Citroentjuh schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:09:
Als je je oude huis nooit verkoopt dan heb je dat tweede huis dus niet voor eigen bewoning maar puur voor doorverkoop. Dan komt de belastingdienst echt nog wel achteraf even bij je verrekenen hoor dus lijkt me niet dat je op deze wijze de overdrachtsbelasting kunt omzeilen.
Waarom niet? Want kan toch ook een heel normale manier zijn zoals persoonlijke situaties waarbij je toch de aangekochte pand moet verkopen?
Als je hem dan voor minder verkoopt achteraf zit je met een restschuld. En dan komt de belastingdienst niet.
Heb je daarna winst gemaakt. Waarom zou de belastingdienst daar moeilijk over doen?
Dat is toch hetzelfde wanneer jij regulier je huis verkoopt en gaat huren en je houd er geld aan over?
Daarnaast lijkt het me deze manier van 10.4% overdrachtsbelasting omzeilen gewoon legaal? Want een regulier persoon koopt gewoon een pand met 2% toch, het is gewoon een vorm van "afzien" van de gekochte pand. Maar dan tussendoor wel even er aan geknutseld te hebben. Om het vervolgens weer in de verkoop te zetten en dan de overbrugging af te lossen.
Niet waar? Waarom zou de belastingdienst hier moeilijk over doen?
Dat "puur voor de doorverkoop" staat niet op papier. Dat doe je dan wel, maar je doet alsof dat niet zo is. En dat je juist de gekochte pand weer in de verkoop zet omdat je hem "toch niet wil". (Zoals: ja ik voel me toch niet fijn in dat dorp of wat dan ook...)
Tuurlijk is het voor de doorverkoop, maar het is maar net hoe je het beestje een naam geeft. Het gaat erom of het legaal is. En je kan met de regels van de wet en hoe financiele diensten werken natuurlijk de mazen zoeken toch?
Ik probeer gewoon te valideren of deze maas dus valide is en mag. Volgens mij wel.
En nog beter, als je het huis binnen 6 maand verkoopt. Dan hoef je helemaal geen overdrachtsbelasting te betalen. Dus de belastingdienst promoot het alleen maar !!
[
Voor 22% gewijzigd door
Immutable op 17-11-2023 11:37
]