Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peejee7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-01 14:47
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben parttime fotograaf maar ga komende jaren door gezinsuitbreiding minder fotograferen en meer richten op het andere werk wat ik doe (psycholoog).
Omdat ik wel af en toe fotografieopdrachten blijf doen evenals voor privé blijf ik wel editten van foto's video's. Ik werk veel met grote bestanden en veel bestanden.

Huidige edit ik mijn foto's/filmpjes dus op een Windows desktop met op zichzelf nog prima specs maar die wel aan een upgrade toe is; merk dat vooral als ik met zwaardere programma's werk zoals photoshop/lightroom/adobe premiere rush werk.
Dus of een upgrade van mijn desktop of een goede laptop aanschaffen.
Voordeel van Desktop is dat ik veel interne + externe schijven eraan heb hangen.
Waarom toch een laptop? Is toch praktischer/handzamer. Wil aan de keukentafel/bank kunnen werken met kids op komst en daarin flexibel zijn ipv achter een bureau in een aparte kamer.

- Windows
- Veel multitasken (software zoals hieronder + word/excel/chrome etc)
- Photoshop
- Lightroom
- Videobewerking via Gopro Quik + Adobe Premiere Rush etc.

Wat is je budget?
Maximaal €1800?!

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal voornamelijk thuis gebruikt worden i.c.m. een 2e scherm/muis/toetsenbord of gewoon op de bank/aan keuken tafel. Laptop gaat mee op vakanties en soms onderweg. Wil ook elders even kunnen editten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt me niet uit. Zolang de configuratie maar werkt en hij 'lang' mee gaat.
Ik wil een toekomstproof laptop.

Zat zelf te denken aan
- AMD Ryzen 7 (verbruikt minder stroom?) of Intel 7
- Tevens dus een goede grafische kaart (minimaal RTX3050)
- 32 gb
- 15 of 16 inch IPS panel anti flare
- 1 TB ssd of eventueel een configuratie waarbij SSD toe te voegen is?
- Wil mijn interne/externe HD's via een NAS of USB 3.0 behuizing bundelen en kunnen koppelen aan mijn laptop

Heb al even rondgekeken en kwam op deze modellen uit:
ASUS Vivobook 16X K3605ZU-N1111W
Lenovo Legion Slim 7 16APH8 (82Y40029MH)
Lenovo Legion Slim 5 16IRH8 (82YA00FGMH)

Ik sta zeker open voor tips/alternatieven en jullie feedback! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hi,

Ik heb zelf een Ideapad Pro 5 16" met een Ryzen 7 7840hs, 32gb ram en 1tb ssd, dus qua specs komt dat overeen met de slim 16aph8. We gebruiken de laptop privé, maar ook als vervanger voor desktop. Met name voor opslag en bewerking van foto's en video. We zijn erg tevreden over de laptop, zeer snelle cpu! Alleen de speakers vind ik matig, al weet ik niet of die verschillen met de Slim. De Ideapad heeft nog een uitbreidingsmogelijkheid voor een 2e m2 SSD, en bij ons gaat daar binnenkort een 4TB bijkomen. Heeft de slim ook die mogelijkheid?

Qua specs kan ik je de 16APH8 in ieder geval aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peejee7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-01 14:47
SEA Ninja schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:10:
Hi,

Ik heb zelf een Ideapad Pro 5 16" met een Ryzen 7 7840hs, 32gb ram en 1tb ssd, dus qua specs komt dat overeen met de slim 16aph8. We gebruiken de laptop privé, maar ook als vervanger voor desktop. Met name voor opslag en bewerking van foto's en video. We zijn erg tevreden over de laptop, zeer snelle cpu! Alleen de speakers vind ik matig, al weet ik niet of die verschillen met de Slim. De Ideapad heeft nog een uitbreidingsmogelijkheid voor een 2e m2 SSD, en bij ons gaat daar binnenkort een 4TB bijkomen. Heeft de slim ook die mogelijkheid?

Qua specs kan ik je de 16APH8 in ieder geval aanraden.
Ah top! Thanks voor je reply! Heb jij een linkje naar je specifieke laptop configuratie?
Hoe bevalt de grootte van de laptop? Heb momenteel 15.6 inch dus benieuw of het nou heel veel scheelt in beleving. Gebruik jij hem ook met 2e scherm erbij?
Weet jij hoe ik in de specs op tweakers kan zien of er ruimte is voor een 2e ssd inbouw? Als ik op de website van Lenovo kijk zie ik dat er wel een mogelijkheid is voor inbouw 2e ssd.
Link: https://psref.lenovo.com/Product/Legion/Legion_Slim_7_16APH8

Belangrijk verschil t.o.v. Lenovo Legion Slim 5 16IRH8 is de intel processor. Die lijkt wel wat beter te scoren op prestatie dan de AMD. Maar denk dat beide gewoon dikke prima zijn.
Link: https://versus.com/nl/amd...s-vs-intel-core-i7-13700h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik gebruik inderdaad een 2e scherm op HDMI en dat bevalt prima. De 16" vind ik super, dunne bezels en hoewel het scherm groter is dan mijn 6 jaar oude Asus laptop (15,6"), is de Lenovo juist compacter.

Als het op psref staat dan kun je ervan uitgaan dat het kan.

Linkje: https://psref.lenovo.com/...aPad/IdeaPad_Pro_5_16APH8
De Ideapad in deze config is volgens mij niet meer te bestellen op dit moment, maar ik neem aan dat het je om de vergelijking gaat?