Beste Mesh oplossing voor stabiel wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Ik wil met black friday een echt goede meshoplossing voor in huis. Altijd gezeur met wifi en wil dat dit voor eens en altijd opgelost wordt ;) Ik zie wifi 5, wifi 6, de GB's vliegen mij om mijn oren. Onze max snelheid in huis is maar 60mbps. (platteland). Wat kan ik het beste aanschaffen als stabiliteit en bereik prio is, snelheid op 2e plek? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-04 08:02
Waarom wil je een mesh oplossing? Is het wifi-bereik in huis niet goed? Heb je op bepaalde kabels liggen? Zo ja: Waar allemaal? Zo nee, kan je kabels trekken? Dit omdat je eventueel extra acces points (wifi-punten) via de kabel met elkaar kan laten praten dat is vaak nog wat stabieler.

Met 60 mbps bedoel je waarschijnlijk de maximale snelheid van de internetverbinding? Zo ja: je hebt geen lokale server waar je bestanden op zet en/of films vanaf kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Precies. Vrij basic allemaal. Geen eigen servers ofzo. Ook geen kabels en wil gewoon een stabiele draadloze oplossing. Is Mesh dan niet beste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-04 14:41
bart1074 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:29:
Precies. Vrij basic allemaal. Geen eigen servers ofzo. Ook geen kabels en wil gewoon een stabiele draadloze oplossing. Is Mesh dan niet beste oplossing?
Mesh kan je gebruiken als een draadloze oplossing.
Maar de beste oplossing, is altijd bedraad.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Welke MESH set is dan een betrouwbare oplossing met goed bereik? Zit er wezenlijk verschil tussen Netgear, Linksys en TP-link en zijn er nog bepaalde kenmerken waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-04 15:48
Laten we beginnen met een schema van je woning/gebied waar je wifi wilt hebben.

Als je maar 60mbit internet hebt, dan kan je prima nog met een WIFI 5 setje.

Ik denk dat o.a. de TP-LINK X20 of X50 meer dan voldoende is voor je. Bij voorkeur wel alle units BEDRAAD aansluiten voor optimale WIFI dekking.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02
bart1074 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:23:
Welke MESH set is dan een betrouwbare oplossing met goed bereik? Zit er wezenlijk verschil tussen Netgear, Linksys en TP-link en zijn er nog bepaalde kenmerken waar ik op moet letten?
Tplink deco.

Met jouw snelheid is een 3pack deco m4 al zat (50 op marktplaats) maar beetje future proof zou je deco x50 of zelfs xe75 kunnen pakken.
Compleet afhankelijk van je grote woning/plattegrond dus zie dit wel als een “met hagel schieten” advies

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-04 14:41
Wylana schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:36:
.... Bij voorkeur wel alle units BEDRAAD aansluiten voor optimale WIFI dekking.
TS wil geen kabels.

Als je alle units bedraad aansluit, worden het eigenlijk APs ipv mesh.

[ Voor 14% gewijzigd door GarBaGe op 17-11-2023 12:40 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:54
Ik ben vandaag ook op zoek naar een leuke deal voor een Wifi (mesh) netwerk voor ons vrij grote nieuwe oude (jaren 30) huis. 180 m2 over twee verdiepingen + zolder met veel houtwerk, hoeken, inbouwkasten en 8 kamers. Beneden twee en boven 1 wifi-unit, waarvan er 2 bedraad aangesloten kunnen worden.
We hebben 1 gigabit-glasvezel aangesloten op een Apple Airport Time Capsule. In ons vorige huis die een stuk kleiner (90 m2 / 1 verdieping) was dat ruim voldoende, maar nu niet meer.

Ik zie steeds TP-Link met de Deco-setjes voorbij komen, maar bij hen zou ik een app moeten installeren met een account om die te configureren en daarbij ook mijn locatie op moeten geven. Zeker omdat het een Chinese fabrikant is gaan er bij mij direct wat rode lampjes branden. Hebben jullie goede ervaringen met alternatieven? Budget is zo'n 250 - 300 euro.

Edit: bijvoorbeeld deze Google Nest?

[ Voor 28% gewijzigd door Gethijsem op 24-11-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@bart1074 Gezien het plattland zijn de afstanden misschien wat groter het beste wat je kan doen voor de lange termijn is kabels trekken eventueel buitenom. Even wat werk maar je hebt er lang plezier van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Gethijsem schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:43:
Ik zie steeds TP-Link met de Deco-setjes voorbij komen, maar bij hen zou ik een app moeten installeren met een account om die te configureren en daarbij ook mijn locatie op moeten geven. Zeker omdat het een Chinese fabrikant is gaan er bij mij direct wat rode lampjes branden. Hebben jullie goede ervaringen met alternatieven? Budget is zo'n 250 - 300 euro.

Edit: bijvoorbeeld deze Google Nest?
Bij je Apple Airport loopt de configuratie ook via een app, en is tevens ook made in China. Enfin, de wat geavanceerdere / moderne oplossingen werken vaak dmv. van een app. Je zou bijv. naar Fritz, van oorsprong Duits bedrijf, maar ik weet niet zeker of alles daadwerkelijk in EU wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02
@Gethijsem ik snap best dat je een rode vlag ziet bij een chinees product maar een google nest zie ik dan een compleet stadion vol rode vlaggen :P

Fritz lijkt mij idd het meest veilige op dat gebied

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:54
Dank @heiyu en @laurens0619, ik ga Fritz bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:39
Kijk een naar HP Aruba instant on.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1