All-round PC gezocht (telewerken, content creation, games)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:00
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe PC. Ik heb al e.e.a. samengesteld maar aangezien ik al jaren geen PC meer heb gebouwd ben ik benieuwd naar jullie tips en suggesties :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De belangrijkste taken zullen foto- en videobewerking zijn met Adobe Photoshop, Lightroom en Premiere Elements. Daarnaast zal ik er wat administratieve taken op doen en zal de PC veel voor thuiswerken worden gebruikt. Dat laatste gaat via de Citrix Workspace App dus dat vereist echt niks.
Af en toe wil ik er op gamen. Denk aan games als Cyberpunk 2077 of Flight Simulator.

Momenteel heb ik een 24" inch monitor. Deze wordt in de toekomst vervangen voor een 27" inch monitor. Dit zal dan een quad HD (1440p) of 4K monitor worden.

Ik weet dat de AMD Ryzen 7 7700X beter is voor foto- en videobewerking maar ik las dat die erg heet kan worden. Daarnaast lijkt de AMD Ryzen 7 7800X3D mij ook snel genoeg :P

Wat mag het systeem gaan kosten?
Assembleren doe ik zelf. Ik had voor alle componenten een bedrag tussen de € 1200,- en € 1400,- in gedachten. Iets erboven of onder is geen ramp.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een Samsung SSD van 4TB waar mijn data op staat. Dit is nog een 2,5 inch SSD. Voor het OS en applicaties wil ik een 1 of 2 TB M2 SSD van Samsung aanschaffen.
Daarnaast heb ik een MSI GeForce GTX 770 4GB videokaart. Deze wil ik op den duur vervangen voor iets knappers maar kan nu mee (tenzij de on-board kaart van de AMD Ryzen 7 7800X3D al beter is).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 x M2 SSD voor het OS + applicaties;
• 1 x SSD voor data
• CPU met AMD5 socket, werkgeheugen, CPU-koeler, voeding
• PC kast die aan de voorzijde over minimaal één USB 3 port beschikt en waarbij net kabelmanagement mogelijk is

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU wil ik graag de overstap maken van Intel naar AMD, en dan wel de AMD5 socket. Qua CPU koeling vond ik Be Quiet! altijd wel fijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het belangrijk dat de PC niet al te veel lawaai maakt. Qua grootte is de ATX formfactor prima. Wel wil ik in staat zijn om netjes kabelmanagement te doen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
• Ik ben benieuwd mijn configuratie een beetje hout snijdt voor de taken die ik voor ogen heb. Ben tevens benieuwd of alle componenten goed compatible met elkaar zijn. Zo heb ik bij het werkgeheugen voor het EXPO-profiel gekozen maar weet niet of het XMP-profiel i.c.m. AMD net zo goed werkt?

Als er suggesties zijn voor andere componenten hoor ik dat uiteraard graag! Qua voeding heb ik echt geen idee hoeveel ik nodig heb, stel dat ik later nog eens een andere videokaart erin doe.

Wat de CPU koeling betreft; ik heb nu voor luchtkoeling gekozen, maar mogelijk dat ik deze vervang voor een waterkoeler.

Hieronder de componenten die ik momenteel heb uitgekozen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 396,-€ 396,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS€ 219,95€ 219,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 94,95€ 94,95
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 FX Black€ 43,21€ 43,21
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 131,90€ 131,90
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-500€ 126,90€ 126,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.092,81

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 07:38
Er zijn betere koelende en stillere koelers voor dat geld.

Geldt ook voor de voeding. “Fanless” klinkt leuk, maar deze voedingen hebben bovengemiddeld last van coilwhine.

Voor Adobe software draaien en af en toe gamen kun je beter een 7700x pakken. Die is stukken sneller in Adobe software en goedkoper.

• DedSec85
Djarune schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:47:
Er zijn betere koelende en stillere koelers voor dat geld.

Geldt ook voor de voeding. “Fanless” klinkt leuk, maar deze voedingen hebben bovengemiddeld last van coilwhine.

Voor Adobe software draaien en af en toe gamen kun je beter een 7700x pakken. Die is stukken sneller in Adobe software en goedkoper.
De voeding was ik nog niet echt over uit, maar geen fanless is een goede tip! Die 7700X had ik ook op het oog maar ik las dat die erg heet kon worden. Als het de 7700X gaat worden, dan denk ik dat ik er een NZXT Kraken waterkoeler in zet. Lijkt mij dat dat wat beter koelt dan lucht.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

Ik snap niet waarom je zorgen maakt om de hitte?
Ze zijn ontworpen om zo heet te worden.

Als je dat "eng" vind kan je altijd in de bios de max target temperature verlagen naar iets waar je wel comfortabel van word.

Performance verschil zal nagenoeg nihil zijn.

• DedSec85
Thomg schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:03:
Ik snap niet waarom je zorgen maakt om de hitte?
Ze zijn ontworpen om zo heet te worden.

Als je dat "eng" vind kan je altijd in de bios de max target temperature verlagen naar iets waar je wel comfortabel van word.

Performance verschil zal nagenoeg nihil zijn.
Hitte maakt mij niet zo uit, alleen las ik temperaturen van 95 graden. Het lijkt mij dat de fans dan ook harder gaan blazen en de machine meer geluid maakt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

Dat is helemaal aan jou. Dit kan je tunen in de bios en/of met fancontrol.

• DedSec85
Ik heb mijn setup iets aangepast naar het onderstaande:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 343,99€ 343,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS€ 264,-€ 264,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 128,-€ 128,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 FX Black€ 43,95€ 43,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR€ 129,90€ 129,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 161,-€ 161,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,74

Paar dingen waar ik echter mee zit:
  • Moederbord
    Ik hoor slechte verhalen over de boottijd (i.c.m. AM5) bij Asus/MSI moederborden. GIGABYTE en AsRock zouden hier geen last van hebben. Is het inderdaad beter om dan te kiezen voor bijvoorbeeld de ASRock X670E PG Lightning.
    Voor het moederbord wil ik graag onder de € 300,- blijven.
    Ik heb ook de B650 moederborden bekeken maar daar kwam ik vooral op uATX formaten uit.
  • Behuizing
    Nu ben ik voor de Fractal Design North gegaan. Ontzettend mooie kast.
    Een andere kanshebber was de NZXT H7 Flow. Zijn er verder nog voor- of nadelen om voor de een of de ander te gaan? Belangrijk vind ik dat het een beetje een netjes geheel wordt, ook qua kabelmanagement.
  • Geheugen
    Geheugen wil ik graag van G.Skill. RGB hoeft niet persé. Zijn de timings van dit geheugen een beetje ok? Of is er ander geheugen dat een betere combinatie met de rest van de componenten vormt?
Ik heb nu voor een (goedkope) luchtkoeler gekozen. In de toekomst wil ik die misschien vervangen voor een NZXT Kraken. Ook een videokaart komt pas in de toekomst. In het begin neem ik mijn GeForce GTX 770 4GB mee. Oud beestje maar doet het nog prima.

Als jullie nog andere aanvullingen of suggesties hebben, dan hoor ik het graag! Bedankt! _/-\o_

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:52
Voor minder dan €100 zijn er beter voedingen te krijgen. Met uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W zit je meteen op ATX3.0.
Zelfs de Focus GX kloon is goedkoper dan het origineel uitvoering: ASUS ROG Strix 550W Gold

• DedSec85
Uszka schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:37:
Voor minder dan €100 zijn er beter voedingen te krijgen. Met uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W zit je meteen op ATX3.0.
Zelfs de Focus GX kloon is goedkoper dan het origineel uitvoering: ASUS ROG Strix 550W Gold
Ja die voedingen-markt vind ik ook altijd een beetje vaag. Hoor altijd goede verhalen over Corsair voedingen maar ik ga die be Quiet dan overwegen. Bedankt!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:52
Onder de 650w wordt het een beetje een lastig verhaal om een interessante voeding te vinden. De produktiekosten gaat onder de 650w eigenlijk niet omlaag zodat het niet meer interessant is om nieuwe modellen met LLC platform en zeker ATX3.0 modellen in lichtere varianten uit te brengen. be quiet! is daarin echt uniek.

• DedSec85
Kan iemand iets roepen over de verdere build zelf? Volgens mij zit het verder wel aardig in elkaar maar ben toch even benieuwd :)

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-11 17:44
DedSec85 schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:23:
Ik heb mijn setup iets aangepast naar het onderstaande:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 343,99€ 343,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS€ 264,-€ 264,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 128,-€ 128,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 FX Black€ 43,95€ 43,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR€ 129,90€ 129,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 161,-€ 161,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.170,74

Paar dingen waar ik echter mee zit:
  • Moederbord
    Ik hoor slechte verhalen over de boottijd (i.c.m. AM5) bij Asus/MSI moederborden. GIGABYTE en AsRock zouden hier geen last van hebben. Is het inderdaad beter om dan te kiezen voor bijvoorbeeld de ASRock X670E PG Lightning.
    Voor het moederbord wil ik graag onder de € 300,- blijven.
    Ik heb ook de B650 moederborden bekeken maar daar kwam ik vooral op uATX formaten uit.
  • Behuizing
    Nu ben ik voor de Fractal Design North gegaan. Ontzettend mooie kast.
    Een andere kanshebber was de NZXT H7 Flow. Zijn er verder nog voor- of nadelen om voor de een of de ander te gaan? Belangrijk vind ik dat het een beetje een netjes geheel wordt, ook qua kabelmanagement.
  • Geheugen
    Geheugen wil ik graag van G.Skill. RGB hoeft niet persé. Zijn de timings van dit geheugen een beetje ok? Of is er ander geheugen dat een betere combinatie met de rest van de componenten vormt?
Ik heb nu voor een (goedkope) luchtkoeler gekozen. In de toekomst wil ik die misschien vervangen voor een NZXT Kraken. Ook een videokaart komt pas in de toekomst. In het begin neem ik mijn GeForce GTX 770 4GB mee. Oud beestje maar doet het nog prima.

Als jullie nog andere aanvullingen of suggesties hebben, dan hoor ik het graag! Bedankt! _/-\o_
Boottimes vallen mee hoor. Dat was vooral in het begin, maar nu zijn de kinderziektes er wel zo'n beetje uit. Ik heb zelf de Asus TUF Gaming x670 icm 7800x3d en die start (met de juiste instellingen en up to date bios) op in seconden.

Beide kasten gaat volgens mij echt om smaak, zijn allebei prima om in te bouwen en qua kabelmanagement. En misschien even kijken welke fans je er bij krijgt. Er is een build video van Tweakers met de North.

Voor geheugen is 6000mhz met CAS 30 latency goed. Je hebt nu 32.

Een koeler als de Scythe Fuma 3 is genoeg voor de 7800x3d. Heb ik ook en werkt prima, ook met Gskill RAM qua ruimte.

Voor makkelijk bouwen kan je ook nog de Corsair SHIFT Voedingen overwegen. Die hebben de nieuwste standaard en de stekkers aan de zijkant. Check ook even met een PSU calculator hoeveel watt je nodig hebt. Vooral ook omdat je later nog videokaart upgraden doet is het handig om daar nu al genoeg vermogen voor te hebben.

Edit: als je bovenstaande punten naloopt heb je denk ik een prima build!! Ervan uitgaande dat je er later nog een nieuwe GPU insteekt ;)

• DedSec85
k4kl44s schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:47:
[...]

Boottimes vallen mee hoor. Dat was vooral in het begin, maar nu zijn de kinderziektes er wel zo'n beetje uit. Ik heb zelf de Asus TUF Gaming x670 icm 7800x3d en die start (met de juiste instellingen en up to date bios) op in seconden.

Beide kasten gaat volgens mij echt om smaak, zijn allebei prima om in te bouwen en qua kabelmanagement. En misschien even kijken welke fans je er bij krijgt. Er is een build video van Tweakers met de North.

Voor geheugen is 6000mhz met CAS 30 latency goed. Je hebt nu 32.

Een koeler als de Scythe Fuma 3 is genoeg voor de 7800x3d. Heb ik ook en werkt prima, ook met Gskill RAM qua ruimte.

Voor makkelijk bouwen kan je ook nog de Corsair SHIFT Voedingen overwegen. Die hebben de nieuwste standaard en de stekkers aan de zijkant. Check ook even met een PSU calculator hoeveel watt je nodig hebt. Vooral ook omdat je later nog videokaart upgraden doet is het handig om daar nu al genoeg vermogen voor te hebben.

Edit: als je bovenstaande punten naloopt heb je denk ik een prima build!! Ervan uitgaande dat je er later nog een nieuwe GPU insteekt ;)
Thanks voor de feedback! Goed om te weten van de boot times. Asus moederbord was wel mijn favoriet namelijk. Wel jammer dat alles zo op gaming in de markt gezet is.
Die North vind ik wel lekker rustig en netjes ogen dus ik blijf bij die kast.

Die Scythe Fuma 3 is wel iets grote dan degene die ik op het oog heb, dus wellicht even verder kijken naar een forsere airkoeler. Corsair voedingen ga ik nog even nader bekijken.

Er komt inderdaad later een videokaart in. Ik gebruik de PC niet primair voor gamen dus die vind ik iets minder belangrijk maar goed om alvast rekening te houden met de voeding. Thanks!

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-11 17:44
@DedSec85 de kerstverlichting valt gelukkig mee met het TUF moederbord, slechts een rgb logo rechts. In mijn geval wordt die geblokkeerd door een monstreus grote TUF 7900XT, wederom met één RGB logo. Is allemaal als het goed is uit te zetten in het bios.

Zou qua voeding even opletten dat je een ATX 3.0 voeding koopt, dat is de nieuwste standaard en dus meer toekomstbestendig. Die Seasonic heeft dat niet. De PSU Tier lists die je op internet kunt vinden zijn ook handig om te zien welke voedingen hoog aangeschreven staan.

Voor processorkoelers is kleiner in mijn optiek niet altijd beter, en in die North heb je genoeg ruimte ;) Maar kijk vooral review en kies dan op wat je het belangrijkst vind: prijs, afmeting, koelvermogen, geluidsproductie.

• DedSec85
Hallo Tweakers,

Het is inmiddels een tijdje geleden sinds ik dit topic heb geopend. Wegens wat privézaken is e.e.a. op een laag pitje komen te staan maar heb mij nog meer ingelezen en wil deze maand echt alles gaan bestellen.

Momenteel heb ik de volgende build in gedachten:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 235,68€ 235,68
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS€ 254,90€ 254,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenFractal Design North XL - TGC Chalk White€ 168,11€ 168,11
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings 140mm PWM Triple Pack, 140mm€ 65,99€ 65,99
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 127,90€ 127,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.600,45

Enkele wijzigingen die ik heb gemaakt zijn:
  • De AMD Ryzen 7 7700x is vervangen door het non-X model, de AMD Ryzen 7 7700. Dit omdat deze toch iets zuiniger is en ik het gros van de tijd toch geen zware taken doe;
  • De Fractal North is vervangen door de Fractal North XL. Dit om net iets meer ruimte te hebben voor koeling, kabelmanagement en een eventuele grotere GPU later (de door mij gekozen Hellhound zou wel in beide moeten passen)
Aan de achterkant wil ik 1 BeQuiet Light Wings fan plaatsen en aan de bovenzijde 2. Nu zit hier ook een RGB controller bij. Werkt zo'n RGB-controller universeel? Kan je dus meerdere RGB merken aansluiten die dan dezelfde kleur tonen?

Verder had ik dit geheugen op het oog: https://tweakers.net/pricewatch/1995748/lexar-ares-rgb-ld5bu016g-r6000gdla.html

Helaas staat deze niet op de compatibiliteitslijst van het moederbord. Zodoende heb ik gekozen voor het geheugen van Corsair. Of zou het Lexar geheugen wel werken maar is het gewoon niet getest?

Als M2 SSD had ik de Lexar NM710 2TB op het oog vanwege de vriendelijke prijs. Hier heb ik echter voor Samsung gekozen omdat ik al twee andere Samsung SSD's heb die ik mee wil nemen. Het lijkt mij dan handiger om alles van een merk te houden zodat je ook dezelfde software kan gebruiken.

Is er verder nog iets wat ik aan zou kunnen passen of waar ik rekening mee moet houden? :)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:45
Goede build. Niks mis mee. Enkele overwegingen:
Phantom Spirit 120 kost de helft en koelt beter.
Verder volstaat een B650 moederbord. Scheelt ook wat geld.
Tenslotte is er goedkopere RAM te vinden met dezelfde specs.
Edit: ik zie dat je net een nieuw lijstje hebt gepost. RGB is per brand eigen software en werkt niet zomaar op een andere. Ik zou dat bij 1 merk houden of achterwege laten.

SSD software is niet nodig. Windows weet goed hoe met een SSD om te gaan. Samsung heeft wel de laagste RMA% dus is het wel een goede keuze.

[ Voor 78% gewijzigd door Dekar op 18-04-2024 15:47 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• DedSec85
Dekar schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:39:
Goede build. Niks mis mee. Enkele overwegingen:
Phantom Spirit 120 kost de helft en koelt beter.
Verder volstaat een B650 moederbord. Scheelt ook wat geld.
Tenslotte is er goedkopere RAM te vinden met dezelfde specs.
Edit: ik zie dat je net een nieuw lijstje hebt gepost. RGB is per brand eigen software en werkt niet zomaar op een andere. Ik zou dat bij 1 merk houden of achterwege laten.

SSD software is niet nodig. Windows weet goed hoe met een SSD om te gaan. Samsung heeft wel de laagste RMA% dus is het wel een goede keuze.
Thanks voor de aanvulling! Ik heb inderdaad naar een B650 moederbord gekeken. Dat zou dan de ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WiFi worden of de ASUS TUF Gaming B650-PLUS. Voor de toekomst lijkt PCIe 5.0 voor zowel het x16-slot als de M.2-slots mij handig dus zodoende dat ik voor een X670 chipset ben gegaan.

Die Phantom Spirit is een mooi ding, maar ook was groter. Bovendien zie ik die voor nagenoeg evenveel geld als de Pure Rock 2 van BeQuiet. Omdat mijn losse fans waarschijnlijk ook van BeQuiet zullen zijn lijkt dit me wel handig i.v.m. RGB.

Als ik toch e.e.a. wat goedkoper wil zou dit de build worden:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 235,68€ 235,68
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7700 XT 12GB GDDR6€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenFractal Design North XL - TGC Chalk White€ 168,11€ 168,11
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings 140mm PWM Triple Pack, 140mm€ 65,99€ 65,99
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 99,-€ 99,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 106,66€ 106,66
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 104,90€ 104,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.431,55

Al moet ik zeggen dat ik de moederbord-keuze wel enorm lastig vind. :/
Pagina: 1