Gas tussenmeter, alternatief of betere optie?

Pagina: 1
Acties:

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 13:48
Hoi,

Wij hebben in 2 cv's in huis. Nu zou ik graag weten wat het verbruik is per CV/deel van het huis. Een van de CV's is een Remeha, waarbij je via de app het verbruik kan zien. Alleen levert alleen die CV op sommige dagen volgens de eigen app een hoger verbruik dan de P1 meter voor het hele huis aangeeft... Dat lijkt me bijzonder, en al Googlend en hier op Tweakers kijkend, blijken die metingen vaker voor geen meter te kloppen.

Toen ben ik verder gaan zoeken naar een gas tussenmeter. Die zijn nog wel te betalen, onder de 100 euro. Daarna op zoek gegaan naar een loodgieter om dit aan te sluiten. Die kwam met het volgende verhaal:
Wij dienen de volgende werkzaamheden te verrichten:
Afpersen en uitvoerig controleren van de bestaande gasinstallatie vanaf de gasmeter tot aan de gaskranen tbv de gastoestellen;
Bij geen gebreken zal de installatie door ons worden goedgekeurd;

Attentie:
Bij gebreken zoals drukverlies of anders wordt de gasinstallatie afgekeurd en dienen wij de lekkage(s) te herstellen, dit valt dan onder meerwerk.

Bepalen veilige plaats voor de gas tussenmeter;
Afsluiten hoofdgasmeter ;
Onderbreken gasleiding;
Boren gasbeugel;
Aanbrengen gas tussenmeter;
Aansluiten van de in en uitgang tbv de gas tussenmeter incl. extra gaskraan;
Afpersen en uitvoerig controleren van de gasinstallatie ivm de uitbreiding vanaf de gasmeter tot aan de gasmeter en gaskranen tbv de gastoestellen;
Bij geen drukverlies volgt de goedkeuring tbv de gas installatie waarvan een rapport wordt verstrekt.

Kosten hiervoor bedragen:

Arbeid: € 975,-
Materialen:
Gasleiding, fittingen en div. € 92,-
Gasmeter en gasbeugel € 241,50
Anaconda, gasmeter koppelingen, pakkingsmatr. en bev.matr. € 109,-
Voorrijkosten: 42,50
————————————
Subtotaal: € 1460,- ex btw en ex parkeerkosten.
Zoals niemand zal verbazen schrok ik daar nogal van...

Nu vroeg ik me af, heeft iemand een ander goed idee hoe dit te doen? Het hoeft niet 100% precies te zijn, zelfs een afwijking van 20% kan ik nog accepteren met minder betrouwbare methoden. Ik weet dat je voor bijvoorbeeld elektrometers ook klemmen over de draden kan plaatsen. Is er ook zo'n creatieve methode voor gas? Of een ander idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tja als een bedrijf bij iemand in huis aanpassingen gaat doen aan de gasleidingen en daarna aansprakelijk kan worden gesteld voor lekkages die al dan niet gevolgen kunnen hebben krijg je een uitgebreide offerte.

Ik snap dat je schrikt van de prijs maar ik snap ook dat de installateur het veilig achter wil laten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 13:48
Ronald.42 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:27:
Tja als een bedrijf bij iemand in huis aanpassingen gaat doen aan de gasleidingen en daarna aansprakelijk kan worden gesteld voor lekkages die al dan niet gevolgen kunnen hebben krijg je een uitgebreide offerte.

Ik snap dat je schrikt van de prijs maar ik snap ook dat de installateur het veilig achter wil laten.
Ik snap dat ook helemaal, maar hoop dus op een creatieve oplossing, mocht die er zijn, zeker voor zo'n hobbyprojectje :)

• Ronald.42
  • Niet online
--Christiaan-- schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:22:
[...]

Ik snap dat ook helemaal, maar hoop dus op een creatieve oplossing, mocht die er zijn, zeker voor zo'n hobbyprojectje :)
Ik ken de stroomklemmen en ik ken ook clamp on flowmeters voor vloeistof.
Voor gas zal het er ook zijn maar dat is vast ook een dure hobby.

Voor stroom valt het mee voor vloeistof wordt het al duur en voor gas... nou ja je snapt hem wel.

Goedkoopste optie in mijn optiek is een gasmeter scoren op mp dat moet voor 100 euro wel lukken en dat ding er zelf tussen sleutelen. Of met behulp van iemand die vertrouwd is met leidingwerk het blijft toch gas met bijbehorende risico's...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ze dekken zich in elk geval goed in dat is een feit. maar wat als de installatie van te voren al niet 100% gas dicht is.... ? dat testen ze niet even...

404 Signature not found

• Ronald.42
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:57:
ze dekken zich in elk geval goed in dat is een feit. maar wat als de installatie van te voren al niet 100% gas dicht is.... ? dat testen ze niet even...
Dat hoeft ook niet, ze wijzigen de installatie daarna gaan ze afpersen komen er dan gebreken aan het licht in de bestaande installatie zullen ze dat oplossen tegen meerwerk of afkeuren indien je niet akkoord bent met dat meerwerk.

Ergens wel wat krom want je mag prima zelf een gasleiding in je woning aanpassen maar dan ben je zelf verantwoordelijk en niet iemand anders.

Op het moment dat zij gaan sleutelen en er is een al bestaand lek dan moeten ze dat maar hard maken dat het niet door hun werkzaamheden komt dus dan maar meteen indekken met afpersen om een deugdelijk gasnet achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:11:
[...]

Dat hoeft ook niet, ze wijzigen de installatie daarna gaan ze afpersen komen er dan gebreken aan het licht in de bestaande installatie zullen ze dat oplossen tegen meerwerk of afkeuren indien je niet akkoord bent met dat meerwerk.

Ergens wel wat krom want je mag prima zelf een gasleiding in je woning aanpassen maar dan ben je zelf verantwoordelijk en niet iemand anders.

Op het moment dat zij gaan sleutelen en er is een al bestaand lek dan moeten ze dat maar hard maken dat het niet door hun werkzaamheden komt dus dan maar meteen indekken met afpersen om een deugdelijk gasnet achter te laten.
de ellende is vaak als het afpersen niet slaagt, door een reeds bestaand lek sluiten ze je gewoon niet meer aan op het gas..... dus hoe dan ook wordt je eigenlijk gedwongen op het meerwerk dan te accepteren..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:20

The End

!Beginning

Ronald.42 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:27:

Kom nou toch, deze offerte slaat echt helemaal nergens op. 1000 euro arbeid voor dit??? Daarnaast geeft hij een ex btw prijs wat gewoon niet is toegestaan bij consumenten. Oplichters dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
The End schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:43:
[...]

Kom nou toch, deze offerte slaat echt helemaal nergens op. 1000 euro arbeid voor dit??? Daarnaast geeft hij een ex btw prijs wat gewoon niet is toegestaan bij consumenten. Oplichters dus.
2 man een dag.

Dat maakt 1000/16=62,5 per uur is wel ongeveer het tarief voor een installateur.

Hoeven ze in ieder geval die dag niet meer naar een andere klus. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:26
Ronald.42 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:04:
[...]

2 man een dag.

Dat maakt 1000/16=62,5 per uur is wel ongeveer het tarief voor een installateur.

Hoeven ze in ieder geval die dag niet meer naar een andere klus. d:)b
Dit duurt toch niet veel langer dan een uurtje of mogelijk 2? Misschien is dat het foutje in de offerte...verkeerde eenheid voor tijdsperiode gekozen?
2 dagen...
Je tekent die offerte, zijn ze binnen twee uur klaar en dan... Blijven ze dan de rest van de dag zitten wachten en komen ze de volgende dag weer de koekjes oppeuzelen?

[ Voor 15% gewijzigd door tcw82 op 17-11-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
tcw82 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:46:
[...]

Dit duurt toch niet veel langer dan een uurtje of mogelijk 2? Misschien is dat het foutje in de offerte...verkeerde eenheid voor tijdsperiode gekozen?
2 dagen...
Je tekent die offerte, zijn ze binnen twee uur klaar en dan... Blijven ze dan de rest van de dag zitten wachten en komen ze de volgende dag weer de koekjes oppeuzelen?
Je zou zeggen leiding door halen, meter er tussen ding op druk brengen uurtje wachten, druk nog gelijk dan inpakken en wegwezen.

Als de ts dan de hele dag betaald voor 2 man hebben ze een mooie dag toch?

Offerte opvragen met materiaal maar arbeid op urenbasis af tikken is dan wijzer denk ik, al ben je dan bij een bestaand lek in je huidige installatie nog steeds de sjaak.

Lekt het nog wel ergens en zijn ze de hele dag zoet dan heeft die ander klant die zit te wachten omdat dit klusje maar 2 uurtje zou duren en ze daarna bij hem zouden komen mooi pech.

Ik zou het overigens gewoon lekker zelf doen :)

Pagina: 1