Speakers aan plafond bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:06
Ik heb vier speakers gekocht t.b.v. Dolby Atmos. Maar eigenlijk zijn ze bedoeld om aan de muur te hangen en zit er dus geen geschikt bevestigingsmateriaal bij om ze aan het plafond te hangen.

De speakers zijn 24 * 24 * 9.6 cm en wegen 2.2 kg per stuk.

Ik denk er nu eigenlijk aan heel simpel een paar latjes aan het plafond te schroeven en aan de speakers en ze dan in elkaar te schuiven. Nadeel is dan dat het een aantal centimeter dikte toevoegt en dat vind ik een beetje jammer. Er zitten wel pootjes aan de achterkant, dus een beetje dikte toevoegen is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://usercontent.one/wp/dls.se/wp-content/uploads/2020/02/H-FB24249-W_pic4.jpg

Ik kan die schroevenhouder er wel uit halen en daar iets in doen, maar dan hangt het weer zo aan één kant en dat voelt niet goed.

Makkelijkste zou twee dunne latjes aan het plafond schroeven zijn en ze met wat montagekit aan die latten te bevestigen. Of de pootjes er uit te draaien (dat kan gewoon) en ze direct aan het plafond te lijmen/kitten, maar het liefste hou ik de pootjes zodat ik er in de toekomst misschien wat ledjes tussen kan doen. Maar ik verwacht binnen een jaar te verhuizen en ik ben bang dat dat dan grote sporen gaat achterlaten en dat vind ik een beetje aso. Of is er een montagekit of iets dergelijks dat goed verwijderd kan worden van relatief gladde plafondplaten? De huisbaas vindt overigens alles goed, zelfs gaten boren t.b.v. inbouwspeakers, maar dat vind ik zelf gewoon te ver gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fn83aubr1O4G4ejnCvOxiXRU-4s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7MO7weXnw7DqbFNXhXboudD.jpg?f=fotoalbum_medium

Heeft iemand hier nog een goed idee om speakers voor aan de muur aan het plafond te hangen?

[ Voor 21% gewijzigd door Ample Energy op 18-11-2023 13:37 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Ik zou de pootjes eruitdraaien en deze vervangen door schroefhaken die in het schroefdraad passen. Dan in het plafond schroefoogjes op dezelfde plekken zodat je de speaker met de haakjes daarin kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
CJ_Latitude schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:36:
Ik zou de pootjes eruitdraaien en deze vervangen door schroefhaken die in het schroefdraad passen. Dan in het plafond schroefoogjes op dezelfde plekken zodat je de speaker met de haakjes daarin kan hangen.
Bedankt voor je reactie!

Op zich een goed idee, maar de kortste afstand die ik heb kunnen vinden lijkt dan al gauw 4-5 cm te zijn. Ik ga nog wel even bij de bouwmarkt vragen of ze iets meer low profile hebben.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Verwacht ik wel. Je kan ook nog zelf aan de slag met een stukje schroefdraad natuurlijk. Schroefdraad doorzagen, stukje in plafond, stukje in speaker, moer die beide bij elkaar houdt. Of gaatje erin boren en met tie-wraps. Zoveel mogelijkheden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:51

paularts

Paulux !!!!!!

CJ_Latitude schreef op maandag 20 november 2023 @ 07:42:
Verwacht ik wel. Je kan ook nog zelf aan de slag met een stukje schroefdraad natuurlijk. Schroefdraad doorzagen, stukje in plafond, stukje in speaker, moer die beide bij elkaar houdt. Of gaatje erin boren en met tie-wraps. Zoveel mogelijkheden :P
2 richting schroefdraad :)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Dank jullie wel. Heb nog nooit schroefdraad getapt. Dit is wel een goede reden om toch even een set aan te schaffen.
Ik neem het mee bij mijn bezoek aan de bouwmarkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Ample Energy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:58:
Ik denk er nu eigenlijk aan heel simpel een paar latjes aan het plafond te schroeven en aan de speakers en ze dan in elkaar te schuiven. Nadeel is dan dat het een aantal centimeter dikte toevoegt en dat vind ik een beetje jammer. Er zitten wel pootjes aan de achterkant, dus een beetje dikte toevoegen is geen probleem.
Moest even nadenken hoe je het wilde doen. Schuiven en latjes... dan kan je ook kijken naar een U-profiel. Die kan je ook tegen het plafond schroeven. en daar ze in schuiven. Je zal wel even moeten opletten met de kabels dat je daar genoeg ruimte voor hebt. Het profiel kan je dan mooi schilderen c.q. afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
RonnieKo schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:46:
[...]

Moest even nadenken hoe je het wilde doen. Schuiven en latjes... dan kan je ook kijken naar een U-profiel. Die kan je ook tegen het plafond schroeven. en daar ze in schuiven. Je zal wel even moeten opletten met de kabels dat je daar genoeg ruimte voor hebt. Het profiel kan je dan mooi schilderen c.q. afwerken.
Oh, dat zou helemaal makkelijk zijn. Ik neem het mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-02 16:52
Ik heb Zelf de Dali Alteco, die wil ik ook graag aan het plafond hangen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zpbnNHlPc4ixaXaki_5YsH0dUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qbHVeu52LxqNy83D1NvVRAH6.webp?f=fotoalbum_large

Zoals jullie hopelijk kunnen zien, heeft deze 2 van die kruisgaten maar ik weet niet hoe ik ze t beste aan t plafond kan bevestigen op een veilige manier, zonder dat deze er opeens vanaf schuiven of vallen. Jullie enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 16:24
Jkbc schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:18:
Zoals jullie hopelijk kunnen zien, heeft deze 2 van die kruisgaten maar ik weet niet hoe ik ze t beste aan t plafond kan bevestigen op een veilige manier, zonder dat deze er opeens vanaf schuiven of vallen. Jullie enig idee?
Heel simpel, twee schroeven met een platte kop in de muur maken. De speaker schuif je in de schroeven en het kan geen kant op. Daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Oeps, helemaal vergeten dat ik dit topic had geopend… :X
Jkbc schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:18:
Ik heb Zelf de Dali Alteco, die wil ik ook graag aan het plafond hangen. [Afbeelding]

Ik heb de speakers uiteindelijk met dubbelzijdig tape aan het plafond gehangen. Zitten muurvast. Ik heb zelfs te veel tape gebruikt, denk ik; ze los krijgen gaat nog een uitdaging worden :P
Gewoon goedkope tape ook, niks speciaals van 3M of zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_ALEyhKySCdfLuKpjZXCGye1Ds=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grKl9Au2tYLfPRZysa80Bd39.jpg?f=fotoalbum_medium

Gaat met jouw speakers ook geen probleem worden. Even het plafond en je speakers ontvetten, paar stukjes tape op je speakers doen en daarna even een minuut tegen het plafond drukken en die blijven voor eeuwig zitten. Makkelijker en goedkoper gaat het niet worden.

Edit: Tesa Powerbond 19 mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:07
Ample Energy schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:30:
Oeps, helemaal vergeten dat ik dit topic had geopend… :X

[...]

Ik heb de speakers uiteindelijk met dubbelzijdig tape aan het plafond gehangen. Zitten muurvast. Ik heb zelfs te veel tape gebruikt, denk ik; ze los krijgen gaat nog een uitdaging worden :P
Gewoon goedkope tape ook, niks speciaals van 3M of zo.

[Afbeelding]

Gaat met jouw speakers ook geen probleem worden. Even het plafond en je speakers ontvetten, paar stukjes tape op je speakers doen en daarna even een minuut tegen het plafond drukken en die blijven voor eeuwig zitten. Makkelijker en goedkoper gaat het niet worden.
Hopen dat ze niet van het plafond vallen en je 2+ kilo op je hoofd krijgt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
kever678 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:33:
[...]

Hopen dat ze niet van het plafond vallen en je 2+ kilo op je hoofd krijgt :X
Neerwaartse kracht krijgt dit niet los, dan gaat het plafond eerder mee.

Als ik dit ooit los moet maken verwacht ik draaiende bewegingen te moeten maken en misschien zelfs een stoomapparaat te moeten inzetten. Waarschijnlijk moet ik dan een beugel maken zodat ik er goed hefboomeffect op kan toepassen. Met je vingers trek je dit echt niet van het plafond. Ik heb het uiteraard getest en dan beweegt echt het hele plafond mee. Je trekt dan serieus eerder de plafondplaten van de rachels.

[ Voor 25% gewijzigd door Ample Energy op 29-04-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
107mb schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:29:
[...]

Heel simpel, twee schroeven met een platte kop in de muur maken. De speaker schuif je in de schroeven en het kan geen kant op. Daar hoef jij je geen zorgen over te maken.
dat zou eventueel kunnen maar door trilling of beweging moeten ze wel nog secured worden eigenlijk zodat ie er niet af kan schuiven? Maar heb ik dan speciale schroeven nodig , bestaan er bepaalde met een geschikte kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
Ample Energy schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:35:
[...]

Als ik dit ooit los moet maken verwacht ik draaiende bewegingen te moeten maken en misschien zelfs een stoomapparaat te moeten inzetten. Waarschijnlijk moet ik dan een beugel maken zodat ik er goed hefboomeffect op kan toepassen. Met je vingers trek je dit echt niet van het plafond. Ik heb het uiteraard getest en dan beweegt echt het hele plafond mee. Je trekt dan serieus eerder de plafondplaten van de rachels.
Oefff dubbelzijdig tape, hmm dat klinkt idd riscovol. En wat voor dubbelzijdig tape gebruik jij dan? Moet wel hele sterke zijn, de speakers zijn zo rond de 3 kilo denk ik. Maar ik zou t wel met dubbelzijdig tape willen / kunnen doen, maar wil wel graag t met iets securen zodat ik niet straks en paar speakers kwijt ben en een paar schedels :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 09:47

BLN

Ample Energy schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:35:
[...]

Als dit ooit los moet, probeer het dan met visdraad. Daarmee kun je dubbelzijdig tape makkelijk "doorsnijden" zodat je de speaker naar beneden krijgt zonder je plafond of de speaker te beschadigen. Daarna kun je de lijmresten er meestal afpulken of wrijven.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jkbc
Daarnaast ik heb een beton plafond en die is niet zo vlak als de panelen die jij daar op de foto hebt. Dus ergens een heel goed idee, afhankelijk denk ik ook watvoor tape alleen daarnaast, is het veilig genoeg dat is ook de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
Nog even wat dingen gelezen, maar voor kleine hele lichte speakers wel een optie, maar durf t toch niet aan met de Dali Alteco's.

Paar platte schroeven dus, maar enig idee voor om t te securen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Jkbc schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:51:
[...]

dat zou eventueel kunnen maar door trilling of beweging moeten ze wel nog secured worden eigenlijk zodat ie er niet af kan schuiven? Maar heb ik dan speciale schroeven nodig , bestaan er bepaalde met een geschikte kop?
De instructie van 107mb is voor aan de muur, niet voor aan een plafond.

Mag je wel boren in het plafond?* Is haken er in maken te doen? Ik neem aan dat schroefdraad tappen hem niet gaat worden?

* Van een woningbouwvereniging mag bijvoorbeeld alles wel, behalve boren in een betonnen plafond.
Jkbc schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:53:
[...]

Oefff dubbelzijdig tape, hmm dat klinkt idd riscovol. En wat voor dubbelzijdig tape gebruik jij dan? Moet wel hele sterke zijn, de speakers zijn zo rond de 3 kilo denk ik. Maar ik zou t wel met dubbelzijdig tape willen / kunnen doen, maar wil wel graag t met iets securen zodat ik niet straks en paar speakers kwijt ben en een paar schedels :D
Ik heb Tesa Powerbond 19 mm gebruikt. 4 lange stukjes en 1 smal stukje. Dat is uiteindelijk toch behoorlijk wat oppervlak.
BLN schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:56:
[...]

Als dit ooit los moet, probeer het dan met visdraad. Daarmee kun je dubbelzijdig tape makkelijk "doorsnijden" zodat je de speaker naar beneden krijgt zonder je plafond of de speaker te beschadigen. Daarna kun je de lijmresten er meestal afpulken of wrijven.
Ahh, big brains! Ja, dankjewel, dit is inderdaad hoe ik het dan moet gaan aanpakken. Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Paar weken terug nog een spoiler van een auto getrokken met visdraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Ample Energy op 29-04-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
Ample Energy schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:12:
[...]

De instructie van 107mb is voor aan de muur, niet voor aan een plafond.

Mag je wel boren in het plafond?* Is haken er in maken te doen? Ik neem aan dat schroefdraad tappen hem niet gaat worden?

* Van een woningbouwvereniging mag bijvoorbeeld alles wel, behalve boren in een betonnen plafond.

[...]

Ik heb Tesa Powerbond 19 mm gebruikt. 4 lange stukjes en 1 smal stukje. Dat is uiteindelijk toch behoorlijk wat oppervlak.

[...]

Ahh, big brains! Ja, dankjewel, dit is inderdaad hoe ik het dan moet gaan aanpakken. Stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Paar weken terug nog een spoiler van een auto getrokken met visdraad.
Wat bedoel je met 107mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Jkbc schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:02:
[...]

Wat bedoel je met 107mb?
107mb schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:29:
[...]

Dat gaat over speakers aan de muur bevestigen. Door het gewicht van de speakers blijven die dan goed hangen. Die methode gebruiken voor aan het plafond zekert je speakers alleen niet. 1 keer een tikje en ze vallen naar beneden.

Haken of ogen in het plafond en de ander in je speakers is dan een betere oplossing. Of de elegante oplossing van @CJ_Latitude en @paularts, met schroefdraad dat je dan aan elkaar koppelt met een moer. Dan kan het waarschijnlijk dunner. Zou alleen niet weten of dat mogelijk is in beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hier zaten mijn Nest rookmelders ook mee aan het plafond. Zaten, want na een paar jaar kwamen ze er gewoon vanaf gedonderd. Die in de slaapkamer midden in de nacht. Dat was een feest... Nu zitten ze gewoon geschroefd.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 10:33
Ik zou eerst inderdaad goed uitzoeken of het wel of niet OK is om te boren in je plafond. Buiten de meer voor de hand liggende nachtmerries (gasleiding, badkamerriool, waterleiding etc.), hebben betonnen plafonds vaak een constructieve rol: je wil dus niet zomaar door wapening heen boren.

Mocht je ontdekken dat een paar schroefjes prima kunnen:
  1. Koop ergens zo plat mogelijk railprofiel. Dit soort spul, maar simpele gordijnrails van de bouwmarkt zal net zo goed werken. Let erop dat de opening niet te breed is, anders ga je heel veel moeite krijgen er fijne schroeven voor te vinden.
  2. Schroef de huidige bevestigingsplaatjes van je boxjes (Bewaren, want je gaat vast ooit verhuizen). Boor gaatjes in de rail (liefst nog even met verzinkboor zodat de schroeven niet uitsteken) en schroef de rail tegen de achterkant van het boxje. Mogelijk heb je langere parkertjes nodig.
  3. Boor twee gaten in je plafond en schroef er twee bolkopschroeven of schroefbouten in. Niet helemaal vastzetten: De rail moet nog tussen schroefkop en plafond kunnen schuiven.
  4. Schuif de box over de twee schroeven, sluit aan en ga bier drinken. Of muziek luisteren. Of allebei.
Aandachtspunten:
  • Zorg dat je de rail relatief lang maakt en de twee schroeven redelijk ver uit elkaar zet (2/3 van de lengte van de luidspreker oid. Dan hangt 'ie stabieler en dan heb je een (impliciete) zekering: Als het ding ooit gaat schuiven, zie je, ruim voordat de luidspreker naar beneden valt, één van de schroeven verschijnen.
  • Je kan overwegen om twee rails te gebruiken als je aarzelt of het ding niet gaat schommelen aan één rail.
  • Bij dit soort gepruts loop ik meestal de bouwmarkt in om rails en schroeven samen te kopen, dan kan je checken of de kop van de schroef wel in de rail past (en niet klem loopt op de andere schroeven)
  • Als je echt perfectionistisch wilt doen: Je kan rondom op de achterkant, paar millimeter uit de rand op een laagje schuim (zwart isolatiefoam oid) plakken, dan ziet het kiertje er wat netter uit en heb je dat trotse gevoel dat je tijd hebt besteed aan het netjes afwerken van iets wat je eigenlijk nooit meer gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
Bedankt voor de reactie en het meedenken. Dat klinkt als een mooie oplossing! Neem ik zeker in overweging. Ik had nu zelf net bedacht een metalen plaatje van ong 5cm breed die ik achter op de speaker boor en die net even wat langer dan de box is dus aan beide kanten uitsteekt, en aan die uiteindes boor ik ze in mn plafond. Is dat een idee?

Wat betreft boren in het plafond dat vind ik lastig te zeggen, ik woon in een appartement op de bovenste verdieping dus boven mij zit niet veel behalve t dak, ik weet niet of dat de situatie anders maakt maar dacht meld t nog even, ik ben een leek wat betreft bouwkundige dingen en dit soort constructies verzinnen , vandaar dat ik jullie input erg waardeer! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:14
waarom schroef je de driver er niet uit en schroef van binnen uit met 1 of 2 grote schroeven in het midden de kast tegen het plavond.
Daarba driver er weer in en klaar.
Super plat alleen even kijken of je kabel er tussen past
Pagina: 1