hoekbureau maken in woningkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEL-Alfa
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-06 17:20
Hallo allemaal,

Ik heb recent een appartement kunnen kopen met een redelijk riante woonkamer en daarin wil ik een hoekbureau plaatsen. Dit is mijn werkplek 4x per week maar ook m'n gameplek, hobby plek etc. Ik zit er veel. maar ook midden in de woonkamer waar ik een nette en redelijke neutrale uitstraling voor zoek. Nou loop ik een beetje vast in wat handig is qua blad type en wat voor opties er zijn.
Kleine schetsing van de plek (zeer sterke paint skills, wel redelijk to scale):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K84P_gOvPl4TVHicNAOF6TrkXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CkwHRTMGsSYV3VGkKL8TUdAk.jpg?f=user_large
Ik zoek twee bladen, één van 200x80 en één van 120x60

Ik wil dus eigenlijk een hoek van 2x 200cm lang. De zwarte randen zijn de muur, de schuine zwarte rand onderaan is de deur naar het balkon .
De groene velden zijn de ondersteuning punten die ik voor ogen heb. De groene velden rechtsboven en linksonder zijn 2 ladekasten waar de plank op zou moeten rusten. Nog een paal in het midden voor de bovenste plank, en dan hoop ik eigenlijk dat ik de kleinere plank met een soort koppelingstuk aan de onderkant vast kan maken aan de grotere plank.Mijn schermen (1x ultrawide, 1x27 inch) zullen op monitor armen op de bovenste plank rusten.

De muur links zit een raam in het midden en deze muur loopt licht schuin af.

De huidige situatie is een vuren plank van 200cm breed en 60 cm diep tegen de muur bovenaan.

Opties die ik reeds bekeken heb:
Qua stijl zoek ik een donkerdere kleur. Iets als:
https://www.ikea.com/us/e...p-walnut-veneer-70335212/
Deze is helaas maar 60 diep maar qua stijl wel in de richting. Ergens tussen dit tot en met zwart zit in de richting van wat ik zoek.

Toen kwam ik hier uit
https://www.ltj-kantoorme...en/los-bureaublad-200x80/

Erg goedkoop, Heeft zowel een 200x80 en 120x60 blad. Is dit stevig genoeg?

Ik merk dat ik een beetje vast loop hoe dit handig aan te pakken dus vandaar dat ik het hier gooi, jullie hier kunnen vast met goede raad komen.

Gezocht:
-Tips
-Tips voor blad (meest belangrijk)
-Tips voor ondersteuning. Kastjes, poten etc.

Bedankt voor je tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:56
Voor bladen kun je bij worktrainer kijken. Heb er zelf een paar bladen gehaald, bevallen erg goed.

https://www.worktrainer.nl/werkblad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:59
Ik heb ook zoiets gemaakt. Zelf heb ik een hoek onderstel tweedehands voor een paar tientjes op marktplaats gekocht model Ikea Galant, verslijt amper en is verstelbaar (deze is helaas niet meer nieuw te krijgen, de opvolger van Ikea vind ik niet mooier en kwam niet goed uit met de hoek). Ging dus puur en alleen om het onderstel, oude blad weggegooid en zelf een mooi eikenblad erop gemaakt naar mijn specifieke afmeting.
Een los kastje/laden blok met wieltjes heb ik er onder staan.

Bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.n...-bureau-galant-hoekvormig

[ Voor 25% gewijzigd door Ingelogd op 18-11-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zelf had ik een massief eiken aanrechtblad gekocht van 635mm diep.
Dat bleek voor mij net genoeg, maar dieper is bij grote monitoren wel beter zodat je er verder vanaf zit.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:15
Hoe enthousiast wil je zijn qua werk en kosten? Als je toevallig bij een Bauhaus in de buurt woont hebben ze daar erg betaalbare massieve werkbladen (in verschillende maten en houtsoorten, link), maar dat blijft duurder dan spaanplaat met een afwerklaagje.

Ik zou het blad over de volledige achterkant (op je tekening onder, links en boven) laten rusten op een lat/balk/metalen hoek aan de muur. In combinatie met je ladenkast rechtsboven heb je dan het blad over de volledige rand ondersteund. Je hebt dan alleen nog ondersteuning nodig onder de binnenhoek, dus ofwel de bladdelen op elkaar laten steunen (korte stuk aan lange stuk vastmaken), of een drager (balkje) er in zijn geheel onderdoor maken (van boven naar onder op je tekening).

Dit alles is best wel DIY-intens, een mooi hoekbureau-onderstel regelen en daar een nieuw blad op maken is aanzienlijk minder werk, maar die keuze is aan jou. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEL-Alfa
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-06 17:20
Miersel schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:40:
Voor bladen kun je bij worktrainer kijken. Heb er zelf een paar bladen gehaald, bevallen erg goed.

https://www.worktrainer.nl/werkblad
Bedankt! Welke kleur heb je gehaald? Ik denk dat de Bruin Eiken precies is wat ik zoek. Fijne website trouwens met zoveel verschillende voorbeelden van hoe het blad er echt uit komt te zien.

Hoe heb je het qua onderstel gedaan?
Ingelogd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:20:
Ik heb ook zoiets gemaakt. Zelf heb ik een hoek onderstel tweedehands voor een paar tientjes op marktplaats gekocht model Ikea Galant, verslijt amper en is verstelbaar (deze is helaas niet meer nieuw te krijgen, de opvolger van Ikea vind ik niet mooier en kwam niet goed uit met de hoek). Ging dus puur en alleen om het onderstel, oude blad weggegooid en zelf een mooi eikenblad erop gemaakt naar mijn specifieke afmeting.
Een los kastje/laden blok met wieltjes heb ik er onder staan.

Bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.n...-bureau-galant-hoekvormig
Dank, niet heel erg fan van de de stijl, zou iets donkerder onderstel willen.
dunedanh schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:53:
Hoe enthousiast wil je zijn qua werk en kosten? Als je toevallig bij een Bauhaus in de buurt woont hebben ze daar erg betaalbare massieve werkbladen (in verschillende maten en houtsoorten, link), maar dat blijft duurder dan spaanplaat met een afwerklaagje.

Ik zou het blad over de volledige achterkant (op je tekening onder, links en boven) laten rusten op een lat/balk/metalen hoek aan de muur. In combinatie met je ladenkast rechtsboven heb je dan het blad over de volledige rand ondersteund. Je hebt dan alleen nog ondersteuning nodig onder de binnenhoek, dus ofwel de bladdelen op elkaar laten steunen (korte stuk aan lange stuk vastmaken), of een drager (balkje) er in zijn geheel onderdoor maken (van boven naar onder op je tekening).

Dit alles is best wel DIY-intens, een mooi hoekbureau-onderstel regelen en daar een nieuw blad op maken is aanzienlijk minder werk, maar die keuze is aan jou. :9
Bedankt voor de feedback! Ja kosten is een goede vraag. verwacht zeker wel iets van 300-500 kwijt te zijn, het mag oplopen richting 800 ish (incl onderstel etc.) mocht het heel mooi worden. Reden dat ik meer richting de DIY neig is omdat je dan precies zelf kan kiezen welke lengte je hebt. Ik zit ook met net een schuin lopende muur links dus het vrij kunnen plaatsen van de ondersteuning geeft meer vrijheid om het buro zo ver mogelijk in de hoek te plaatsen.

Helaas vind ik het online lastig te zien hoe het acacia blad eruit gaat zien, + dat het niet echt in de buurt ligt + niet echt flexibel qua formaat. Kan een 400x80 blad halen en daar 200x80+120x60 uit zagen, is opzich best goedkoop voor 300 euro. Spaanplaat die iemand anders aanbeveelde zal ongeveer even veel gaan kosten, maar wel gelijk op maat natuurlijk.

Over de ondersteuning. Zo'n balk aan de muur wordt lastig, linker muur begint net te laag met aflopen waardoor je hier moeilijk een balk tegen aanzet. Aan de bovenkant op mijn tekening wil ik twee armen monteren die om de rand van het buro klemmen dus ook daar is een balk niet super. Ik heb nu een vuren blad en die lijkt er geen issue mee te hebben met links en rechts poten en 1 in het midden. Ik hoop eigenlijk dat dat zo kan blijven, alleen of dat met spaanplaat ook lukt, is die sterk genoeg daarvoor?

Bedankt voor de comments zover, mocht iemand dit nog zien en een idee hebben voor ladekastjes die ik eronder kan zetten. M'n buro is nu 69 centimer hoog en dat is voor mijn lengte vrijwel precies perfect. Het liefst zoek ik 1 ladekast van 69cm hoog, 80cm diep en 1 ladekast van 69cm hoog en 40cm diep. En het liefst zonder wieltjes in een kleur die matched met https://www.worktrainer.nl/Bruin-Eiken-Werkbladen (denk zelf zwart?

Hier wil ik dan direct de plank op laten rusten/monteren. Zelf vond ik dit lastig online te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:56
HEL-Alfa schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:19:
[...]
Bedankt! Welke kleur heb je gehaald? Ik denk dat de Bruin Eiken precies is wat ik zoek. Fijne website trouwens met zoveel verschillende voorbeelden van hoe het blad er echt uit komt te zien.

Hoe heb je het qua onderstel gedaan?
Twee bladen, een witte en een zwarte. Beide op een IKEA onderstel gemonteerd (twee verschillende modellen).

Je kunt ze bij Worktrainer bezichtigen en eventueel gelijk meenemen.

Qua bevestiging voor jou zou ik denken aan strips langs de muur voor de steun aan de achterkant, met een poot aan de voorkant en/of waar nodig. Je zou op marktplaats kunnen kijken voor oude IKEA bureaus met een flexibel onderstel die je dan zo in elkaar zet dat het voor jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als je er 4 dagen per week aan werkt zou een zit-sta bureau misschien ook interessant kunnen zijn.

Ik heb https://www.multiratio.nl...it-sta-elektrisch-cad-cam en deze staat midden in mijn werkkamer die in open verbinding met de woonkamer staat. Prima design en goede ergonomie. En ook nog eens stabiel.

Er is een flink topic over dit soort bureau's, Het grote zit/sta bureau's-topic. Misschien nog wat inspiratie.

[ Voor 17% gewijzigd door Beekforel op 21-11-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Woon je alleen? Als dat niet zo is zou ik je werkplek niet in de huiskamer maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1