Hier zitten minstens twee aspecten aan: beveiliging van de boeken en compatibiliteit tussen e-reader en Ubuntu.
Wat het eerste betreft:
Vraag 1: hebben de boeken van de bibliotheek een beveiliging? Wat download je precies, een ".epub" of een "urllink.acsm"?
Indien een .epub: dan kan er volgens mij nog steeds een beveiliging op zitten, al weet ik dat niet zeker. Kijk dan eerst of je 'm met een epub-reader kan openen (Calibre bijvoorbeeld).
Zit er beveiliging op, dan moet je je verdiepen in het verwijderen daarvan. Dat is wel een onderwerp dat hier verder niet besproken mag worden. Laat ik het zo zeggen: ADE onder Wine zou kunnen, ben ik behoorlijk mee bezig geweest en is mij niet gelukt. Maar er zijn alternatieven die een flink stuk handiger zijn, geen wine nodig en voor mij is het nu makkelijker dan destijds onder WIndows

.
(en wellicht dat er ook mogelijkheden zijn om direct vanaf de bibliotheek naar de e-reader te krijgen? Geen idee, geen ervaring mee - ik haal m'n boeken van bol.com en theoretisch kan je ze dacht ik dan wel direct naar je reader krijgen)
Wat het tweede aspect betreft: de reader die ik heb (Kobo Aura H2O ofzo) kan ik aansluiten op m'n laptop en wordt gewoon gezien als mass storage device. Ik kan de epubs gewoon er naartoe kopieeren met de file manager en bij loskoppelen ziet de reader automatisch de nieuwe boeken. De vraag is dan of dat ook kan met de e-reader die jij op het oog hebt.