Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben parttime fotograaf maar ga komende jaren door gezinsuitbreiding minder fotograferen en meer richten op het andere werk wat ik doe (psycholoog).
Omdat ik wel af en toe fotografieopdrachten blijf doen evenals voor privé blijf ik wel editten van foto's video's. Ik werk veel met grote bestanden en veel bestanden.
Huidige edit ik mijn foto's/filmpjes dus op een Windows desktop met op zichzelf nog prima specs maar die wel aan een upgrade toe is; merk dat vooral als ik met zwaardere programma's werk zoals photoshop/lightroom/adobe premiere rush werk.
Dus of een upgrade van mijn desktop of een goede laptop aanschaffen.
Voordeel van Desktop is dat ik veel interne + externe schijven eraan heb hangen.
Waarom toch een laptop? Is toch praktischer/handzamer. Wil aan de keukentafel/bank kunnen werken met kids op komst en daarin flexibel zijn ipv achter een bureau in een aparte kamer.
- Windows
- Veel multitasken (software zoals hieronder + word/excel/chrome etc)
- Photoshop
- Lightroom
- Videobewerking via Gopro Quik + Adobe Premiere Rush etc.
Wat is je budget?
Maximaal €1800?!
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal voornamelijk thuis gebruikt worden i.c.m. een 2e scherm/muis/toetsenbord of gewoon op de bank/aan keuken tafel. Laptop gaat mee op vakanties en soms onderweg. Wil ook elders even kunnen editten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt me niet uit. Zolang de configuratie maar werkt en hij 'lang' mee gaat.
Ik wil een toekomstproof laptop.
Zat zelf te denken aan
- AMD Ryzen 7 (verbruikt minder stroom?) of Intel 7
- Tevens dus een goede grafische kaart (minimaal RTX3050)
- 32 gb
- 15 of 16 inch IPS panel anti flare
- 1 TB ssd of eventueel een configuratie waarbij SSD toe te voegen is?
- Wil mijn interne/externe HD's via een NAS of USB 3.0 behuizing bundelen en kunnen koppelen aan mijn laptop
Heb al even rondgekeken en kwam op deze modellen uit:
ASUS Vivobook 16X K3605ZU-N1111W
Lenovo Legion Slim 7 16APH8 (82Y40029MH)
Lenovo Legion Slim 5 16IRH8 (82YA00FGMH)
Ik sta zeker open voor tips/alternatieven en jullie feedback!
Ik ben parttime fotograaf maar ga komende jaren door gezinsuitbreiding minder fotograferen en meer richten op het andere werk wat ik doe (psycholoog).
Omdat ik wel af en toe fotografieopdrachten blijf doen evenals voor privé blijf ik wel editten van foto's video's. Ik werk veel met grote bestanden en veel bestanden.
Huidige edit ik mijn foto's/filmpjes dus op een Windows desktop met op zichzelf nog prima specs maar die wel aan een upgrade toe is; merk dat vooral als ik met zwaardere programma's werk zoals photoshop/lightroom/adobe premiere rush werk.
Dus of een upgrade van mijn desktop of een goede laptop aanschaffen.
Voordeel van Desktop is dat ik veel interne + externe schijven eraan heb hangen.
Waarom toch een laptop? Is toch praktischer/handzamer. Wil aan de keukentafel/bank kunnen werken met kids op komst en daarin flexibel zijn ipv achter een bureau in een aparte kamer.
- Windows
- Veel multitasken (software zoals hieronder + word/excel/chrome etc)
- Photoshop
- Lightroom
- Videobewerking via Gopro Quik + Adobe Premiere Rush etc.
Wat is je budget?
Maximaal €1800?!
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal voornamelijk thuis gebruikt worden i.c.m. een 2e scherm/muis/toetsenbord of gewoon op de bank/aan keuken tafel. Laptop gaat mee op vakanties en soms onderweg. Wil ook elders even kunnen editten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt me niet uit. Zolang de configuratie maar werkt en hij 'lang' mee gaat.
Ik wil een toekomstproof laptop.
Zat zelf te denken aan
- AMD Ryzen 7 (verbruikt minder stroom?) of Intel 7
- Tevens dus een goede grafische kaart (minimaal RTX3050)
- 32 gb
- 15 of 16 inch IPS panel anti flare
- 1 TB ssd of eventueel een configuratie waarbij SSD toe te voegen is?
- Wil mijn interne/externe HD's via een NAS of USB 3.0 behuizing bundelen en kunnen koppelen aan mijn laptop
Heb al even rondgekeken en kwam op deze modellen uit:
ASUS Vivobook 16X K3605ZU-N1111W
Lenovo Legion Slim 7 16APH8 (82Y40029MH)
Lenovo Legion Slim 5 16IRH8 (82YA00FGMH)
Ik sta zeker open voor tips/alternatieven en jullie feedback!