Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:58
Ik ben van plan om mijn huis te laten voorzien van extra zonnepanelen.

Er liggen er nu 4 vanuit de bouw (schaampanelen) uit 2018, 275wp. Die mogen wat mij betreft weg, dan blijft er een mooi dakvlak over van ongeveer 9 meter breed (nog wel iets breder, maar met rand afstanden houdt je 9 meter over).
Nu hebben we recent dakramen laten plaatsen en zowel onder als boven deze dakramen blijft minstens 165cm ruimte over (hoogte huidige panelen) maar met een beetje goed wil kun je daar wel 170 cm van maken, (5 dakpannen, pannen-overlapruimte zijn 38 keer 5 pannen is 190 maar je wil aan de nokzijde wat ruimte overlaten en ook aan de raamzijde, ivm afwatering)

Veel panelen komen tegenwoordig over de 170cm hoogte uit. Wat is verstandig:

1. Kleinere panelen nemen (ouder bouwjaar bijvoorbeeld) die wel 'netjes' passen en wellicht vanuit een restpartij goedkoop te fixen zijn?

2. Grote panelen over dwars leggen? Ik meen me te herinneren dat dit niet de voorkeur heeft.

Qua verbruik gaan we er altijd uitkomen, we verbruiken nu ongeveer 2900kwh waarbij we ook nog 400 terugleveren (maar eigenlijk leveren die 4 huidige panelen natuurlijk ook nog wat op dus 4x275x0,8= 880) dus ik ga uit van een echt verbruik van ongeveer 3500kwh (gezin met 3 kids en een wp-droger die best veel aan staat vind ik dat nog niet slecht)

Elektrische auto verwacht ik niet op korte termijn, maar wat niet is kan nog komen, en ik leg nu liever in een keer mijn dak helemaal vol, voordat het weer een allegaartje wordt met 2 rijen verschillende panelen.

Als ik voor het gemak 275wp panelen pak die er nu liggen en netjes passen (165cm hoog zijn en 1 meter breed) keer 18*0.8= 4000wp (dit geeft een zonne oppervlak van 28.8m2)

Als ik recente 400wp panelen pak en die over dwars leg kan ik er 10 kwijt= 10*400*0.8=3200 wat ook wel logisch is want mijn oppervlakte is dan maar 18.7m2

Of is de conclusie, je moet gewoon twee offerte vragen een met recente en een met 'oude bocht' panelen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Er zijn geen panelen van 165cm hoog... dat is jaren en jaren terug en ga je niet voor knap geld meer vinden.
De kleinste zijn ~172cm.

Ze zijn rond de 114cm breed, dus op 9 meter red je er 7.
14x420Wp, 5kW 3-fase string omvormer en gaan.

Zonder schaduw maakt het niets uit hoe de panelen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcUSQG4UlrTQegU-wTU3Ac9dDcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I5wSCPQj3MsPvDwYlTDBkVSz.png?f=fotoalbum_large

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.