga die schijven niet uit elkaar slopen.
Verder zie ik alleen NAS met sloten voor interne hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
toppie71 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:11:
Ik wil mezelf ook die lol doen daarom stel ik de vraag hier. Maar ik heb geen idee welke NAS ik zou moeten nemen waar je 3 a 4 losse externe schijven op kan zetten via USB.
Ik ga die schijven niet uit elkaar slopen.
Verder zie ik alleen NAS met sloten voor interne hdd's.
Je kan ofwel de huidige schijven uit hun behuizing halen ("slopen") en inbouwen in de NAS, maar je kan er ook voor kiezen om in 1 keer goed te starten. Koop een Synology of een QNAP (beiden zijn prima, ikzelf ben met name Synology liefhebber) inclusief 2 goede WD Red Pro schijven. Daarna tank je de data van de losse schijven via de USB aansluiting over en kan je de oude losse schijven gebruiken voor ofwel een extra backup van de NAS of als je een keer data mee moet nemen.

Maar echt, als je al moeite hebt met een externe behuizing of de keuze voor een NAS. Blijf dan aub weg van alle knutselprojecten met Raspberry Pi's en dergelijken. Dat wordt echt niets en groot risico op dat je data kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toppie71
Dank u wel! Ik ga kijken wat voor mij de beste Nas is.
Pagina: 1