Thuisnetwerk TP Link/Proximus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 09:33
Mijn vraag
Opzet degelijk netwerk

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nu:
- Proximus Modem
- TP Link Archer AX73
- TP Linke Powerpline WPA8635P (België)

Huidige setup:
- Modem & Router in woonkamer (telefoonlijn kwam daar binnen en die had ik nodig om de modem op aan te sluiten)
- Powerline Wifi module op 1e verdiep
- Ethernetkabel langs de plint (gmrhgbhb) naar de Decoder vanuit de Modem
Via OneMesh loop ik zonder connectie te verliezen rond (of toch zonder merkbaar connectie te verliezen)
- Philips Hue box in woonkamer, op de AX73

Aanpassingen:
- Telefoonlijnaansluiting nu in de garage, Modem daar reeds geplaatst
- UTP van modem naar decoder (nieuw)
- UTP naar woonkamer: router Archer AX73 (en er is daar nog een vrije UTP)
- Nu: nog steeds powerline component op 1e verdieping
Maar: ik heb nu ook een UTP op het 1e en op het 2e verdiep.

Wat wil ik:
- bedraad connecteren op 1e verdieping met laptophub
- wifi op 1e en 2e verdiep (2e lukte nu 'net' met de powerline als ik hem in de gang plaats op het 1e verdiep)
- wifi op het gelijkvloers
- Philips Hue moet wel op dezelfde locatie blijven denk ik omdat hij anders geen verbinding zal hebben?

Maar ik ken niets van switches, routers, AP's, mesh systemen..
De TV lijkt te moeten direct aangesloten blijven aan de modem van Proximus (zelfs op hun forum lijken er weinigen in te slagen dit deftig achter een andere router te plaatsen dan die van Proximus zelf).

Budget: +/- 300 (maar minder is beter natuurlijk)
Powerline mag achterwege blijven

Alvast bedankt voor jullie tips!

Beste antwoord (via Hermod op 28-10-2024 16:34)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Hermod schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:04:
Ik bekijk wel IPTV via het Google bakje.
Ook dat is een andere techniek dan wat in de router bedoeld wordt met "IPTV".

De instellingen voor IPTV op je router zijn alleen van toepassing als je ook de tv ontvanger van je provider achter de router gaat zetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
Je wilt nu kabels op een aantal plekken hebben. Maak een schema met waar je wat wil hebben. Leg eerst die aan. Liefst zorg je er voor dat deze kabels naar één locatie komen. Daar zet je een netwerkswitch neer. Gezien je wensen kan je daar iedere switch voor gebruiken die je vindt. Dat hoeft niet veel te kosten. Netwerkkabels: Neem kabels van het type Cat5e of Cat6. Gebruik keystones en een wandcontactdoos voor netwerken om de kabels netjes te bevestigen. Waar ze allemaal bij elkaar komen: een klein patchpaneel dan heb je het netjes. Met losse patchkabeltjes maak je de verbinding tussen de Wandcontactdoos, patchpaneel, netwerkswitch en losse apparaten.

De locatie waar de kabels allemaal bij elkaar komen hoeft niet persé de plek te zijn waar het modem en/of router zit. Je moet er wel een switch kwijt kunnen om het signaal te kunnen verdelen. Voor de TV: Als je naar de plek van de TV een nieuwe kabel trekt doe er dan meteen twee: één voor internet en één voor de TV. Dat kan je gewoon met keystones en WCD's doen en dan met patchkabeltjes van de Router/modem >> Muur -- Muur >> TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermod
Hallo,

Ik zit nu al wat verder en alles werkt al ongeveer een jaar zonder grote issues.
Maar er is 1 iets wat me nog irriteert: m'n Google TV Streamer is bekabeld aangesloten, rechtsreeks aan de Modem (waar vroeger de TV Box van de provider in zat). Dit werkt goed, maar aangezien het 'thuisnetwerk' pas wordt opgezet bij de Router (die fysisch niet naar staat), kunnen we niet 'casten' naar de TV Streamer.

Valt dit op te lossen met een simpele (Action?) switch ertussen?
Moet ik op de router dan iets instellen ivm IGMP / IPTV settings? Zoja, weet de router dan dat dit 'enkel' naar de Tv box "moet" want zowel de Tv box als m'n andere AP zouden op die switch zijn aangesloten.
(Opm: wat is de impact van die settings?)
(alternatief is nog zo'n router bijkopen en die plaatsen naast m'n router; maar dat kost dan wel weer wat meer natuurlijk :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGDUXdD47JoiX6GtL4G4SSFNlsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/evgkf9P3wVCwlWLyhfH7xpZK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Dat kan idd met een simpele switch. Op de router hoef je doorgaans niets in te stellen hiervoor.

IPTV is in dit geval een andere techniek dan Google gebruikt voor casten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermod
FredvZ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:30:
Dat kan idd met een simpele switch. Op de router hoef je doorgaans niets in te stellen hiervoor.

IPTV is in dit geval een andere techniek dan Google gebruikt voor casten.
Nu, eens proberen kan dus geen kwaad :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Hermod schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:04:
Ook dat is een andere techniek dan wat in de router bedoeld wordt met "IPTV".

De instellingen voor IPTV op je router zijn alleen van toepassing als je ook de tv ontvanger van je provider achter de router gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesmeter
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-08 15:34
Ik krijg met geen mogelijkheid iptv met de apps nanomid en ibopro op mijn Google streamer 4k werkend. Vervang ik deze door de Google Chromecast dan is iptv 100% werkend met beide apps.

Bij de Google streamer wordt de zenderlijst wel getoond op het scherm. Maar bij de tv zender geeft deze een foutmelding.

alles geprobeerd:
Met en zonder vpn
Kabels verplaatsen
Terug naar fabrieksinstellingen

Wie heeft voor mij de oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermod
Tivimate werkt bij mij goed op de Google streamer; met andere apps heb ik geen ervaring
Pagina: 1