Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-06 20:38

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Mijn vraag
Vandaag de onderdelen ontvangen voor mijn nieuwe Game PC. Ik heb er voor gekozen om de 4k Game PC uit de best buy guide van oktober 2023 te bouwen.

Nadat ik alle onderdelen netjes ingebouwd had, was het tijd om de machine voor de eerste keer aan te zetten. Direct bemerkte ik het oranje q-led lampje op het TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord wat aangeeft dat er een probleem is met het DRAM.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb ondertussen van alles gevonden op het internet om te doen..

- DRAM-geheugen eruit, 1 geheugen stick geprobeerd, daarna de andere.
- CMOS gerest
- BIOS geupdate
- Alle hardware (dus grafische kaart, koeling, SSD, etc) gedeinstalleerd, ik zit nu met een lege kast met daarin een moederbord, SSD, CPU, en 2 geheugen sticks.

en helaas blijft het oranje lampje maar aan, waardoor de machine niet doorgaat naar POST.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHpvQ-5uq1HVQ1H0ONAbeC4euuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cQl7ON3ef2AXnrIPFNB4qGm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....

[ Voor 15% gewijzigd door 2xit op 18-11-2023 19:02 ]

The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.

Always be 2excite(d)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Zal sws de cpu koeler er maar op houden.

Heb je de cpu al gereseat?

Getest met 1 geheugenmodule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Dank je wel voor het meedenken. Ja ondertussen de koeler er weer op gezet en daarvoor de CPU eruit en opnieuw ingedaan. Met 1 of 2 geheugenmodules in welke bank dan ook geprobeerd.. zelfde resultaat.. om gek van te worden

The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
@2xit BIOS van het moederbord ook bijgewerkt naar de laatste versie? Naast Memory compatibiliteit is er in versie 1601 ook een belangrijke wijziging voor 7000 series CPUs geweest: "SoC voltage for Ryzen 7000 series limited to a maximum of 1.30V to protect the CPU and motherboard."

De BIOS update kun je doen met de BIOS Flashback functie op het moederbord: https://www.asus.com/support/FAQ/1038568

Je zult dus even een USB stick moeten voorbereiden op een andere PC. Het filmpje op de gelinkte pagina legt het allemaal uit.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
@Saeverix Ja, dat ook gedaan!! Heb de BIOS met versie 1811 via de BIOS Flashback procedure bijgewerkt...

Zou er toch iets kapot kunnen zijn? En hoe stel je dat dan vast?

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 06:40
Hoe lang heb je gewacht met het opstarten? Kan soms wel even duren zeker bij de eerste keer opstarten. Dan moet het systeem de timings van het geheugen uitvogelen.

Op de foto kan ik het niet goed zien, maar zit het geheugen er goed in (aan de linkerkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCHQqkKWihLXSohXSKKgvX6j9eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBBehTpVR2i97koYzefWZT2V.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zit het geheugen er goed in.. ik zal em opstarten en 10 minuten laten lopen..

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Volgens mij zit het geheugen niet vastgeklikt.

Heb je de zwarte clips naar buiten geklikt (rood), dan moet de uitsparing (groen) erin vallen als je de reep geheugen erin drukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olm73qY0gca3vvisUBLNOpAKl9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvbYaeuejNA02FHn9Cj33C6K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door CodeCaster op 18-11-2023 21:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
CodeCaster schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:18:
Volgens mij zit het geheugen niet vastgeklikt.

Heb je de zwarte clips naar buiten geklikt (rood), dan moet de uitsparing (groen) erin vallen als je de reep geheugen erin drukt.

[Afbeelding]
Daar zit geen clip. Op dit mobo zit maar aan één kant van het geheugenslot een clip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5FEJZBYMKqD9h39OHAxuHtgZoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFLPw4SKh7FeVVcTlTYKAaKV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pV9l_2c75r6gbrii9gRX2UmllKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkKh3NYiH2b5r3hhmF8xrNm9.jpg?f=fotoalbum_tile

Even zo vrij geweest om foto's te maken van zowel de linker als rechterkant van de geheugensloten. Ik heb nu 1 geheugenmodule in het DIMM A2-slot..

@CodeCaster Op de foto die jij hebt bewerkt zit aan die zijde geen clips die naar buiten kunnen. Zie ook mijn foto's. De andere kant heeft een dergelijke clip en die klikt netjes als ik de module in het slot schuif.

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Zodra je de PC aanzet gaat direct de oranje led aan, dit kan helaas even duren. Post tijd op AM5 is nog om te huilen.

Probeer hem gewoon eens letterlijk 5-10 minuten aan te laten staan.

(Was al gemeld zie ik.. resultaat?)

Verder stroom er af en batterij eruit bij CMOS clear?

[ Voor 20% gewijzigd door ECP0WERS op 19-11-2023 07:34 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
@ECP0WERS Dank je wel.. heb zojuist nogmaals een CMOS clear gedaan.. daarna de machine voor 15 minuten laten lopen.

Oranje led blijft aan en er is geen verdere doorstart (monitor krijgt geen signaal).

Ik weet echt niet meer wat ik verder kan doen.. 😖

Mocht iemand kunnen helpen…

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
Zoals gezegd heb ik het 4k-systeem uit de BGG Oktober 2023 nagebouwd. Hierin staat aangegeven dat als geheugen, het geheugen van G.Skill is ingebouwd. En wel specifiek Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5.

Op de website van ASUS wordt aangegeven welk geheugen compatibel is met het moederbord.

Hier staat ook geheugen van G.Skill op, echter niet de J3238F16GX2, maar de J3238G32GX2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIXFftFjN-dqDf1iep9EPcjSBLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sz7sUGZ2MgZthdhFkqwKXNYO.png?f=fotoalbum_large

Zou het in mijn geval zo kunnen zijn dat het gekochte geheugen gewoonweg niet compatibel is (en er mogelijk een fout staat in de BBG)?

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Op de website van G.Skill staat het geheugen wel als geschikt voor het moederbord.

Wat je nog kan proberen is om het moederbord buiten de behuizing op te bouwen. Alleen voeding, cpu, cooler en 1 geheugen stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
@patviev Dank je wel. Ook voor het uitzoeken van de geschiktheid van het geheugen.

In feite is de setup die ik nu heb zoals jij beschrijft, alleen zit het moederbord in de behuizing (moederbord, cpu, cooler en voeding).

Ik weet echt niet meer wat ik nu verder kan doen.. Lijkt er op dat ik geld heb uitgegeven voor iets wat ik niet aan de praat kan of ga krijgen. :-(

Als ik het systeem opstart gaat het rode Q-led lichtje (CPU) aan en daarna gelijk uit, daarna gaat het oranje ledje aan (DRAM) en dat blijft dan zo.... Ik ga morgen de leverancier van het systeem maar even bellen om te zien of zij iets kunnen betekenen...

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Graag gedaan. Weet hoe vervelend het is als je systeem niet start.

Buiten het systeem heeft als voordeel dat je problemen met montage van het moederbord kan uitsluiten.

Ik heb eventueel een setje ddr5 geheugen over. Heb de overstap van 32gb naar 64gb gemaakt. Mocht je in de buurt wonen kan je die wel even lenen om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
@patviev Nogmaals heel erg bedankt dat ik het DDR-geheugen van je mocht lenen.

Ook na 20 minuten opstarten en wachten is er geen doorstart. Ik heb het moederbord buiten het systeem gehaald en alleen de CPU, cooler, voeding en geheugen geïnstalleerd. CMOS clear gedaan. Helaas blijft het oranje led voor DRAM continu aan en gebeurt er verder niets.

Zou dit kunnen betekenen dat er een probleem met het moederbord is?

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
Graag gedaan en ja ik ben een beetje door mijn opties heen. Denk idd dat het aan je moederbord ligt, maar misschien heeft iemand nog de gouden tip voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem - Putten
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-08 16:02
Misschien een heel rare vraag: kun je wel in de bios komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:33
2xit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:34:
[Afbeelding][Afbeelding]

Even zo vrij geweest om foto's te maken van zowel de linker als rechterkant van de geheugensloten. Ik heb nu 1 geheugenmodule in het DIMM A2-slot..

@CodeCaster Op de foto die jij hebt bewerkt zit aan die zijde geen clips die naar buiten kunnen. Zie ook mijn foto's. De andere kant heeft een dergelijke clip en die klikt netjes als ik de module in het slot schuif.
weet je heel zeker dat je de geheugen module er goed genoeg in hebt geduwd? Met zo’n moederbord die aan een kan geen clipje heeft is het best makkelijk om hem er net niet helemaal goed in te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xit

2xit

Q+M by P+E

Topicstarter
@Willem - Putten @Hielko Excuus voor het iets verlate antwoord.

Ik kan niet in de Bios komen, beeldscherm blijft zwart. De PC hangt zodra het moederbord de geheugenmodules controleert, hetgeen wordt weergegeven door het oranje ledje.

Ik weet zeer zeker dat het geheugen er goed in is geduwd. Je hoort netjes een aantal klikjes (aan beide zijden) zodra de geheugenmodule er is ingeduwd.

Als oplossing heb ik de leverancier gebeld en de situatie uitgelegd. Ik kan het moederbord en de CPU als RMA retour sturen. Ondertussen heb ik eenzelfde nieuwe moederbord en CPU besteld. Ik hoop dat dit nu wel gaat werken..

Heel veel dank allemaal nogmaals voor de geboden hulp!

Always be 2excite(d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:57
Ik heb zit al een tijdje met exact hetzelfde probleem.

Dit heb ik overgenomen van de BBG:
Asus TUF GAMING B650-PLUS - Moederbord (maar dan zonder wifi)
MSI MAG A750GL PCIE5 - Voeding
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 - Geheugen (2 setjes dus 64GB totaal))
Fractal Design North - Mesh Chalk White
Gelid Solutions Tranquillo 5 - Black Edition

en deze aanpassingen:
AMD Ryzen 7 7700X Tray - Processor
SSD INT Kingston KC3000 M.2 PCIe 2048GB
ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition - Videokaart

Ik heb met de 4 geheugenstickjes zo'n beetje elke combinatie gebrobeerd maar ook bij mij brandt dus direct na opstarten het DRAM ledje...
En ik heb geen andere componenten liggen om verder te testen waar het probleem precies in zit. Ik ga het moederbord maar voor garantie aanmelden, dat lijkt mij de meest waarschijnlijke boosdoener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:46
Interessant, gisteren heb ik ook zo ongeveer dezelfde setup binnen gekregen.
Ik had in het begin ook direct een oranje DRAM led, maar deze is na een tijdje draaien toch opgelost.
Wel nog twee keer het geheugen omgewisseld en enkel laten draaien.
Heb verder de BIOS nog niet geupdate omdat ik nog een usb-stick moet zien te vinden, hopelijk blijft het goed gaan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 343,99€ 343,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 167,-€ 167,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 559,02€ 559,02
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 97,90€ 97,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 750 watt€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 97,71€ 97,71
Totaal€ 1.683,63

Edit:
Heb nu ook de nieuwste BIOS draaien en EXPO aangezet. Tot nu toe na een uurtje Starfield spelen geen enkel probleem ondervonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Zinloos1 op 23-11-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degoeisten
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
@2xit ben benieuwd of het uiteindelijk aan het moederbord lag.

Ik heb zelf de thuisserver uit de BBG juli 2023 gekocht https://tweakers.net/revi...uli-2023-thuisserver.html en ook precies dit probleem.

Wordt er ook helemaal gek van dat hij niet verder doorstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamos84
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik ben ook erg benieuwd hoe dit is opgelost.

Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Heb er tevens voor gekozen om de 4k Game PC uit de best buy guide van oktober 2023 te gaan bouwen.

Alles geïnstalleerd, en bij het opstarten ook een oranje led bij de DRAM en geen signaal op beeldscherm.

Ik heb ondertussen alles geprobeerd wat ik op internet kon vinden maar helaas, zonder resultaat. Wellicht heb ik iets kapotgemaakt. :(

Graag hoor ik hoe dit probleem kan worden opgelost.

P.S. Is er misschien iemand in de regio Amsterdam bereid om hier samen met mij naar te kijken. Uiteraard tegen betaling.

Dan hoor ik het graag!

Grtn

Thomas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patviev
Het moederbord en processor zijn vervangen heeft hij mij verteld. Nu werkt het zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamos84
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-12-2023
Oh dat klinkt niet goed :(

Bedankt voor de terugkoppeling!

Grtn

Thomas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degoeisten
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
Bij mij lijkt het er op dat de RAM kapot was. Met andere RAM stick nu wel werkend gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
Even klacht:
Dat advies voor RAM is foute boel, sorry:
Dat Mobo zal never lopen met deze set...
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
Dit roept wel vragen op,
bv. of jullie daadwerkelijk testen,
wat je advizeerd, beste redactie! ;)

Hier na heel veel elende (dank jullie advies...) de oplossing voor het probleem:
Dear Sir/Madam,

Thank you for reaching out to ASUS Product Support.

If you click on CPU / Memory Support button again it will show all compatible CPU's.

And yes, the 6000J3238F16GX2-FX5 is not compatible with this board, which is the cause of the DRAM error.

Kind regards,
Robin
Asus Customer Service

Volgende keer testen, a.u.b. of tenminste op de kwalificeerde lijst kijken bij Asus! =)
https://www.asus.com/nl/m...TUF-GAMING-B650-PLUS-WIFI

[ Voor 9% gewijzigd door Joepi op 19-12-2023 17:33 ]

Pagina: 1