The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.
Always be 2excite(d)
Vraag
Alle reacties
The factory of the future will have only two employees, a man and a dog. The man will be there to feed the dog. The dog will be there to keep the man from touching the equipment.
Always be 2excite(d)
De BIOS update kun je doen met de BIOS Flashback functie op het moederbord: https://www.asus.com/support/FAQ/1038568
Je zult dus even een USB stick moeten voorbereiden op een andere PC. Het filmpje op de gelinkte pagina legt het allemaal uit.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Zou er toch iets kapot kunnen zijn? En hoe stel je dat dan vast?
Always be 2excite(d)
Op de foto kan ik het niet goed zien, maar zit het geheugen er goed in (aan de linkerkant).
Always be 2excite(d)
Heb je de zwarte clips naar buiten geklikt (rood), dan moet de uitsparing (groen) erin vallen als je de reep geheugen erin drukt.
:strip_exif()/f/image/lvbYaeuejNA02FHn9Cj33C6K.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 94% gewijzigd door CodeCaster op 18-11-2023 21:25 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Daar zit geen clip. Op dit mobo zit maar aan één kant van het geheugenslot een clip.CodeCaster schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:18:
Volgens mij zit het geheugen niet vastgeklikt.
Heb je de zwarte clips naar buiten geklikt (rood), dan moet de uitsparing (groen) erin vallen als je de reep geheugen erin drukt.
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Even zo vrij geweest om foto's te maken van zowel de linker als rechterkant van de geheugensloten. Ik heb nu 1 geheugenmodule in het DIMM A2-slot..
@CodeCaster Op de foto die jij hebt bewerkt zit aan die zijde geen clips die naar buiten kunnen. Zie ook mijn foto's. De andere kant heeft een dergelijke clip en die klikt netjes als ik de module in het slot schuif.
Always be 2excite(d)
Probeer hem gewoon eens letterlijk 5-10 minuten aan te laten staan.
(Was al gemeld zie ik.. resultaat?)
Verder stroom er af en batterij eruit bij CMOS clear?
[ Voor 20% gewijzigd door ECP0WERS op 19-11-2023 07:34 ]
AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra
Oranje led blijft aan en er is geen verdere doorstart (monitor krijgt geen signaal).
Ik weet echt niet meer wat ik verder kan doen.. 😖
Mocht iemand kunnen helpen…
Always be 2excite(d)
Op de website van ASUS wordt aangegeven welk geheugen compatibel is met het moederbord.
Hier staat ook geheugen van G.Skill op, echter niet de J3238F16GX2, maar de J3238G32GX2.
/f/image/sz7sUGZ2MgZthdhFkqwKXNYO.png?f=fotoalbum_large)
Zou het in mijn geval zo kunnen zijn dat het gekochte geheugen gewoonweg niet compatibel is (en er mogelijk een fout staat in de BBG)?
Always be 2excite(d)
Wat je nog kan proberen is om het moederbord buiten de behuizing op te bouwen. Alleen voeding, cpu, cooler en 1 geheugen stick.
In feite is de setup die ik nu heb zoals jij beschrijft, alleen zit het moederbord in de behuizing (moederbord, cpu, cooler en voeding).
Ik weet echt niet meer wat ik nu verder kan doen.. Lijkt er op dat ik geld heb uitgegeven voor iets wat ik niet aan de praat kan of ga krijgen.
Als ik het systeem opstart gaat het rode Q-led lichtje (CPU) aan en daarna gelijk uit, daarna gaat het oranje ledje aan (DRAM) en dat blijft dan zo.... Ik ga morgen de leverancier van het systeem maar even bellen om te zien of zij iets kunnen betekenen...
Always be 2excite(d)
Buiten het systeem heeft als voordeel dat je problemen met montage van het moederbord kan uitsluiten.
Ik heb eventueel een setje ddr5 geheugen over. Heb de overstap van 32gb naar 64gb gemaakt. Mocht je in de buurt wonen kan je die wel even lenen om te testen.
Ook na 20 minuten opstarten en wachten is er geen doorstart. Ik heb het moederbord buiten het systeem gehaald en alleen de CPU, cooler, voeding en geheugen geïnstalleerd. CMOS clear gedaan. Helaas blijft het oranje led voor DRAM continu aan en gebeurt er verder niets.
Zou dit kunnen betekenen dat er een probleem met het moederbord is?
Always be 2excite(d)
weet je heel zeker dat je de geheugen module er goed genoeg in hebt geduwd? Met zo’n moederbord die aan een kan geen clipje heeft is het best makkelijk om hem er net niet helemaal goed in te duwen.2xit schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:34:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Even zo vrij geweest om foto's te maken van zowel de linker als rechterkant van de geheugensloten. Ik heb nu 1 geheugenmodule in het DIMM A2-slot..
@CodeCaster Op de foto die jij hebt bewerkt zit aan die zijde geen clips die naar buiten kunnen. Zie ook mijn foto's. De andere kant heeft een dergelijke clip en die klikt netjes als ik de module in het slot schuif.
Ik kan niet in de Bios komen, beeldscherm blijft zwart. De PC hangt zodra het moederbord de geheugenmodules controleert, hetgeen wordt weergegeven door het oranje ledje.
Ik weet zeer zeker dat het geheugen er goed in is geduwd. Je hoort netjes een aantal klikjes (aan beide zijden) zodra de geheugenmodule er is ingeduwd.
Als oplossing heb ik de leverancier gebeld en de situatie uitgelegd. Ik kan het moederbord en de CPU als RMA retour sturen. Ondertussen heb ik eenzelfde nieuwe moederbord en CPU besteld. Ik hoop dat dit nu wel gaat werken..
Heel veel dank allemaal nogmaals voor de geboden hulp!
Always be 2excite(d)
Dit heb ik overgenomen van de BBG:
Asus TUF GAMING B650-PLUS - Moederbord (maar dan zonder wifi)
MSI MAG A750GL PCIE5 - Voeding
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 - Geheugen (2 setjes dus 64GB totaal))
Fractal Design North - Mesh Chalk White
Gelid Solutions Tranquillo 5 - Black Edition
en deze aanpassingen:
AMD Ryzen 7 7700X Tray - Processor
SSD INT Kingston KC3000 M.2 PCIe 2048GB
ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition - Videokaart
Ik heb met de 4 geheugenstickjes zo'n beetje elke combinatie gebrobeerd maar ook bij mij brandt dus direct na opstarten het DRAM ledje...
En ik heb geen andere componenten liggen om verder te testen waar het probleem precies in zit. Ik ga het moederbord maar voor garantie aanmelden, dat lijkt mij de meest waarschijnlijke boosdoener.
Ik had in het begin ook direct een oranje DRAM led, maar deze is na een tijdje draaien toch opgelost.
Wel nog twee keer het geheugen omgewisseld en enkel laten draaien.
Heb verder de BIOS nog niet geupdate omdat ik nog een usb-stick moet zien te vinden, hopelijk blijft het goed gaan.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 343,99 | € 343,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 167,- | € 167,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G | € 559,02 | € 559,02 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Air Black Solid | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,91 | € 36,91 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 97,90 | € 97,90 |
1 | Voedingen | MSI MAG A750GL PCIE5 750 watt | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 97,71 | € 97,71 |
Totaal | € 1.683,63 |
Edit:
Heb nu ook de nieuwste BIOS draaien en EXPO aangezet. Tot nu toe na een uurtje Starfield spelen geen enkel probleem ondervonden.
[ Voor 10% gewijzigd door Zinloos1 op 23-11-2023 08:38 ]
Ik heb zelf de thuisserver uit de BBG juli 2023 gekocht https://tweakers.net/revi...uli-2023-thuisserver.html en ook precies dit probleem.
Wordt er ook helemaal gek van dat hij niet verder doorstart.
Ik ervaar precies hetzelfde probleem. Heb er tevens voor gekozen om de 4k Game PC uit de best buy guide van oktober 2023 te gaan bouwen.
Alles geïnstalleerd, en bij het opstarten ook een oranje led bij de DRAM en geen signaal op beeldscherm.
Ik heb ondertussen alles geprobeerd wat ik op internet kon vinden maar helaas, zonder resultaat. Wellicht heb ik iets kapotgemaakt.
Graag hoor ik hoe dit probleem kan worden opgelost.
P.S. Is er misschien iemand in de regio Amsterdam bereid om hier samen met mij naar te kijken. Uiteraard tegen betaling.
Dan hoor ik het graag!
Grtn
Thomas
Bedankt voor de terugkoppeling!
Grtn
Thomas
Dat advies voor RAM is foute boel, sorry:
Dat Mobo zal never lopen met deze set...
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
Dit roept wel vragen op,
bv. of jullie daadwerkelijk testen,
wat je advizeerd, beste redactie!
Hier na heel veel elende (dank jullie advies...) de oplossing voor het probleem:
Dear Sir/Madam,
Thank you for reaching out to ASUS Product Support.
If you click on CPU / Memory Support button again it will show all compatible CPU's.
And yes, the 6000J3238F16GX2-FX5 is not compatible with this board, which is the cause of the DRAM error.
Kind regards,
Robin
Asus Customer Service
Volgende keer testen, a.u.b. of tenminste op de kwalificeerde lijst kijken bij Asus! =)
https://www.asus.com/nl/m...TUF-GAMING-B650-PLUS-WIFI
[ Voor 9% gewijzigd door Joepi op 19-12-2023 17:33 ]