Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• shorty_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 14:56
Introductie
In verband met o.a. de aanschaf (lease) van een elektrische auto voor enkel privé gebruik, heb ik een aantal offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen.

De geschakelde woning is in 2017 gebouwd en heeft energielabel A. Er liggen momenteel 4 oude panelen op het dak. De bestaande installatie incl. deze panelen worden verwijderd en zijn meegenomen in de offerteprijs.

Mogelijk relevante info: Verwarming is aangesloten op gas. Koken doen we middels een inductiekookplaat.
De laadpaal (Zaptec Go) laat ik door een andere partij installeren. De verwachting is dat niet meer dan 12.000 km pj wordt gereden met de auto.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMzAw4e3rb-U7eaqnLX215VLEt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JbPWdDrrrgW3rmq3gocGaF1p.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtK28JAQ138iuTLUbeKJgANIsHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ztWCntyl0t60KJ3JlLHsWexk.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De exacte afmetingen heb ik niet. Maar in de offertes komen ze op 12 / 13 panelen uit. 13 zou ook het maximale zijn volgens de verkopers.
Schaduw
Geen schaduw. Ook niet van de woning ernaast. Er steken 3 pijpen uit op het dak voor o.a. ventilatie. Wellicht dat die voor minimale schaduw kunnen zorgen.
Jaarverbruik
+- 2.800 kWh.
Hier komt het verbruik van een elektrische auto bij, en in de toekomst mogelijk een airco.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Een 3-fase aansluiting (Sagemcom T210-D ESMR5)
Budget en doel
Tussen de € 5.000 en € 6.000.

Door de komst van een elektrische auto wil ik het verbruik compenseren met de zonnepanelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Bijhouden van data
Ja, inzage in opwekstatistieken.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vQIy22rhqkrfyN0WjBmfT9IUgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ct00GlHVzAepjZbPDbeIOrN.png?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Regio
Twente

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:58
zo maar even wat opmerkingen over optie 2:
Welke panelen krijg je nou echt? Honkiewonkie panelen of A-merk panelen? Datzelfde geldt voor de omvormer.

Je spreekt over opties voor de omvormer irt laadpaal. Kun je daar wat meer specifiek over zijn? In mijn eigen geval zou het namelijk zo zijn (dak vol op het westen) gewoon een timer er tussen en altijd na 12 uur beginnen met laden is al prima. En nu (met het salderen, I know.....) maakt het uberhaupt geen bal uit wanneer je oplaad, al is het windstil en regent het pijpenstelen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
In deze layout is het optimale paneel de Hyundai of TW Solar parallel shingled panelen, in 2 strings op een enkelfase omvormer.

Dat gaat het beste om met de schaduw van het dak op het zuiden in de winter.

Echter 5kW op 1 fase heeft nadelen met oog op netcongestie. Je komt er behoorlijk veel sneller mee in aanraking.

Alternatief is dan een 2 en een 3kW enkelfase omvormer gebruiken (1MPPT modellen tot 3kW zijn best voordelig)
De enige oprechte optie om dit 3-fase te doen is het dure SolarEdge - en dan wel de SE5K-RWB voor korte strings.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De exacte afmetingen heb ik niet. Maar in de offertes komen ze op 12 / 13 panelen uit. 13 zou ook het maximale zijn volgens de verkopers.
Dakpannen tellen (en ergens de hoogte van pan tot pan op meten)
Zou zonde zijn als er meer Wp op kan, met een iets groter paneel (ivm EV)
Geen schaduw. Ook niet van de woning ernaast. Er steken 3 pijpen uit op het dak voor o.a. ventilatie. Wellicht dat die voor minimale schaduw kunnen zorgen.
Kan coolblue dan niet gewoon de Growatt aanbieden, liefst 3-fase? Scheelt wellicht wat centen.

Panelen op @Ronald advies: ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k363wfK-aFl17O8NOdhabUaYOyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4BAIcNq37YgrCrj23X5Rdah.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
De 3 fase kan het, maar niet als 2 strings. Om de parallel shingled powerpoints te gebruiken wil je boven en onder apart.

Vandaar de alternatieve opties ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• shorty_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-05 14:56
Sammy_tukker schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:29:
zo maar even wat opmerkingen over optie 2:
Welke panelen krijg je nou echt? Honkiewonkie panelen of A-merk panelen? Datzelfde geldt voor de omvormer.

Je spreekt over opties voor de omvormer irt laadpaal. Kun je daar wat meer specifiek over zijn? In mijn eigen geval zou het namelijk zo zijn (dak vol op het westen) gewoon een timer er tussen en altijd na 12 uur beginnen met laden is al prima. En nu (met het salderen, I know.....) maakt het uberhaupt geen bal uit wanneer je oplaad, al is het windstil en regent het pijpenstelen.
Uit de datasheet blijkt dat de zonnepanelen ‘DMEGC DM410M10-54HBB’ zijn, en de omvormer een SAJ R5 serie (1-fase, afzekeren op 20A, groepenkast 1x25A).

Met hun omvormer / software zou je in de app momenten kunnen uitkiezen wanneer de auto moet laden. Volgens mij is dit een optie wat een laadpaal ook aanbiedt middels Dynamic Load Balancing. Maar hij had het ook over dat de zonnepanelen automatisch uit kunnen wanneer je voor teruglevering op bepaalde momenten zou moeten bijbetalen.

Op zich zijn deze opties voor mij niet heel belangrijk omdat je het zelf ook kan regelen, maar het maakt het wel makkelijker.

@Ronald @AUijtdehaag

Dankjewel voor jullie reacties., wordt zeer gewaardeerd.

Optie 1 en optie 2 hebben hun eigen standaard zonnepanelen + omvormers, dus dan zouden beide partijen afvallen. Als ik het goed begrijp zou ik dus een nieuwe offerte moeten vragen en daarin het volgende verzoeken:
- Voorkeur zonnepanelen: Hyundai of TW Solar
- 2 strings (boven en onder) met als omvormer de SolarEdge, SE5K-RWB voor korte strings.

En even een noob vraag. Dit is een betere opstelling voor schaduw in de winter op het dak? Omdat je het hebt over een duurdere omvormer, zijn de (mogelijke) extra kosten van deze opstelling het waard tegenover de meerwaarde van de opbrengst? Of is dat moeilijk in te schatten?

• Ronald
@shorty_ string omvormer en solaredge opmerkingen niet op 1 hoop gooien… geheel andere werking

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je zegt geen schaduw te hebben...

Dan zou ik voor een goedkope 3-fase omvormer gaan met alles in 1 string.

Of heb je wel (deel)schaduw? Dan wellicht de andere opties opteren
Kijk van de week even op je dak (als de zon schijnt)

Het kan goedkoop en duur, de vraag is of duur nodig is.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2023 11:40 ]

• Ronald
Winter harde schaduw van het dak van de zuiderburen.... vandaar de splisting in 2x 1mppt omvormer en parallel shingled panelen.

GoodWe XS serie kost geen drol... 2 stuks minder dan de 3 fase omvormer.

Half-cell en parallel shingled powerpoints zijn anders NIET bruikbaar

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 18-11-2023 11:44 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie het niet staan in de startpost, wel dit:
Schaduw
Daarbij, hoe erg is wat schaduw in de winter, opbrengst is toch voor 90% praktisch 0, oftwel erg weinig

Maar goed, 2x 1-fase is ook prima.
Ik probeer altijd te adviseren dat men een 3-fase omvormer neemt, als er ook een EV aanwezig is.
Voordat de EV denkt dat hij volle mep (3x25A) kan gaan laden op 3-fase, terwijl er maar op 1 fase, 5000 watt wordt teruggeleverd.
Als je een broodje bakt op de verkeerde fase is het poef met de hoofdzekering

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2023 11:48 ]

• Ronald
Sja wat @shorty_ schrijft en wat ik inschat is niet hetzelfde.

Laden met 3x25A is een onzinnig concept. Als je daadwerkelijk baat hebt bij meer dan 3x16A (en minder) rijd je belachelijk veel en moet je of een andere baan zoeken (We hebben inmiddels Teams) of dichter bij je werk gaan wonen. Stuk beter voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 18-11-2023 11:57 ]

Pagina: 1