Op donderdag 06 september 2001 20:02 schreef 007larovisuals het volgende:
ik wil trouwens (ff tussendoor) windows 2000 pro gaan gebruiken, ik hoorde dat windows niet met meerdan 256mb mem overweg kan, hoe los ik dit op want ik heb nu 256 in mn bak en das dus echt vet te weinig!
En ook omdat Windows 2000 meerdere processoren (SMP) ondersteunt. Windows 9X/Me en XP Personal Edition maken gebruik van maar 1 van de twee..
Op donderdag 06 september 2001 20:02 schreef 007larovisuals verder:
wat is het verschil in performance bij de bovengenoemde p4 1,7 en de dual p3 1ghz... ik neem aan dat dit niet 0,3 ghz scheelt! (nduh)
De snelheid van Dual Processor systeem is inderdaad niet optelbaar. Het blijft een 1GHz machine. Maar je kan wel meer dingen tegelijkertijd doen zonder dat je snelheid verliest. Bijvoorbeeld een MP3'tje in achtergrond draaien, een 3D programma laten renderen en dan toch nog kunnen gamen zonder dat het beeld gaat schokken. De taken worden simpelweg over de processoren verdeeld.
De opvatting zou eerder moeten zijn (oke, het klopt theoretisch niet 100%, maar het maakt wel wat duidelijker):
Als je 1 simpel programma draait op een Dual 1GHz machine, dan loopt het programma net zo snel als op een Single 1GHz machine.
Als je 1 SMP-ondersteund programma draait op een Dual 1GHz machine, dan loopt het programma 2x sneller dan op een Single 1GHz machine.
Als je 2 simpele programma's draait op een Dual 1GHz machine, dan lopen de beide programma's net zo snel als 1 simpel programma op een Single 1GHz machine.Op donderdag 06 september 2001 20:02 vroeg 007larovisuals ook nog:
welke is t stabielste, want dat is dus eigenlijk mn vraag, welke van die twee moet ik nemen?? (ik was er al achter gekomen dat dit soort samenstellingen de uitkomst bieden maar welke!?)
Stabiliteit is meer afhankelijk van de gebruiker dan van de computer (hardware).. Zorg er gewoon voor dat je alles goed installeert/instelt/onderhoudt, dan is er geen vuiltje aan de lucht
Oja, persoonlijk zou ik gaan voor een Dual P3.. Waarom? Ik heb zelf een Dual Machine en door mijn ervaringen ermee wil ik
niks minder hebben dan Dual.. Maargoed, ff serieus: er zijn veel professionele video editing programma's beschikbaar die SMP ondersteunen en daar zou je veel profijt uit kunnen halen.