Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:30
Zojuist krijg ik een notificatie over een afschrijving van 79,99 voor Google Play. Ik heb een rekening bij Revolut die ik voor CC gebruik en er stond maar 3 euro op dus de afschrijving kon niet plaatsvinden. Gelukkig… want ik herken deze afschrijving niet.
Ik heb een iPhone en maak vanzelfsprekend gebruik van de Apple Appstore. Voorheen heb ik gebruik gemaakt van Google play maar dat is jaren geleden.
Ik heb ook nog een paar subscriptions die ik direct via de website zelf heb afgenomen, maar geen een komt overeen met dat bedrag of deze datum.
Als ik inlog op Google play store dan zie ik niets onder subscriptions.
De bank app laat niets zien behalve Google Play.
Ik heb geen e-mail ontvangen over een mislukte incasso.

Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kan komen waar dit vandaan komt?

Dit is wat ik kreeg van de bank:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0QdtkD4InJHeKDYjpGYsJQ27ZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bxcyJDejSNc7rtj251IbeQxh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door gebruikershaes op 17-11-2023 16:06 ]

Beste antwoord (via gebruikershaes op 19-11-2023 18:19)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gebruikershaes schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:12:
[...]

Nope, helemaal niets. Vermoed dus uitgelekte gegevens, maar kan zijn dat ik iets vergeten ben. Alleen hoe komt het dan via Play store binnen?
Als die niet in jouw account staat, heeft mogelijk iemand die CC aan zijn/haar eigen Playstore account gekoppeld

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:45
Was het een notificatie per e-mail?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:33
er vanuit gaan dat je CC nummer is gelekt. Blokkeren en een nieuwe aanvragen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Nee, een notificatie in de bank app. Heb screenshot toegevoegd aan de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
TimDJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:38:
er vanuit gaan dat je CC nummer is gelekt. Blokkeren en een nieuwe aanvragen
Ja dat is een mogelijkheid. Vandaar dat ik altijd virtuele CCs gebruik en er nooit geld op heb staan tot ik het nodig heb. Als de kaart gelekt is dan moet ook de beveiligingscode zijn gelekt op een van de websites. Ik maak me verder geen zorgen, ben wel heel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
https://play.google.com/store/account/subscriptions

Zie je niet gewoon bij abonnementen of bestelgeschiedenis iets staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Bender schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:27:
https://play.google.com/store/account/subscriptions

Zie je niet gewoon bij abonnementen of bestelgeschiedenis iets staan?
Nope, helemaal niets. Vermoed dus uitgelekte gegevens, maar kan zijn dat ik iets vergeten ben. Alleen hoe komt het dan via Play store binnen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gebruikershaes schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:12:
[...]

Als die niet in jouw account staat, heeft mogelijk iemand die CC aan zijn/haar eigen Playstore account gekoppeld

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:14
Misschien dom optie, op het knopje Hulp Vragen? Dan kan er vast gezien worden bij google waar het weg kwam.
En is er in je google account niet te zien dat er ergens aanmeldingen zijn geweest (dus niet betalingen).
Want misschien is je google account wel gecomprimeerd.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Renegade666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:55:
Misschien dom optie, op het knopje Hulp Vragen? Dan kan er vast gezien worden bij google waar het weg kwam.
En is er in je google account niet te zien dat er ergens aanmeldingen zijn geweest (dus niet betalingen).
Want misschien is je google account wel gecomprimeerd.
Ja al geprobeerd. Is niet echt nuttig. Staat wat generieke informatie in. Ik vermoed, zoals yakuza al zei, dat mijn CC gegevens gelekt zijn en iemand ze aan zijn/haar playstore heeft gekoppeld. De betreffende CC stond niet eens aan mij account gekoppeld. Ik ga er waarschijnlijk nooit achter komen.
CC geblokkeerd en nieuwe aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Moet je om je cc te koppelen niet eenmalig een cent ofzo betalen om je cc te verifiëren? Dan moet dat toch ook zichtbaar zijn in je transactie lijst van de cc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
TripleQ schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:33:
Moet je om je cc te koppelen niet eenmalig een cent ofzo betalen om je cc te verifiëren? Dan moet dat toch ook zichtbaar zijn in je transactie lijst van de cc
Nee niet altijd. Soms vindt een kaartverificatie zonder geld over te maken. Je moet dan in de app bevestigen dat je een CC aan het koppelen bent oid.
Zie zelf geen andere recente transacties van Google play. Wel kaartverificaties van enkel Google. Maar ook dat biedt weinig nuttige info. Er staat enkel datum bij plus dat het om kaartverificatie gaat. Dat zou ik zelf heel goed geweest kunnen zijn voor een andere Google dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:25
In je screenshot staat een toggle achter iets van, betalen voor abonnement... ?!
Heb je niet iets lopen daar? Office365? YouTube Pro?

Google is er zelf verder best duidelijk over.
Hun support page zegt dit:

All Google Play purchases will appear on your statement under the following names:
'GOOGLE*App developer name' (for Android apps)
'GOOGLE*App name' (for Android apps)
'GOOGLE*Content type' (i.e. 'GOOGLE*Books')

If the charge in question isn't in one of these formats, it didn't come from Google Play. Contact your payment provider (for example, bank or card-issuer) for more information.
Important: If you suspect a family member or friend made the purchases, you may be eligible for a refund. For Google Play transactions, you can request a refund.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeEs op 19-11-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
GeeEs schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:58:
In je screenshot staat een toggle achter iets van, betalen voor abonnement... ?!
Heb je niet iets lopen daar? Office365? YouTube Pro?

Google is er zelf verder best duidelijk over.
Hun support page zegt dit:

All Google Play purchases will appear on your statement under the following names:
'GOOGLE*App developer name' (for Android apps)
'GOOGLE*App name' (for Android apps)
'GOOGLE*Content type' (i.e. 'GOOGLE*Books')

If the charge in question isn't in one of these formats, it didn't come from Google Play. Contact your payment provider (for example, bank or card-issuer) for more information.
Important: If you suspect a family member or friend made the purchases, you may be eligible for a refund. For Google Play transactions, you can request a refund.
Dat is van revolut zelf. Dan kan je in de bank app aangeven dat het een subscription is. Dan wordt die toegevoegd aan een lijst met abbos binnen revolut. Ik heb verder niet lopen. Behalve Google cloud opslag. Dat is 2 euro per maand.
Het is echt een mysterie.

Hieronder een legitieme aankoop van Google play. Wel oud uit 2019, maar daar staat ook weinig informatie in. Omdat de incasso dit keer is mislukt zit er ook geen bonnetje bij (gok ik?). Of iemand heeft Google play gespoofed als afzender?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzAAkMYZbsTFnmZ5q85n3e6Dmbg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kJ5igHRypMJfxV19OiwtzrNu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 198% gewijzigd door gebruikershaes op 19-11-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Tja, typisch.
Het advies is wel, bij twijfel altijd melden. Dus ook bij je creditcard maatschappij.

Wellicht vergezocht, maar klein rood vlaggetje voor mij, als je toch al twijfelt aan fraude oid... Op je screenshot van Revolut wordt het oude Google Play logo gebruikt.
Sinds 2022 is dat veranderd... Maar kan uiteraard zijn dat Revolut dat nog niet heeft geupdate ?
Ook het grijze rondje eronder kan ik niet thuisbrengen.

Ik heb zelf diverse abo's lopen via google play, hiervan krijg ik altijd ook via mail een bevestiging of melding als er iets wordt verlengd. Het is ook altijd duidelijk waar dat over gaat. Dus niet alleen Google Play. Er staat echt altijd bij voor wat of welke dienst het specifiek is.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeEs op 19-11-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
GeeEs schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:15:
Tja, typisch.
Het advies is wel, bij twijfel altijd melden. Dus ook bij je creditcard maatschappij.

Wellicht vergezocht, maar klein rood vlaggetje voor mij, als je toch al twijfelt aan fraude oid... Op je screenshot van Revolut wordt het oude Google Play logo gebruikt.
Sinds 2022 is dat veranderd... Maar kan uiteraard zijn dat Revolut dat nog niet heeft geupdate ?
Ook het grijze rondje eronder kan ik niet thuisbrengen.
Ja het is heel vaag. Ik kan ook geen support ticket openen omdat de overschrijving is geweigerd dus ik heb geen schade geleden. Kan alleen kiezen uit de standaard faq opties die allemaal naar een dead end leiden. Revolut doet heel erg hun best om je onmogelijk te maken contact op te nemen. Met succes.
Bij het logo kan je idd aangeven als je vindt dat het een verkeerd logo is. Dat grijze icoontje betekent dat de incasso is mislukt.
De app laat verder ook geen tegenrekening zien. Enkel Google play met logo.
Dit maakt het allemaal erg lastig om er achter te komen wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Check ook nog even voor de zekerheid onder "Aankomende betalingen"
Wellicht dat daar wat is toegevoegd.

https://help.revolut.com/...are-i-was-signing-up-for/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
Nope. Niets wat mij onbekend is. Wat crypto en Google opslag. Ik houd het in de gaten volgende maand of week. Afhankelijk van de frequentie. Hoewel ik niets meer verwacht want de kaart heb ik geblokkeerd en verwijderd. We shall see
Pagina: 1