Laptop via USB-C hub op Monitor met Power Delivery?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Momenteel sluit ik mijn laptop via een USB-C hub aan op een oud Full HD beeldscherm. Op de USB-C hub zitten verder toetsenbord, muis en een ethernet-kabel aangesloten.

De laptop wordt niet gevoed door de USB-hub, maar wordt door de eigen adapter van stroom voorzien.

Graag wil ik het oude Full HD beeldscherm door een nieuw 4K beeldscherm vervangen. Mijn wens is dat de laptop dan ook middels USB-C gevoed kan worden. Dan zou er slechts nog één USB-C kabeltje naar de laptop gaan.

Momenteel heb ik onderstaande beeldscherm op het oog met 90W power delivery en ingebouwde USB-hub:
uitvoering: LG UltraFine 32UQ85R-W Wit, Zilver, Zwart

Probleem is echter dat bovenstaande monitor geen ethernet aansluiting heeft en ik wel graag de laptop op een bekabeld netwerk wil aansluiten.

Kan ik de oude USB-C hub (waar wel een ethernet-aansluiting op zit) op het beeldscherm aansluiten en de laptop, toetsenbod en muis op die oude hub aansluiten i.p.v. het beeldscherm met power delivery?
Krijgt de laptop dan stroom via USB of krijg ik dan problemen met de power delivery?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ik heb een monitor met utp
En je moet ook nog een geschikte usb c mee bestellen anders werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Welk beeldscherm met UTP heb jij dan? Wat bedoel je met een geschikte USB C mee bestellen? Dat het een kabeltje moet zijn dat 90W power delivery ondersteunt of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Je wilt dus USB PD als het ware doorlussen van je monitor naar je laptop?

Op zich ondersteunt vziw de standaard deze functionaliteit wel, maar is de implementing ervan nogal zeldzaam. Ik zou er niet vanuit gaan dat het werkt.

Maar, waarom niet gewoon je monitor een eigen stroomkabel geven en je laptop via een hub met PD een eigen stroomvoorziening geven? Monitor via hdmi aan de hub. Je laptop heeft nog steeds alleen een usb aansluiting nodig en dus maar een kabeltje. Zo werkt het in alle hub situaties die ik ken eigenlijk prima.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Een scherm met thunderbolt (4) zoeken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 17:26
Ondersteunt je laptop laden via USB-C?

Zo ja, dan zul je de hub met netwerkpoort direct moeten aansluiten op je laptop om de netwerkpoort te kunnen gebruiken.
Ga er maar vanuit dat deze monitor geen USB-PD onderteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Garyu schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:49:
Je wilt dus USB PD als het ware doorlussen van je monitor naar je laptop?
Ja, ik vroeg mij af of dat mogelijk is. Als dat niet kan zou ik misschien beter voor een beeldscherm zonder PD kunnen gaan.
Op zich ondersteunt vziw de standaard deze functionaliteit wel, maar is de implementing ervan nogal zeldzaam. Ik zou er niet vanuit gaan dat het werkt.
In theorie zou het kunnen werken, maar in de praktijk misschien niet?
Belangrijker om te weten is of ik de USB-C hub niet overbelast als die niet op 90W berekend is?
Werkt het dan niet of gaan er dingen kapot?
Maar, waarom niet gewoon je monitor een eigen stroomkabel geven en je laptop via een hub met PD een eigen stroomvoorziening geven? Monitor via hdmi aan de hub. Je laptop heeft nog steeds alleen een usb aansluiting nodig en dus maar een kabeltje. Zo werkt het in alle hub situaties die ik ken eigenlijk prima.
Je bedoelt dat ik een nieuwe USB hub met power delivery koop en het beldscherm dan gewoon via DP of HDMI daar op aansluit. Dat is ook wel optie om te overwegen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De meeste schermen hebben tegenwoordig gewoon USB-C, maar die zal voor veel laptops niet genoeg vermogen leveren. Zo heb ik een Dell P3421W en daar kan ik m'n laptop op aansluiten maar laptop zelf klaagt dan over het vermogen.

Ik heb dat opgelost met een Dell D6000 dock, die zijn regelmatig onder de 50 euro te vinden. Daar sluit je dan je laptop op USB-C aan en meer hoef je niet te doen. Let er als je een laptop met een tragere CPU hebt wel even op dat veel docks (waaronder de Dell D6000) een DisplayLink chip gebruiken; voordeel is meerdere schermen zonder dat je laptop daar de clocks voor nodig heeft, nadeel is dat het beeld over USB gaat en dus allemaal over CPU. Een Thunderbolt dock (als je laptop Thunderbolt heeft) of een dongle die USB-C met PD en DP-Alt gebruikt zou dan wel een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
mr_evil08 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:52:
Een scherm met thunderbolt (4) zoeken.
Het scherm wat ik in mijn openingsbericht noem heeft toch thunderbolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
HarryDeCowboy schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:53:
Ondersteunt je laptop laden via USB-C?
De laptop ondersteunt laden via USB-C. Het is een Macbook Pro uit 2023.
Zo ja, dan zul je de hub met netwerkpoort direct moeten aansluiten op je laptop om de netwerkpoort te kunnen gebruiken.
Dat snap ik, daarom mijn vraag of ik mijn huidige hub tussen het beeldscherm en laptop kan plaatsen.
Ga er maar vanuit dat deze monitor geen USB-PD onderteund.
Waarom zou het beeldscherm geen USB-PD ondersteunen? Volgens de specificaties heeft het 90W PD?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Just saying: uitvoering: Dell UltraSharp U3223QE Zilver.

Je LG die je hebt gekozen heeft géén TB, alleen DP-altmode.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Bedankt voor de suggestie. Dat is een heel mooi beeldscherm met ethernet-aansluiting.
Hoe had ik kunnen zien dat de LG geen TB heeft en de Dell juist wel? Als ik in de pricewatch op thunderbolt filter dan komt die LG in de zoekresultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
@HyperH

Deze schermen kunnen het sowieso.
https://www.coolblue.nl/monitoren/thunderbolt-aansluiting

De LG welke jij op het oog hebt zou in theorie moeten werken want thunderbolt is compatible met USB-C DP-alt/USB-PD.

Als een scherm die je wil geen netwerkaansluiting heeft kun je daar nog een USB>Netwerk adapter in steken(Deze dingen https://www.allekabels.nl.../usb_netwerk_adapter.html).

Op Tweakers klopt de pricewatch vergelijker niet, ze gooien alle schermen met Thunderbolt en DP-Alt/USB-PD op 1 hoop.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Hero of Time schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:11:
Just saying: uitvoering: Dell UltraSharp U3223QE Zilver.

Klopt het dat bovenstaande Dell ook geen Thunderbolt heeft? In deze tabel op de officiële Dell website lees ik dat de Dell UltraSharp U3223QE alleen DP* Alt Mode. Is die Dell dan wel of om dezelfde reden als de LG niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
Dan is het aanbod plotseling een stuk kleiner. Onder de €1000,- is er eigenlijk niets rond de 31,5" ~ 32".
Het enige resultaat bij Coolbue is overigens wel geschikt denk ik: https://www.coolblue.nl/p...msung-lf32tu870vpxen.html die momenteel elders ook goedkoper te verkrijgen is: uitvoering: Samsung TU87F 32" Zwart
De LG welke jij op het oog hebt zou in theorie moeten werken want thunderbolt is compatible met USB-C DP-alt/USB-PD.
Het hoeft dus geen Thunderbolt beeldscherm te zijn, USB-C DP-Alt met PD is ook goed?
Op Tweakers klopt de pricewatch vergelijker niet, ze gooien alle schermen met Thunderbolt en DP-Alt/USB-PD op 1 hoop.
Ik zie nu ook dat het filter een slash bevat, namelijk: USB/TB Power Delivery m.a.w. USB en/of TB wat dus verschillende dingen kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HyperH schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:08:
[...]

Klopt het dat bovenstaande Dell ook geen Thunderbolt heeft? In deze tabel op de officiële Dell website lees ik dat de Dell UltraSharp U3223QE alleen DP* Alt Mode. Is die Dell dan wel of om dezelfde reden als de LG niet geschikt?
Het Dell scherm heeft ook geen TB. Het is an sich ook niet nodig. Een scherm met alleen TB is in zekere zin beperkend voor wat je erop aan kan sluiten, want er zijn nog genoeg laptops die geen TB hebben. Maar DP AltMode komt veel vaker voor en het beeld signaal in TB is uiteindelijk ook gewoon DP. Vandaar dat je een USB-C DP AltMode scherm/dock zonder problemen met een TB poort kan gebruiken. Maar andersom dus niet, want het TB protocol ontbreekt op de laptop.

Staar je dus niet blind op iets met TB simpelweg omdat je laptop dat heeft. Het is geen harde eis.

Ruim een jaar geleden heb ik namelijk ook naar een nieuw scherm zitten kijken omdat ik destijds voornamelijk thuis werkte en 't scherm wat ik gebruikte meer stroom verbruikte dan de Dell die ik linkte. De LG waar je naar kijkt zag ik ook, maar heb ik vanwege de aansluitingen niet genomen. De Dell is uitgebreider. En beide zijn toch 60 Hz, dus daarvoor hoef je ook niet de LG te prefereren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Wat een hoop twijfelachtige info in de reacties zeg:

- “Je moet Thunderbolt hebben”, alsof DP Alt niet genoeg is en of er wonderbaarlijk opeens een netwerkaansluiting op een Thunderbolt-monitor verschijnt, want dat is hier de vraag.

- “De monitor die je hebt uitgezocht ondersteunt geen PD” terwijl dat wel zo is.

- “Hier, ik gebruik een 24 QHD” terwijl TS zoekt op een 32” 4K”

- “Via een monitor met 65 watt PD deed mijn laptop het niet en via een dock (welke ook gewoon die 65 watt aan PD doet) deed hij het wel”. Dan is er dus wat anders aan de hand en moet je geen PD van een scherm afschrijven.

Er komt hier gewoon 90 watt uit, dus daar doen de meeste zakelijke laptops het prima op.

========
Er kan gewoon een usb naar rj45-netwerkadapter aan deze monitor en dan is het klaar.

En je kunt wel een dock zoeken dat PD doorgeeft, maar die zijn zeldzaam. Deze functie heet PD passthrough overigens. En als je je monitor nog moet kopen, dan kun je beter gelijk een set kopen die gewoon samen heeft wat je wilt.

De Pricewatch heeft overigens de juiste filters. Een Thunderbolt-scherm heeft als video-input gewoon Thunderbolt.

PD kan ondersteund worden door USB-C en door Thunderbolt. En de laptop moet ook PD ondersteunen en het maakt niet uit of dat dan via de USB-C is of via TB. Dat werkt allebei. Dat is de reden dat het samengevoegd is.

(Het enige is dat als je een TB monitor via de TB-ingang aansluit op een USB-C-only laptop, je geen beeld hebt.)

Welke laptop wil je er trouwens aanhangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Laatst online: 05-09 13:08
White Feather schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:58:
Wat een hoop twijfelachtige info in de reacties zeg:

“Je moet Thunderbolt hebben”, alsof DP Alt niet genoeg is en of er wonderbaarlijk opeens een netwerkaansluiting op een Thunderbolt-monitor verschijnt, want dat is hier de vraag.

“De monitor die je hebt uitgezocht ondersteunt geen PD” terwijl dat wel zo is.

“Hier, ik gebruik een 24 QHD” terwijl TS zoekt op een 32” 4K”

“Via een monitor met 65 watt PD deed mijn laptop het niet en via een dock (welke ook gewoon die 65 watt aan PD doet) deed hij het wel”. Dan is er dus wat anders aan de hand en moet je geen PD van een scherm afschrijven.

Er komt hier gewoon 90 watt uit, dus daar doen de meeste zakelijke laptops het prima op.

Er kan gewoon een usb naar rj45-netwerkadapter aan deze monitor en dan is het klaar.

En je kunt wel een dock zoeken dat PD doorgeeft, maar die zijn zeldzaam. Deze functie heet PD passthrough overigens. En als je je monitor nog moet kopen, dan kun je beter gelijk een set kopen die gewoon samen heeft wat je wilt.

De Pricewatch heeft overigens de juiste filters. Een Thunderbolt-scherm heeft als video-input gewoon Thunderbolt.

PD kan ondersteund worden door USB-C en door Thunderbolt. En de laptop moet ook PD ondersteunen en het maakt niet uit of dat dan via de USB-C is of via TB. Dat werkt allebei. Dat is de reden dat het samengevoegd is.

(Het enige is dat als je een TB monitor via de TB-ingang aansluit op een USB-C-only laptop, je geen beeld hebt.)

Je hebt terechte vragen. Die had ik ook direct. Nu begrijp ik van ts dat het gaat om een Macbook Pro uit 2023. Nu ben ik niet zo bekend met macs, maar die hebben toch allemaal thunderbolt? In dat geval begrijp ik de keuze voor thunderbolt, al zou de vraag van ts ook prima op te lossen moeten zijn met een goedkoper usb-c dp alt mode. Beide zijn te vinden in verscheidene monitoren, waaronder hierbovengenoemde.

Ik verwacht dat ts nu voldoende info heeft om zelf een onderbouwde keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
White Feather schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:58:
Dat is zeker ook een optie die ik mee ga nemen. Dan blijven er meer monitoren over om uit te kiezen.
Een monitor met alles er in heeft als voordeel dat het een kastje en kabeltje scheelt op mijn bureau. Dat is de optie die ik ga kiezen denk ik. Even afwachten of er nog een leuke black friday aanbieding voorbij komt.
Bedankt voor de tip.

Het is mij nu helemaal duidelijk. Bedankt voor het verhelderen!
Een Macbook Pro 16" 2023 met M2 Max CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
ZatarraNL schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:39:
Je hebt terechte vragen. Die had ik ook direct. Nu begrijp ik van ts dat het gaat om een Macbook Pro uit 2023. Nu ben ik niet zo bekend met macs, maar die hebben toch allemaal thunderbolt? In dat geval begrijp ik de keuze voor thunderbolt, al zou de vraag van ts ook prima op te lossen moeten zijn met een goedkoper usb-c dp alt mode. Beide zijn te vinden in verscheidene monitoren, waaronder hierbovengenoemde.

Ik verwacht dat ts nu voldoende info heeft om zelf een onderbouwde keuze te maken.
De vraag is inderdaad beantwoord. Als ik het goed samenvat dan moet ik mijn oude USB-hub niet willen gebruiken i.c.m. power delivery.
Daarom is het beter om een monitor te kopen die power delivery doet en alle aansluitingen heeft die ik wil gebruiken.

Op mijn lijstje heb ik nu de volgende modellen staan:
uitvoering: Dell UltraSharp U3223QE Zilver
uitvoering: Samsung TU87F 32" Zwart
uitvoering: Samsung F32TU870VR Zwart
uitvoering: Samsung F32TU870VU Zwart

Ik nijg naar de Dell Ultrasharp. Die heeft alle aansluitingen die ik wens. De LG zou het ook moeten kunnen, maar dan moet er een losse USB-ethernet dongle bij.
De Samsungs zijn aanzienlijk goedkoper, maar de verschillen zijn niet helemaal duidelijk. Op basis van enkele reviews heb ik twijfels over de kwaliteit.

Er komt vast geen korting meer op de huidige prijs voor de Dell, maar ik kijk het nog een paar dagen aan. Iedereen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Laatst online: 05-09 13:08
HyperH schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:41:
[...]

De vraag is inderdaad beantwoord. Als ik het goed samenvat dan moet ik mijn oude USB-hub niet willen gebruiken i.c.m. power delivery.
Daarom is het beter om een monitor te kopen die power delivery doet en alle aansluitingen heeft die ik wil gebruiken.

Op mijn lijstje heb ik nu de volgende modellen staan:
uitvoering: Dell UltraSharp U3223QE Zilver
uitvoering: Samsung TU87F 32" Zwart
uitvoering: Samsung F32TU870VR Zwart
uitvoering: Samsung F32TU870VU Zwart

Ik nijg naar de Dell Ultrasharp. Die heeft alle aansluitingen die ik wens. De LG zou het ook moeten kunnen, maar dan moet er een losse USB-ethernet dongle bij.
De Samsungs zijn aanzienlijk goedkoper, maar de verschillen zijn niet helemaal duidelijk. Op basis van enkele reviews heb ik twijfels over de kwaliteit.

Er komt vast geen korting meer op de huidige prijs voor de Dell, maar ik kijk het nog een paar dagen aan. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Klinkt als een plan. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk ook even wat er wordt meegeleverd met de schermen. Ik weet dat de Dell alles bevat wat je zou willen. Maar of de Samsung schermen ook een USB-C kabel meelevert is even opletten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperH
Het is de Dell Ultrasharp geworden. Die wordt behoorlijk compleet geleverd met Displayport-kabel, USB-C -> USB-C en USB-C - USB-A kabels. Tot nog toe zeer tevreden!
Pagina: 1