Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• roelss1
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-11 22:53
Goedemiddag,

Onze situatie: huishouden van 2 personen, CV ketel Remeha Avanta ace (CW4 - 2021) gebruiken we nu alleen nog voor SWW (naar verwachting zo'n 10-15m3 per maand/ 100-130m3 per jaar). We hebben een PV installatie die zo'n 4700 kWh laten installeren afgelopen zomer. In combinatie daarmee ook een MHI Zsx 50 airco voor in de woonkamer als vervangende hoofdverwarming laten plaatsen. In ons kantoor boven hebben we een andere MHI airco hangen en mogelijk willen we in de toekomst nog een airco voor op zolder.

Ik wil kijken of het rendabel is om van het gas af te gaan en dan zouden we alleen nog een vervangende voorziening moeten hebben voor SWW. Ik zat zelf te denken aan een kleine WPB 100-150L gezien deze efficiënter is dan een E-boiler. Deze zou op de plek van de CV ketel komen te hangen, waardoor we gebruik kunnen maken van de dakdoorvoer van de CV. Eventueel zou de WBP ook aangesloten kunnen worden op de MV die boven de CV ketel hangt. Ik zie geen mogelijkheid om een extra dakdoorvoer te maken, gezien het dak vol ligt met panelen en ik daar liever geen extra kosten voor wil maken.

Nu lees ik dat er ook WBP zijn (bijv. Calypso VM) die niet aangesloten hoeven te worden op een luchtkanaal. Misschien is dit een handige optie.

Een E-boiler is qua aanschaf weer iets goedkoper en eenvoudiger te (laten) installeren, gezien onze vraag naar warm water beperkt is.

Of de CV ketel laten hangen voor het geval er ooit nog eens iets verandert in de wetgeving en de kosten voor lief nemen?

Ik ben benieuwd naar input en hoop dat jullie met me mee kunnen denken!

Thanks Gr Roel

Alle reacties

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-11 12:43
Als je de CV wegdoet voor een WPB gaan. De CV is pas 2 jaar oud, die zou ik persoonlijk lekker laten hangen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Volgens Gaslicht kost 12x15 = 180m³ gas bij Greenchoice €400 euro.

180m³ gas voor SWW levert zo'n beetje maximaal 1440kWh warmte.
Een Warmtepomp boiler heeft daar 500-650kWh stroom voor nodig.

Is het verbruik lager, dan gaat al dat vastrecht alleen maar zwaarder wegen.

Terugverdientijd gaat ernstig kort zijn.

Let op dat een WPB die zijn lucht niet van buiten haalt de warmte uit je huis haalt. Dat moet je dus weer met je airco aanvoeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 17-11-2023 16:14 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• roelss1
Ronald schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:12:
Volgens Gaslicht kost 12x15 = 180m³ gas bij Greenchoice €400 euro.

180m³ gas voor SWW levert zo'n beetje maximaal 1440kWh warmte.
Een Warmtepomp boiler heeft daar 500-650kWh stroom voor nodig.

Is het verbruik lager, dan gaat al dat vastrecht alleen maar zwaarder wegen.

Terugverdientijd gaat ernstig kort zijn.

Let op dat een WPB die zijn lucht niet van buiten haalt de warmte uit je huis haalt. Dat moet je dus weer met je airco aanvoeren.
We verwarmen voornamelijk plaatselijk, WPB zou op zolder komen te staan waar we sowieso niet verwarmen. Zou dit veel uitmaken qua temperatuur? Er vanuit gaande dat de koude lucht dus via de CV doorvoer naar buiten kan.

Wij hebben trouwens een 1-fase meterkast. Gaat dat nog een probleem zijn? Of is de piek van een kleine WPB zo laag dat het op een niet te zwaar belast bestaand stopcontact aangesloten kan worden?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

roelss1 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:06:
[...]

We verwarmen voornamelijk plaatselijk, WPB zou op zolder komen te staan waar we sowieso niet verwarmen. Zou dit veel uitmaken qua temperatuur? Er vanuit gaande dat de koude lucht dus via de CV doorvoer naar buiten kan.

Wij hebben trouwens een 1-fase meterkast. Gaat dat nog een probleem zijn? Of is de piek van een kleine WPB zo laag dat het op een niet te zwaar belast bestaand stopcontact aangesloten kan worden?
ja, dat gaat uitmaken in de winter. als die in een korte tijd 5kW aan warmte onttrekt moet dat aangevuld worden met iets anders, het zal dus erg koud worden. warmte is niet magisch, wetten van thermodynamica zijn ook in uw huis van toepassing. dus ding gewoon op buiten-buiten zetten.

een WBP verbruikt tussen de 400~800W dus geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 18-11-2023 20:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11 17:39
Let op dat 100/150l wel flink klein is als je gas gewend bent. Wij hebben 200l en die gaat toch soms leeg. Met een normale 8l/min douche.

Komt ook omdat een WPB niet zo heet wordt als een elektrische boiler. Misschien 50C als hij al een tijdje staat af te koelen en dan nog leidingverliezen eraf. Je houdt misschien 45C over maar op het tappunt. Dan hoef je nog maar weinig meer te verdunnen met koud water en hou je zelfs met 150L amper 200L aan gemengd douche water over.

• roelss1
Bedankt voor de reacties! Ik ga er nog eens goed over nadenken. Fijne zondag
Pagina: 1