Voor een grote aankoop zou ik graag een bedrag lenen. Heb ong. 5000,- nodig. Nu lees ik dat je die kan lenen tegen 10,9% rente.10.000 kan ik lenen tegen 7,8% rente en boetevrij aflossen is mogelijk. Dan kan ik toch beter 10.000 lenen en de maanden erop alvast 5000,- boetevrij aflossen. Dan ben ik voordeliger uit?
Vraag
Beste antwoord (via et36s op 19-11-2023 09:32)
Yes maar je maandbedrag gaat niet lager worden, je hoeft alleen minder maanden af te lossen. Dus je zal dan gedurende de lening een hoger maandbedrag hebben.
Alle reacties
Yes maar je maandbedrag gaat niet lager worden, je hoeft alleen minder maanden af te lossen. Dus je zal dan gedurende de lening een hoger maandbedrag hebben.
Ja okay maar dat is prima. Beter de looptijd verkorten. Maar lijkt me dat iedereen hier dus voor kiest? Tenzij je de maandlasten natuurlijk niet kan dragen.
Iedereen kiest er in eerste instantie voor om het geld eerst op te sparen en dan pas te kopen, want blijkbaar heb je nu de buffer niet, maar kan je de lasten wel dragen en dan moet je dat bedrag ook in redelijke termijn bij elkaar kunnen sparen.
Enige reden om zonder buffer zo een bedrag te lenen, is als het gaat om iets dat essentieels dat je NU moet hebben, maar er is maar weinig dat in die categorie valt.
Enige reden om zonder buffer zo een bedrag te lenen, is als het gaat om iets dat essentieels dat je NU moet hebben, maar er is maar weinig dat in die categorie valt.
Inderdaad nooit lenen waar de aanschaf kan worden uitgesteld (uitzonderingen daargelaten: zinvolle opleiding, huis, als bedrijf investeren in productiemiddelen).
Inderdaad prima plan, mits je
- alle kleine letters hebt gecheckt op dat je inderdaad op dag 2 5000 zonder enig nadeel af kunt lossen,
- jezelf genoeg kent om daadwerkelijk op dag 2 zeker de 5000 af te lossen, en
- voor jezelf hebt uitgerekend dat je ook in de worst case de hogere aflossing aankunt
Nee. Niet 'de maanden erop' 5000 aflossen, de dag nadat je het geld op je rekening ziet staan. Als je het niet meteen doet, moet je even uitrekenen hoeveel rente je precies gaat betalen. 7,8% rente over 10k is meer rente betalen dan bij 10,9% over 5k.et36s schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:11:
Dan kan ik toch beter 10.000 lenen en de maanden erop alvast 5000,- boetevrij aflossen. Dan ben ik voordeliger uit?
Inderdaad prima plan, mits je
- alle kleine letters hebt gecheckt op dat je inderdaad op dag 2 5000 zonder enig nadeel af kunt lossen,
- jezelf genoeg kent om daadwerkelijk op dag 2 zeker de 5000 af te lossen, en
- voor jezelf hebt uitgerekend dat je ook in de worst case de hogere aflossing aankunt
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
@et36s
Wil je echt goed advies van dit forum krijgen, dan kan je wellicht beter vertellen waarom je geld MOET lenen en waarvoor. Want er zijn maar weinig scenario's dat 5K lenen met een consumptief krediet verstandig is.
Wil je echt goed advies van dit forum krijgen, dan kan je wellicht beter vertellen waarom je geld MOET lenen en waarvoor. Want er zijn maar weinig scenario's dat 5K lenen met een consumptief krediet verstandig is.
Lekker interessant voor ons...? Ik heb ook ooit 5000 euro geleend omdat ik te weinig tijd had om te sparen, er zijn zoveel redenen om geld te lenen. Als iemand het de (extra) prijs waard vindt hebben wij daar verder toch niks mee te maken.chrisborst schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:42:
@et36s
Er wordt een duidelijke vraag gesteld; mag je bij een lening van 10.000 euro direct 5000 euro aflossen met behoudt van lagere rente. Ik mag zelf extra aflossen op m'n lening, het maandelijkse bedrag blijft inderdaad hetzelfde maar de aflossing gaat omhoog.
In de basis heb je gelijk. Echter is en blijft dit GOT en niet een alternatief voor Google waar je vragen kan stellen en het antwoord krijgt.mathelicious schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:52:
[...]
Lekker interessant voor ons...? Ik heb ook ooit 5000 euro geleend omdat ik te weinig tijd had om te sparen, er zijn zoveel redenen om geld te lenen. Als iemand het de (extra) prijs waard vindt hebben wij daar verder toch niks mee te maken.
Dus als iemand hier een vraag stelt en mogelijk een onverstandige keuze wil maken, kan je hier daar ongevraagd advies over krijgen. Uiteraard hoeft iemand daar niet op in te gaan en iedereen heeft het recht om zelf fouten te maken.
Zelf heb ik hier ook eens advies gekregen terwijl ik hier niet om gevraagd had. Dat ongevraagde advies heeft een enorme impact op mijn leven gehad (ging om een hypotheek aanvraag).
Klein detail, bij de meeste leningverstrekkers kan je de looptijd zelf kiezen, stel TS heeft 5000 euro nodig en wil dat in 4 jaar terugbetalen (+- 125 per maand) en met 10.000 een lagere rente hebben, zou die een lening voorLuqq schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:13:
10000 kunnen afsluiten voor 112 maanden en dan dus inderdaad direct 5000 boetevrij aflossen
Voor zo’n bedrag is het niet beter om te kijken of je kan lenen bij familie. Een paar maanden sparen en dan aanschaffen. Of te bekijken hoeveel je rood mag staan op je bankrekening en wat daarvan de rente is.
Inderdaad, voor zo'n bedrag moet het wel heel apart zijn wat het is waarvoor je wil lenen tegen zulke ongunstige voorwaarden.
het is ongeveer 1 a 2 maandsalarissen. als je een creditcard hebt kan je het ook al op krediet kopen zodat maar een beetje rente (of geen rente, als je het een maand later al terug kan betalen) kan kopen. het scheelt je sowieso al een maand extra.
het is ongeveer 1 a 2 maandsalarissen. als je een creditcard hebt kan je het ook al op krediet kopen zodat maar een beetje rente (of geen rente, als je het een maand later al terug kan betalen) kan kopen. het scheelt je sowieso al een maand extra.
Maar die vraag wordt niet gesteld, en als die vraag gesteld wordt kan je geen antwoord geven zonder de productvoorwaarden te delen waaruit TS ook zelf het antwoord had moeten kunnen halen.mathelicious schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:52:
[...]
Er wordt een duidelijke vraag gesteld; mag je bij een lening van 10.000 euro direct 5000 euro aflossen met behoudt van lagere rente.
Svp on-topic houden. Vraag is beantwoord, en het was sowieso al geen discussie-waardig topic, daarom gaat deze op slot.
Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.