Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel 72
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 18:00
Goedendag,

Ik ga een aantal keren per jaar op vakantie en wil dan een laptop meenemen om te gamen. Ook zal ik erop surfen/mailen maar dat kan tegenwoordig elk model, ik ga er geen films op kijken of foto's/videos bewerken en gebruik een koptelefoon dus geluid is geen prioriteit. Ik stream niet.

Ik speel over het algemeen oudere games zoals Minecraft, Rimworld, They are Billions, Witcher en Skyrim via Steam. Wel zou ik graag genoeg ruimte hebben om bijvoorbeeld Baldurs Gate 3 op een enigzins acceptabel niveau te spelen. Ik speel geen first person shooters. Ik kan eventueel een groter geheugen kopen als de 512 GB te klein is.

Mijn budget is ergens van 500 tot 1500/2000 als het nodig zou zijn maar ik heb een prima computer thuis staan en heb geen vervanger hiervoor nodig. Ik wil gewoon een laptop om mee te nemen de komende jaren met een niet te klein scherm. Het gewicht boeit me niet en de accu ook niet omdat ik verwacht altijd netstroom te hebben.

Nu zie ik de Medion Erazer Scout E20 (MD62521) 17.3" gaming laptop
(Zwart | i5-13420H | RTX 4050 | 16 GB | 512 GB SSD)
voor 900 euro en vraag me af of er een goede reden is om meer uit te geven gezien mijn wensen.

Andere modellen waar ik naar gekeken heb zijn:

ASUS TUF Gaming A17 FA707NU-HX023W 17.3" gaming laptop
(Grijs | Ryzen 7 7735HS | RTX 4050 | 16 GB | 512 GB SSD) - 1200 euro

ASUS TUF Gaming A17 FA707XI-LL018W 17.3" gaming laptop
(Grijs | Ryzen 9 7940HS | RTX 4070 | 16 GB | 1 TB SSD) - 1550 euro

of iets bescheidener modellen zoals:

MSI Bravo 15 C7VFK-262NL - 1000 euro

Nu kan ik dus voor hetzelfde geld of voor 100/200 euro meer een iets kleiner scherm maar beter/nieuwer model kopen of voor 300-500 of 1000 euro meer een nog betere misschien maar ga ik hier echt een verschil merken gezien mijn wensen.

Wat ik vooral moeilijk vind is om het verschil te zien/in te schatten wat de verschillende CPU/videokaart combos in de verschillende laptops bieden qua prijs/kwaliteit.

Ik ben niet gehecht aan bepaalde merken maar heb in het verleden Medion computers en laptops gebruikt die prima waar voor hun geld waren.

- Is deze laptop prima te gebruiken, hopeloos gedateerd of een matige combinatie van goedkope onderdelen ?
- Is het een betere keus om voor de iets duurdere modellen te gaan of heb ik voor de komende jaren echt een model nodig boven de 1300/1500 euro?

Alvast bedankt!

Gr. Michiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:07

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als ik een nieuwe laptop koop, dan is dat vanwege een nieuwe videokaart óf omdat hij van ellende uitelkaar valt.
De CPU is meestal prima 'gematched'.

Stel dat je met een 4070 zo'n 5 jaar vooruit kunt.
En met een 4050 maar 3 jaar.

Als je dan naar de prijzen van die ASUS laptops kijkt en deelt door het aantal jaren, is duurder niet eens veel slechter.

Maar als je zo'n persoon bent waarbij de laptop na 3 jaar volledig uitelkaar valt omdat je hem overal mee naartoe sleept of het scherm vanaf de zijkant opentrekt, kun je beter niet de duurdere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:55
Als je de aanbiedingen afspeurt kan je ook een stuk beter af zijn zonder meer uit te geven.

https://www.alternate.nl/html/product/1887345

Hier heb je een Ryzen 7 met een 4060 voor 926 euro.

https://www.megekko.nl/pr...RTX4060-8GB-Gaming-laptop

Als je toch graag bij het Intel kamp blijft, hier een i7 met een 4060 voor 999. Ook een iets grotere SSD

De RTX4050 en 4060 zijn in de basis dezelfde GPU, maar de 4060 heeft een 128bits geheugenbus waar de 4050 een 96b heeft, daarbij ook 8gb vs 6gb.

Uiteindelijk is de 4060 gemiddeld zo'n 20% sneller, maar je betaald er maar een procentje of 8 meer voor in mijn voorbeelden en je krijgt er ook een betere CPU bij.

[ Voor 64% gewijzigd door XelaRetak op 19-11-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Als je schermgrootte belangrijk vindt, zou ik bij 17 Inch blijven. Ik ben zelf van 17 naar 15,4 Inch gewisseld omdat ik een compactere laptop nodig had voor mijn bedrijf. Maar met gamen vind ik dat echt wel een achteruitgang. Dus als de grootte voor jou geen probleem is, zou ik niet kleiner gaan.

Die Medion is onder de €1000,- denk ik de beste deal.

Wil je toch wat zwaarder, dan zou ik onderstaande modellen overwegen (buiten de Medion allen met een RTX 4060):
https://tweakers.net/pric...;1923356;1924274;1934018/

MSI Bravo 17:
+ 1 TB HDD,
+ €100,- goedkoper dan de Asus-sen
+/- AMD Ryzen 7
- TGP GPU 105 W

Asus A17:
+ Hogere TGP (115-140 W)
+ Sneller geheugen dan Asus F17 (4800 vs 3200)
- AMD Ryzen 7

Asus F17:
+ Hogere TGP (115-140 W)
+ Intel i7 (12e gen)
- Langzamer geheugen (3200 vs. 4800)

Medion specificeert de TGP niet, maar gezien de 240 W voeding, verwacht ik dat ze de GPU niet afknijpen (4050 is standaard 105W, meen ik)

Persoonlijk lijkt de MSI me een prima alternatief, mede vanwege de grotere SSD.
Daarnaast vind ik de kleurweergave van de Asus erg tegenvallen (62,5% sRGB), maar MSI specificeert dat dan weer niet (en ik kan geen test vinden). Maar slechter dan die 62,5% van de Asus kan ik me haast niet voorstellen...

Een broertje van de Medion is hier getest (i7 processor ipv i5!):
https://www.notebookcheck...th-RTX-4050.718575.0.html
En daar zou hij op 96,7% sRGB bereik komen. Dat zou ik wel als pluspunt zien, maar het is niet gegarandeerd dat beide versies hetzelfde scherm gebruiken!
Er staan ook gametests, waaronder The Witcher 3, waar die laptop 83 FPS op Ultra haalt, maar in de grafiek eronder zie je wel dat hij inkakt naar 40-50 FPS. Nu is dat niet de door jou bekeken Laptop, maar wel dezelfde GPU, je zal daar iets onder zitten, denk niet dat de i5 daar veel onder doet voor de i7. Maar je moet de Witcher 3 dus niet op ultra willen spelen.

Persoonlijk zou dat voor mij geen showstopper zijn, ik zie doorgaans weinig verschil tussen Ultra en hoge instellingen, waar The Witcher 3 met Hoge instellingen al op 150 FPS komt (met die i7 dus, maar lijkt me dat je dan ook met i5 alleszins acceptabele FPS moet halen).

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michiel 72
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-05 18:00
Update: Ik heb tijdens de actie gekozen de Medion laptop gekozen.

Motivatie was dat ik na de reacties bij Mediamarkt langs ben geweest om de verschillende scherm formaten te bekijken met als conclusie dat ik de 17.3 inch inderdaad een mooi formaat vond. Hierna heb ik nog een aantal dagen alternatieven bekeken maar de dichtstbijzijnde alternatieven waren snel 2-400 euro duurder en een nieuwer model met betere specs gauw 2-3 keer zo duur en dat ga ik in geen jaren nodig hebben gezien de bescheiden wensen die ik heb.

Hiernaast waren de eerste computer en laptop die ik ook gehad heb ook allebei van Medion en heb ik ook wel wat sentiment laten meespelen. Ik ben tot nu toe gewoon tevreden over het merk met een prima kwaliteit/prijs verhouding en goede service.

Ik heb hem bij Coolblue besteld omdat ik hem dan zelf kon ophalen en tot nu toe ben ik zeer tevreden met de laptop. Wel heb ik een uurtje besteed met het verwijderen van diverse stickers die mij irriteerden.

Een beetje een vingerafdruk magneet maar gelukkig niet te veel en fel RBG want dat is niet mijn ding.

Een ieder bedankt voor de reacties!