Tv-beugel monteren op 50 mm kurklaag bovenop snelbouwsteen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-04 08:59
Goedemiddag mede-Tweakers,

Ik heb in het verleden gekozen om in mijn dedicated Hifi ruimte geëxpandeerde kurk, inclusief kurk tegels als afwerking te bevestigen aan de binnenmuren met de buren als een extra akoetsiche laag. Concreet betekent dit het volgende: snelbouwsteen + laag gips + geëxpandeerde kurk +/- 45 mm + kurk tegels +/- 4 mm

Hieraan zou ik op termijn een OLED tv willen hangen van 65 inch, wat ongeveer maximaal 25 kg weegt als ik specificaties bekijk van verschillende tv's. Aangezien deze muur niet eenvoudig opnieuw te herstellen is zoals een gipswand, wil ik een finale oplossing voorzien die verschillende tv's zou kunnen bevestigen op termijn.Vermoedelijk zou ik opteren om volgende beugel te kiezen, zodat hopelijk niet opnieuw geboord moet worden: Vogel's Elite 5405

Ik vroeg mij nu af hoe ik het beste de akoestische laag kan overbruggen aangezien deze niet sterk genoeg is om gewicht te dragen.

Zou ik bv. simpelweg meegeleverde schroeven kunnen vervangen door 50mm langere schroeven waarbij de plug enkel in de steen wordt bevestigd? ik vrees namelijk dat wanneer de plug ook in de kurklaag zit, de kurklaag kan barsten bij uitzetten van de plug.

Ik zag dat fischer thermax pluggen heeft om zwaardere zaken aan een geïsoleerde buitengevel te bevestigen, maar dit lijkt me niet helemaal geschikt voor mijn doeleinden.

Iemand andere ideeën?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gaten boren draadeindes inlijmen (chemisch anker) en de beugel monteren tussen 2 moeren? Daar zou je eventueel ook een montageplaat van kunnen maken zodat daar van alles op gemonteerd kan worden in de toekomst. zelfde kan ook met stokschroeven.

over welk type snelbouwsteen hebben we het eigenlijk?

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 17-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Als ik het goed begrijp, wil je op termijn ook nog een andere muurbeugel monteren, zonder opnieuw te beginnen?

Ik zou twee houten balkjes van iets meer dan die 50mm diep pakken, met een lang mes het kurk precies uitsnijden en die balkjes direct op de stenen schroeven. Dan kan je vanuit daar altijd verder werken. Bijvoorbeeld door daar weer een plaat multiplex op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:41
20mm gat boren in het kurk. daarna een 8mm gat boren in de steen. plug en draadeinde inschroeven.

Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/rehau-houtdraadpen-draad-m10-100-11210841002.jpg

de 45 mm kurk overbruggen met: 20mm ring, kunststof of metalen huls en een 20mm ring. Dan de beugel op de uitstekende draad vastzetten met een bout.

maten en dieptes natuurlijk naar behoefte aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
twain4me schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:18:
Gaten boren draadeindes inlijmen (chemisch anker) en de beugel monteren tussen 2 moeren? Daar zou je eventueel ook een montageplaat van kunnen maken zodat daar van alles op gemonteerd kan worden in de toekomst. zelfde kan ook met stokschroeven.

over welk type snelbouwsteen hebben we het eigenlijk?
Over een montageplaat had ik ook al gedacht, enkel heeft dat wel een zekere dikte nodig om het nodige gewicht te kunnen dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
WeetIkHetNou schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:33:
Als ik het goed begrijp, wil je op termijn ook nog een andere muurbeugel monteren, zonder opnieuw te beginnen?

Ik zou twee houten balkjes van iets meer dan die 50mm diep pakken, met een lang mes het kurk precies uitsnijden en die balkjes direct op de stenen schroeven. Dan kan je vanuit daar altijd verder werken. Bijvoorbeeld door daar weer een plaat multiplex op te schroeven.
Het idee is om slechts eenmalig een beugel te monteren, en dat dit mogelijkheden biedt om op termijn een ander tv te monteren. Bv LG G3 biedt een eigen niet-vesa beugel aan, mocht die tv dan vervangen moeten worden, moet alles opnieuw geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
nachtnet schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:38:
20mm gat boren in het kurk. daarna een 8mm gat boren in de steen. plug en draadeinde inschroeven.

[Afbeelding]

de 45 mm kurk overbruggen met: 20mm ring, kunststof of metalen huls en een 20mm ring. Dan de beugel op de uitstekende draad vastzetten met een bout.

maten en dieptes natuurlijk naar behoefte aanpassen.
In dit geval is de schroef dan 6 mm als ik het juist heb en bv 100 mm lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:41
HannesB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:49:
[...]

In dit geval is de schroef dan 6 mm als ik het juist heb en bv 100 mm lang?
mijn verhaal is meer een indicatie hoe dit mogelijk te maken. uiteindelijk hangt de tv beugel door de huls en ringen op de stenenmuur en niet op of tegen het kurk. denk dat je bij een kurk dikte van 50mm wel een langere pen nodig hebt dan 100mm. (je wil wel voldoende body in de muur hebben.)

[ Voor 15% gewijzigd door nachtnet op 17-11-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
nachtnet schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:54:
[...]

mijn verhaal is meer een indicatie hoe dit mogelijk te maken. uiteindelijk hangt de tv beugel door de huls en ringen op de stenenmuur en niet op of tegen het kurk. denk dat je bij een kurk dikte van 50mm wel een langere pen nodig hebt dan 100mm. (je wil wel voldoende body in de muur hebben.)
Bedankt, geeft me alleszins meer inspiratie om het verder uit te zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:38
Je kan hem ook ophangen via het plafond. (Is misschien wel minder strak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

HannesB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:48:
Het idee is om slechts eenmalig een beugel te monteren, en dat dit mogelijkheden biedt om op termijn een ander tv te monteren. Bv LG G3 biedt een eigen niet-vesa beugel aan, mocht die tv dan vervangen moeten worden, moet alles opnieuw geïnstalleerd worden.
De LG G-serie is een slecht voorbeeld, want die eigen beugel heeft één heel belangrijke eigenschap. Hij valt namelijk in de TV waardoor deze volledig plat tegen de muur gemonteerd kan worden. Dat gaat met geen enkele (universele) VESA muurbeugel lukken. Nu kun je een LG G-serie TV volgens mij ook wel ophangen aan een universele beugel, maar dan betaal je een flinke meerprijs voor een TV waar je de belangrijkste feature niet van gebruikt. Een goedkopere, maar kwalitatief (beeld)gelijkwaardige C-serie is dan veel logischer.

Wat mogelijk ook nog van belang is, is of je de kabels van de TV onzichtbaar wil wegwerken. Onafhankelijk van de beugel is dat bij het vervangen van een TV door een ander model vaak een hoofdpijndossier. Met name TV's in grotere maten leiden de kabels niet altijd op dezelfde plaats in het midden door, maar ergens aan de linker- of rechterzijkant.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
DexterDee schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:13:
[...]

De LG G-serie is een slecht voorbeeld, want die eigen beugel heeft één heel belangrijke eigenschap. Hij valt namelijk in de TV waardoor deze volledig plat tegen de muur gemonteerd kan worden. Dat gaat met geen enkele (universele) VESA muurbeugel lukken. Nu kun je een LG G-serie TV volgens mij ook wel ophangen aan een universele beugel, maar dan betaal je een flinke meerprijs voor een TV waar je de belangrijkste feature niet van gebruikt. Een goedkopere, maar kwalitatief (beeld)gelijkwaardige C-serie is dan veel logischer.

Wat mogelijk ook nog van belang is, is of je de kabels van de TV onzichtbaar wil wegwerken. Onafhankelijk van de beugel is dat bij het vervangen van een TV door een ander model vaak een hoofdpijndossier. Met name TV's in grotere maten leiden de kabels niet altijd op dezelfde plaats in het midden door, maar ergens aan de linker- of rechterzijkant.
Ik vermeldde inderdaad de G3 als voorbeeld met eigen mount, maar kan dus ook met een andere vesa mount worden geïnstalleerd, los van de discussie of dit wel of niet verstandig is :) Als er garantie zou zijn dat deze mount ook voor verdere LG generaties gebruikt kan worden, zou ik bv deze overwegen. Helaas blijkt dat dit al niet het geval is geweest.

Momenteel is het zo dat er al wel een kabeldoorgang is voorzien in de muur, centraal in het midden van de tv, toen de kurk werd gemonteerd en dit kan niet meer veranderd worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

een plaatje 30x60cm 18mm betonplex/multiplex met 6 draadeinden vastzetten aan de snelbouwsteen. Inderdaad met chemisch anker.

Dan heb je een carte blanche om vanalles tegenaan te schroeven en ook te wisselen. Ook verdeelt het plaatje de druk over de kurklaag zodat je die niet hoeft te doorbreken in je geluidsisolatie intact blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
AtomicShockwave schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:52:
een plaatje 30x60cm 18mm betonplex/multiplex met 6 draadeinden vastzetten aan de snelbouwsteen. Inderdaad met chemisch anker.

Dan heb je een carte blanche om vanalles tegenaan te schroeven en ook te wisselen. Ook verdeelt het plaatje de druk over de kurklaag zodat je die niet hoeft te doorbreken in je geluidsisolatie intact blijft.
Ik vraag me alleen af of zo’n plaat wel dik genoeg is om dan een tv te hangen? Ik zie in verschillende handleidingen dat er dieper geboord moet worden dan 18mm als bevestiging in hout plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 18:18

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat ligt natuurlijk helemaal aan het kaliber en het aantal schroeven. Dit is niet een klusje voor een dun 4mm schroefje bijvoorbeeld.

Heel veel van die flat-mounts hebben een hele rail met wel 30 gaten, dat komt goed.

Je kunt wel dikker gaan, 2x18mm maar dan moet je misschien gaan verzinken in je kurklaag.

[ Voor 16% gewijzigd door AtomicShockwave op 17-11-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:44
Kurk is toch redelijk stevig?

12mm gate door de kurk boren, 10mm gaten in de steen, Fisher duopowers er in met houtdraadbouten 8mm dik met de goede lengte, gaat geen kant meer op. Die.pluggen schroef je een paar slagen op de bout en tik je dan zo de muur in.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

franssie

Save the albatross

Hoe dan ook Fisher Duopower, topspul. Hun hollewandpluggen zijn ook geniaal mocht je ook door het steen willen.

Op mijn gipsmuur heb ik een beukenhouten plank geschroefd, en daar dit de beugen aan (met bouten van achter tot voor dus bij een andere steun moest die plank er wel weer af om bij te boren). Valt achter de TV dus zie je niet.

[ Voor 50% gewijzigd door franssie op 17-11-2023 19:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Makrolon schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:08:
Kurk is toch redelijk stevig?

12mm gate door de kurk boren, 10mm gaten in de steen, Fisher duopowers er in met houtdraadbouten 8mm dik met de goede lengte, gaat geen kant meer op. Die.pluggen schroef je een paar slagen op de bout en tik je dan zo de muur in.
Geëxpandeerde kurk is helaas vrij kwetsbaar, vandaar ik niet zeker ben of ik hierin een plug kan laten uitzetten en dus eerder de voorkeur heb om die afstand te overbruggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:44
HannesB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:05:
[...]

Geëxpandeerde kurk is helaas vrij kwetsbaar, vandaar ik niet zeker ben of ik hierin een plug kan laten uitzetten en dus eerder de voorkeur heb om die afstand te overbruggen :)
Die plug gaat dus door de kurk in de steen, daarom voor je met 12mm door de kurk heen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:20
Hoe vaak wissel je van tv dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
Hopelijk niet veel, ik bekijk het graag toekomstgericht :) of mocht de woning ooit verkocht worden dat de muur zo intact mogelijk blijft aangezien herstellen van de kurktegels zo goed als niet mogelijk is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12
Kan je niet netjes een 30x30 deel kurk verwijderen en daar een mooie stevige oplossing op de muur op maken? Met bijv een kruislings verlijmd stuk multiplex waar je alles stevig op kan monteren? Als basis voor je tv’s, nu en in de toekomst.

En dan een stuk kurk in deze maat apart houden ter herstel in de toekomst?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
caspervc schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:58:
Kan je niet netjes een 30x30 deel kurk verwijderen en daar een mooie stevige oplossing op de muur op maken? Met bijv een kruislings verlijmd stuk multiplex waar je alles stevig op kan monteren? Als basis voor je tv’s, nu en in de toekomst.

En dan een stuk kurk in deze maat apart houden ter herstel in de toekomst?
Heb dit in het verleden ook bedacht gehad, probleem dat ik toen had, was dat er geen hout, of meerdere lagen, even dik was als geëxpandeerde kurk waardoor de tegels niet gelijk komen. Eventueel kan ik het terug overwegen, maar dan zou ik al volledige tegels moeten wegwerken voor het mooiste eindresultaat. De tegels hebben namelijk een tekening. Het zal ook niet evident zijn om een mooi egaal vlak te verkrijgen want de tegels zijn verlijmd op de geëxpandeerde kurk wat op zijn beurt bevestigd is met een soort mortel op de muur. En dan te hopen dat er verder niets beschadigd geraakt!

Ik heb gisteren nog eens gekeken op de website van Fischer met enkele antwoorden in het achterhoofd en denk het anders in volgende producten te zoeken zodat de draaglast in de stenen muur komt:

https://www.fischer.be/nl...-e/43632-fis-e-11-x-85-m8

https://www.fischer.be/nl...adankers/ankerstang-fis-a

Thermax 12 en 16 is gericht om aan een geïsoleerde buitengevel zwaardere lasten te bevestigen maar daar spreken ze over minimaal 62 mm niet-draagbare lagen wat dus te dik is.

https://www.fischer.be/nl...ermax-12-en-16/thermax-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:58
Ik zou het zo doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-NxgFMlnvwzed8Wjt678ZcWhF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoYHISebGORjS3hdiyZNwuIU.jpg?f=fotoalbum_large

Een buisje gebruiken om de dikte van het kurk te overbruggen. Dan knijp je dus de tv-beugel klem op het buisje. Heb ooit op deze manier een handdoekradiator vastgezet op een gipswand die op afstand van de stenen muur stond. Zit muurvast! :)

Edit: wel een stalen buisje gebruiken!

[ Voor 3% gewijzigd door creo op 18-11-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
creo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:39:
Ik zou het zo doen:
[Afbeelding]

Een buisje gebruiken om de dikte van het kurk te overbruggen. Dan knijp je dus de tv-beugel klem op het buisje. Heb ooit op deze manier een handdoekradiator vastgezet op een gipswand die op afstand van de stenen muur stond. Zit muurvast! :)

Edit: wel een stalen buisje gebruiken!
Goed om te weten dat dit gewerkt heeft!
Pagina: 1