Helixes schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:56:
[...]
Yep, dit is een oude truc en er zijn wat varianten.
Bel met de bank en vraag of de bijschrijving nog kan worden gestorneerd door de tegenpartij. Als dat het geval is, vraag de koper dan zijn geld terug te halen. Maak geen geld over als.het geld nog kan worden teruggehaald. Alleen als de bank garandeert dat het geld niet door hen wordt teruggehaald kun je het geld terugboeken.
Verder is de kans groot dat de tweede betaling via een andere weg plaats vindt. Het is niet eens ongebruikelijk dat het voorschot inderdaad definitief is bijgeschreven, maar dat er iets mis is met de tweede, grotere betaling. Vals geld, een betaling van een gestolen rekening, een betaling die niet meteen zichtbaar is op je rekening, maar wel in de app van de bank die de tegenpartij gebruikt (en nooit zo is uitgevoerd). Een digitale betalingsmethode die makkelijk te storneren is. Et cetera.
Ik ken een aantal gevallen van mensen die op deze manier zijn opgelicht, of bijna zijn opgelicht. Altijd is er een Oost-Europeaan, die een auto koopt van een particulier namens een "baas" of iets dergelijks. Doe het, kortom, niet.
Wel een erg kort door de bocht verhaal.
Mijn schoonbroer restaureert motoren als hobby en die heeft echt al wel 30 motoren aan Polen, Tjechen, Oekraïners, Bulgaren, Roemeniers en Finnen verkocht.
En ja, ze komen soms echt letterlijk 2300km heen en terug met een aanhanger om een motor te kopen. Ook wel eens tot onze verbazing voor modellen die wij erg simpel vinden.
De uitdrukking dat ze voor hun baas iets komen halen is er een die in oost-europa normaal is. Daarmee geven ze aan dat het betrouwbaar en serieus is, en ja daarom wordt het ook misbruikt door kwaadwillenden.
In het begin heb ik mijn schoonbroer aangeraden een aparte rekening te openen bij een andere bank. Daar een voorschot op te laten storten, en direct na storting contant op te nemen. Vervolgens de rest cash, of ook per overschrijving naar die rekening bij aflevering, en ook direct contact maken
Daar is hij mee gestopt. Het is prettig zakendoen en ongefundeerde berichten als "doe het niet je wordt opgelicht" zijn vaker ingegeven door vooroordelen, xenofobie en angst dan echte ervaring.
Oostblokkers heb ik juist bijzonder goede ervaringen mee.
Bij uitstek Nederlands ook weer. Wel het voorschot op je rekening laten storten, daarna in paniek raken en je op een forum laten overtuigen dat het allemaal geen zuivere koffie is
[
Voor 3% gewijzigd door
DutchManticore op 18-11-2023 13:48
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.