Oplichtingstruc met export motoren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 02:37
Ik heb een motor tekoop staan en er is door een Tsjechische man een voorschot betaald van 1000,-via de bank(staat op mijn rekening)
Voor zijn baas die de motor komt ophalen eind november en het rest bedrag van 4000 daags er voor zal overmaken.
Waarna we de motor op export kenteken gaan zetten.

Is er een oplichtings truc?

Zelf heb ik het gevoel dat hij niet gaat opdagen en het voorschot terug eist en dat daarin een valkuil zit.

Zijn er bekende oplichters actief die op deze wijze werken?

Of ben ik paranoïde om dat het om een voor mij onbekende verkoop gaat.
Opzich ziet het er "normaal" uit maar toch zegt me onderbuik iets anders.

Graag jullie ervaringen.

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maak eens 1 cent over naar de rekening waar het vandaan komt en zet in de omschrijving bijvoorbeeld je e-mailadres. Kijken of er mail komt en van wie die komt.

Wat ook nog kan is dat de "baas" tegen de tijd zegt dat die de motor wel mee kan nemen maar dat het je X duizend gaat kosten. Dat terwijl het andere geld nog niet binnen is. Daar gaat je winst.

Ow, en wie zegt dat die €1000 echt bij de koper vandaan komt? Misschien is er wel een andere partij die dat geld onder valse voorwendselen naar jouw rekening heeft overgemaakt? Uiteraard zou je dit kunnen controleren aan de omschrijving die gegeven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Thx die 1 cent ga ik zeker doen.

De motor gaat zeker niet overgeschreven worden als het restant niet op mijn rekening staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Versie2
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Is jouw nl motor zo bijzonder dat een tjech 'm hier haalt?

En het restant cash vragen, maar dan gezamenlijk bij de automaat op jouw rekening storten.
Het voorschot ga je natuurlijk niet zelf terug betalen als de motor niet wordt opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Versie2 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:40:
Is jouw nl motor zo bijzonder dat een tjech 'm hier haalt?

En het restant cash vragen, maar dan gezamenlijk bij de automaat op jouw rekening storten.
Het voorschot ga je natuurlijk niet zelf terug betalen als de motor niet wordt opgehaald.
Dat idee had uk zelf ook maar het verhaal was wel goed.
De vriend was best kundig in het bekijken testen van de motor(was geen leek)
En met een aanbetaling op me rekening lijkt het wel oke te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05 22:33

Acradavos

Poetsfanaat

Het is in ieder geval niet ongebruikelijk. Ik zou pas de overschrijving in orde maken als jij de laatste cent op je rekening hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
Tsja ik weet niet zo goed wat de oplichting moet zijn.

Overschrijven als je het restant op je rekening hebt staan. Dus dat zullen ze misschien in geval van een buitenlandse rekening een dag van tevoren moeten overmaken.?

In ieder geval heb je de motor en kentekenbewijs, en die geef je pas af nadat je het geld hebt.

Komt hij met een lulverhaal dan kan de die 1000 altijd terugstorten.

Ik zou alleen zorgen dat je een of 2 vrienden over de vloer hebt die niet zo snel over zich heen laten lopen als backup.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 18-11-2023 00:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als er iemand is komen kijken en testen lijkt me dat niet heel gek.

Alleen opletten dat áls je terug gaat storten dat je het naar de rekening doet waar het vandaan kwam en niet wat ze je opgeven (‘doe maar direct naar de baas dan hoef in het niet te doen’)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MartijnDDA
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-11-2024
Check altijd even bij de bank of een storting uit het buitenland wel definitief op je rekening staat. Voor geld vanaf een NL- rekening heb je die garantie automatisch, maar als geld vanuit het buitenland met ongedekte cheques is betaald, komt de bank dat geld (na vele weken) gewoon bij jou terughalen. Beetje vervelend als de motor dan al is opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik snap het niet dat hij 1000 aanbetaald en dan 1 dag voor hij hem ophaalt de rest.
Dat zou ik ook verdacht vinden.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MrMonkE schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:37:
Ik snap het niet dat hij 1000 aanbetaald en dan 1 dag voor hij hem ophaalt de rest.
Waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Omdat hij het wil kopen en niet alles betaald maar wel 1 dag voor het ophalen alles wil betalen.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Is dat niet vanwege het feit dat het ff duurt voordat dat geld op de Nederlandse rekening staat vanuit het buitenland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Testen= betalen, het hele bedrag. Van tevoren en niet ter plekke waarbij het een dag duurt.

Testen= GPS tracker in je motor die je live kunt volgen, dus geen AirTag o.i.d. maar echt een actieve tracker.

Ophalen betekent ook dat het geld op je rekening moet staan, definitief zoals hierboven ook gezegd is. Het betekent niet dat het geld onderweg is. Zolang het geld onderweg is is er géén betaling gedaan. Je kunt immers niet controleren en garanderen dat het geld bij jou komt.

Wanneer je geld laat overmaken naar jou geef dan heel duidelijk aan hoe je de betaalomschrijving wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MrMonkE schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:37:
Misschien omdat de € 1000 legitiem is, en de resterende € 4000 na een paar dagen wordt teruggehaald door de bank?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zeggen tegen de Tsjech dat het niet door gaat en je het geld terugboekt op de rekening waarvan je het gekregen hebt.
Ik zou ze überhaupt niet je woonadres geven.

Of betaalt deze man veel meer voor die brommer dan een Nederlander zou doen? Dat maakt het alleen maar verdachter.

Zoals hierboven, misschien is de €1.000,- legitiem; misschien komt het van iemand anders die dacht dat hij voor een iPhone betaalde of komt het van een gestolen creditcard.

En die €4.000,- kan van een ongedekte cheque komen; zorgen ze dat het na sluitingstijd op je rekening staat en staan ze vroeg in de ochtend aan de deur; heb jij niet de kans gehad om het te laten controleren door een bankmedewerker.
(Of die 4k komt ook van een gestolen creditcard of illegale praktijken, staat Interpol opeens aan de deur)

Motor weg, geen geld, geen contactgegevens, jij als katvanger en de Tsjech weet waar je huis woont (maar jij niet van hem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:00
CodeCaster schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:29:
[...]

Misschien omdat de € 1000 legitiem is, en de resterende € 4000 na een paar dagen wordt teruggehaald door de bank?
Ik heb dit wel eens gelezen op motor-forum inderdaad.
Laatste grote betaling werd gedaan vanaf een gekaapte rekening en dus teruggehaald door de bank.

Voor als nog lijkt er niks aan de hand, maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Vragen dat die 4000 niet wordt overgeschreven, maar cash wordt uitbetaald. Geeft je meer zekerheid. En mochten ze de 1000 terugvragen, enkel terugstorten op de rekening waar het origineel vandaan komt, niet op een andere rekening.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:10:
Vragen dat die 4000 niet wordt overgeschreven, maar cash wordt uitbetaald. Geeft je meer zekerheid. En mochten ze de 1000 terugvragen, enkel terugstorten op de rekening waar het origineel vandaan komt, niet op een andere rekening.
De bekende scam is inderdaad dat ze teveel geld overmaken. En dan aan jou vragen of je het teveel betaalde bedrag terug wilt storten of cash wilt betalen. En dan 2 weken later verdwijnt de betaling ineens van je rekening.

Bij een overschrijving van een NLse rekening kan dit niet, maar uit het buitenland of bij cheques wel. Bij de meeste nederlandse banken kun je wel doorklikken op transacties om te kijken of deze definitief zijn of dat het enkel reserveringen zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:13

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Je moet je ook niet helemaal gek laten maken, ik heb ook wel eens een motor verkocht aan een Pool, dat leek ook erg schimmig allemaal maar uiteindelijk was het gewoon een eerlijk persoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Precies… onzinnige aannames vaak.

Als je het niet vertrouwd gewoon niet doen en anders gewoon een beetje allert zijn. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:18:

Als je het niet vertrouwd gewoon niet doen en anders gewoon een beetje allert zijn. Zo moeilijk is het allemaal niet.
onzinnig? Misschien wel, misschien niet. Is heel moeilijk over te oordelen met de beperkte informatie die we hebben. Sowieso vind ik het persoonlijk vreemd dat je in 2 keren wenst te betalen. Ofwel heb je het geld, ofwel heb je het niet.

Vertrouw je het niet kan je ofwel dus maatregelen nemen om het veiliger te doen of kan je zeggen dat de verkoop niet doorgaat. Maar ook daar moet je weer even nagaan wat de beste beslissing is. Als je die motor vlot verkocht krijgt aan iemand anders voor hetzelfde bedrag is de keuze eenvoudig. Als die al een tijdje te koop stond en je bent blij dat er eindelijk iemand moeite neemt, is het een ander verhaal.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:13

Speedmaster

Make my day...

Trek je plan, bedenk hoe je het afgehandeld wil hebben, zoals hierboven bijvoorbeeld al genoemd, het restant contant, en hou je daar aan! 1 afwijking in je plan en het is nee geen deal. Communiceer je plan duidelijk naar de koper, zo wil ik dat het gebeurd en niet anders. Jij bent nu de baas, laat dit zo blijven en geef niet 1 klein touwtje uit handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:18:

Verrijk ons dan met uw wijsheid, in plaats van te zeggen dat dit "onzinnig" is, dat je "gewoon een beetje alert" moet zijn en dat het niet zo moeilijk is?

Waarop moet iemand dan alert zijn, en wat is daar niet moeilijk aan? En "ik heb wel eens iets naar het buitenland verkocht en het ging gewoon goed" zegt natuurlijk niets over hoe vaak het niet goed gaat.

TS heeft verder veel te weinig over de situatie verteld om een inschatting te maken. Is het een zeldzame motor, of een die in het oosten gewild is? Is die te duur geprijsd voor de lokale markt, en/of was het het eerste het beste bod? Hoe lang staat die al te koop? Enzovoorts.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Yep, dit is een oude truc en er zijn wat varianten.

Bel met de bank en vraag of de bijschrijving nog kan worden gestorneerd door de tegenpartij. Als dat het geval is, vraag de koper dan zijn geld terug te halen. Maak geen geld over als.het geld nog kan worden teruggehaald. Alleen als de bank garandeert dat het geld niet door hen wordt teruggehaald kun je het geld terugboeken.

Verder is de kans groot dat de tweede betaling via een andere weg plaats vindt. Het is niet eens ongebruikelijk dat het voorschot inderdaad definitief is bijgeschreven, maar dat er iets mis is met de tweede, grotere betaling. Vals geld, een betaling van een gestolen rekening, een betaling die niet meteen zichtbaar is op je rekening, maar wel in de app van de bank die de tegenpartij gebruikt (en nooit zo is uitgevoerd). Een digitale betalingsmethode die makkelijk te storneren is. Et cetera.

Ik ken een aantal gevallen van mensen die op deze manier zijn opgelicht, of bijna zijn opgelicht. Altijd is er een Oost-Europeaan, die een auto koopt van een particulier namens een "baas" of iets dergelijks. Doe het, kortom, niet.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bij een auto maak je het bedrag toch ook niet over bij een proefrit en koop?
Dat gebeurd ook pas een paar uur voor overdracht. Het kan dus best dat er tussen moment van 'ja ik koop hem' en de overdracht een paar weken zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:26:
[...]
Sowieso vind ik het persoonlijk vreemd dat je in 2 keren wenst te betalen. Ofwel heb je het geld, ofwel heb je het niet.
Aanbetaling om ‘m vast te houden tot ophalen… gewoon standaard. En zeker als de koper wat te regelen heeft uit het buitenland is het helemaal niet vreemd dat dit even duurt. En dan betaal je als koper ook liever niet het hele bedrag ver vooraf, ook verkopers kunnen oplichters zijn.

Maar wat vreemd/irritant is dat iemand eerst de koop accepteert en dan hier een beetje komt twijfelen. Verkoop dan gewoon voor minder in NL.

Ik heb een tijd geleden ook een motor verkocht, ging ook naar het buitenland. Blijkbaar kan het uit met het prijsverschil door verrekening van de BPM.

Voorlopig heeft TS €1000 op zijn rekening staan en zijn motor nog…. Hoezo oplichting?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-11-2023 11:25 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Laatst online: 01-03 10:02
Helixes schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:56:
[...]

Yep, dit is een oude truc en er zijn wat varianten.

Bel met de bank en vraag of de bijschrijving nog kan worden gestorneerd door de tegenpartij. Als dat het geval is, vraag de koper dan zijn geld terug te halen. Maak geen geld over als.het geld nog kan worden teruggehaald. Alleen als de bank garandeert dat het geld niet door hen wordt teruggehaald kun je het geld terugboeken.

Verder is de kans groot dat de tweede betaling via een andere weg plaats vindt. Het is niet eens ongebruikelijk dat het voorschot inderdaad definitief is bijgeschreven, maar dat er iets mis is met de tweede, grotere betaling. Vals geld, een betaling van een gestolen rekening, een betaling die niet meteen zichtbaar is op je rekening, maar wel in de app van de bank die de tegenpartij gebruikt (en nooit zo is uitgevoerd). Een digitale betalingsmethode die makkelijk te storneren is. Et cetera.

Ik ken een aantal gevallen van mensen die op deze manier zijn opgelicht, of bijna zijn opgelicht. Altijd is er een Oost-Europeaan, die een auto koopt van een particulier namens een "baas" of iets dergelijks. Doe het, kortom, niet.
Wel een erg kort door de bocht verhaal.
Mijn schoonbroer restaureert motoren als hobby en die heeft echt al wel 30 motoren aan Polen, Tjechen, Oekraïners, Bulgaren, Roemeniers en Finnen verkocht.

En ja, ze komen soms echt letterlijk 2300km heen en terug met een aanhanger om een motor te kopen. Ook wel eens tot onze verbazing voor modellen die wij erg simpel vinden.

De uitdrukking dat ze voor hun baas iets komen halen is er een die in oost-europa normaal is. Daarmee geven ze aan dat het betrouwbaar en serieus is, en ja daarom wordt het ook misbruikt door kwaadwillenden.

In het begin heb ik mijn schoonbroer aangeraden een aparte rekening te openen bij een andere bank. Daar een voorschot op te laten storten, en direct na storting contant op te nemen. Vervolgens de rest cash, of ook per overschrijving naar die rekening bij aflevering, en ook direct contact maken

Daar is hij mee gestopt. Het is prettig zakendoen en ongefundeerde berichten als "doe het niet je wordt opgelicht" zijn vaker ingegeven door vooroordelen, xenofobie en angst dan echte ervaring.

Oostblokkers heb ik juist bijzonder goede ervaringen mee.

Bij uitstek Nederlands ook weer. Wel het voorschot op je rekening laten storten, daarna in paniek raken en je op een forum laten overtuigen dat het allemaal geen zuivere koffie is 7(8)7

[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 18-11-2023 13:48 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
MartijnDDA schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:25:
Check altijd even bij de bank of een storting uit het buitenland wel definitief op je rekening staat. Voor geld vanaf een NL- rekening heb je die garantie automatisch, maar als geld vanuit het buitenland met ongedekte cheques is betaald, komt de bank dat geld (na vele weken) gewoon bij jou terughalen. Beetje vervelend als de motor dan al is opgehaald.
Hoe controleer je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:19:
[...]

Aanbetaling om ‘m vast te houden tot ophalen… gewoon standaard. En zeker als de koper wat te regelen heeft uit het buitenland is het helemaal niet vreemd dat dit even duurt. En dan betaal je als koper ook liever niet het hele bedrag ver vooraf, ook verkopers kunnen oplichters zijn.

Maar wat vreemd/irritant is dat iemand eerst de koop accepteert en dan hier een beetje komt twijfelen. Verkoop dan gewoon voor minder in NL.

Ik heb een tijd geleden ook een motor verkocht, ging ook naar het buitenland. Blijkbaar kan het uit met het prijsverschil door verrekening van de BPM.

Voorlopig heeft TS €1000 op zijn rekening staan en zijn motor nog…. Hoezo oplichting?
Mischien is de titel van het topoc verkeerd gekozen.
Ik ben meer opzoek naar info wat er verkeerd kan lopen bij dit soort transacties.

Nogmaals opzich lijkt het gewoon normaal te gaan.
De motor is wat lager geprijst en zodoende interessant voor hun betreft een R1200GS.

Tot zo ver heeft het mij al veel bruikbare informatie opgeleverd.
Zeker met de boeking die op je rekening staat dat die ervanaf gehaalt kan worden.
Dat moet ik dus met de bank even opvragen hoe e.a werkt.

En anders is het cash en naar een stortpunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Dat is een scam die ik inderdaad vaker heb zien langskomen.

Kernvraag: ook in NL is er een prima florerende markt voor motoren. Is er een reden dat deze motor in de export moet?

Bij auto’s liggen de verhoudingen anders. Diesel is hier sinds een jaar of drie amper meer te verkopen, dus de meeste diesels gaan naar een land waar het milieubewustzijn wat minder centraal staat. Polen, Bulgarije, Roemenië, de Baltische staten zijn grite afnemers.

Bij motoren spelen dat soort problemen eigenlijk niet. Milieuzones kunnen dat gaan veranderen maar vooralsnog is vrijwel elke motor goed verhandelbaar binnen NL.

Een schademotor kan een hogere waarde hebben in een land met lagere werkplaatstarieven. En sommige types zijn meer geliefd in centraal Europa dan hier. Maar de koersverschillen zijn vaak amper groot genoeg om een winstgevende handel van te maken. Transport, keuring, etc zijn forst kostenopdrijvend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

BakkerBolletje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:16:
[...]
Zeker met de boeking die op je rekening staat dat die ervanaf gehaalt kan worden.
Dat moet ik dus met de bank even opvragen hoe e.a werkt.
Ook weer zo’n broodje aap verhaal van iemand.

Zodra het geld op je rekening staat is het onherroepelijk, ook bij internationale overboekingen. Alleen bij overduidelijke fraude op de ontvangende rekening mag er door je bank iets worden teruggeboekt. Bij fraude met de rekening van de betaler is er niets terug te boeken maar moeten ze eerst jouw toestemming hebben.

Alleen bij transacties onder voorbehoud (ogv) zoals met cheques is dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Cash is king

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En met nep cash sta je voor joker ;)
En Tsjechische kronen kun je hier ook moeilijk uitgeven. :P

Op je rekening weet je tenminste zeker dat het echt is.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 18-11-2023 21:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:18

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

BakkerBolletje schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:16:
[...]
En anders is het cash en naar een stortpunt gaan.
Ja, zoiets zou ik persoonlijk doen, zou eigenlijk überhaupt niet thuis afspreken.

Het enige wat ze dan nog kunnen doen is je sleutels en/of de motor in zij geheel stelen.

Stel het eens aan ze voor, zo'n stortpunt, als ze daar moeilijk over doen, is het waarschijnlijk omdat het niet past binnen de scam die ze bedacht hebben.

Dan weet je meteen hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:08
Ze hebben je adres zeker al?

Koop gaat niet door, er staat binnenkort iemand voor de deur om die 1000 euro op te halen, en die 1000 euro is natuurlijk niet fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 02:35
Als het object (auto/motor/fiets/watdanook) wordt opgehaald door een ander persoon dan hij of zij die betaald dan moet je ook rekening houden met het feit dat je allebei genaaid wordt. Als je alle foto’s en andere dingen hebt doorgestuurd dan kan er met hetzelfde materiaal elders geadverteerd worden, maar dan voor bijvoorbeeld 2000 euro. De goedwillende pietje voor jou deur heeft dan betaald, alleen niet aan jou. Daarna mag jij zelf de ruzie uitvechten.
Maar goed, bel hem eens op en hoor hem eens uit zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
WEBGAMING schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:50:

Koop gaat niet door, er staat binnenkort iemand voor de deur om die 1000 euro op te halen, en die 1000 euro is natuurlijk niet fris.
Zoiets vermoed ik idd.
Maar goed we gaan het mee maken.

De 1000,- is via een Belgische rekening gekomen.
Bij traceren van de rekening is dit gekoppeld aan de firma wise.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

DataGhost

iPL dev

My 2 cents: Wise heb ik zelf heel vaak gebruikt toen ik in het buitenland woonde en reisde. Dat is een legit bedrijf. Je gebruikt het voornamelijk om overboekingen te doen naar buitenlandse rekeningen in vreemde valuta. Voor zover ik weet doen ze de overboeking pas als zij het geld hebben ontvangen, daar gebruikte ik altijd iDeal voor. Dus gedoe met ongedekte cheques enzo verwacht ik niet dat op deze manier mogelijk is. Hierdoor zit er wel altijd een verwerkingstijd op van doorgaans een dag. Je maakt dus geld over naar een rekening van Wise in land A, valuta A, Wise rekent het om en betaalt je dan vanuit land B, valuta B vanaf een rekening die ze daar hebben. Voor zover ik weet is dat niet "hetzelfde" geld, dat blijft in het land en dat verrekenen ze intern.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DutchManticore
WEBGAMING schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:50:

Naaah _O-

Even zonder grap. Wat is dit nu voor onzin?
Jij denkt, dat criminelen voor 1000 euro de moeite gaan nemen om op 2000km van huis een willekeurig figuur op te gaan zoeken met het risico dat ze zelf gescamd worden? Ik weet niet maar 1000 euro is echt niets...

Ik weet niet of de welvaart gewoon te hoog is, of dat we allemaal een beetje spanning en sensatie tekort komen maar wat er feitelijk is gebeurd tot zo ver:

1. Motor wordt online aangeboden.
2. Koper meldt zich.
3. Koper doet na overleg een aanbetaling van 1000.

En alleen vanwege het simpele feit dat het iemand uit het oosten is zijn er mensen hier die er direct allerlei scams, maffia en ongure praktijken in zien.

Het is echt te grappig. Als je zo bang bent zou ik gewoon helemaal niets meer online doen. Voordat je het weet staat de Poolse maffia bij jou aan de deur om 1000 op te halen. Ofzo.

Dit topic staat echt alweer bol van de cowboy verhalen van buitenlanders die magisch geld van je rekening kunnen laten verdwijnen en weet ik wat voor toeren allemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchManticore op 19-11-2023 14:47 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
DutchManticore schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:44:
[...]

Naaah _O-

Jij denkt, dat ze voor 1000 euro een willekeurige figuur gaan betrekken? Ik weet niet maar 1000 euro is echt niets...

Ik weet niet of de welvaart gewoon te hoog is, of dat we allemaal een beetje spanning en sensatie tekort komen maar wat er feitelijk is gebeurd tot zo ver:

1. Motor wordt online aangeboden.
2. Koper meldt zich.
3. Koper doet na overleg een aanbetaling van 1000.

En alleen vanwege het simpele feit dat het iemand uit het oosten is zijn er mensen hier die er direct allerlei scams, maffia en ongure praktijken in zien.

Het is echt te grappig. Als je zo bang bent zou ik gewoon helemaal niets meer online doen. Voordat je het weet staat de Poolse maffia bij jou aan de deur om 1000 op te halen. Ofzo
Is gewoon een bekende scam, maar goed. Wat jij wil. Wat een compleet achterlijke reactie.

Iemand licht iemand op voor 1000 euro, laten ze over maken op de rekening van OP. Oplichters komen met een lulverhaal bij OP, en willen dat geld terug. OP geeft ze dat geld terug, en uiteindelijk komt de persoon die ze opgelicht hebben weer bij OP uit. Oplichter heeft 1000 euro, en blijft mooi buiten beeld.

Niemand heeft het over de mafia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchManticore
BakkerBolletje schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:30:
[...]

Zoiets vermoed ik idd.

Ik zie je alleen maar reageren op mensen die het met je eens zijn dat je gescamd wordt, en het liefst dan nog op de mensen die zonder enige uitleg, bronvermelding of onderbouwing allerlei enge zaken aan je voorhouden.

Ik zou gewoon nooit meer wat online verkopen als ik jou was. Daar kunnen wel eens mensen op reageren die je nog niet kent namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
WEBGAMING schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:51:
[...]

Is gewoon een bekende scam, maar goed. Wat jij wil. Wat een compleet achterlijke reactie.

Iemand licht iemand op voor 1000 euro, laten ze over maken op de rekening van OP. Komen met een lulverhaal bij op, en willen dat geld terug. Op geeft ze dat geld terug, en uiteindelijk komt de persoon die ze opgelicht hebben weer bij OP uit. Oplichter blijft mooi buiten beeld.
Ja en de enige aanleiding die jij nu hebt om dat te denken is omdat het om een Tjech gaat 7(8)7

Ik zeg juist. Waarom zouden ze in godsnaam 2000km verder op een katvanger zoeken voor het flutbedrag van 1000 euro. Als ze het fysiek op moeten halen zijn ze al 600 kwijt 😂

Bij Nederlanders kun je evengoed als onbewuste katvanger gebruikt worden maar dan was dit topic niet geopend, noch bij iedereen de alarmbellen afgegaan.

Wat OP tot nu toe beschrijft is geen bekende scam. Dit is gewoon een normale gang van zaken als men op afstand een waardevol iets als een motor koopt... Daarbij zijn alle normale risicos van toepassing die bij elke transactie van toepassing zijn. Maar er is nog geen enkele aanleiding tot zorgen op dit moment.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchManticore op 19-11-2023 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als een Nederlander een aanbetaling had gedaan was het alleen maar nog verdachter geweest.

Voor de rest ben je gewoon zelf een verhaal aan het verzinnen. Ik heb letterlijk geen enkel van je "argumenten" genoemd.

Die oplichters komen niet uit het buitenland hé. Natuurlijk. Als die logica al te moeilijk is...

[ Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 19-11-2023 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
WEBGAMING schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:59:
Als een Nederlander een aanbetaling had gedaan was het alleen maar nog verdachter geweest.

Voor de rest ben je gewoon zelf een verhaal aan het verzinnen. Ik heb letterlijk geen enkel van je "argumenten" genoemd.

Die oplichters komen niet uit het buitenland hé. Natuurlijk. Als die logica al te moeilijk is...
Juist. Dus de scammers in dit geval zijn druk bezig met oplichten, laten derden geld storten in flutbedragen van 1000 per keer, op rekening van wildvreemde derden in de hoop dat ze het ooit nog weer terugkrijgen (in plaats van gewoon een lokale junk te katvangen) en als kers op de taart doen ze zich voor als mensen uit Tjechië, maar komen ze in werkelijkheid uit Purmerend ofzo.

Paranoia heet dat.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchManticore op 19-11-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de persoon.

[ Voor 102% gewijzigd door Yorinn op 19-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Aan iedereen die hier berichten post over ongedekte cheques: kunnen jullie dat uitleggen hoe dat werkt?

Stel iemand boekt geld over naar mijn rekening, kan dat een ongedekte cheque zijn? Of moet iemand eerst aan mij vragen of ik een cheque betaling wil ontvangen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Dacuuu schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:31:
Aan iedereen die hier berichten post over ongedekte cheques: kunnen jullie dat uitleggen hoe dat werkt?

Stel iemand boekt geld over naar mijn rekening, kan dat een ongedekte cheque zijn? Of moet iemand eerst aan mij vragen of ik een cheque betaling wil ontvangen?
Dat werkt niet… in NL betalen we al jaren niet meer met cheques. Ook ontvangen is niet meer relevant aangezien de meeste banken ze niet accepteren.

Vor de rest hangt dit topic ook van onzin en aannames aan elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 19-11-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Anoniem: 1986520 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:33:
[...]

Dat werkt niet… in NL betalen we al jaren niet meer met cheques. Ook ontvangen is niet meer relevant aangezien de meeste banken ze niet accepteren.

Vor de rest hangt dit topic ook van onzin en aannames aan elkaar.
Ik heb verschillende rekeningen, en heb ook wel eens van geld transfer tokos gebruik gemaakt.

Maar ik snap het hele gebeuren omtrent ongedekte cheques niet?

Creditcards betalingen staan vaak even op pending voordat ze 100% gesetteld worden. Maar ook dit is niet van toepassing als je geld overmaakt naar een consument..

Als de OP zijn Iban geeft, en zodra het geld op zijn rekening staat lijkt mij dat het ok is. Voor de zekerheid kan je je eigen bank nog even bellen. Maar als elke transactie terug te halen is, kan je toch nooit international handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05
DutchManticore schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:44:
[...]

Bij uitstek Nederlands ook weer. Wel het voorschot op je rekening laten storten, daarna in paniek raken en je op een forum laten overtuigen dat het allemaal geen zuivere koffie is 7(8)7
Ja weetnie, beetje makkelijk praten. Ook jouw schoonbroer was onervaren en daarom op zijn hoede zo te lezen, want er moest een aparte rekening komen. Mensen bij wie dit 1x voorkomt ipv elke week zijn dat dus ook, niemand wil opgelicht worden en navragen en dan de koop helemaal afblazen is een goede methode. Indien nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:38
Een aanbetaling doen is gemeengoed in de voertuigenbranche.

Koper heeft soort van zekerheid dat hij goed gekocht heeft.
Verkoper heeft soort van zekerheid dat hij goed verkocht heeft.

Ik zie echt helemaal niets vreemds aan deze transactie. Als de betaling definitief op je bank is bijgeschreven en je hebt een vrijwaring (controleer dat wel even op de site van de RDW) dan lijkt mij alles prima.

Je moet niet vergeten dat sommige modellen in het oostblok een stuk schaarser zijn dan hier wat de prijs opdrijft en er weinig keuze is (kleur, opties, kilometerstanden etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05
[...]

Zoiets vermoed ik idd.

Wis.com is zo te zien zoiets als Western Union. Geen idee wat dat zegt. Maar die 4000 gewoon cash laten komen straks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kamustra
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
[...]

Zoiets vermoed ik idd.

Wise.com is zoals gezegd een heel gekend bedrijf.
Hiermee kan je overschrijven in vreemde valuta, zonder allerlei wisselkoerskosten die je reguliere bank gebruikt. Voor de Tsjech is euro de vreemde valuta, dus niet heel vreemd dat hij liever minder wisselkoerskosten betaalt op 5000 euro.
Verder heeft wise inderdaad gewoon een Belgische banklicentie, en is het een volwaardige bank naar Belgisch en Europees recht. Net zoals je als Belg of Nederlander een rekening kan openen bij Revolut in Litouwen of N26 om goedkoper te betalen in het buitenland, kan een Tsjech dat ook bij Wise in België.
Niets om je zorgen over te maken.

De overschrijvingen met Wise vallen net zoals bij alle andere banken onder IBAN en SEPA.

Side-note: in België zijn cash betalingen boven 3000 euro verboden. In Nederland is hier ook een wetsvoorstel voor in de maak. Cash afhalingen zijn bij veel banken gelimiteerd per dag/week dus de vele suggesties om zomaar even 4000 cash te eisen, in een voor de Tsjech vreemde valuta vind ik nogal onnozel.

[ Voor 14% gewijzigd door kamustra op 19-11-2023 15:51 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de persoon.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 19-11-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb een aantal reacties verwijderd. Reageren doen we op de discussie, niet op de man. Laten we het gewoon gezellig houden hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:49
Wat een paniekvoetbal hier zeg. Als je het niet vertrouwd vraag je om de tweede betaling ter plaatse in euro's te doen. Je zoekt een primera met een geldmaat waar je kunt storten et voila. Stort het geld, terug naar huis en dan je motor inladen.

Bewaar een kopietje van kenteken en de tenaamstellingscodes, als je achteraf toch nog ellende krijgt dien je een sloopverklaring in bij de RDW en is het niet meer jouw probleem wat ze met die motor doen.

Edit: Gedachte achteraf, zelf geknutseld verkoopcontractje met de verkoper is misschien gewenst, omdat overschrijven voor export niet ala minute kan. Ik heb vorige zomer een voertuig met kenteken verkocht aan een belg, prettig contact vooraf, aanbetaling ontvangen en procedure hierboven doorlopen. Duurde wel een paar weken, maar de beste man hield me keurig op de hoogte en stuurde met de post de originele exportpapieren (+kentekenplaats voor sentiment) ipv de ingescande documenten waar ik om had gevraagd.

[ Voor 72% gewijzigd door GabberPiet op 19-11-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 23:12
kamustra schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:44:
[...]
<knip>
Side-note: in België zijn cash betalingen boven 3000 euro verboden. In Nederland is hier ook een wetsvoorstel voor in de maak. Cash afhalingen zijn bij veel banken gelimiteerd per dag/week dus de vele suggesties om zomaar even 4000 cash te eisen, in een voor de Tsjech vreemde valuta vind ik nogal onnozel.
Dat verbod geldt alleen zakelijk, niet voor betalingen tussen particulieren. Ik heb jaren geleden een oldtimer verkocht aan een belg, samen naar het grenswisselkantoor in Breda voor de export overschrijving, wel nadat ik eerst een plastic tasje met 20k cash had ontvangen. We hadden nog getest hoelang een overschrijving van B naar NL duurde, maar te lang. Daarom maar cash. No problem. Was wel ff bezig met storten... ;)
Uitzonderingen
In sommige gevallen zijn cashbetalingen nog altijd onbeperkt toegestaan, zoals voor betalingen of schenkingen tussen consumenten onderling of in het kader van verrichtingen met bepaalde financiële instellingen zoals banken.
bron: https://news.economie.fgo...20in%20schijven%20betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamustra
  • Niet online
@veetee Klopt hoor, maar geeft wel de richting aan, ondanks dat er een uitzondering is voor particulieren.
Ik zou er daarnaast als Tsjech ook niet gelukkig van worden als de verkoper die eerst akkoord was met een overschrijving, plotst eist dat ik voor 4000 euro aan vreemde valuta uit de muur trek, daar doe je bij de meeste banken al snel 2 weken over nog los van alle bijkomende kosten.
Ik zou dan als Tsjech mezelf ook afvragen of die Nederlander die achteraf met bijkomende eisen komt, mij niet probeert op te lichten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Bedankt voor alle bijdrages.
Ben blij dat ik dit topic gestart ben.
Veel nuttige informatie.

Zal zeker even terugkoppelen hoe het is afgelopen.

Aan allen die er een negatieve smaak aan over gehouden hebben en vinden dat ik beter nooit meer op internet verkopen doe, excuses maar je goed informeren is beter dan achteraf balen.
De intentie van de vraag was om te luisteren wat er voor valkuilen er zijn.
Wat mij triggerde is dat er zonder poespas gewoon ff 1k op me rekening gestort werd .
Zelf zou ik dat zonder een garantie oid niet doen.

Maar kan dat er in tjechie niet zo moeilijk over word gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:53
Tsja, ik snap de zorgen van de TS wel. Of je verkoopt hem internationaal of niet. Als je dat niet aandurft geef je hem gewoon "weg" aan een dealer?.

Tip van de rekening waarvan je onmiddellijk overboekt vond ikzelf wel een slimme. Echter duurt het vaak te lang voordat internationale betalingen worden overgezet. Blijft over Cash. En dat zou ik zelf altijd proberen uit te wisselen in een bank kantoor zodat je onmiddelijk kunt storten in een veilige omgeving.

Maargoed, ben zelf een maand geleden met 7k naar Duitsland afgereist. Achteraf een fijne kerel. Auto stond bij zijn broer welke en agent bleek te zijn.....

Stel je voor hoe het voor de ander is om zo'n transactie te houden....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:46
DutchManticore schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:44:
[...]

Naaah _O-

Jij denkt, dat criminelen voor 1000 euro de moeite gaan nemen om op 2000km van huis een willekeurig figuur op te gaan zoeken met het risico dat ze zelf gescamd worden? Ik weet niet maar 1000 euro is echt
[...]

Zoiets vermoed ik idd.

Weet je eigenlijk wel waar Tsjechië ligt? Voor 2000km niet maar wat als het opeens de helft dichterbij zou zijn? Daarnaast geeft TS aan dat de eerste 1000euro vanuit België is gekomen, dan wordt de afstand nog kleiner..

@TS, als het allemaal zo Tsjechisch is, waarom dan geld via België? Ik zou echt wel voorzichtig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gadgeteer schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:07:
[...]
Weet je eigenlijk wel waar Tsjechië ligt? Voor 2000km niet maar wat als het opeens de helft dichterbij zou zijn? Daarnaast geeft TS aan dat de eerste 1000euro vanuit België is gekomen, dan wordt de afstand nog kleiner..

@TS, als het allemaal zo Tsjechisch is, waarom dan geld via België? Ik zou echt wel voorzichtig zijn.
Het is overgemaakt via Wise vanwege wisselkoersen etc.
Dus dat het vanuit een Belgische Wise rekening, waar Wise gevestigd is komt is niet zo raar.

Anders zou je ook iedereen in NL die een Revolut of N26 etc rekening gebruikt met buitenlandse IBAN als gevaarlijk moeten bestempelen ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
YakuzA schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:13:
[...]

Het is overgemaakt via Wise vanwege wisselkoersen etc.
Dus dat het vanuit een Belgische Wise rekening, waar Wise gevestigd is komt is niet zo raar.

Anders zou je ook iedereen in NL die een Revolut of N26 etc rekening gebruikt met buitenlandse IBAN als gevaarlijk moeten bestempelen ;)
Je hebt vast en zeker gelijk, ik ben misschien ook wel te voorzichtig. Toch is dit voor mij veel te ongebruikelijk om het normaal te vinden.

Als toch alles vooraf betaalt wordt, waarom dan niet in 1 keer? Waarom moet een ander het komen halen (gebeurt ook vaak bij oplichting). Waarom het laatste deel pas 1 dag voor het ophalen betalen en niet eerder? Voor mij allermaal te spannend als het om flinke bedragen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Gadgeteer schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:07:
[...]

[...]

Het is via een Wise rekening gegaan. Die zitten in België.

En ja ik weet waar Tjechië ligt... Die 2000km was hyperbolisch en komt ook vanuit het feit dat ik eerder al aangaf dat mijn schoonbroer aan Roemenen en Bulgaren verkoopt. Dan is het wel degelijk 2000km..

Als je professioneel bezig bent met oplichten dan ga je niet in een land met veel zwaardere wettelijke bescherming dan je eigen land onwelwillende katvangers zoeken in de hoop dat je je 1000 euro illegaal verdiend geld kunt krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
DutchManticore schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:38:
[...]

Als je professioneel bezig bent met oplichten dan ga je niet in een land met veel zwaardere wettelijke bescherming dan je eigen land onwelwillende katvangers zoeken in de hoop dat je je 1000 euro illegaal verdiend geld kunt krijgen...
Klopt, Nigeriaanse oplichters pakken ook geen Nederlanders (vanuit Amsterdamse internet cafees) nieuws: Nigeriaanse e-mailoplichters opgepakt door politie NL en VS

[ Voor 20% gewijzigd door Gadgeteer op 20-11-2023 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Gadgeteer schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:30:
[...]

Je hebt vast en zeker gelijk, ik ben misschien ook wel te voorzichtig. Toch is dit voor mij veel te ongebruikelijk om het normaal te vinden.

Als toch alles vooraf betaalt wordt, waarom dan niet in 1 keer? Waarom moet een ander het komen halen (gebeurt ook vaak bij oplichting). Waarom het laatste deel pas 1 dag voor het ophalen betalen en niet eerder? Voor mij allermaal te spannend als het om flinke bedragen gaat.
Omdat je allebei elkaar niet kent lijkt me. Dus het hele bedrag vooraf is leuk maar wie weet is TS wel een oplichter en sta je als Tsjech in Kaatsheuvel met het gevoel dat je in de maling bent genomen, dan ben je blij dat je maar 1000 euro kwijt bent in plaats van 5000. Wie weet is er van alles mis met de motor waardoor je van de koop af wilt zien of in ieder geval de prijs omlaag moet. En als je bijna 1000km moet reizen en daarna ook nog een motor mee terug moet nemen zal daar toch minimaal een beetje planning aan vooraf gaan. Dan lijkt het me fijn dat je een beetje zeker weet dat de motor niet ondertussen aan iemand anders verkocht wordt. Dus daarvoor is een aanbetaling wel fijn. Dan weet TS ook dat je serieus bent en volgende week op komt dagen, en anders heeft hij 1000 euro.

Draai het eens om: wat zou jij doen als je twee landen verderop iets gaat kopen (want redenen) bij een volstrekt onbekende? En dat de andere partij dan gaat zeiken dat een stel rando's zegt dat je een oplichter bent?

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 20-11-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
DataGhost schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:42:
[...]

Omdat je allebei elkaar niet kent lijkt me. Dus het hele bedrag vooraf is leuk maar wie weet is TS wel een oplichter en sta je als Tsjech in Kaatsheuvel met het gevoel dat je in de maling bent genomen, dan ben je blij dat je maar 1000 euro kwijt bent in plaats van 5000. Wie weet is er van alles mis met de motor waardoor je van de koop af wilt zien of in ieder geval de prijs omlaag moet. En als je bijna 1000km moet reizen en daarna ook nog een motor mee terug moet nemen zal daar toch minimaal een beetje planning aan vooraf gaan. Dan lijkt het me fijn dat je een beetje zeker weet dat de motor niet ondertussen aan iemand anders verkocht wordt. Dus daarvoor is een aanbetaling wel fijn. Dan weet TS ook dat je serieus bent en volgende week op komt dagen, en anders heeft hij 1000 euro.
Tja, als je ervanuit gaat dat TS een oplichter kan zijn, waarom maak je als Tsjech dan 1000 euro over? Dan kies je (lijkt mij) voor een andere manier van zaken doen. De lonen in Tsjechie zijn over het algemeen redelijk wat lager dan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:32
Het is niet ongebruikelijk een aanbetaling te doen voor een goed wat uit een ander land komt.
De persoon in kwestie moet ook op jou vertrouwen dat het goed er nog steeds is.
Het is een reservering waardoor jij je goed niet aan een ander verkoopt in de tijd dat de complete deal afgehandeld gaat worden.
Mijn vader heeft zoiets ook bij de hand gehad met een auto (oldtimer) welke naar Kroatie ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:26

Agent47

I always close my contracts.

Als de deal in NL plaats neemt, spreek dan af ergens bij een lokale bank. Kan het geld meteen gestort worden en gecontroleerd dus meteen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In de handel is een aanbetaling heel normaal. op de dag van ophalen betaalt men meestal cash. Zou niet gelijk overal spoken in zien. Kans dat hij het niet komt ophalen met E1000,- aanbetaling is erg klein, want bij niet ophalen is hij de aanbetaling kwijt. Ik laat zelf een termijn van 4 weken gelden (zakelijke deal)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BakkerBolletje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:43:
[...]

Dat idee had uk zelf ook maar het verhaal was wel goed.
De vriend was best kundig in het bekijken testen van de motor(was geen leek)
En met een aanbetaling op me rekening lijkt het wel oke te zijn.
Heb je nog een particuliere overeenkomst op papier gezet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Agent47 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:50:
Als de deal in NL plaats neemt, spreek dan af ergens bij een lokale bank. Kan het geld meteen gestort worden en gecontroleerd dus meteen.
Ik zou het als Tsjech niet per se cash doen. Dat kost waarschijnlijk een vermogen om te wisselen en haal je niet zomaar bij de bank op. Aan de andere kant kan dit juist ook een van de redenen zijn dat het eind deze maand pas plaatsvindt. Bij GWK pakken ze in ieder geval 700 euro (!) als je 4000 euro naar kronen om wilt wisselen, andersom zal het ook wel zoiets zijn. Met Wise kan je een overboeking van CZK naar EUR in 1 uur uitvoeren (en waarschijnlijk sneller) voor slechts 20 euro dus zoiets zou ik zelf doen, dan kan je prima even wachten tot het bedrag bij TS op de rekening staat en in de eigen bank-app zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3D0B7e7I2Ie353TEAARkQFPz6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d3xG69brpU4Ir6MQjkIKynBP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 20-11-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Gadgeteer schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:41:
[...]

Klopt, Nigeriaanse oplichters pakken ook geen Nederlanders (vanuit Amsterdamse internet cafees) nieuws: Nigeriaanse e-mailoplichters opgepakt door politie NL en VS
Dat is een hele andere oplichtingsvorm.
Ik heb het specifiek over het "gevaar" dat het hier om een onbewust katvangerschap zou gaan.

Jij maakt er nu van dat ik beweer dat Nederlanders niet op afstand door buitenlanders worden opgelicht...

Dat is heel wat anders, snap je zelf ook wel toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:17
Zoals door andere al meerdere malen aangehaald is een aanbetaling in die wereld heel normaal.

Ik als particulier heb ook 1.000 euro voor een auto aanbetaald bij een andere particulier na bezichtiging en ben de auto pas 2 weken later gaan ophalen omdat ik nog zat met het inleveren van mijn lease auto en geen zin had in dubbele lasten en 3 auto's voor de deur. Niks vreemd aan maar dit dient als een soort garantie dat de verkopende partij de auto in de tussentijd niet verder doorverkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DataGhost schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:06:
[...]

Ik zou het als Tsjech niet per se cash doen. Dat kost waarschijnlijk een vermogen om te wisselen en haal je niet zomaar bij de bank op. Aan de andere kant kan dit juist ook een van de redenen zijn dat het eind deze maand pas plaatsvindt. Bij GWK pakken ze in ieder geval 700 euro (!) als je 4000 euro naar kronen om wilt wisselen, andersom zal het ook wel zoiets zijn. Met Wise kan je een overboeking van CZK naar EUR in 1 uur uitvoeren (en waarschijnlijk sneller) voor slechts 20 euro dus zoiets zou ik zelf doen, dan kan je prima even wachten tot het bedrag bij TS op de rekening staat en in de eigen bank-app zichtbaar is.

[Afbeelding]
Die hebben al lang euro's als handelsgeld, en gaan echt niet naar GWK om te wisselen :o
Je kunt daar al lang in Euro betalen, maar wisselgeld geven ze terug in Kronen (toeristen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hackus schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:27:
[...]

Die hebben al lang euro's als handelsgeld, en gaan echt niet naar GWK om te wisselen :o
Je kunt daar al lang in Euro betalen, maar wisselgeld geven ze terug in Kronen (toeristen)
De eerste tien bronnen die ik erover vond (o.a. een ambassade en reisgidsen) zeggen allemaal dat dat alleen maar op een heel beperkt aantal plekken kan (zoals in vele andere niet-euro/dollar landen ook) en dat je doorgaans veel meer betaalt (zoals in diezelfde landen ook) omdat de wisselkoers, wisselkosten en een domme-toeristen-opslag erin verwerkt zit. Het feit dat je gewoon kronen terugkrijgt zou ook al een indicatie moeten zijn dat dat nog steeds de primaire valuta is. Dus je gaat me niet vertellen dat locals dat doen. Bovendien, hoe moeten ze aan die euro's komen als ze het niet als wisselgeld terugkrijgen? Zolang het niet de officiële valuta van het land is zal je niet heel makkelijk/goedkoop aan 4k in euro's kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:01

ViezeVis

Sample Text

DataGhost schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:46:
[...]

De eerste tien bronnen die ik erover vond (o.a. een ambassade en reisgidsen) zeggen allemaal dat dat alleen maar op een heel beperkt aantal plekken kan (zoals in vele andere niet-euro/dollar landen ook) en dat je doorgaans veel meer betaalt (zoals in diezelfde landen ook) omdat de wisselkoers, wisselkosten en een domme-toeristen-opslag erin verwerkt zit. Het feit dat je gewoon kronen terugkrijgt zou ook al een indicatie moeten zijn dat dat nog steeds de primaire valuta is. Dus je gaat me niet vertellen dat locals dat doen. Bovendien, hoe moeten ze aan die euro's komen als ze het niet als wisselgeld terugkrijgen? Zolang het niet de officiële valuta van het land is zal je niet heel makkelijk/goedkoop aan 4k in euro's kunnen komen.
@Hackus heeft gelijk hoor :). In Praag bijvoorbeeld zit er om de 250 meter wel zeker één wisselkantoor. De meeste locals weten van die 'domme-toeristen-opslag' zoals jij dat noemt. Maar je krijgt een zeer schappelijke wisselkoers voor CZK>EUR. De zuivere wisselkantoren hanteren respectievelijk 22 CZK = 1 EUR. Wat neerkomt op een verlies van 2CZK per euro = 0,082 ct = 328 euro met huidige koers op een bedrag van 4000 euro.

Dus ja CZK is lokale currency, maar als koper toch een beetje toeristisch woont kan het maar zo zijn dat hij niet zoveel toe moet leggen op de wisselkoers. Hoe dat verder in Tsjechië is weet ik niet.

Steeds vaker kun je bij restaurants ook in euro's betalen. Dat kan op 2 manieren. Via pin (dan geldt de wisselkoers van de Tsjechische bank) of contant (dan geldt doorgaans de wisselkoers van het restaurant :+).

Bron: ik. Ik kom geregeld in Praag. Zeker 1x per jaar.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ja maar dat is dus wel bij een wisselkantoor, en alsnog grofweg 10%. En 15x zo duur als Wise, daar ging het een beetje om, als de koper dat nu al gebruikt, waarom zou 'ie dan opeens cash gaan opnemen tegen een veel hoger tarief? Daarnaast rekenen de grote drie banken ondertussen ook een percentage/bedrag als je geld komt storten en dat wordt hoger als het veel geld is, plus eventueel een maximum aan hoeveel je per dag kan storten, bij de ING bijvoorbeeld maar 3000 euro dus dan moet je twee dagen storten. En bij veel andere banken kan je helemaal niet meer storten. Dan lijkt me een overboeking die binnen een uurtje gedaan is op alle vlakken handiger.

[ Voor 52% gewijzigd door DataGhost op 20-11-2023 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Heb ongeveer 10 jaar geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt, dikke A6 op internet gezet vol opties maar lak was niet geweldig meer en dikke diesel en die waren toen al niet zuinig dus lastig verkopen. Kwam er een Pool die gelijk goed bood en direct 1000 euro overmaakte om de auto "vast" te houden. Paar dagen later kwamen ze inderdaad langs 2 man super vroeg vertrokken uit Polen om die dag auto's op te halen met oplegger. Auto werd cash betaald (wel even met UV lamp gecheckt) en samen nog wat koffie gedronken, in dat soort landen zijn diesels nog wel erg in trek en ze zouden de hele auto overspuiten wat daar maar een fractie kost van wat je hier betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
DataGhost schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:13:
Ja maar dat is dus wel bij een wisselkantoor, en alsnog grofweg 10%. En 15x zo duur als Wise, daar ging het een beetje om, als de koper dat nu al gebruikt, waarom zou 'ie dan opeens cash gaan opnemen tegen een veel hoger tarief?
Je kan in Tsjechie prima Euro's pinnen en/of bestellen bij je eigen bank, tegen eenzelfde soort tarief als Wise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Hackus schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:58:
[...]

Heb je nog een particuliere overeenkomst op papier gezet ?
Heb verzocht https://www.anwb.nl/binar...ebruikt-motorvoertuig.pdf

In te vullen maar nog niks van de beste man gehoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
BakkerBolletje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 00:00:
[...]

Heb verzocht https://www.anwb.nl/binar...ebruikt-motorvoertuig.pdf

In te vullen maar nog niks van de beste man gehoort.
Die is druk op zoek naar een PDF vertaal app nu.

De 1000 Euro staat al tijd op je rekening nu, vraag de koper of de volgende betaling weer net zo gaat verlopen.
En aangeven dat je seintje geeft wanneer ze kunnen rijden om de motor op te halen.

[ Voor 19% gewijzigd door PP_Sound op 21-11-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

Qwerty-273

Meukposter

Wat is eigenlijk de exacte situatie? Is er puur en alleen contact geweest via internet met een "Tsjech"? Of is er al daadwerkelijk een "vriend/kennis" langs geweest om de motor in de huidige staat te bekijken (dat begrijp ik namelijk uit jouw bericht)? En is daarna pas de overschrijving gedaan om de motor voor een bepaalde tijd vast te houden tot de koper de motor kan komen ophalen? In welke taal verloopt het contact met de personen waarmee je tot nu toe hebt gecommuniceerd?

Alle spookverhalen met ongedekte betalingen zijn binnen Europa eigenlijk niet meer mogelijk (en met een betaling van buiten Europa zal je eerder in de knel komen te zitten met de kosten die jouw bank voor het aanvaarden van die mogelijk ongedekte betaling zal willen rekenen als ze dat überhaupt nog willen doen). Zowel NL als CZ zijn lid van SEPA en dat geeft je gewoon erg veel garanties dat een betaling niet zomaar teruggedraaid kan worden. Dat is eigenlijk alleen nog maar mogelijk op de manieren die ook binnen NL werken (via een rechtszaak dan wel een officieel verzoek tijdens een onderzoek naar fraude).

Wise is zoals al eerder aangehaald, een degelijke partij die zeker bij valutawissels erg veel kan besparen als je het vergelijkt met de tarieven die de traditionele partijen rekenen. En volgt daarbij ook alle KYC en AML processen die financiële instellingen binnen de EU moeten toepassen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Hackus schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:27:
[...]

Veel accepteren daar inderdaad wel Euro's. Het is er echter niet een officieel betaalmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 15:29
BakkerBolletje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:27:
Ik heb een motor tekoop staan en er is door een Tsjechische man een voorschot betaald van 1000,-via de bank(staat op mijn rekening)
Voor zijn baas die de motor komt ophalen eind november en het rest bedrag van 4000 daags er voor zal overmaken.
Waarna we de motor op export kenteken gaan zetten.

Is er een oplichtings truc?

Zelf heb ik het gevoel dat hij niet gaat opdagen en het voorschot terug eist en dat daarin een valkuil zit.

Zijn er bekende oplichters actief die op deze wijze werken?

Of ben ik paranoïde om dat het om een voor mij onbekende verkoop gaat.
Opzich ziet het er "normaal" uit maar toch zegt me onderbuik iets anders.

Graag jullie ervaringen.
Ja, dit is de bekende, ik gebruik meerdere rekeningen om zoveel euro wit te wassen truc. Jij hebt zwart geld, en zij hebben een motor die ze kunnen verkopen voor een vergelijkbaar of iets lager bedrag maar daarna hebben ze wit geld.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
SeenD schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:29:
[...]

Ja, dit is de bekende, ik gebruik meerdere rekeningen om zoveel euro wit te wassen truc. Jij hebt zwart geld, en zij hebben een motor die ze kunnen verkopen voor een vergelijkbaar of iets lager bedrag maar daarna hebben ze wit geld.
Zwart geld dat via een bank gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Laatst online: 10:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

loki504 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:31:
[...]

Zwart geld dat via een bank gaat?
Je moest eens weten hoe makkelijk dat soms lijkt te kunnen...
Katvanger er tussen om €5200 te storten , van dat geld iets leuks laten kopen zoals een €5000 motorfiets en het restant laten houden... daarna draait de katvanger op voor de consequenties van zwart geld.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:07
Waterbeesje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:14:
[...]

Je moest eens weten hoe makkelijk dat soms lijkt te kunnen...
Katvanger er tussen om €5200 te storten , van dat geld iets leuks laten kopen zoals een €5000 motorfiets en het restant laten houden... daarna draait de katvanger op voor de consequenties van zwart geld.
maar op die manier kan je nooit meer handelen online of als winkel bv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Laatst online: 10:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

loki504 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:16:
[...]

maar op die manier kan je nooit meer handelen online of als winkel bv
Contant kun je er ook niet 100% zeker van zijn dat het wit geld is. Daar is zwart nog makkelijker.
Als je ter goeder trouw iets verkoopt en er een reëel bedrag voor krijgt, hoe ver moet je dan gaan om zwart uit te sluiten?
Ik verkoop ook wel eens wat retro computer meuk en dat gaat ook niet zelden contant. Daar zit ongetwijfeld ook wat tussen dat niet volledig wit is, maar ik ga een koper niet zijn hele curriculum vitae opvragen.

Bij een voertuig zou ik wel meer gegevens willen als naam en zo, en zeker zijn dat het geld komt van een rekening die is gekoppeld aan de werkelijke koper. Dat geeft méér vertrouwen dan wanneer meneer De Vries iets koopt en de overschrijving komt van meneer Janssen. Maar dan nog kan meneer De Vries 1 een heel ander persoon zijn dan meneer De Vries 2. Je zal er zelf nooit achter komen (en ja, zo gehaaid kan het zijn met katvangers).

Wil je het echt op safe spelen, ga je met je fiets naar een (occasion?) dealer om daar te verkopen. Je krijgt minder voor de fiets, maar je hebt wel meer garantie.

Maar goed, het gaat uiteindelijk om vertrouwen en als het niet goed voelt moet je uitstappen vóór de trein rijdt.
De vraag om contant of om ruimer van tevoren te betalen is zeker niet gek met een buitenlandse deal.

Overigens zelf ook gehad met een oud barrel auto: via MP verkocht (wel een NL persoon) en die is komen kijken maar wilde de week er op pas komen ophalen. Want dan was zijn auto weg. Contant €200 gekregen en zou de dag vóór ophalen de rest overmaken. Uiteindelijk zo gedaan en geen centje pijn (en ik was al lang blij van het barrel af te zijn)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:37
Huh kan dat?
Hoe check ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit gebeurt niet, dan is de betaling 'pending ' !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:06
Waarom laat je uberhaupt eerst die 1000 euro op je rekening storten als je het geen zuivere koffie vindt?
Je laat een potentiele koper eerst 1000 euro overmaken om vervolgens te gaan twijfelen en straks zijn koop te annuleren omdat je misschien (niet onderbouwd) denkt dat het niet zuiver kan zijn?

Wees dan gewoon oprecht en eerlijk tijdens de inspectie / afspraak, daar hebben beide partijen meer aan. Dan is de koper ook op de hoogte dat jij wellicht twijfelt want je vindt het een vreemd verhaal etc.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Nee, de reden dat "buitenlanders" hier motoren kopen is eigenlijk heel simpel.

Voor de prijs die ze thuis zouden betalen krijgen ze hier een betere deal.
Nederlanders zijn zuinig op hun motor, parkeren deze over het algemeen binnen, rijden bij mooi weer en iets met de maximum snelheid is lager dan die in Duitsland waardoor het Motorblok minder te verduren heeft.

Waarschijnlijk komt de koper met een busje waar hij een rondje Nederland mee doet?
De 1000 euro is handgeld zodat hij niets voor niets komt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BakkerBolletje
Even terugkoppeling.

De motor is met de nieuwe eigenaar naar Tjechie vertrokken.

Bedankt voor alle feedback 😎👍
Uiteindelijk met cash en storting via geldmaat de financiële kant goed geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BakkerBolletje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:38:
Even terugkoppeling.

De motor is met de nieuwe eigenaar naar Tjechie vertrokken.

Bedankt voor alle feedback 😎👍
Uiteindelijk met cash en storting via geldmaat de financiële kant goed geregeld.
Zo zie je maar dat niet alles oplichting is !

[ Voor 0% gewijzigd door Hackus op 29-11-2023 12:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

Qwerty-273

Meukposter

Super om de terugkoppeling te horen. Eind goed al goed.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zijn om te horen dat dit een goede afloop heeft. Zo zie je maar weer dat dingen die ander lopen dan jij verwacht helemaal niet slecht hoeven te zijn.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik lees dit wel vaker, maar ik ken geen enkele manier (ik werk in het betalingsverkeer) waarop dit mogelijk zou zijn binnen het betalingsverkeer in Nederland, of dat uit het buitenland naar Nederland toe komt. Een directe storting met een cheque op een Nederlands rekeningnummer is voor zover ik weet geen mogelijkheid. Je moet altijd via een SEPA/SWIFT-transactie binnenkomen, en daar heb je mininmaal twee banken (soms 3 of 4) voor nodig.

Als die mogelijkheid er wel zou zijn, dan kan een buitenlandse bank niet zomaar incasseren van een rekeningnummer van een andere bank. Ook is een reversal/refund/cancellation zonder instemming van de begunstigde niet mogelijk bij SWIFT. Bij SEPA bestaat de recall, die ook zonder goedkeuring van de begunstigde niet kan worden uitgevoerd.

Lijkt me nu vooral iets van vroeger :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FirePuma142 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:27:
[...]
Ik lees dit wel vaker, maar ik ken geen enkele manier (ik werk in het betalingsverkeer) waarop dit mogelijk zou zijn binnen het betalingsverkeer in Nederland, of dat uit het buitenland naar Nederland toe komt. Een directe storting met een cheque op een Nederlands rekeningnummer is voor zover ik weet geen mogelijkheid. Je moet altijd via een SEPA/SWIFT-transactie binnenkomen, en daar heb je mininmaal twee banken (soms 3 of 4) voor nodig.

Als die mogelijkheid er wel zou zijn, dan kan een buitenlandse bank niet zomaar incasseren van een rekeningnummer van een andere bank. Ook is een reversal/refund/cancellation zonder instemming van de begunstigde niet mogelijk bij SWIFT. Bij SEPA bestaat de recall, die ook zonder goedkeuring van de begunstigde niet kan worden uitgevoerd.

Lijkt me nu vooral iets van vroeger :)
de scam manier is tegenwoordig vaker dat het 'geld' geparkeerd wordt bij een 'notaris' of een 'broker' waar ze dan beloven dat het vrijkomt na levering etc.

PSN

Pagina: 1