Server aanbeveling Hyper-V netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fs0c131y
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09-2024
Een kleine non-profit heeft mij gevraagd om mee te helpen om een kleinschalig netwerk op te zetten. Nu dacht ik er aan om een Hyper-V netwerk op te zetten met daarop on-premise een AD, dus 2 domeincontrollers, wat fileservers, een SQL-server etc.

Mijn vraag is of jullie tips hebben mbt een server waarop deze omgeving dus goed gevirtualiseerd kan worden (specs zijn welkom, maar ook concrete server aanbevelingen). Wellicht dat er ergens een soort van configurator bestaat waar ik overheen heb gekeken, maar ik kan online niet echt iets vinden.

Jullie hulp zou dus goud zijn!

Alle reacties

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:30

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

'kleinschalig netwerk' klinkt eerder dan wat switches en accespoints; niet direct als hele IT-infrastructuur wat je nu beschrijft?

Waarom niet in de cloud; met een stichting heb je (gratis?) opties welke een veel betere businesscase vormen en het beheer een stuk makkelijker maken.

Heb je iets zoals een failover cluster of high availability nodig?

Heeft het bedrijf al service-contracten met HP of Dell voor de laptops/workstations?

Gaat de workload hoofdzakelijk storage worden (bestanden van medewerkers) of (snelle) databases of veel applicaties?

Verwachten ze veel te groeien of is het de afgelopen jaren stabiel geweest/maximum bereikt?

Hoe ga je back-ups regelen?

Wie gaat het allemaal beheren/updaten/storingsdienst/backup-testen?

En niet geheel onbelangrijk, wat is het budget?

En wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 24% gewijzigd door Accretion op 18-11-2023 09:44 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Als stichting zou ik hier beginnen met het opbouwen van mijn IT infrastructuur: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/nonprofit

De kantoor locaties (aangenomen dat ze alleen kantoren nodig hebben) krijgen een simpele internet verbinding en vooral niet meer apparatuur.
Hoe meer ijzer je naar binnen draagt, hoe meer het kost aan beheer, stroom, koeling en onderhoud/support. Allemaal vast niet de kern activiteit van de stichting.

while (! ( succeed = try ()));

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 21:55

DarkSide

theres no place like ::1

Alle componenten hebben vaak toch recommended specs aan CPU, MEM, HDD etc. Dus dat zou wel makkeilijk op te tellen zijn.
Maar ik zou niet beginnen aan iets fysieks naar binnen te brengen zoals al vermeld word.

Met 2 DC's (goed bedacht qua redudantie)
wil je die ook fysiek gaan scheiden. Andere groep qua stroom. Liefst ook andere locatie etc.
Meerdere file servers. Dan ook DFS gaan doen.
Er komt hier ook meer beheer uit. En om de x tijd moet je al het ijzer vervangen en migreren.

Kleine organisaties kunnen makkelijk naar SaaS overstappen.
M365, entra id, Sharepoint en onedrive kom je al heel ver.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• fs0c131y
Ik zie dat ik iets meer informatie had moeten geven indd. Wat meer context: het gaat om een organisatie die indd. nog helemaal geen ijzer in huis heeft. Het is wel een “M365” organisatie in de zin van dat bijna alle diensten van MSFT worden afgenomen onder de non-profit licentie M365 Business Standard.

Het idee is dat voor storage nog steeds gebruik gemaakt worden van SharePoint en OneDrive. De main driver voor deze mogelijke overgang is het gebruik van roaming profiles en centraal beheer van smart borden. Er staan tussen de 10-20 workstations en er zijn zo’n 15 smart borden aanwezig. De workstations worden gedeeld en ze willen dus graag met eigen profielen / home folders kunnen inloggen op de workstations (zonder daarbij afhankelijk te zijn van één specifieke machine waar het betreffende profiel op staat). Daarnaast zouden ze de workstations en smart borden (het zijn”domme” smart borden, dus gewoon Window nucjes achter een touch screen). VPN loopt via Ubiquiti evenals de overigen netwerk infra.

De reden waarom ik iets fysieks in gedachten had was omdat Azure vrij prijzig leek voor ~50 gebruikers. De maandelijkse kosten wegen dan zowat niet op tegen eenmalig een goede server aanschaffen met daarop wat virtuele servers. Onderhoud zal gewoon door vrijwilligers kunnen worden gedaan, waaronder ik.

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 08:42
Zijn er 50 gebruikers dan? Man... waar begin je aan. Je word gebruikt als goedkoop ict hulpje. Straks mag je voor elke wissewasje 3x in de week op komen draven. Ik zou het lekker laten gaan.

Euhm... \n ...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 21:55

DarkSide

theres no place like ::1

Home folders... No way.
Ze hebben onedrive. Gebruik gewoon move known folders.
Ik log in. En mijn documenten, data, afbeeldingen, bureaublad etc komen gewoon terug.
Zou dat echt niet doen met een"H" schijf en roaming profile. zoals vroeger.

F3 licenties zijn niet zo duur.
Storage kun je bij kopen.
Er zitten ook "verborgen" kosten aan fysiek. Dat is vervangen, backups, stroom, redudantie. Maar ook reistijden soms om er naar toe te gaan.

Dan zie ik nog geen reden waarom er een DC en een SQL server moet komen on-prem.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• fs0c131y
Nickname55 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:01:
Zijn er 50 gebruikers dan? Man... waar begin je aan. Je word gebruikt als goedkoop ict hulpje. Straks mag je voor elke wissewasje 3x in de week op komen draven. Ik zou het lekker laten gaan.
Haha no worries, dat manage ik wel in de zin van dat ik nergens aan vast zit. Ik zie dit als een kleine bijdrage aan de maatschappij ;).

Maar met bovenstaande aanvullingen wellicht wat tips?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11 21:21
fs0c131y schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:08:
[...]

Maar met bovenstaande aanvullingen wellicht wat tips?
@Accretion geeft enorm goede tips. Waarom denk je dat:
fs0c131y schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:54:
De reden waarom ik iets fysieks in gedachten had was omdat Azure vrij prijzig leek voor ~50 gebruikers. De maandelijkse kosten wegen dan zowat niet op tegen eenmalig een goede server aanschaffen met daarop wat virtuele servers.
Omdat Azure meer behelst dan alleen a server somewhere. Ik bedoel, je begint er zelf ook al een beetje over:
fs0c131y schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:54:
[...] on-premise een AD, dus 2 domeincontrollers, wat fileservers, een SQL-server etc.
Hier heb je het al over meerdere servers met HA/failover. Op één server heeft dit uiteraard helemaal geen zin. Idem voor bijvoorbeeld backups.

Ik zou starten met eerst in kaart te brengen wat je nu wilt bereiken (functionele eisen!) voordat je met allerlei niet functionele eisen gaat komen. Wat voor bestanden wil je delen? Is Office 365 niet voldoende? Waarom heb je een SQL server nodig? Moeten workstations / laptops überhaupt wel beheerd worden door een organisatie of is local enrollment ook al voldoende?

Mooi dat je dit vrijwillig wilt oppakken, maar het is niet voor niets dat hier normaal een systeembeheerder of support partner voor aangetrokken wordt.
Pagina: 1