Vervanging synology nas drive keuze had of ssd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 06:28
Ik heb een synology nas 214play waar een harddisk niet goed meer werkt en ik wil vervangen.

Ik ben op zoek naar een 4tb schijf met sata aansluiting. Het gaat vooral om betrouwbaarheid en lange levensduur. De snelheid is minder belangrijk omdat de Nas licht wordt belast.

Ik heb 4 producten gevonden zie hieronder.

https://tweakers.net/pric...;1511496;1574608;1645084/

Ik heb een harddisk met smr en een harddisk met cmr.
Met de ssd heb ik er 1 met qlc en 1 met tlc.

Als ik het goed begrijp is een harddisk met cmr betrouwbare en het prijsverschil is niet zo groot dus voor de harddisk heeft de red plus mijn voorkeur.

Bij de ssd is het tlc geheugen betrouwbare als ik het goed begrijp. Het prijsverschil is hier ook niet groot dus voorkeur voor het tlc geheugen.

Nu de vraag heeft de ssd voordelen en vooral op betrouwbaarheid? Het prijsverschil is nog al aardig dus is het de investering waard?

@Fout in titel had moet hdd zijn maar zie niet hoe nog aan te passen.

[ Voor 3% gewijzigd door niels_vlaar op 17-11-2023 05:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zou voor de Red Plus gaan, of in ieder geval een CMR disk. Snel zat voor een beetje opslag en een stuk goedkoper.

Qua betrouwbaarheid... Ik denk dat beide een goede keuze is, de belasting is laag zeg je, dus beide opties CMR disk of TLC SSD moeten het lang uit kunnen houden in jouw NAS.
Maar mocht een SSD uitvallen, dan is er vaak niets meer te redden. Je koopt er dan wel twee voor RAID1 neem ik aan? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ben een beetje klaar met WD. Nadat bij mij en anderen deze schijven in m'n Syno de geest gaven ben ik overgestapt op de Seagate Ironwolf. uitvoering: Seagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
PD2JK schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 06:15:
Ik zou voor de Red Plus gaan, of in ieder geval een CMR disk. Snel zat voor een beetje opslag en een stuk goedkoper.

Qua betrouwbaarheid... Ik denk dat beide een goede keuze is, de belasting is laag zeg je, dus beide opties CMR disk of TLC SSD moeten het lang uit kunnen houden in jouw NAS.
Maar mocht een SSD uitvallen, dan is er vaak niets meer te redden. Je koopt er dan wel twee voor RAID1 neem ik aan? :)
Heb geen RAID1 maar wel een Back-up van de ene schijf naar de andere met de data die geback-upt moet worden. Ik heb verschillende schijf grootte. Die wordt daarna naar 2 externe NAS geback-upt dus de veiligheid zit wel goed.

@Microkid De harddisk die nu stuk is is ook een WD Red.
Maar dit is wel zonder Plus weet niet of dat bij jou ook zo was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Zie ook de uitvoering: Synology Plus Series HDD, 4TB

Zelfde merk als de nas lijkt een ironwolf met andere sticker. Maar heeft hij nog aangepaste firmware wat beter is voor mijn nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Zolang er TLER in de firmware zit, en de lagers/hardware is geschikt om 24/7 te draaien, zou het voor mij al voldoende zijn. En reputatie is ook niet onbelangrijk, ik heb dus juist wel goede ervaringen met WD, i.t.t. @Microkid :)

Edit: en wegblijven van SMR storage natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door PD2JK op 18-11-2023 09:09 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:04
Ik zou voor de SSD gaan. Geen bewegende delen, geen geluid, ik vermoed ook dat ze beter zijn voor het milieu (er zit veel minder materiaal in, en ze gebruiken minder stroom).

Ze zijn in aanschaf iets duurder maar schelen ook €10 tot €15 per jaar aan stroom. Afhankelijk van hoe lang je ze gebruikt heft dat elkaar wel of niet op maar je komt iig een heel eind :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:42
Paul schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:03:
Ik zou voor de SSD gaan. Geen bewegende delen, geen geluid, ik vermoed ook dat ze beter zijn voor het milieu (er zit veel minder materiaal in, en ze gebruiken minder stroom).

Ze zijn in aanschaf iets duurder maar schelen ook €10 tot €15 per jaar aan stroom. Afhankelijk van hoe lang je ze gebruikt heft dat elkaar wel of niet op maar je komt iig een heel eind :)
Geen nas is nog beter voor het milieu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
Oke dan ga ik voor de harddisk kijken welke er in de aanbiedingen komen bij black friday.
Maakt niet uit stroom over van de zonnepanelen. Ook goed voor het milieu ;-)
Pagina: 1