Kapplan ondergedimensioneerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-05 10:28
Hallo allemaal,

In het kader van wintertijd dacht ik dat het tijd werd om de zolderverdieping eens flink onder handen te nemen en er een sportruimte van te maken.

Bij het bezig zijn viel me op dat het dak best veel geluid maakt, onder invloed van wind knappende geluiden. Is me ook eerder opgevallen, behoorlijk storend. Dit komt voornamelijk voor bij wind en/of warmte. De kant van het dakraam (op het zuiden) is de kant waar het meeste geluid vandaan komt. Nu viel me het volgende op, de gording waarboven het dakraam is geplaatst heeft 1 cm doorbuiging op 300 cm lengte. De dakplaat rond het dakraam buigt ook naar binnen toe en de gording begint aan de linkse kant te scheuren.

Bij bestudering van het kapplan (1989) blijkt dat de bouwer zich niet aan de tekening heeft gehouden, er lijkt bespaard te zijn op het aantal gordingen.

Al met al kom ik op de volgende vragen:

-Is het normaal om een dakraam op deze manier in de isolerende dakplaat te plaatsen? Zonder versteviging? Kan dit kwaad?

-Ik zou het dak willen verstevigen om de knappende geluiden tegen te gaan. 1 gording tussen de 2 spanten met balkschoenen monteren boven het dakraam en 2 balken aan weerskanten. Een balk op de grond schroeven en met een stempel de doorhangende dakplaat opklossen en het geheel vastzetten. Is dit een verstandige optie?

- Misschien ook een idee om een dwarsbalk tussen de muurplaat en doorbuigende gording te plaatsen, om verdere doorbuiging te voorkomen?

-Kennelijk is er ook voor gekozen geen trekplaat of-balk te monteren tussen de spanten. Is dit verstandig om alsnog te doen, extra stevigheid? Ik wil echt minimale beweging in het dak. Zoja hoe te monteren? Met pen/gat of gewoon schroeven?

Ben benieuwd naar jullie adviezen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Yk3pgUV4tUaytCT0-vM1iISVsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9L4jgOTQ5J1Xpw1XKEqwThk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAiloWUNLcgFmg7l0IHTzpHH8MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UL1KC5I8moMR6GypKm0bb27K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL9w8BYQ3On0aBlYZn7DSB4a-u0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYEEST4PN6DNr83cd5471wC7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iT4FREZvKmn7Uc_bH_W75cerc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTQSvCeK5RawsZkfLG4wU4z6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK9e-qSnseC1L2EUIqtcFqf2IaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsqJLOqu4Memxo8PIybPkQpM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LUe-hbBGDqm1EQJz_nrWpqsgrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHCiRivSySGTuWrmmDPAwUGG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:26
dakplaten toevallig piepschuim + 3mm hardboard hout? Hier ook een behoorlijk knallend dak en dat blijkt een bekend probleem te zijn met zulke dakpanelen, kan dus zomaar zijn dat extra ondersteuning dit niet verhelpt maar dat het echt ontstaat door het opwarmen (uitzetten) en afkoelen (krimpen).

Overigens is helft van het dak met beton ondersteund, dus niet helemaal vergelijkbaar. Hoop voor je dat je een oplossing kunt vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-05 22:53
Is dit het oorspronkelijke dakraam uit 1989 of heeft iemand op een later tijdstip er een ander (groter, zwaarder) dakraam ingefröbeld. Want dan hoeft de bouwer het dus niet fout gedaan te hebben.
Neemt niet weg dat jij nu wat 'lawaai' ervaart, maar dit is normaal. Hout werkt, onder (wind)druk buigt het (iets) heen en weer en dat veroorzaakt geluid en dat hou je (bijna) niet tegen. Moet je 'ns een zolder van een oude kerk of kasteel opklimmen als het stormt, dat is pas lawaai, en die gebouwen staan er na honderden jaren ook nog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Yaksa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:59:
Is dit het oorspronkelijke dakraam uit 1989 of heeft iemand op een later tijdstip er een ander (groter, zwaarder) dakraam ingefröbeld. Want dan hoeft de bouwer het dus niet fout gedaan te hebben.
Neemt niet weg dat jij nu wat 'lawaai' ervaart, maar dit is normaal. Hout werkt, onder (wind)druk buigt het (iets) heen en weer en dat veroorzaakt geluid en dat hou je (bijna) niet tegen. Moet je 'ns een zolder van een oude kerk of kasteel opklimmen als het stormt, dat is pas lawaai, en die gebouwen staan er na honderden jaren ook nog.
Daar zat ik ook al naar te kijken :o

Dakraam lijkt een recenter 'Velux' type te zijn en het hele dak lijkt ook al ooit eerder ná geïsoleerd te zijn gezien de plaatsing van de aan/af-voer leidingen van .... Ja, waarvan?

Volgens de tekening (en de verkleuring van het dakbeschot) lagen er ooit twee gordingen, maar er mist er nu dus één :'(

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 16-11-2023 21:09 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Eivogel1985
Dakraam is er idd later in gekomen. Velux type. Echter, de dakplaten zijn wel origineel, de mechanische ventilatie is gewoon een gat voor gezaagd en daarna afgepurd.

• Eivogel1985
Will_M schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:03:
[...]

Daar zat ik ook al naar te kijken :o

Dakraam lijkt een recenter 'Velux' type te zijn en het hele dak lijkt ook al ooit eerder ná geïsoleerd te zijn gezien de plaatsing van de aan/af-voer leidingen van .... Ja, waarvan?

Volgens de tekening (en de verkleuring van het dakbeschot) lagen er ooit twee gordingen, maar er mist er nu dus één :'(
De verkleuring van het dakbeschot komt doordat er een knieschot heeft gezeten. Die heb ik er zelf weggehaald, daar zat echter geen gording achter..

• Eivogel1985
Yaksa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:59:
Snap dat hout werkt hoor, maar vraag me gewoon af of ik nog iets kan doen om dit fenomeen te voorkomen. Lijkt mij dat als het qua sterkte en srijfheid van de constructie iets aan de magere kant zit, dat ik met wat versteviging in ieder geval iets van verbetering zou kunnen bereiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-05 21:56
Is het geluid van het dak ook erger geworden na het verwijderen van de knieschotten? Afhankelijk van de dakconstructie kunnen deze een dragende functie hebben dus weghalen is dan uit den boze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
Prutsertje13 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 00:26:
Is het geluid van het dak ook erger geworden na het verwijderen van de knieschotten? Afhankelijk van de dakconstructie kunnen deze een dragende functie hebben dus weghalen is dan uit den boze.
Nee, geen verschil. Was gewoon 1 latje op de grond, 1 latje tegen het beschot en daar 19 mm hardboard tegenaan geschroefd. Niets spannends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:34
Op de tekeningen staan 2 gordingen, er zit er maar eentje, Dus die moet meer opvangen. Daar komt het doorbuigen lijkt me. Of het kwaad kan weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vaak worden constructie berekeningen later aangeleverd en zit het kapplan bij de eerste aanvraag of is onderdeel van een verkoop tekening, dat hier verschil in zit is niet ongewoon, wellicht kan je de constructie berekeningen achterhalen.
Een aannemer maakt gewoon de afweging tussen kosten van extra gordingen en kosten van dakplaten die veder kunnen overspannen.
Er bestaat ook een gewoonte onder aannemers om kleine veranderingen pas in te dienen bij de gemeente als de buiteninspecteur er om gaat vragen.
Dat dakraam is later geplaatst dat hier een deel van je geluid vandaan komt zou best kunnen.
maar dat er geen balken rond zitten wil niet zegen dat het niet is ondersteund, dat kan bv ook met onderstaand principe (slechts een voorbeeld)

YouTube: Unidek Aero Dakraamkozijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:21
Wij hebben ook een knappend dak. Er moet bouwvilt tussen platen en balken geplaatst worden om te zorgen dat de platen vrijer bewegen kunnen bijexpansie, maar dit wordt vaak niet gedaan. De enige oplossing is de platen lossen en dit alsnog aanbrengen. Dat is wel een hoop werk.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 17-11-2023 12:56 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56
Eivogel1985 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:13:
[...]

De verkleuring van het dakbeschot komt doordat er een knieschot heeft gezeten. Die heb ik er zelf weggehaald, daar zat echter geen gording achter..
En heb je ook van te voren gecheckt of die knieschotten bij de dragende constructie van het dak horen, of heb je die 'gewoon' weggehaald?

Knieschoten kunnen in bepaalde gevallen bij de dragende constructie horen en dus niet altijd zomaar verwijderd worden. Ik vermoed - op basis van de tekeningen - dat dat hier niet zo is, maar het is altijd goed om te dubbelchecken :)

[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 17-11-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat knappen en knallen hoort een beetje bij dit soort dakplaten.

Maar die gording hangt best ver omlaag. Het lijkt wel alsof door het gewicht van de pannen de dakplaten omlaag willen glijden. (dat willen ze natuurlijk ook)

Hoe is dit op de eerste verdieping? Daar zitten volgens tekening ook nog 2 gordingen.

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 17-11-2023 17:13 ]

Pagina: 1