Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-11 23:09
Een lekkend Velux dakraam is deze saga begonnen om een dakkapel te laten plaatsen op mijn woning. Ik wilde dit al langer en ga nu ook de daad bij het woord voegen. Echter liggen op de plek waar de dakkapel moet komen zonnepanelen. Acht stuks van 240wp uit 2016.

Ik zit een beetje te tobben wat ik daarmee moet. Aan 1 kant van de dakkapel zouden er drie kunnen blijven liggen in de lengte. Aan de andere kant van de dakkapel zal geen plek zijn. Onder de dakkapel zal geen plaats zijn, dus de overige vijf moeten er boven komen. Ik ben geen fan van panelen op de dakkapel, ondanks dat de dakkapel boer zegt dat het wel kan qua gewicht. Ik woon op de ruimte en de wind kan hier aardig te keer gaan. Maar misschien maak ik me zorgen om niets?

Een optie zou zijn om de huidige panelen te upgraden. Tegenwoordig hebben panelen 410wp per stuk. Dan heb ik er dus twee minder nodig voor hetzelfde totale vermogen. Maar heeft dat nog zin? De teruglevering is vrijwel nihil. Ik heb een duo split airco die veel stroom vraagt, maar niet dagelijks draait. Verder zijn er geen grote stroomverbruikers in huis. Maar misschien dat er in de toekomst nog iets van een warmtepomp gaat komen. Echter is dat voorlopig wel een grote maar.

Nog even wat extra info. De zonnepanelen liggen nu op een dak op het zuiden. Ik kan ze naar de achterkant van de woning verhuizen, maar dan liggen ze op het Noorden, de meest ongunstige plek voor zonnepanelen.

Eventueel heb ik ook nog een garagedak vrij. Die is op het zuidwesten. Alleen dat puntdak is net zo hoog als 1 paneel gok ik, dus kunnen er niet meer dan zo’n vijf naast elkaar liggen. Het is zo’n houten 6 bij 3 prefab garage met golfplaten puntdak.

[ Voor 9% gewijzigd door rimave op 18-11-2023 18:13 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Ik zou nieuwe panelen kopen en beginnen met de garage, de panelen zijn veel goedkoper geworden. Die 260wp kan je dan op het noord leggen, als je het zelf doet. Bijvoorbeeld voor je garage.

Panelen
https://www.stralendgroen...o-all-black-n-type-435wp/
Omvormer van hoymiles, makkelijk voor DHZ, zijn ook per paneel of per twee.
https://www.solarchamp.eu...ymiles%20hms-2000-4t.html
Montage materiaal en nog wat dingen voor meterkast.

Op dit moment is het gezien de prijzen zeer gunstig om panelen te leggen. Vorig jaar was je twee keer zoveel kwijt. En als salderen voorbij is, wil je meer panelen hebben dan je vebruik, omdat je dan meer eigen verbruik hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 18-11-2023 18:42 ]