Tuin, hoe licht en water aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:30
Situatie:
- Grotendeels betegeld, kan niet meer open (gelijmd).
- In berging kraan aanwezig (er is dus water aanwezig).
- In berging is er stroom (230v) aanwezig.
- Vanuit de berging loopt er een grondkabel naar het stukje gras toe (grondkabel aan beide kanten (nog) niet aangesloten). Helaas loopt het niet door een buis oid, maar is direct in de grond gezet. Zie rode lijn in tekening.
- Van onder de tegels vandaan is er een waterleiding getrokken, hier loopt dus al water door. Zie blauwe lijn in tekening.
- Aan de achtergevel zowel water als stroom aanwezig.

Wens:
- Aan de linkerkant heb ik een strook getekend.
- Hier wil ik zowel water (voor de planten), als stroom (voor spots/verlichting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2oUpUK_7TrjKCdt_bhipReHPOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTPLvuAkwIv9RxYzCgqO5xsN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat verlichting op 12v veiliger is dan op 230v. Dus wordt de keuze 12v verlichting. Hier heb ik een trafo voor nodig, wat is handig? De trafo in de berging plaatsen en 12v via de grondkabel laten lopen?
Of 230v door de grondkabel laten lopen en buiten pas de trafo aansluiten? Op die manier heb ik buiten zowel 12v als 230v.

Dan water. Als ik op vakantie ben wil ik niet dat het gras uitdroogt, dus dan heb ik een ventiel + computer oid nodig. Waar plaats ik die? Als ik 'm in de berging plaats kan ik 'm niet koppelen aan de waterleiding, want die loopt niet door de berging. Als ik 'm buiten plaats heb ik 230v nodig, dus dan moet mn trafo ook buiten komen.

Liefst heb ik alles in de berging, want mooier. Maar met mn water kom ik niet uit denk ik.

Tips, adviezen?

EU DNS: 86.54.11.100

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:27
12v systemen van Inlight, Garden Lights of LightPro hebben eigen kabels. Dat ga je niet door een dikke grondkabel laten lopen.

Er zijn regenautomaten op batterij. Zoek eens op 'Rainbird computer batterij'.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-01 17:00
Gewoon buiten 230v en daar wellicht over op 12 volt. Het is me niet duidelijk waarom je 12 volt wilt (ja veiligheid, maar wat is er volgens jou onveilig aan de 230 variant?)? Bang voor graafschade? Daarvoor neem je grondkabel met aardlitze.

Als je t uit het zicht wilt kan je ook een meterput nemen, maar lijkt mij wat veel gedoe.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:42
Gardena heeft 9v (batterij) ventielen waarmee je sproeiers kunt aansturen zonder dat je 230v of 12v nodig hebt.
https://www.gardena.com/n...-bluetooth/970480401.html

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:30
Cyriel85 schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:25:
Gewoon buiten 230v en daar wellicht over op 12 volt. Het is me niet duidelijk waarom je 12 volt wilt (ja veiligheid, maar wat is er volgens jou onveilig aan de 230 variant?)? Bang voor graafschade? Daarvoor neem je grondkabel met aardlitze.

Als je t uit het zicht wilt kan je ook een meterput nemen, maar lijkt mij wat veel gedoe.
Graafschade inderdaad, 5 jaar later vergeet je waar de kabels lopen, je wilt een diepgewortelde plant eruit scheppen en je gaat dwars door je kabel.

EU DNS: 86.54.11.100

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

buiten 230V gaat prima, netjes door kabels met AS.

Waar je vooral goed bij uit moet kijken is aansluitingen, schakelaars en WCD's. Als dit soort dingen echt vochtig worden of in de regen hangen dan is het echt vragen om een trippende ALS. Dingen uit de regen en grond houden en anders gietmoffen en nog eens gietmoffen :P
Pagina: 1