Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaurice
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-06 19:41
Baankans Open Universiteit Informatica

[ Voor 88% gewijzigd door TheMaurice op 27-01-2024 05:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De OU is in alle opzichten een universiteit behalve de fysieke afstand, dus als je daar een universitaire bachelor-titel haalt zou dat inderdaad prima baankansen moeten bieden.

Het staat voor zo ver ik weet ook niet beter of slechter aangeschreven dan andere universiteiten. En dan boeit het in de IT al weinig aan welke universiteit je hebt gestudeerd. Het boeit voor de meeste posities al niet of je HBO of WO hebt gedaan, zeker op de lange termijn wordt je toch wel op je prestaties en kunde beoordeeld in plaats van wat er precies op het papiertje staat.

Dat verschil kan er wel zijn tussen MBO en HBO/WO, en zeker tussen uberhaupt wel of geen diploma, maar dat gaat hier toch niet van toepassing zijn (als het goed is O:-) ).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Eens met hierboven met een uitzondering: een WO bachelor is eigenlijk net niets. In sommige opzichten minder dan een HBO bachelor. De echte waarde komt bij de master.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:34
Ja. Garantie kan ik uiteraard niet geven maar ik heb nog niet gehoord dat iemand werd geweigerd omdat hij/zij het diploma bij de OU had gehaald. Zoals hierboven gezegd, de OU is in alles net zo universiteit als bijv. een Erasmus of de UvA.

Totaal niet vergelijkbaar met een LOI of NCOI, wat toch wat meer een mindere naam lijkt te hebben t.o.v. reguliere hbo-instellingen. Dat hebben die instellingen ook een beetje aan zichzelf te danken, door veel opleidingen op 'hbo-niveau' te geven, wat niet hetzelfde is als een 'echte' hbo-opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Rukapul schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:13:
Eens met hierboven met een uitzondering: een WO bachelor is eigenlijk net niets. In sommige opzichten minder dan een HBO bachelor. De echte waarde komt bij de master.
Klopt enigszins, maar verschilt ook wel per vakgebied. In de juridische sector bijv. wordt dat zeker zo gezien, al is een bachelor vaak wel genoeg om voor een instapbaan binnen te komen. Vaak wel in combinatie met het volgen van een master.

Bij informatica (en ik neem aan dus een baan in de IT-sector) zal dat wat minder boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaurice
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-06 19:41
Bedankt voor de reacties, dit is erg nuttige informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De vraag is alleen of de vrijheid van op afstand studeren bij jou past wanneer een reguliere universiteit niet lukte? Ik heb ooit 8 tentamens gehaald bij de OU, maar daarna verwaterde het ook weer. Net zoals mijn HBO studie...

Werken en studeren is in mijn geval een lastige combi gebleken. Werken krijgt altijd voorrang bij mij. En tegenwoordig - nu ik in de 40 ben en een gezin heb - al helemaal. Hoewel ik er soms alsnog met een schuin oog naar kijk.

Blijf het zonde vinden.

Ik ga altijd 100% in wat ik doe... helemaal voor dat ene project op mijn werk. Of helemaal voor dat ene vak aan de universiteit. Maar combineren oef. Zal ook wel mijn autisme zijn... ik doe 1 ding tegelijk. En mijn energievoorraad raakt op als ik verschillende dingen moet doen.

Verschil is wel dat ik al ruim 20 jaar als software developer werk. De studie hoopte ik altijd te doen om door te groeien naar andere functies, bijvoorbeeld software architect.

[ Voor 36% gewijzigd door Lethalis op 18-11-2023 11:36 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-06 20:54

bloody

0.000 KB!!

Ik zal het sterker vertellen: de baankans is juist groter als je de opleiding aan de OU gevolgd hebt, aangezien je er veel doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en flexibiliteit voor nodig hebt.

Als je dit vertelt aan potentiele werkgevers, wordt dat zeker gewaardeerd. Dan weten ze iig wat voor soort persoon ze naar binnen halen.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamineslot
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-04 00:19
Ik wil nou niet zeggen dat een universitaire studie nutteloos is, maar zeker in de softwareontwikkelingsbranche is een hbo-opleiding naar mijn mening véél beter. Universitaire studies zijn veel theoretischer en richten zich meer op academische vaardigheden en onderzoek, zeker de opleidingen van de Open Universiteit.

Erg leuk als je na je studie een onderzoeksfunctie wilt uitvoeren, maar als je aan de slag wilt als softwareontwikkelaar dan heb je veel meer profijt van de praktische uitvoering van een hbo-opleiding Informatica of softwareontwikkeling. Daar leer je hoe je moet samenwerken in een team aan een softwareproject en alle uitdagingen die daarbij horen, in plaats van hoe je complexe wiskundige berekeningen doet.

Ik ben nu wel echt hard over universitaire studies, dus ik wil ook benadrukken dat ze zeker nuttig kunnen zijn als architect of om te weten wat er nou echt achter zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
Lamineslot schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:50:
Ik wil nou niet zeggen dat een universitaire studie nutteloos is, maar zeker in de softwareontwikkelingsbranche is een hbo-opleiding naar mijn mening véél beter. Universitaire studies zijn veel theoretischer en richten zich meer op academische vaardigheden en onderzoek, zeker de opleidingen van de Open Universiteit.

Erg leuk als je na je studie een onderzoeksfunctie wilt uitvoeren, maar als je aan de slag wilt als softwareontwikkelaar dan heb je veel meer profijt van de praktische uitvoering van een hbo-opleiding Informatica of softwareontwikkeling. Daar leer je hoe je moet samenwerken in een team aan een softwareproject en alle uitdagingen die daarbij horen, in plaats van hoe je complexe wiskundige berekeningen doet.

Ik ben nu wel echt hard over universitaire studies, dus ik wil ook benadrukken dat ze zeker nuttig kunnen zijn als architect of om te weten wat er nou echt achter zit.
Die praktische ervaring die je mist heb je als wo'er, zodra je eenmaal aan het werk bent, ook wel binnen 2 jaar onder de knie. Daarentegen ligt de lat met een wo-studie hoger, zowel bij organisaties waar een master nu eenmaal een formeel vereiste is om door te groeien, als qua theoretische kennis. Praktijkervaring is vele malen makkelijker op te pikken, dan zelf tijdens je werk de grondige theoretische kennis die op een TU wordt behandeld aan te leren.

Daarnaast verwacht ik met de komst van AI en dergelijke systemen dat het 'waarom' steeds belangrijker zal worden t.o.v. 'hoe' bij het gebruiken van kennis, maar dat is toekomst kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door ZXRY op 19-11-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lamineslot schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:50:
Na 20 jaar werkervaring als software developer zou ik willen dat meer mensen theoretische kennis zouden hebben.

Nou moet ik geen grote mond hebben als HBO dropout en gelegenheidsstudent bij de Open Universiteit, maar ik ben zelf vrij theoretisch onderlegd omdat ik graag boeken lees over o.a. software architectuur (mijn studeerkamer is een soort bibliotheek, liggen meer dan 100 boeken... allemaal vakliteratuur).

Hierdoor ben ik anders gaan programmeren en dikwijls begrijpen collega's niet waarom ik bepaalde dingen doe (separation of concerns people!) en dat is soms best lastig :/

Mensen zijn vaak juist veel te praktisch ingesteld en dat leidt regelmatig tot quick and dirty oplossingen waar op lange termijn niemand blij van wordt.

Prutswerk all over the place. Ook van mensen met een mooi HBO papiertje.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1