Welke mini-laptop met Windows en uitneembare accu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik wil een nieuwe tablet of mini-laptop kopen, beide met Windows 11 Home of 11 Pro, eventueel met Windows 10.

Ik wil beslist een apparaat met een uitneembare accu. Die accu wil ik er permanent uithalen wegens brandgevaar. Ik zal het apparaat vooral thuis gebruiken bij een stopcontact. Incidenteel kan ik die accu er in zetten voor gebruik onderweg.

Ik probeer onder de 400 euro te blijven. Want ik wil die laptop vooral gebruiken voor tekstverwerking met Wordpad en om die teksten uit te printen.

Ik wil er een externe SSD op aansluiten om regelmatig snel een backup te maken.

Ik zou ook een mini-laptop kunnen kopen met Windows 10, maar met Windows 11 kan ik deze laptop in noodgevallen nog jaren gebruiken als internetcomputer.

Windows 11 vind ik niet heel belangrijk. Maar ik wil er bij voorkeur Windows 11 op gebruiken, omdat Windows 10 op termijn niet meer wordt ondersteund met veiligheidspatches door Microsoft, volgens mij.

Ik zal deze laptop vooral thuis gebruiken. Maar met een klein formaat (zoals bijvoorbeeld 7 inch) kan ik hem incidenteel ook makkelijk meenemen naar elders. De maximale schermgrootte vind ik 15,6 inch, maar liever veel kleiner.

Thuis zal ik hem gebruiken met een externe muis, extern toetsenbord en eventueel met een externe monitor.

De belangrijkste eisen vind ik Windows en een makkelijk uitneembare accu.

Ik wil geen Android-systeem, omdat ik veel Windows-tekstbestanden heb. En ik denk dat Windows meer gebruiksmogelijkheden heeft dan Android, op basis van mijn ervaringen met Android smartphones.

Ik heb al lang gezocht op internet. Via de Pricewatch op Tweakers vond ik onder andere de Asus E210MA-GJ324WS. Dat is een 11,6 inch mini-laptop van 250 euro. Maar die heeft geen uitneembare accu.

Ik heb liever geen refurbished model, omdat die misschien een aantal keer gevallen is. Maar als refurbished de enige optie is, sta ik daar wel voor open. Ik zou een ingebouwde SSD dan kunnen laten vervangen bij aankoop, om te voorkomen dat die al snel crasht, vanwege langdurig gebruik door de vorige eigenaar.

Zoals gezegd mag het ook een tablet met Windows zijn, maar ik betwijfel of die te koop zijn met een uitneembare accu. En ik heb de indruk dat tablets met Windows veel duurder zijn dan mini-laptops met Windows.

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening. Alvast erg bedankt voor het lezen en reageren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Ik zou kunnen proberen om een niet-uitneembare accu te verwijderen, door de laptop open te schroeven. Maar het is maar de vraag of het apparaat dan nog goed werkt, ook met video's bekijken.

Een desktop-pc kopen is eventueel een noodoplossing, maar die schijnen veel meer stroom te verbruiken dan een laptop. Bovendien kan ik zo'n apparaat niet onderweg gebruiken.

Ik heb de indruk dat de enkele laptops die er nog zijn met uitneembare accu, stukken duurder zijn dan de overige laptops. Misschien kan ik voorlopig werken met refurbished laptops met uitneembare accu, totdat er een betere oplossing komt.

Ik hoop dat jullie je gedachten hierover met me willen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:50

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Uitneembare accus moet je anders bevestigen, meer behuizing er rondomheen en dus maakt het een integrated battery gewoon praktischer (je kan de laptop dunner maken omdat je meer 'lucht' in de laptop kan gebruiken voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
SKIKK schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:46:
Uitneembare accus moet je anders bevestigen, meer behuizing er rondomheen en dus maakt het een integrated battery gewoon praktischer (je kan de laptop dunner maken omdat je meer 'lucht' in de laptop kan gebruiken voor de accu.
Ik vind de voordelen van een uitneembare accu veel belangrijker dan de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:52
Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:03:

Ik vind de voordelen van een uitneembare accu veel belangrijker dan de nadelen.
Lastig is dat leveranciers hier anders over denken.

Volgens mij zijn tegenwoordig bijna alle laptops met ingebouwde batterij. Gemakkelijker te fabriceren, goedkoper en eventueel meer geld aan te verdienen vanuit services.

Zeker in de prijsklasse is het denk ik lastig om te vinden van je zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien is het niet handig om een probleem te verzinnen, en daar een oplossing voor te zoeken, want het probleem bestaat alleen in je hoofd.

Het idee dat men daar vanaf gestapt is, dat men graag als de accu vervangen moet worden, men van die hassie-bassie el cheapo accu's scoren, die wel brandgevaarlijk zijn. Een no-name chinese accu is veel goedkoper dan die van de fabrikant, want die zijn namelijk wel veilig en gekeurd.

Koop ik voor 15 euro een usb-oplader, CE keurmerk, TuV goedgekeurd, Kema-Keur,etc..etc..
Of scoor ik voor 2,99 incl gratis verzenden bij AliExpress <- goedkope brandgevaarlijke troep

Dat probleem hebben laptop fabrikanten dus opgelost door te zorgen dat de accu niet vervangen kan worden door goedkope troep.

* RaZ heeft z'n laptop 24/7 aan de netspanning voor 1,5 jaar. Ik maak mij daar niet druk over. Ik maak mij eerder druk dat mensen graag goedkope troep kopen voor weinig, zooi die in de EU niet verkocht mag worden, maar importeren kan men niks aan doen, en laat dat nu juist brandjes veroorzaken door el-cheapo oplader voor telefoons / tablet's etc..etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:14:

Het idee dat men daar vanaf gestapt is, dat men graag als de accu vervangen moet worden, men van die hassie-bassie el cheapo accu's scoren, die wel brandgevaarlijk zijn. Een no-name chinese accu is veel goedkoper dan die van de fabrikant, want die zijn namelijk wel veilig en gekeurd.
De belangrijkste reden dat ik een laptop met uitneembare accu wil, is dat ik de accu er het grootste deel van de tijd uit wil houden. Die accu bewaar ik dan op een brandveilige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Rolfie schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:07:
[...]

Lastig is dat leveranciers hier anders over denken.

Volgens mij zijn tegenwoordig bijna alle laptops met ingebouwde batterij. Gemakkelijker te fabriceren, goedkoper en eventueel meer geld aan te verdienen vanuit services.

Zeker in de prijsklasse is het denk ik lastig om te vinden van je zoekt.
Dan moet ik voorlopig misschien een refurbisjed mini-laptop zoeken met een uitneembare accu. Dan hoop ik dat er geen onveilige vervangende accu ingezet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:03:
[...]

Dan moet ik voorlopig misschien een refurbisjed mini-laptop zoeken met een uitneembare accu. Dan hoop ik dat er geen onveilige vervangende accu ingezet is.
Die kan je dan gewoon vervangen door een accu van de fabrikant ;)

Voorbeeld: Asus laptop, met een accu van het merk "Fok U", zegt dan wel genoeg toch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:03:
[...]

Denk dat dit ook lastig gaat worden icm je Windows 11 eis.

Uitneembare accu's zie je eigenlijk niet zo vaak maar. Puur kosten.

Persoonlijk zou ik gewoon liever een goede betrouwbare nieuwe laptop kopen, heb je ook geen gezeur meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Rolfie schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:23:
[...]

Denk dat dit ook lastig gaat worden icm je Windows 11 eis.
Mijn Windows 11-wens laat ik dan vallen. Dat vind ik minder belangrijk dan een uitneembare accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:09:
[...]

Die kan je dan gewoon vervangen door een accu van de fabrikant ;)

Voorbeeld: Asus laptop, met een accu van het merk "Fok U", zegt dan wel genoeg toch :P
Ja, daar ga ik dan op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:30:
Mijn Windows 11-wens laat ik dan vallen. Dat vind ik minder belangrijk dan een uitneembare accu.
Windows 10 is nog maar "even" supported, namelijk Okt 2025, om daar nu nog geld in te gaan steken, is zonde van je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:42
Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:31:
Ik zou kunnen proberen om een niet-uitneembare accu te verwijderen, door de laptop open te schroeven. Maar het is maar de vraag of het apparaat dan nog goed werkt, ook met video's bekijken.
Bij nieuwere laptops met een ingebouwde accu wordt deze meestal ook gebruikt om de BIOS instellingen te bewaren in plaats van een aparte CMOS batterij. Als je deze dan loskoppelt worden de systeem/BIOS instellingen steeds gereset bij uitschakelen van de externe stroom adapter.
Dat is dus niet echt werkbaar.
Soms is er wel een optie aanwezig om de accu niet volledig/snel op te laden om de levensuur te verlengen.

Voor een verwisselbare accu zal je dus niet veel andere opties hebben dan voor een refurbished/V/A (Business?) laptop te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Rolfie schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:00:
[...]

Windows 10 is nog maar "even" supported, namelijk Okt 2025, om daar nu nog geld in te gaan steken, is zonde van je geld.
Dat is inderdaad een argument, maar als mijn huis afbrandt door een niet- uitneembare lithiumaccu heb ik een groter probleem.

Helaas zijn mini-laptops niet meer gebruikelijk:
Wikipedia: Netbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
The_Doman schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:00:
[...]

Bij nieuwere laptops met een ingebouwde accu wordt deze meestal ook gebruikt om de BIOS instellingen te bewaren in plaats van een aparte CMOS batterij. Als je deze dan loskoppelt worden de systeem/BIOS instellingen steeds gereset bij uitschakelen van de externe stroom adapter.

Dat is dus niet echt werkbaar. Soms is er wel een optie aanwezig om de accu niet volledig/snel op te laden om de levensuur te verlengen.

Voor een verwisselbare accu zal je dus niet veel andere opties hebben dan voor een refurbished/V/A (Business?) laptop te gaan.
Bedankt. Ik kan eventueel ook zoeken naar een desktop-pc en losse monitor die beide een laag stroomverbruik hebben. Bestaat dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:04:
[...]
Dat is inderdaad een argument, maar als mijn huis afbrandt door een niet- uitneembare lithiumaccu heb ik een groter probleem.
Die kans is alleen heel klein. Ik zou mij daar niet echt zorgen om maken. Zeker met een gewoon nieuwe A merk laptop, zoals bijvoorbeeld een Lenovo thinkbook.

Het kan natuurlijk altijd.
Maar je kunt morgen ook van de trap vallen.
Er kan een auto je huis binnen rijden.
of een vliegtuig naar beneden storten waar jij toevallig net loopt.
Er kan een zwaarvuurwerk in je huis gegooit worden.
Zonnepanelen die in brand vliegen.

Of serieuze risico's
Kaarsen, brandende sigaretten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:04:
[...]

Helaas zijn mini-laptops niet meer gebruikelijk:
Wikipedia: Netbook
Ik wil je niet bang maken ofzo hoor, maar. In smartphones, tablets, power banks, bt speakers, etc..etc.. zitten allemaal de zelfde Li-Ion accu's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:07:
[...]

Ik wil je niet bang maken ofzo hoor, maar. In smartphones, tablets, power banks, bt speakers, etc..etc.. zitten allemaal de zelfde Li-Ion accu's ;)
Ja, dat weet ik. Maar voor een smartphone is geen alternatief zonder lithium-batterij, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
Rolfie schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:04:
[...]

Die kans is alleen heel klein. Ik zou mij daar niet echt zorgen om maken. Zeker met een gewoon nieuwe A merk laptop, zoals bijvoorbeeld een Lenovo thinkbook.

Het kan natuurlijk altijd.
Maar je kunt morgen ook van de trap vallen.
Er kan een auto je huis binnen rijden.
of een vliegtuig naar beneden storten waar jij toevallig net loopt.
Er kan een zwaarvuurwerk in je huis gegooit worden.
Zonnepanelen die in brand vliegen.

Of serieuze risico's
Kaarsen, brandende sigaretten.
Ja, dat is waar, maar misschien kan ik het extra brandrisico van een laptop voorkomen, totdat er een veiliger systeem is uitgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

framework heeft kleine (13") laptops waar je zelf aan kan en mag(!) sleutelen, en ze ondersteunen het draaien zonder accu ook nog, wat lang niet alle laptops kunnen. Om de accu te verwijderen moet je de laptop wel openmaken, dus even snel wisselen gaat niet, maar altijd aan de adapter werken kan wel.

Wel iets boven je budget, maar als je (brand)veiligheid zo belangrijk vindt moet je sowieso niet de ultra-laag budget apparaten hebben...

[ Voor 17% gewijzigd door W1LL3M op 19-11-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Niet online
W1LL3M schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:21:
framework heeft kleine (13") laptops waar je zelf aan kan en mag(!) sleutelen, en ze ondersteunen het draaien zonder accu ook nog, wat lang niet alle laptops kunnen.
Bedankt voor het advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
Geraard schreef op zondag 19 november 2023 @ 16:15:
[...]
Ja, dat is waar, maar misschien kan ik het extra brandrisico van een laptop voorkomen, totdat er een veiliger systeem is uitgevonden.
Is het dan onveilig?

ALS het al gebeurt, is met meestal een el cheapo batterij.
Pagina: 1