Inktjetprinters aantal kleuren en advies inkttankprinters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik zoek een kleuren inktprinter voor mijn moeder, degene die ze heeft, een Epson Stylus Photo R360 doet het ondertussen niet meer zo goed.

Ze print gemiddeld niet zo heel veel, een paar pagina's per maand misschien. Behalve in december, dan maakt ze zelf kerstkaarten die ze scant, bewerkt en print. Dit is de primaire reden dat ik op zoek ben naar een printer die goede kwaliteit print. Wat ze print is toch vaak iets van kunst of kaarten, waarvan de kleuren gewoon mooi moeten zijn (een print shop vindt ze niets, ze wilt juist itereren door wat te knutselen, printje maken en controleren, dan wat aanpassen, weer printen, etc; ze vertelde me dat in een print shop de kleuren soms niet goed zijn of de kwaliteit tegenvalt).

Ik heb al veel gezocht en gelezen op internet, en heb eigenlijk nog twee vragen waar ik niet goed antwoord op kan vinden.

Maakt het aantal kleuren en welke kleuren een printer heeft veel uit tegenwoordig?
De Epson R360 heeft CMYB en dan Light Cyan en Light Magenta. Maar ik heb ook begrepen dat dat tegenwoordig minder nodig is omdat printers gewoon met Cyan en Magenta diezelfde kleuren zouden kunnen maken, hoewel sommige Epson modellen die nog wel hebben. Ik zie ook printers met Photo Black en Pigment Black (voornamelijk Canon geloof ik, niet Epson), maar ik snap nog niet per se wat dat toevoegt. Ik wil sowieso een printer met losse kleuren (een nieuwe cartridge aanschaffen alleen maar omdat geel op is vind ik zo suf), maar weet dus niet of ik ook Light Cyan/Magenta en Photo/Pigment Black nodig heb.

Wat zijn de belangrijkste nadelen van een inkttankprinter?
Ik heb al veel gelezen over de voordelen van inkttankprinters en krijg vanwege sommige artikelen zelf het idee dat je tegenwoordig niet meer anders zou willen. Het lijkt allemaal zo goedkoop (en duurzaam!) qua inkt, waarom zou je nog met cartridges aan de gang gaan?