Maak ik de juiste soundbar-keuze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 14:05
Bij mijn 55" Samsung Frame TV staat al een tijdje een Onkyo LS5200 2.1 set. Hier ben ik nooit helemaal tevreden over geweest. Streamen vanaf telefoon werkt niet lekker, geluidskwaliteit is het ook net niet.

Gewenst gebruik:
Netflix, HBO etc. vanuit de TV.
Geen gaming
Muziek

Fijn om te hebben:
Gebruiksgemak in koppelen met telefoon, om het even via WiFi of Bluetooth
'Vol' geluid

Twijfel:
Is een sub nu wel nodig? Die van de Onkyo is in ieder geval nogal afwezig, spelen met instellingen voor een prominentere aanwezigheid zorgt in ieder geval niet voor beter geluid, sub is in dat geval nogal aan/uit

Budget: max 750 (zonder Sub dan eerder zo'n 450 voor alleen de bar

Waar ik hulp bij vraag:
Ik vergelijk nu vooral bekende producten zoals een Sonos Beam Gen 2 en de Harman Kardan Citation 700. Beide heb ik geluisterd en voldoen aan mijn wens van een voller geluid. Beide zitten onder de 400 ex sub, inclusief ING rentepunten. :)
Dat zijn beide soundbars, maar 2.0 of 2.1 mag ook.
Zie ik merken/mogelijkheden over het hoofd? Wellicht een Samsung erbij pakken voor de beste integratie met de TV? Een losse versterker met speakers zou kunnen, maar ij heb de indruk alsof ik daarvoor meer verstand nodig heb van audio.

Zou iemand mee kunnen denken?

Beste antwoord (via El-Loco op 22-11-2023 20:20)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:45
Soundbars zijn in de afgelopen jaren flink verbeterd, veel beter dan dat ze momenteel klinken gaat het niet worden. Dit heeft deels met de beperkte klankkast te maken en deels dat je goede stereo separation mist.

Wanneer je vol geluid wilt met de meeste bang for the buck kun je het beste uit een van de drie onderstaande opties kiezen.

- Samsung Q800C
- Samsung Q930C
- Q ACOUSTICS M

Dillema hierbij is dat de genoemde Samsung soundbars (en sowieso goede soundbars in het algemeen) voor films en series relatief goed klinken, je qua soundformats up to date bent plus een middenkanaal hebt. Voor muziek mis je de soundstage van twee losse stereospeakers, klinkt het geheel minder ruimtelijk/ vol en kan de subwoofer bij bepaalde genres overheersen c.q. te aanwezig zijn.

Een soundbar zonder sub is niet aanbevolen, je mist hiermee diepgang waardoor de beleving een stuk minder is.

Het een en ander hangt dus af van waar je voorkeur naar uitgaat. Is het bijv. 70% films/ series/ TV en 30% muziek waarbij je deels niet actief luistert (beetje achtergrond muziek terwijl je andere activiteiten doet)? Dan is een Soundbar de logischere keuze. Luister je ook vaak actief naar muziek en is een goede/ correcte weergave hierbij belangrijk? Kies dan voor een paar actieve boekenplank speakers, deze zijn plug and play of een receiver/ versterker i.c.m. een paar boekenplank speakers/ vloerstaanders.

Deze Q ACOUSTICS actieve speakers (beschikbaar in meerder kleuren) biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Soundbars zijn in de afgelopen jaren flink verbeterd, veel beter dan dat ze momenteel klinken gaat het niet worden. Dit heeft deels met de beperkte klankkast te maken en deels dat je goede stereo separation mist.

Wanneer je vol geluid wilt met de meeste bang for the buck kun je het beste uit een van de drie onderstaande opties kiezen.

- Samsung Q800C
- Samsung Q930C
- Q ACOUSTICS M

Dillema hierbij is dat de genoemde Samsung soundbars (en sowieso goede soundbars in het algemeen) voor films en series relatief goed klinken, je qua soundformats up to date bent plus een middenkanaal hebt. Voor muziek mis je de soundstage van twee losse stereospeakers, klinkt het geheel minder ruimtelijk/ vol en kan de subwoofer bij bepaalde genres overheersen c.q. te aanwezig zijn.

Een soundbar zonder sub is niet aanbevolen, je mist hiermee diepgang waardoor de beleving een stuk minder is.

Het een en ander hangt dus af van waar je voorkeur naar uitgaat. Is het bijv. 70% films/ series/ TV en 30% muziek waarbij je deels niet actief luistert (beetje achtergrond muziek terwijl je andere activiteiten doet)? Dan is een Soundbar de logischere keuze. Luister je ook vaak actief naar muziek en is een goede/ correcte weergave hierbij belangrijk? Kies dan voor een paar actieve boekenplank speakers, deze zijn plug and play of een receiver/ versterker i.c.m. een paar boekenplank speakers/ vloerstaanders.

Deze Q ACOUSTICS actieve speakers (beschikbaar in meerder kleuren) biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:36
Overzicht van @Freshouttheoven vat het al goed samen.
Ik heb al enkele keren de Klipsch "the fives" aangeraden.
Heb deze actieve speakers eens gehoord en vond dat ze de iets hogere prijs wel ŵaard waren. Zeker gezien de aansluitingen en draadloze functionaliteit. Plus uitbreidbaar tot 2.1 indien gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Loco
Freshouttheoven schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:07:

- Samsung Q800C
- Samsung Q930C
- Q ACOUSTICS M

toon volledige bericht
Goede info, merci!

Ik denk dat de verhouding film/muziek 90/10 is, en dan muziek op de achtergrond. Volgens jouw input prima voor mijn doel dus.

Ik dacht eigenlijk dat Samsung het net niet was op dit vlak, maar dat is dus best wel prima. Ik heb geen behoefte aan 2 satellietspeakers dus dan zou de 800 volstaan. Mogelijk helpt het dan qua integratie/bedieningsgemak dat de TV uit 2021 is en de telefoons hier allebei S23's zijn.

Ik ga hem snel opzoeken in een winkel voor een luistersessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan!

Een aantal jaar geleden heeft Samsung Harman Kardon overgenomen, sindsdien worden de Samsung soundbars door Harman Kardon ontwikkeld en klinken ze goed (voor soundbar begrippen).

De Q800C heeft wifi en je kan ernaar toe casten via je telefoon.

Bij introductie zijn ze overpriced echter krijg je voor 477 euro veel bang for the buck. Voor een gelijkwaardig klinkende soundbar van een andere merk ben je al gauw bijna het dubbele kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

De Q990/Q930 zijn volgens veel publicaties wel (voor enigszins normale prijzen) top of the line. Heb hier tegelijkertijd een Sonos Arc + toebehoren staan gehad en een Q930, en uiteindelijk is het de Q930 geworden. De Sonos set was voor muziek net iets gebalanceerder, (denk 8 vs 9/10), maar de Samsung blies de Sonos echt weg tijdens Atmos content films. (Denk 9/10 vs 6/10). Omdat bij mij het gebruik toch echt 80/20 is voor films vs muziek was de keuze niet moeilijk. En nog een stuk goedkoper ook, want Sonos is echt duur. Nadeel: designwise zien de Sonos er beter uit, alhoewel de Samsung ook gewoon strak is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
Ik heb mij verder ingelezen in de reviews van de 800 en het ziet er allemaal goed uit. Vrijdag hoop ik even een winkel binnen te wandelen en zal ik alles goed in de gaten houden voor een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:53
Ik heb zelf al een paar jaar de Sonos Beam Gen 1 in huis. Ik gebruik hem in combinatie met een LG 55 inch OLED G1 aan de muur bevestigd, en 2 ONE SL speakers achter de bank voor een surround opstelling.

Ik moet zeggen, het geluid an sich bevalt goed. Ik mis de subwoofer totaal niet en heb ook geen behoefte om er een aan te schaffen. Daarbij moet wel gezegd worden dat er twee kinderen in bed liggen na ca. 19.30 uur 's avonds, dus echt iets kijken met een bak volume doe ik vrijwel nooit. De 'avondstand' is daarbij een uitkomst, want overall dempt het geluid en de bass dan iets tijdens de avonduren.

De kwaliteit van het geluid vind ik echt top, het klinkt mooi helder en je hebt genoeg 'oempf' om een redelijke kamer te vullen.

Wat ik wel soms minder vind is dat de spraak enkel uit het midden van de soundbar komt, en verder nergens.
Het lijkt dus alsof de spraak vaak minder duidelijk te horen is dat de rest van het geluid. Bijna gedempt. Ik zou willen dat de spraak in films/tv programma's ook vanuit de achterspeakers versterkt zou worden.

Los daarvan, ik vind de Sonos echt een prima set en heb geen spijt van de aankoop. Verder heb ik zelf niet vergeleken met andere speakers, behalve dan één apple homepod mini misschien die in de keuken staat, maar dat is geen vergelijk. Als je daar muziek op speelt ten opzichte van de sonos opstelling merk je dat dat echt beter geluid biedt.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het probleem met de Onkyo LS5200 op het gebied van geluidskwaliteit lijkt me de combinatie van een subwoofer met relatief kleine luidsprekers. De kleine luidsprekers zijn ofwel tweeters ofwel breedbandluidsprekers. De subwoofer wordt vermoedelijk voor het hele basgebied gebruikt. Dat is niet de methode hoe je een hoge geluidskwaliteit bereikt: Een tweeter heeft een beperkt frequentiebereik, terwijl in een breedbandluidspreker compromissen gesloten worden om de hele frequentieband af te kunnen dekken met een enkele conus.

In een goed geluidssysteem dient de subwoofer voor de diepe bassen: Octaaf 1 eventueel ook octaaf 0 (hoor je niet meer, maar voel je nog wel). Bij octaaf 2 kunnen je oren namelijk al stereo waarnemen en octaaf 2 hoort dan ook door een woofer in elke luidspreker ten gehore gebracht te horen, niet door de subwoofer. Dan is het een beetje de vraag of gekozen wordt voor een 2-weg (woofer+tweeter) of 3-weg systeem (woofer+middentoner+tweeter).

Al bij al dient een set zoals je hebt vaak vooral voor het bioscoopeffect: Gedreun van de subwoofer, gesis van de tweeters, maar niet noodzakelijk goed geluid. Voor goed geluid is een set boekenplankluidsprekers vaak een beter idee. Echt hoogwaardig hifi-geluid bereik je met een 3-wegsysteem en dat komt vaak neer op vloerstaanders.

Goedkope geluidsbalken vaak ook een slecht idee voor goed geluid, om andere redenen dan je Onkyo-set. Als het een balk moet zijn dan kom je inderdaad bij de kwalitatief betere balken zoals hierboven besproken. Belangrijk blijft te beseffen dat een balk noodzakelijk compromissen met zich meebrengt m.b.t. stereoscheiding en volume van de luidspreker. Degelijk spul kopen voor een redelijk budget helpt beslist een hoop, want slimme ingenieurs kunnen veel, ook in een niet optimale ruimte.

Het blijft belangrijk te beseffen dat een setje ouderwetse maar degelijke stereoluidsprekers wonderen kunnen verrichten wat betreft geluidskwaliteit, doorgaans tegen veel lagere bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
Vrijdag komt de Q800C binnen, rechtstreeks bij Samsung besteld. Ben benieuwd! Ervaringen volgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:38
En hoe is je soundbar? Ik ben nu ook op zoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Loco
MetalSonic schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:03:
En hoe is je soundbar? Ik ben nu ook op zoek
Overwegend positief. Wat top is, is het geluid. Vult de kamer goed, sub is precies goed voor mijn gebruik: veelal gewoon een serie, maar ook wel eens muziek op standje burenruzie ;). Bedieningsgemak is ook goed, want streamen vanaf Spotify / YT Music gaat snel en de aansluiting op de TV is geen ingewikkelde.

Als dat het in ieder geval wel doet. Want ik heb een periode gehad waarin ik regelmatig de TV handmatig op de soundbar moest zetten. Na contact met Samsung stuurden zij aan op een herinstallatie die ik al eens gedaan had, en toen was het goed. Soms staat de soundbar ook eens niet als te streamen apparaat in de muziekapps, dat is wel vreemd.

En als laatste, maar dat is denk in combi met The Frame TV; als deze vanuit het zwarte scherm opeens beweging detecteert gaat de TV op de Art-modus, maar gaat nog niet vanuit stand-by. Dat denkt de soundbar wel, zodat hij gelijk op het TV-signaal schakelt terwijl je net muziek streamt vanaf je telefoon. Overkomelijk door je TV permanent op Art te zetten, maarja ik ben vaker niet in de buurt van dat ding dan wel.
Pagina: 1