Vervangen (power)LEDs lichtbalk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 20:57
Beste Tweakers,

ik heb advies nodig voor het vervangen van LEDs. Er is een LED lamp defect van mijn lichtbalk (4 leds) bij mijn garagedeur, omdat ik bang ben dat er kleur verschil in de lampjes kan zitten bij vervangen wil ik ze graag alle vier vervangen en heb ik daarvoor een prijsopgave van gedaan bij de leverancier. Tot mijn grote schik kwam er een bedrag uit van €191,-.

Dit is in mijn (als leek) inziens een te hoog bedrag voor een setje LEDs en ben ik van plan om ze eventueel zelf erin te solderen. Ik ben namelijk van mening dat het solderen zeker geen probleem is en ik heb de apparatuur dit te verwezenlijken. Aangezien ik niet de (elektro)technische kennis heb om erachter te komen welke geschikte ik hiervoor aan moet schaffen heb ik jullie hulp nodig.

Specs (zie afbeeldingen):
- Iout: max. 350mA constant
- Pout; 12W
- Uout: max. 36V DC
- Aantal LEDs in de balk: 4
- Opmerking: Ze zitten/zaten niet op een heatsink, wat in mijn optiek raar is voor het model LED.

Vraag:
Welke LED in deze vorm zou geschikt zijn om hier tussen te solderen?

Advies word zeer gewaardeerd _/-\o_

Zie hieronder de afbeeldingen van zowel de driver als een lampje, ps. er staat op de achterzijde van het lampje geen (nuttige) informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyIuvvNKg6HgeQD_LbzLfWJJ5hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4M9AXYOmeMtNZySX8sCg76PU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVdREBC9Zd3oWFZolOx8hAEJCBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oESiL978NqJdLtMwlJgcwQvF.jpg?f=fotoalbum_large

Meer een onderwerp voor MME => verplaatst

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-11-2023 11:24 ]

PSN: SensLike_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 14:54
Dit zijn redelijk standaard bordjes met daarop waarschijnlijk een Cree LED. XPE denk ik vanaf deze foto. Wil je de draadjes opnieuw solderen of de nieuwe leds via hete lucht er opnieuw opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Of het een Cree led is durf ik zo van een plaatje niet te zeggen, lijkt allemaal veel op elkaar maar dergelijke bordjes zijn standaard te koop, zoek maar eens op led star pcb of led star board oid

Denk dat je de led zelf vervangen even moet vergeten, soldeer pads zitten ook onder de leds, zonder soldeer ervaring sloop je de boel denk ik al met verwijderen van de led. Nieuwe solderen is ook lastig met weinig ervaring en specifieke tools is het maar de vraag of je tin goed vloeit onder de led

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Net even gekeken en Conrad heeft van die bordjes maar ook op Ali Express zijn ze er.
Afhankelijk waar ze inzitten zou ik er eventueel nog een stukje diffuser materiaal bij bestellen.

[ Voor 37% gewijzigd door xs2tom op 17-11-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
Hmm ik begrijp hieruit dat het dus een lastige is om te solderen, dan gelukkig bied het internet voor gesoldeerde (met draad) aan en lijkt me dat de betere optie.

Zouden de volgende specs hierop kunnen werken?

Draadlengte: 9,5-10cm
PCB-plaatdiameter: 20mm of 16mm
Macht: kan gebruiken voor 1w of 3w
Stroom: 1w 300-350mA, 3W 600-700mA
Spanning:
Rood, Diep Rood, Geel 585nm: DC2.2-2.6V
IR850nm: DC1.5-1.8V, andere kleur is DC3.0-3.6V
Kraal Hoek: 120 graden
CRI: 75

Goeie tip over de diffuser maar ze zitten in een kunststof houder met een diffuser erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
De draden aan een starboard solderen is niet heel lastig met voldoende vermogen maar als ze er ook met draad zijn is dat nog makkelijker. De genoemde spanningen zijn normaal bij die kleuren LED chip en 350 mA x ongeveer 3V bij wit is ongeveer 1 watt. Linkje naar het artikel?

[ Voor 3% gewijzigd door xs2tom op 18-11-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigbird70
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-09 21:51
Ik heb hetzelfde probleem gehad in de afzuigkap. 1 van de 4 leds werkte niet.

Mijn oplossing: via Ali Cree LEDs besteld in verschillende kleuren. Daarna mijn keuze gemaakt wat betreft de lichtkleur.

20 Cree LEDs voor minder dan 6 euro. Installatie was eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
xs2tom schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:23:
De draden aan een starboard solderen is niet heel lastig met voldoende vermogen maar als ze er ook met draad zijn is dat nog makkelijker. De genoemde spanningen zijn normaal bij die kleuren LED chip en 350 mA x ongeveer 3V bij wit is ongeveer 1 watt. Linkje naar het artikel?
Ik wist niet zeker of het mocht vandaar de link niet gepost maar hier zijn ze;
https://nl.aliexpress.com...9134.html?channel=twinner

Ik heb ze besteld in warm en natural white. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
Bigbird70 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:00:
Ik heb hetzelfde probleem gehad in de afzuigkap. 1 van de 4 leds werkte niet.

Mijn oplossing: via Ali Cree LEDs besteld in verschillende kleuren. Daarna mijn keuze gemaakt wat betreft de lichtkleur.

20 Cree LEDs voor minder dan 6 euro. Installatie was eenvoudig.
Dit klinkt hoop gevend! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
Zou goed moeten komen daarmee, wel de warm of neutraal witte besteld? Of maakt dat op die plek niet echt uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
Ja ik heb de warm en neutral white besteld.

Ik label een reactie als 'beste antwoord' als het probleem is verholpen, ben nu even afhankelijk van de levering! Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SensLike
Ik heb de LEDs binnen en een poging gedaan om het werkend te krijgen, helaas zonder succes. ;( Nu eerst maar eens uitzoeken wat de begin spanning is van de oude LEDs in vergelijking met de nieuwe, wellicht is een driver wissel voor mij wel de beste oplossing zodat ik gewoon met AliLEDS door kan gaan. Heb immers genoeg reserve nu :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-09 19:47
Heb je de vervangende leds zo aangesloten dat ze in serie staan ?
Dat is wat de driver verwacht als in de opdruk zo check.
Anders een 12W 350mA vervangende driver proberen.
Pagina: 1