Gezocht: 14 inch laptop voor algemeen gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• svanlamoen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-11-2023
Wil een privé laptop aanschaffen die de komende 5+ jaar goed mee moet kunnen. Het hoeft niet de beste laptop te zijn zolang hij maar naar behoren blijft werken.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk algemeen gebruik. Denk hierbij aan surfen, mailen, gamen (Football Manager) en af en toe een serie of film kijken via Netflix of andere streamingsdienst.

Wat is je budget?
Rond de €800.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop zal 1/2x per week meegenomen worden buitenshuis. Daarnaast zal de laptop met enige regelmaat verplaatst worden van de keukentafel naar de bank en met goed weer naar de tuin.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur voor een bepaald merk. Ben alleen niet te spreken over Dell. Heb vanuit werk Dell latitude 5520. Deze loopt bijna dagelijks vast terwijl ik alleen maar chrome (5-10 tabs), outlook en teams gebruik.

Afgelopen week verschillende topics en BBG's gelezen, reviews bekeken en een winkel bezocht. Mijn oog is gevallen op een 14 inch laptop met 16:10 beeldverhouding. Daarmee deze laptops zelf gevonden:
https://tweakers.net/pric...;1987846;1932598;1932288/

Lenovo Ideapad slim 5 (Intel of AMD processor)
De Intel variant in de pricewatch hierboven is een 12e generatie processor. Via Lenovo website kun je hem ook zelf configureren met een 13e generatie (13420H) dan is de prijs (€799) hetzelfde als bij de AMD variant. In de winkel gezien (Weliswaar 16 inch variant) en was een mooie, stevige laptop. Alleen de touchpad voelde een beetje cheap aan.

HP Pavilion 14 plus
Op basis van specs lijkt het prima. Heb verder niet veel kunnen vinden over specifiek dit model met IPS scherm. De reviews op YT zijn gericht op model met OLED scherm waarmee de prijs een stuk hoger uitvalt. Heb het idee dat de ideapad slim 5 met OLED scherm of Yoga Slim 6 dan interessantere opties zijn vanwege de prijs. Iemand ervaringen met deze laptop?

Asus Zenbook 14
Boven budget, maar is geen dealbreaker. Qua design mooie laptop. De touchpad ligt iets hoger dan het toetsenbord waardoor het aanvoelt alsof er een soort randje zit tussen toetsenbord en touchpad. Vond dit prettiger voelen bij Lenovo. Daarnaast had ik het gevoel dat de scharnier waarmee die openklapt minder stevig aanvoelt tov de Lenovo Ideapad.

Lenovo Yoga Pro 7
Ook iets boven budget, maar lijkt op basis van specs wel een interessante optie. Veruit de krachtigste processor erin zitten, maar met de dingen die ik er mee wil doen misschien niet persee relevant. Qua design ziet deze er heel strak uit. Helaas nog niet in de winkel kunnen zien/uitproberen.

Vragen
Ik merk dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Heb me in eerste instantie gericht op IPS schermen, omdat ik wisselende verhalen lees over OLED en deze een stukje duurder zijn. Nu begin ik te twijfelen of ik toch niet voor OLED moet kiezen.

Gezien wat ik met de laptop ga doen:
Maakt het uit of dit dan een AMD of Intel processor is?
Kan ik dan toch beter kijken voor een OLED scherm?
Zijn er nog alternatieve opties die ik over het hoofd heb gezien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraard
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
svanlamoen schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:28:
Geen voorkeur voor een bepaald merk. Ben alleen niet te spreken over Dell. Heb vanuit werk Dell latitude 5520. Deze loopt bijna dagelijks vast terwijl ik alleen maar chrome (5-10 tabs), outlook en teams gebruik.
Zulke problemen zijn vaak op te lossen met een herinstallatie van Windows. Je maakt daarbij natuurlijk eerst een externe backup van je data. Zie ook de website van Dell voor ondersteuning.