Apparaten bedraad aansluiten op een mesh punt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorfietsman
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-05 16:00
Goedemorgen allen,

Momenteel gebruik ik de simpele router van mijn provider, welke op zich prima werk verricht. Nu is de verbinding op de eerste verdieping niet fantastisch en wil ik hier een Deco meshset voor aanschaffen. Beneden staat een TV en Playstation die nu prima verbinding hebben, maar waar ik de internetsnelheid eigenlijk ook hoger wil krijgen. Gaat dit lukken als ik hier een mesh punt plaats waar ik deze apparaten dan bedraad op aansluit? Of zal dit geen of zelfs tot een slechtere snelheid zorgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Beste antwoord (via Snorfietsman op 17-11-2023 13:39)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41
Een Experiabox v10a is best prima voor wifi. Het apparaat zelf zou al 400mbit moeten kunnen bieden MITS je client het aankan en goed bereik heeft. Puur 1 X50 op de plek van de experiabox gaat je waarschijnlijk geen betere verbinding geven. Als je nu al geen 100mbit red, dan hebben clients waarsch slechte dekking. Het bereik van 1 deco x50 is hetzelfde als 1 experiabox.

Bereik is daarbij KEY. In praktijk betekent dit vaak dat je dus accesspoint per verdieping moet hebben.
Echter dat accesspoint moet ook weer verbinding hebben met je internetverbinding en als dat niet via draad gaat, dan draadloos.

Bij een standaard mesh set gaat dat via dezelfde band. Dus hij gebruikt dezelfde radio om naar "beneden naar je internet verbinding" te communiceren om ook met je client te praten. Snelheid gaat hierdoor /2.
Heb je een dediciated backhaul (tri-band) dan gebruikt hij hier een aparte radio voor waardoor snelheid niet meer /2 gaat.

Zie hier post met meer informatie over verwachte snelheden. Een x50 is een dualband wifi 6.
Een xe75 een tri-band wifi 6 (6e zelfs met dedicated 6ghz)

laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Ik wil geen kabels trekken, welke snelheid haal ik?
TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 3 nodes
Wifi 5 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit125mbit50mbit100-150 euro
Wifi 5 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit275mbit175mbit250-300 euro
Wifi 6 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)300mbit100mbit200-250 euro
Wifi 6 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)350mbit (500mbit bij wifi 6 client)300mbit500-1600 euro

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 17-11-2023 12:08 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
Als je draadloos gaat van de router van je provider naar je mesh beneden in je woonkamer
EN
je sluit dan TV en PlayStation bedraad aan op je mesh (ingebouwde switch, effectief)
dan wordt je verbinding van je TV en PlayStation vermoedelijk NIET beter dan wat het nu is, omdat je nog steeds draadloos gaat.
Als je een draad kan trekken van de router van je provider naar je TV/PlayStation, dan ga je wel verbetering hebben.

Je geeft ook aan de je je internetsnelheid hoger wilt hebben, maar dan ben je afhankelijk van je internet provider.
Hoe snel is je huidige internet?
En je bent afhankelijk van de snelheid van je Wifi verbinding.
Als je Wifi in huis langzamer is dan je internetsnelheid, dan kan je met bekabeld netwerk snelheidswinst behalen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorfietsman
Een meshpunt zou dan inderdaad in de meterkast als router fungeren, een op de bovenste verdieping en dan een in het tv meubel waar de TV en Playstation op aangesloten worden. Deze zitten dus niet direct aangesloten op de router.

De internetsnelheid van 100 mbit/s wordt nu lang niet gehaald en het zou mooi zijn als dit via het meshsysteem iets omhoog gekrikt wordt, maar ik begrijp uit je reactie dat dit dus niet gaat werken.

Mogelijkheid om het bedraad aan te sluiten heb ik helaas niet. Ik begrijp dus dat het mesh systeem alleen voordeel biedt om het bereik te vergroten naar de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
Met een mesh systeem, kan je effectief het bereik van je wifi vergroten (zie het als een extender) en daarmee de verbinding op je 1e verdieping verbeteren.
Maar uiteindelijk gaat alles over wifi, dus dat blijft de zwakste schakel in je keten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het hangt een beetje van je huis af.
Je wil eignelijk overal 5ghz dekking hebben, als je nu al geen 100mbit haalt dan vermoed ik dat je vaak op de 2.4ghz zit met als gevolg een trage en instabiele verbinding.

Probleem in huizen vaak is dat 5ghz signaal zich prima horizontaal kan verspreiden (Dus zelfde verdieping) maar zodra je verticaal omhoog moet het mis gaat omdat een vloer wifi vaak tegenhoudt (gewapend beton, vloerverwarming etc).
Beste is dus de 2e node met een kabel aan te sluiten. Via coax (moca) kan ook, heb je dat toevallig wel op de 1e?

Een mesh oplossing kan zijn om je mesh nodes bij je trappengat te plaatsen. Als je meterkast erbij zit heb je geluk en kan een 2e node op de gang uitkomst bieden.

Wil je maximale snelheid halen dan zou ik wel een mesh set halen die een dedicated band heeft voor de wifi (tri-band). Dat is echter niet goedkoop (bv Deco xe75)
welk budget heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorfietsman
Bedankt voor de antwoorden.

Het wifi netwerk zoals het nu is werkt opzich prima, maar ik wil het vooral sneller hebben. Nu gebruik ik dus de standaard router Experia V10a. Als ik naar een wifi 6 systeem, zoals de Deco X50 zou gaan dan moet ik toch al verbetering gaan merken qua snelheid neem ik aan? Dit systeem heeft in theorie betere specs dan de Experia plus dat ik dan nog het betere bereik heb op de eerste verdieping.

Helaas heb ik ook geen coax aansluiting boven (oudere woning). Wat is het voordeel van een dedicated band? De Deco aanbiedingen vliegen nu om de oren met black friday in het vooruitzicht, dus die XE75 komt ook redelijk binnen het budget dat ik er aan wil besteden.

[ Voor 12% gewijzigd door Snorfietsman op 17-11-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 14:13
Snorfietsman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:38:
Bedankt voor de antwoorden.

Het wifi netwerk zoals het nu is werkt opzich prima, maar ik wil het vooral sneller hebben. Nu gebruik ik dus de standaard router Experia V10a. Als ik naar een wifi 6 systeem, zoals de Deco X50 zou gaan dan moet ik toch al verbetering gaan merken qua snelheid neem ik aan? Dit systeem heeft in theorie betere specs dan de Experia plus dat ik dan nog het betere bereik heb op de eerste verdieping.
Nee dat is niet altijd waar. Als er iets is dat het signaal verstoort van je wifi, dan gaat dat bij WIFI 6 ook niet veel beter worden. Dat is juist het vervelende. Je moet zeker zijn (gebruik bijvoorbeeld WIFI Analayzer op een mobiel) dat je geen interferentie of storingen hebt in het signaal. Pas dan zal je verbetering gaan zien.

Echter zijn veel verstoringen niet weg te krijgen. Denk hierbij aan betonnen muren, oude houten balken vol met vocht, metaal in de muren etc.
Snorfietsman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:38:
Helaas heb ik ook geen coax aansluiting boven (oudere woning). Wat is het voordeel van een dedicated band? De Deco aanbiedingen vliegen nu om de oren met black friday in het vooruitzicht, dus die XE75 komt ook redelijk binnen het budget dat ik er aan wil besteden.
Ik denk dat je beter kan kijken hoe je de verbinding van je router naar een centraalpunt kan brengen en daar een switch neer te zetten. Dan op die switch je TV en Playstation aansluiten met een kabel.
En vanuit de switch ook een kabel naar boven toe trekken. Op die manier ben je overal bedraad en heb je beste verbinding.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Een Experiabox v10a is best prima voor wifi. Het apparaat zelf zou al 400mbit moeten kunnen bieden MITS je client het aankan en goed bereik heeft. Puur 1 X50 op de plek van de experiabox gaat je waarschijnlijk geen betere verbinding geven. Als je nu al geen 100mbit red, dan hebben clients waarsch slechte dekking. Het bereik van 1 deco x50 is hetzelfde als 1 experiabox.

Bereik is daarbij KEY. In praktijk betekent dit vaak dat je dus accesspoint per verdieping moet hebben.
Echter dat accesspoint moet ook weer verbinding hebben met je internetverbinding en als dat niet via draad gaat, dan draadloos.

Bij een standaard mesh set gaat dat via dezelfde band. Dus hij gebruikt dezelfde radio om naar "beneden naar je internet verbinding" te communiceren om ook met je client te praten. Snelheid gaat hierdoor /2.
Heb je een dediciated backhaul (tri-band) dan gebruikt hij hier een aparte radio voor waardoor snelheid niet meer /2 gaat.

Zie hier post met meer informatie over verwachte snelheden. Een x50 is een dualband wifi 6.
Een xe75 een tri-band wifi 6 (6e zelfs met dedicated 6ghz)

laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Ik wil geen kabels trekken, welke snelheid haal ik?
TechniekSnelheid BGSnelheid 1e verdiepingSnelheid 2e verdiepingPrijs voor 3 nodes
Wifi 5 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit125mbit50mbit100-150 euro
Wifi 5 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit275mbit175mbit250-300 euro
Wifi 6 - Dual band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)300mbit100mbit200-250 euro
Wifi 6 - Tri band - draadloos (mesh)350mbit (600mbit bij wifi6 client)350mbit (500mbit bij wifi 6 client)300mbit500-1600 euro

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 17-11-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorfietsman
Top, heel erg bedankt voor de snelle reacties. Ik begrijp dat het bekabeld aansluiten altijd de beste keuze is, alleen is dat in mijn geval echt geen optie. Een triband Deco, zoals de XE75 is in dit geval dan de beste (ook futureproof) optie.

Daarnaast mag ik dus ook concluderen dat het bekabeld aansluiten van apparaten op een meshpunt, die zelf ook wifi ondersteunen en dus via wifi verbinding kunnen maken met dit meshpunt, de snelheid niet perse ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Snorfietsman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:45:
Top, heel erg bedankt voor de snelle reacties. Ik begrijp dat het bekabeld aansluiten altijd de beste keuze is, alleen is dat in mijn geval echt geen optie. Een triband Deco, zoals de XE75 is in dit geval dan de beste (ook futureproof) optie.

Daarnaast mag ik dus ook concluderen dat het bekabeld aansluiten van apparaten op een meshpunt, die zelf ook wifi ondersteunen en dus via wifi verbinding kunnen maken met dit meshpunt, de snelheid niet perse ten goede komt.
Ja/Nee

2 vaste mesh punten hebben vaak onderling een betere verbinding met elkaar dan een wifi client en een AP om de volgende reden:
- mesh punten staan stil/beter georienteerd
- Een set zoals de XE75 gebruikt de 6ghz, je hebt dus geen last van andere clients in de 5ghz. Alleen wat er allemaal met die node verbonden is
- Een mesh nodes heeft vaak betere specs qua antentte/radio. Bv 2 Xe75 ndoes kunnen onderling makkelijk 1gbit opzetten waar een laptop naar een wifi punt misschien maar tot 500 komt. Sluit je die laptop bekabeld aan een xe75 kom je toch tot die gbit

Pagina: 1