Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-08 11:41

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Dag Allen,

Ik heb een Nefit Smartline Basic (oud beestje, staat op de planning vervangen te worden in het voorjaar) die gekoppeld is aan een Hoog-temp verdeelunit voor de vloerverwarming op de begane grond.

Alle andere radiatoren in huis staan dicht.

Nu is het zo dat als het bijvoorbeeld 18 graden in de woonkamer is, en ik de woonkamerthermostaat op 20 graden zet (ik heb maar 1 zone), dat de uitgaande watertemp rond de 35-40 blijft schommelen.
Dit zorgt er voor dat m'n vloer relatief langzaam opwarmt omdat er weinig "heet" water wordt bijgemeng in m'n verdeler.

De maximale watertemperatuur staat op 65 graden ingesteld, en het maximale vermogen op 40% wat neerkomt op zo'n 7KW als ik het goed heb.

Als ik de CV ketel op handmatige stand zet met vollast, dan gaat de watertemperatuur netjes naar de door mij ingestelde maximale temperatuur.

De kamerthermostaat is een nefit moduline 300 d.m.v. opentherm.

Is dit normaal gedrag, of moet ik ergens gaan knutselen om dit omhoog te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:03

Aardedraadje

Met kabelschoen

Spinez0r schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:58:

Is dit normaal gedrag, of moet ik ergens gaan knutselen om dit omhoog te krijgen?
Ik vermoed dat je kamerthermostaat maar een lage temperatuur vraagt, en de ketel levert die netjes.

Van de moduline is volgens de handleiding via het servicemenu de PID-regeling aan te passen. Er zijn drie modussen:
Wanneer de klokthermostaat op ruimtetemperatuurregeling is ingesteld, kunt u de
opwarmsnelheid van de cv-installatie aanpassen aan de woning/het huis van uw klant.
Er zijn drie mogelijke instellingen:

PID 1 "Ideale instelling"; het cv-toestel warmt zo snel mogelijk tot de gewenste
ruimtetemperatuur op. Zodra deze temperatuur is bereikt, moduleert het cv-toestel
terug.

PID 2 Het cv-toestel warmt iets langzamer dan bij instelling "1" naar de gewenste
ruimtetemperatuur op.

PID 3 De cv-installatie werkt "traag". Bij kleine woningen/gebouwen met een grote cv-ketel en
radiatoren met een groot oppervlak is dit de optimale instelling.
Klinkt alsof je in dit geval PID 1 wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spinez0r schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:58:
Dag Allen,

Ik heb een Nefit Smartline Basic (oud beestje, staat op de planning vervangen te worden in het voorjaar) die gekoppeld is aan een Hoog-temp verdeelunit voor de vloerverwarming op de begane grond.

Alle andere radiatoren in huis staan dicht.

Nu is het zo dat als het bijvoorbeeld 18 graden in de woonkamer is, en ik de woonkamerthermostaat op 20 graden zet (ik heb maar 1 zone), dat de uitgaande watertemp rond de 35-40 blijft schommelen.
Dit zorgt er voor dat m'n vloer relatief langzaam opwarmt omdat er weinig "heet" water wordt bijgemeng in m'n verdeler.

De maximale watertemperatuur staat op 65 graden ingesteld, en het maximale vermogen op 40% wat neerkomt op zo'n 7KW als ik het goed heb.

Als ik de CV ketel op handmatige stand zet met vollast, dan gaat de watertemperatuur netjes naar de door mij ingestelde maximale temperatuur.

toon volledige bericht
Wat staat er ingesteld in het menu ?
handleiding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
@Hackus @Aardedraadje hij staat al op PID 1 :(. Ik heb ‘m ook geprobeerd een factory reset te geven, zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:03

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik herken het wel @Spinez0r, weliswaar geen vloerverwarming en een andere thermostaat. Maar ongeacht welk regelgedrag ik instel, al ver voor het bereiken van de wenstemperatuur, vraagt de thermostaat een lagere watertemperatuur.

Ik vermoed dat bij een hoger verschil tussen gemeten en gewenste temperatuur, ook de gevraagde watertemperatuur omhoog gaat. Al zou dat tegen de beschrijving van PID 1 in gaan. Klopt dit vermoeden? Dus als je de thermostaat op 25 zet (bijvoorbeeld), geeft de ketel dan wel 65 graden water?

[ Voor 26% gewijzigd door Aardedraadje op 17-11-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Aardedraadje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:31:
Ik herken het wel @Spinez0r, weliswaar geen vloerverwarming en een andere thermostaat. Maar ongeacht welk regelgedrag ik instel, al ver voor het bereiken van de wenstemperatuur, vraagt de thermostaat een lagere watertemperatuur.

Ik vermoed dat bij een hoger verschil tussen gemeten en gewenste temperatuur, ook de gevraagde watertemperatuur omhoog gaat. Al zou dat tegen de beschrijving van PID 1 in gaan. Klopt dit vermoeden? Dus als je de thermostaat op 25 zet (bijvoorbeeld), geeft de ketel dan wel 65 graden water?
Ik ga dit proberen, ik laat ‘t spoedig weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
Is toch netjes dat die oude techniek zo mooi moduleert :). Hang er maar een andere thermostaat aan en hij blijft branden op maximaal vermogen tot temp bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wijze woorden na 1,5 jaar ;)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.