Introductie
In verband met o.a. de aanschaf (lease) van een elektrische auto voor enkel privé gebruik, heb ik een aantal offertes opgevraagd voor het plaatsen van zonnepanelen.De geschakelde woning is in 2017 gebouwd en heeft energielabel A. Er liggen momenteel 4 oude panelen op het dak. De bestaande installatie incl. deze panelen worden verwijderd en zijn meegenomen in de offerteprijs.
Mogelijk relevante info: Verwarming is aangesloten op gas. Koken doen we middels een inductiekookplaat.
De laadpaal (Zaptec Go) laat ik door een andere partij installeren. De verwachting is dat niet meer dan 12.000 km pj wordt gereden met de auto.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/JbPWdDrrrgW3rmq3gocGaF1p.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ztWCntyl0t60KJ3JlLHsWexk.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De exacte afmetingen heb ik niet. Maar in de offertes komen ze op 12 / 13 panelen uit. 13 zou ook het maximale zijn volgens de verkopers.Schaduw
Geen schaduw. Ook niet van de woning ernaast. Er steken 3 pijpen uit op het dak voor o.a. ventilatie. Wellicht dat die voor minimale schaduw kunnen zorgen.Jaarverbruik
+- 2.800 kWh.Hier komt het verbruik van een elektrische auto bij, en in de toekomst mogelijk een airco.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Een 3-fase aansluiting (Sagemcom T210-D ESMR5)Budget en doel
Tussen de € 5.000 en € 6.000.Door de komst van een elektrische auto wil ik het verbruik compenseren met de zonnepanelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.Bijhouden van data
Ja, inzage in opwekstatistieken.Reeds verkregen offertes
/f/image/1Ct00GlHVzAepjZbPDbeIOrN.png?f=fotoalbum_large)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
:strip_exif()/f/image/L4BAIcNq37YgrCrj23X5Rdah.jpg?f=fotoalbum_large)