Koopadvies gaming monitor die past bij 7900 XTX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Ik zoek een?
Monitor waar ik mee kan gamen op mijn nieuwe PC Vervangen PC januari 2014 <-> 4k-systeem werk / privé 5 jaar. Mijn zoektocht naar een monitor waar ik op kan gamen en ook is te gebruiken voor fotografie is gestrand. Daarom heb ik besloten om specifiek een monitor voor gamen te kopen die aansluit bij de Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB

Wat is je budget?
Maximaal 1100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als het maar geen Samsung is

Deze monitoren heb ik in eerste instantie zelf gevonden:
ASUS ROG Strix XG32UQ Zwart
LG UltraGear 32GQ950P-B Zwart
Dell G3223Q Zwart

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit wordt in mijn opstelling de tweede monitor en ik ga hier een monitorarm voor gebruiken. Naast gamen zal ik deze monitor graag aansluiten op mijn werk laptop. Nu zie ik dat USB-C in deze categorie nauwelijks wordt aangeboden. Dat kan ik volgens mij oplossen via een USB-C naar DSP of HDMI
Club 3D USB Type C to DisplayPort 1.4 cable Zwart
USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-C naar HDMI

Verder is het mij niet duidelijk of ik beter via DSP 1.4 of HDMI 2.1 kan verbinden. Ook lees ik dat de Dell niet de volledige bandbreedte gebruikt voor HDMI 24Gbps (FRL 6x4)

Alle hulp is welkom want ik ben hier al weken mee bezig en ik kom er niet meer uit

Beste antwoord (via Radical1980 op 20-11-2023 00:11)

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 19:46
@Radical1980 De monitoren uit je eigen lijstje zitten vrijwel op een lijn, de LG is door tweakers getest en die had als negatief puntje kleurweergave. Geen van drieen heeft USB-C in, dat zou je inderdaad met een verloopje kunnen oplossen. Ik zou zo geen winnaar kunnen kiezen uit de drie.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar de uitvoering: Gigabyte M32U Zwart of uitvoering: Gigabyte M32UC Zwart, de eerste is een vlakke ips scherm en de tweede is va met kromming scherm. Verder zijn ze praktisch gelijk, de laatst genoemde heeft ook in een best buy guide van tweakers gestaan:
De meeste fabrikanten van een 4k-gamingmonitor kiezen voor een plat ips-paneel, maar Gigabyte durft het aan met een gekromd 32”-VA-paneel. Die techniek staat bekend om langere reactietijden en problemen als black smearing, maar de M32UC heeft daar blijkens onze test geen last van. Alle gemeten transities komen ‘op tijd’. Door het gebruik van een VA-paneel biedt de M32UC een hoger contrast dan ips-alternatieven, al wordt de beloofde 3000:1 niet bereikt. Verwacht bij afwezigheid van full array local dimming ook geen extreem goede hdr-weergave, maar daar is de prijs ook naar. De kleurafstelling blijkt bij ons sample erg goed. Net als de Gigabyte M28U en M32U heeft de M32UC handige USB-C-connectiviteit en een ingebouwde kvm-switch, maar helaas ook de beperkte HDMI 2.1-poorten met de helft van de maximale bandbreedte, wat op de PS5 leidt tot enige kleurcompressie.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik mis een OLED paneel, in deze prijsklasse vind ik dat zelf een nobrainer.

categorie: Monitors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Thomg schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:04:
Ik mis een OLED paneel, in deze prijsklasse vind ik dat zelf een nobrainer.

categorie: Monitors
Interessant punt. Dit heeft er mee te maken dat ik niet uit kom op 4K categorie: Monitors. Verder twijfel ik nog sterk over dit omdat de techniek nog niet zo lang wordt toegepast bij monitoren.

[ Voor 23% gewijzigd door Radical1980 op 17-11-2023 15:18 . Reden: 4K toegevoegd in reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Nuh, dat het niet zo lang toegepast word zou ik lekker links laten. Voor TV's is het al heel erg lang de standaard en het is niet alsof de usecase spectaculair anders is.

Enige 4k monitor rond de 30' is de PG32UCDM, maar die komt uit in begin 2024 en zou rond de 1700 euro gaan kosten. Beetje buiten budget.

De vraag is dan hoe hard je de 4k eis vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Thomg schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:28:
Nuh, dat het niet zo lang toegepast word zou ik lekker links laten. Voor TV's is het al heel erg lang de standaard en het is niet alsof de usecase spectaculair anders is.

Enige 4k monitor rond de 30' is de PG32UCDM, maar die komt uit in begin 2024 en zou rond de 1700 euro gaan kosten. Beetje buiten budget.

De vraag is dan hoe hard je de 4k eis vind.
Techniek wordt inderdaad lang toegepast in TV's. Heb zelf ook een LG G2 en ben daar zeer tevreden over. Het is voornamelijk dat ik eerst wil zien hoe het wordt toegepast bij monitoren.

Ben mij er bewust van dat het qua timing niet ideaal is om nu een monitor te kopen want er komen interessante modellen aan. In dit geval heb ik ook domweg een scherm nodig voor mijn werk laptop. Vind 4K op dit moment wel een eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
Om de knuppel in het hoenderhok te gooien, wordt je zoektocht niet eenvoudiger als je een gaming en een meer zakelijk ingestelde monitor koopt? Gaming monitoren zijn in mijn opinie een beetje een buitenbeetje, waar draait het bij een gaming monitor om? Lage reactietijd en hoge refreshrate andere zaken staan laag op de prioriteitenlijst. Naast je gaming monitor zet je een monitor met USB-C met power delivery, goede kleurechtheid, calibratie, 10 bit scherm, etc kan je die monitor ook inzetten voor je fotografie hobby.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
squaddie schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:37:
Om de knuppel in het hoenderhok te gooien, wordt je zoektocht niet eenvoudiger als je een gaming en een meer zakelijk ingestelde monitor koopt? Gaming monitoren zijn in mijn opinie een beetje een buitenbeetje, waar draait het bij een gaming monitor om? Lage reactietijd en hoge refreshrate andere zaken staan laag op de prioriteitenlijst. Naast je gaming monitor zet je een monitor met USB-C met power delivery, goede kleurechtheid, calibratie, 10 bit scherm, etc kan je die monitor ook inzetten voor je fotografie hobby.
Dat is inderdaad ook wat ik nu aan het onderzoeken ben. Met het verschil dat ik de gaming monitor gebruik voor mijn werk laptop. In theorie zal ik het ook om kunnen draaien dat ik mijn eerste monitor gericht op fotografie incidenteel gebruik voor mijn werk laptop.

Misschien is gaming monitor ook iets te scherp aangezet. Hoef niet de allerhoogste refreshrate bijvoorbeeld omdat ik niet professioneel game.

[ Voor 7% gewijzigd door Radical1980 op 17-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Kan er iemand iets zeggen over de monitoren waar ik zelf naar heb gekeken? Of heeft iemand nog een andere suggestie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
@Radical1980 De monitoren uit je eigen lijstje zitten vrijwel op een lijn, de LG is door tweakers getest en die had als negatief puntje kleurweergave. Geen van drieen heeft USB-C in, dat zou je inderdaad met een verloopje kunnen oplossen. Ik zou zo geen winnaar kunnen kiezen uit de drie.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar de uitvoering: Gigabyte M32U Zwart of uitvoering: Gigabyte M32UC Zwart, de eerste is een vlakke ips scherm en de tweede is va met kromming scherm. Verder zijn ze praktisch gelijk, de laatst genoemde heeft ook in een best buy guide van tweakers gestaan:
De meeste fabrikanten van een 4k-gamingmonitor kiezen voor een plat ips-paneel, maar Gigabyte durft het aan met een gekromd 32”-VA-paneel. Die techniek staat bekend om langere reactietijden en problemen als black smearing, maar de M32UC heeft daar blijkens onze test geen last van. Alle gemeten transities komen ‘op tijd’. Door het gebruik van een VA-paneel biedt de M32UC een hoger contrast dan ips-alternatieven, al wordt de beloofde 3000:1 niet bereikt. Verwacht bij afwezigheid van full array local dimming ook geen extreem goede hdr-weergave, maar daar is de prijs ook naar. De kleurafstelling blijkt bij ons sample erg goed. Net als de Gigabyte M28U en M32U heeft de M32UC handige USB-C-connectiviteit en een ingebouwde kvm-switch, maar helaas ook de beperkte HDMI 2.1-poorten met de helft van de maximale bandbreedte, wat op de PS5 leidt tot enige kleurcompressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
squaddie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:18:

[...]
Bedankt voor de reactie en de bevestiging. Als het zo dicht bij elkaar ligt dan maakt het misschien ook wat minder uit wat ik kies. Hier ga ik wel uit komen.

Had inderdaad ook deze van Gigabyte gevonden uitvoering: Gigabyte M32U Zwart
En ook deze uitvoering: Gigabyte AORUS FI32U Zwart

Wanneer ik er voor kies om USB-C te willen dan kom ik automatisch bij Gigabyte uit. ;)
Heb zonet mijn eerste monitor ontvangen waar wel USB-C op zit. Deze week eens testen hoe handig het is als ik een week mijn werklaptop hier op aan sluit. Waar deze monitor in eerste instantie is bedoeld om mijn eigen PC op aan te sluiten.
Pagina: 1