Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geniussense
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:09
Algemene informatie woning inclusief:
  • Bouwjaar 2008
  • Oppervlak: 127m2
  • Volume: 515m3
  • 4 slaapkamers, 1 badkamer met bad en douche (met WTW)
  • Ventilatiesysteem type C (natuurlijke toevoer, mechanische afvoer)
  • PV 5200Wp
EPC & Warmteverliesberekening:
EPC Score: 0,21
Rc waarden
  • Vloer: 3.5
  • Gevel: 4.0
  • Dak: 5.0
Kozijnen en Glas
  • Uw-waarden W/(m².K): 1.6
  • ZTA glas (g-waarde): 0.6
Warmteverlies berekening met warmtepomp:
  • Transmissie 3.455 W
  • Ventilatie 3.530 W
  • Warmteverlies door verwarmde vlakken naar buiten/grond/buren 473 W
  • Totaal 7.458 W
Historisch gasverbruik:
  • 2020: 1240m3
  • 2021: 1291m3
  • 2022: 1036m3
  • Themostaten staan stabiel op 21 graden Celcius, behalve voor 1 slaapkamer op de zolder (19 gaden Celcius).
  • CV staat op 35 graden Celcius afgifte temperatuur
Afgiftesysteem:
  • 127m3 vloerverwarming, HoH van de slangen heb ik helaas niet (indien er tips zijn hoe deze informatie te krijgen hoor ik dat graag!).
  • 1 radiator in de badkamer
  • Het volledige huis heeft vloerverwarming, met verwarming via CV ketel (2008, Vaillant eco). Op iedere verdieping een verdeler zoals in de foto en iedere ruimte heeft een eigen thermostaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22chOwIViyTHQsny1_nRPpr3lwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Ml8ol5yF0KM2asJr27QBCT6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbcUNiDAxILetiICF-bXiJshodI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DggXPR3ktNkOS3mNpeOpu2QE.jpg?f=fotoalbum_tile
SWW:
  • Er is op de zolder in een technische ruimte voldoende ruimte voor een boiler en plek voor boiler, waarbij we aan 300 L denken.
  • Douche heeft WTW
Belangrijkste vragen:
Voor mijn gevoel is de woning een ideale kandidaat voor de switch naar een warmtepomp. De huidige CV ketel is intussen >15 jaar oud, en meerdere buren met dezelfde ketel hebben deze al moeten vervangen. Ik wil graag onze CV ketel vervangen voordat deze EOL is.

De thermostaten en verdelers zijn best irritant. Iedere groep per verdeler gaat open/dicht via een thermostaat, en deze kleppen beginnen stuk te gaan. Zijn er tips voor wat te doen met de verdelers en thermostaten?

Ik heb de HoH van de vloerverwarming informatie niet (we zijn 2e bewoners, en heb deze info niet in de documentatie gevonden). Tegelijkertijd is de volledige woning met vloerverwarming, en staat zo'n beetje de hele woning standaard op 21 graden Celcius (Italiaanse vrouw..). Dat geeft mij het idee dat een buffervat hier overbodig zou moeten zijn. Zijn er hier mensen die dit anders zien?

Ik heb al veel L/W topics hier doorgelopen, en het kennisniveau hier op GoT is ook op dit vlak zoals geen ander. We zijn van plan dit te doen met een installateur, en hebben (nog) geen sterke voorkeur voor welk merk/serie. Ik was van plan om via de bekenste merken (Panasonic, LG, Daikin, Nibe) in contact worden gezet met een installeur. En daarnaast dit te doen met 2 installeurs die buren hebben gebruikt. Indien er een betere methode is om een goede installateur te vinden (omgeving Den Bosch) hoor ik graag. Ook via DM.

Voor de installatie van de buitenunit ben ik nog aan het dubben. De buren (identiek huis) hebben de buitenunit van een hybride CV keteI aan de gevel geinstalleerd. Er is ondanks dat deze aan de gevel is geinstalleerd geen probleem qua trillingen en/of geluidsniveau. Dit is boven een standaard uitbouw met pannendak, wat deze 2-onder-1 kap woningen standaard hebben. Aan deze kant van de gevel zit ook de technische ruimte, wat een lengte tussen buiten- en binnenunit van ~5m zou betekenen. In de foto hieronder is dat waar de buitentemperatuur sensor van de CV ketel op dit moment zit. Ik ben benieuwd naar meningen voor volledige L/W Warmtepomp buitenunit op die zelfde locatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_KU3vB22HX_boCvub1-NOS5vNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B5C94iAqTQkMtNlr1Dr6Iujf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:36
Geniussense schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:31:
Belangrijkste vragen:
De thermostaten en verdelers zijn best irritant. Iedere groep per verdeler gaat open/dicht via een thermostaat, en deze kleppen beginnen stuk te gaan. Zijn er tips voor wat te doen met de verdelers en thermostaten?
Ja, vervangen door pomploze verdelers. Al die thermostaten en kleppen weg doen, de verdelers inregelen en klaar. Bij een goede isolatieschil is het proberen om een temperatuurverschil tussen de verschillende ruimten aanbrengen vrij nutteloos.
Er zitten al mooie dikke pijpen naar de huidige verdelers, dat is goed.
Ik heb de HoH van de vloerverwarming informatie niet (we zijn 2e bewoners, en heb deze info niet in de documentatie gevonden). Tegelijkertijd is de volledige woning met vloerverwarming, en staat zo'n beetje de hele woning standaard op 21 graden Celcius (Italiaanse vrouw..). Dat geeft mij het idee dat een buffervat hier overbodig zou moeten zijn. Zijn er hier mensen die dit anders zien?
Buffervat is overbodig ja.
Ik heb al veel L/W topics hier doorgelopen, en het kennisniveau hier op GoT is ook op dit vlak zoals geen ander. We zijn van plan dit te doen met een installateur, en hebben (nog) geen sterke voorkeur voor welk merk/serie. Ik was van plan om via de bekenste merken (Panasonic, LG, Daikin, Nibe) in contact worden gezet met een installeur. En daarnaast dit te doen met 2 installeurs die buren hebben gebruikt. Indien er een betere methode is om een goede installateur te vinden (omgeving Den Bosch) hoor ik graag. Ook via DM.
Geen idee, juist omdat het lastig is een kundig installateur te vinden die het ook wil doen heb ik het uiteindelijk zelf gedaan. Als je precies weet wat je wilt kun je het ook onder jouw supervisie laten doen door een kundig installateur die weinig tot niets van warmtepompen weet, maar dan moet je zelf de regie pakken.
Voor de installatie van de buitenunit ben ik nog aan het dubben.
Heel lastig aan de hand van deze ene foto. Je moet ook rekening houden met geluidsproductie en erfgrens, kan niet zien waar die loopt.

Verder moet je nog bedenken hoe je SWW gaat doen. Ruimte voor een boilervat op zolder is mooi, maar wil je dat met de warmtepomp gaan stoken, of misschien een losse WPB met ventilatiekanalen naar buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
Verdeler op de foto is een gesloten verdeler.

Als de ventielen in te regelen zijn ben je op dat punt al klaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:36
Ronald schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:44:
Verdeler op de foto is een gesloten verdeler.

Als de ventielen in te regelen zijn ben je op dat punt al klaar.
idd ja, geen verbinding tussen aanvoer en retour behalve via de groepen en ook geen pomp.