Beste forumleden,
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem waarmee ik lekker op 1440p en 4K (eventueel met lagere settings) goed kan gamen (streamen doe ik nog niet, en dus zie ik dat als een bonus of nice to have). Tevens moet de PC het bewerken in PS met z.g. workflows, van meerdere (ca. 30+) geopende foto’s aaneengesloten aankunnen en wil ik niet binnen een jaar of twee jaar weer tegen de max. van de hardware aan zitten (daarom bijv. geen Nvidia RTX4070Ti met 12Gb VRAM gekozen) – liefst een beetje “future proof” dus, al realiseer ik mij dat dit eigenlijk kan niet door razendsnelle vooruitgang op dit gebied.
De games die ik speel of wil gaan spelen zijn onder andere:
- COD MW
- Alan Wake 2
- Cyberpunk 2077
- Flightsimulator
- GTA
- F1
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ca. €3.000.-- maar less is more ook in dit geval. Zolang het spelen van de hierboven genoemde games op 1440p/144Hz maar haalbaar is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een monitor, toetsenbord, muis heb ik al, al zal de monitor na aanschaf het eerst volgende zijn om te vervangen, maar wil de uitgave daarvoor nu niet van mijn budget voor een game PC afhalen.
Als OS heb ik momenteel Win-10 Home edition draaien momenteel, maar heb geen idee waar de licentiesleutel is, mogelijk heb ik dus ook een nieuwe licentie of OS nodig maar dan zou ik (denk ik) ook voor Win 11 gaan.
Mijn huidige PC draait nog en zal ik als back-up voorlopig aanhouden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hieronder al een wensenlijst samengesteld, en ik ben benieuwd wat de adviezen gaan zijn op basis van bovenstaande ideeën voor een nieuwe game PC.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Intel
- MSI
- Nvidia of ASUS
- NZXT
- Corsair
- Western Digital
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- zwarte casing
- zijpaneel casing v.v. tempered glass, voor- en bovenzijde v.v. gaasrooster (gaas in onderkant is plus)
- best mogelijke flow door de casing voor een optimale koeling
- casing met min. 2 stille, lieftst 140mm, ARGB fans aan de voorkant en één aan de achterzijde. Extra fans aan de onderzijde zou ook mooi zijn om de koeling nog verder te optimaliseren, maar is geen show stopper.
- mobo met PCI express 5.0 en M.2 slot
- waterkoeling tbv processor
- max. supported RAM 192Gb
- RAM <32Gb DDR5 met lage absolute latency >10ns
- 4TB WD HHD
- 2Gb Samsung SSD
- GPU met GDDR6 of GDDR6x geheugen
- WiFi 6E op GPU
- voldoende geheugen voor de komende 3 to 5 jaar lekker te kunnen gamen en meerdere foto's in workflows te kunnen bewerken in PS
- PSU >850W 80Gold
- goede geluidskaart passend bij de rest van het systeem
Ga je overklokken?
Het ligt niet in de lijn der verwachting, zeker niet wanneer de keuze uiteindelijk op een systeem met een midtower kast valt omdat ik bang ben de koeling dan niet toereikend zal zijn en de hogere temperaturen dus een negatieve impact op de levensduur van de componenten zal hebben.
Wat verwacht je van ons?
Het zou fijn zijn als jullie eens naar mijn wenslijstje willen kijken en mij zouden kunnen adviseren waar het beter zou kunnen en/of waar er wellicht onderdelen zijn in mijn “wensenlijstje” die niet hun volle potentie kunnen behalen omdat andere componenten bijvoorbeeld niet voldoende capaciteit, snelheid of aansluitingen ect. hebben. Voorbeeld: zijn mijn mobo en RAM goed genoeg om alles uit de CPU en GPU te halen of worden zijn daarin belemmerd door beperkingen van het mobo.
Voor mij GPU heb ik gekozen voor een ASUS RX 7900XTX met 24Gb GDDR6 VRAM, liever had ik merktrouw gebleven aan Nvidia maar dan moet ik voor een 16Gb GDDR6x uitwijken naar een RTX4080 die ruim €200.—duurder is dan een RX 7900XTX dat past niet in mijn budget. Daarnaast vraag ik mij af ik het verschil tussen het GDDR6 en GDDR6x VRAM ga merken.
Met belangstelling kijk ik uit naar jullie reacties ...
UPDATE:
In bovenstaande "tripple fan" wensenlijst zijn gewijzigd:
- voeding gewijzigd naar ATX3.0 compliant voeding
- HHD gewijzigd naar SSD
Even een midrange en meer budget vriendelijk "dual fan" wenslijstje gemaakt.
Vraag is ook hier, of het spelen van de hierboven genoemde games tenminste op 1440p met ultra settings of minimaal High settings mogelijk is en of de koeling met dual fans in deze kleinere casing niet tot overheating problemen gaat leiden.
Ben benieuwd naar jullie feedback en adviezen over beide configuraties, waarom je juiste voor de een en niet voor de ander zou kiezen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een systeem waarmee ik lekker op 1440p en 4K (eventueel met lagere settings) goed kan gamen (streamen doe ik nog niet, en dus zie ik dat als een bonus of nice to have). Tevens moet de PC het bewerken in PS met z.g. workflows, van meerdere (ca. 30+) geopende foto’s aaneengesloten aankunnen en wil ik niet binnen een jaar of twee jaar weer tegen de max. van de hardware aan zitten (daarom bijv. geen Nvidia RTX4070Ti met 12Gb VRAM gekozen) – liefst een beetje “future proof” dus, al realiseer ik mij dat dit eigenlijk kan niet door razendsnelle vooruitgang op dit gebied.
De games die ik speel of wil gaan spelen zijn onder andere:
- COD MW
- Alan Wake 2
- Cyberpunk 2077
- Flightsimulator
- GTA
- F1
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ca. €3.000.-- maar less is more ook in dit geval. Zolang het spelen van de hierboven genoemde games op 1440p/144Hz maar haalbaar is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een monitor, toetsenbord, muis heb ik al, al zal de monitor na aanschaf het eerst volgende zijn om te vervangen, maar wil de uitgave daarvoor nu niet van mijn budget voor een game PC afhalen.
Als OS heb ik momenteel Win-10 Home edition draaien momenteel, maar heb geen idee waar de licentiesleutel is, mogelijk heb ik dus ook een nieuwe licentie of OS nodig maar dan zou ik (denk ik) ook voor Win 11 gaan.
Mijn huidige PC draait nog en zal ik als back-up voorlopig aanhouden.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hieronder al een wensenlijst samengesteld, en ik ben benieuwd wat de adviezen gaan zijn op basis van bovenstaande ideeën voor een nieuwe game PC.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Intel
- MSI
- Nvidia of ASUS
- NZXT
- Corsair
- Western Digital
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- zwarte casing
- zijpaneel casing v.v. tempered glass, voor- en bovenzijde v.v. gaasrooster (gaas in onderkant is plus)
- best mogelijke flow door de casing voor een optimale koeling
- casing met min. 2 stille, lieftst 140mm, ARGB fans aan de voorkant en één aan de achterzijde. Extra fans aan de onderzijde zou ook mooi zijn om de koeling nog verder te optimaliseren, maar is geen show stopper.
- mobo met PCI express 5.0 en M.2 slot
- waterkoeling tbv processor
- max. supported RAM 192Gb
- RAM <32Gb DDR5 met lage absolute latency >10ns
- 4TB WD HHD
- 2Gb Samsung SSD
- GPU met GDDR6 of GDDR6x geheugen
- WiFi 6E op GPU
- voldoende geheugen voor de komende 3 to 5 jaar lekker te kunnen gamen en meerdere foto's in workflows te kunnen bewerken in PS
- PSU >850W 80Gold
- goede geluidskaart passend bij de rest van het systeem
Ga je overklokken?
Het ligt niet in de lijn der verwachting, zeker niet wanneer de keuze uiteindelijk op een systeem met een midtower kast valt omdat ik bang ben de koeling dan niet toereikend zal zijn en de hogere temperaturen dus een negatieve impact op de levensduur van de componenten zal hebben.
Wat verwacht je van ons?
Het zou fijn zijn als jullie eens naar mijn wenslijstje willen kijken en mij zouden kunnen adviseren waar het beter zou kunnen en/of waar er wellicht onderdelen zijn in mijn “wensenlijstje” die niet hun volle potentie kunnen behalen omdat andere componenten bijvoorbeeld niet voldoende capaciteit, snelheid of aansluitingen ect. hebben. Voorbeeld: zijn mijn mobo en RAM goed genoeg om alles uit de CPU en GPU te halen of worden zijn daarin belemmerd door beperkingen van het mobo.
Voor mij GPU heb ik gekozen voor een ASUS RX 7900XTX met 24Gb GDDR6 VRAM, liever had ik merktrouw gebleven aan Nvidia maar dan moet ik voor een 16Gb GDDR6x uitwijken naar een RTX4080 die ruim €200.—duurder is dan een RX 7900XTX dat past niet in mijn budget. Daarnaast vraag ik mij af ik het verschil tussen het GDDR6 en GDDR6x VRAM ga merken.
Met belangstelling kijk ik uit naar jullie reacties ...
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed | € 459,- | € 459,- |
| 1 | Moederborden | MSI MPG Z790 EDGE WIFI | € 371,- | € 371,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6 | € 1.089,- | € 1.089,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow RGB Zwart | € 159,- | € 159,- |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (EN, OEM) | € 114,95 | € 114,95 |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken 360 RGB Zwart | € 205,95 | € 205,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Dominator Platinum RGB CMT32GX5M2B6000C30 | € 217,30 | € 217,30 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 239,- | € 239,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.004,20 | ||
UPDATE:
In bovenstaande "tripple fan" wensenlijst zijn gewijzigd:
- voeding gewijzigd naar ATX3.0 compliant voeding
- HHD gewijzigd naar SSD
Even een midrange en meer budget vriendelijk "dual fan" wenslijstje gemaakt.
Vraag is ook hier, of het spelen van de hierboven genoemde games tenminste op 1440p met ultra settings of minimaal High settings mogelijk is en of de koeling met dual fans in deze kleinere casing niet tot overheating problemen gaat leiden.
Ben benieuwd naar jullie feedback en adviezen over beide configuraties, waarom je juiste voor de een en niet voor de ander zou kiezen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed | € 459,- | € 459,- |
| 1 | Moederborden | MSI MPG Z790 EDGE WIFI | € 371,- | € 371,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire AMD Radeon RX 7800 XT 16GB | € 559,- | € 559,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H5 Flow RGB Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (EN, OEM) | € 114,95 | € 114,95 |
| 1 | Waterkoeling | NZXT Kraken 280 RGB Zwart | € 164,- | € 164,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Dominator Titanium RGB CMP32GX5M2X7000C34 | € 222,95 | € 222,95 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x SHIFT ATX3.0 | € 142,91 | € 142,91 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 149,- | € 149,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 239,- | € 239,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.531,71 | ||
[ Voor 30% gewijzigd door BMWF30 op 18-11-2023 11:07 . Reden: Alternatief wenslijstje met dual fans toegevoegd ]
Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb