Twijfel over woonsituatie vs leefsituatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rjm
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik zit al inmiddels 5 jaar in een sociale huurwoning voor €750 per maand, A+ 90m2, prima locatie, glasvezel (handig voor thuiswerken), op 1,5km van een centraal station, op 1,5km van het bos. Het enige wat tegenvalt is de wijk (multicultureel..) en het uitzicht vanuit de woonkamer (grijze grauwe straat met wat bomen). Wel een gezamenlijke binnentuin die niemand gebruikt. En een klein beetje luidruchtige buren met kinderen ;).

Ik werk als ZZP'er, ben 39, en heb na dit jaar ongeveer €170k spaargeld (dit groeit met gemiddeld €20k per jaar) en geen schulden. En daarnaast beleg ik wat later voor mijn pensioen en heb ik over ongeveer 5 a 10 jaar vooruitzicht op een schenking (de helft van de woning van mijn ouders, die een seniorenwoning willen gaan huren). Ik moet wel rekening houden met een buffer voor tijdelijke werkloosheid en eigen risico AOV (ben hiervoor wel verzekerd). In de 8 jaar dat ik voor mijzelf werk heb ik nog nooit acquisitie gedaan en komt al het werk op mij af.

Ik ben niet echt gebonden aan locatie en kan mijn tijd vrij indelen. Kopen zou 'verstandig' zijn maar ik vraag me af wat ik opschiet met weer een woning in een wijk (en dan iemand te ontmoeten die daar niet wil wonen). Ik zit er nu over na te denken een vakantiewoning te kopen als extra uitvalsbasis en voor verhuur. Ik houd er namelijk van om buiten te zijn en in de natuur te zijn (wandelen, fietsen etc). En dan mijn huurwoning voorlopig aan te houden voor de GBA. Of een camper, maar dat geeft wat minder comfort en meer onrust.

Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Een woning in een buitengebied met glasvezel geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rjm
Bazziek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:23:
Een woning in een buitengebied met glasvezel geen optie?
Dit is zeker een optie. Die zoekvraag staat al een tijdje uit, maar heeft tot nu toe nog niets opgeleverd. De gedachtegang vakantiewoning is daarom een makkelijkere optie qua aanbod, het nadeel is dat je dan vaak op een park komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rjm op 16-11-2023 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:39
Rjm schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:20:
Ik ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.
Waar verwacht je een toekomstige partner vandaan te halen? Want dat weerhoudt je ergens wel om te verhuizen.... Wie weet ontmoet je je toekomstige partner pas als je in een ander huis in een andere plaats woont en je dating app haar daar op pakt?

Verder is er voor je situatie geen advies wat goed of fout is. Je zal zelf een keuze moeten maken of een eigen woning waarde voor je heeft of niet...

• Rjm
President schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:37:
[...]

Waar verwacht je een toekomstige partner vandaan te halen? Want dat weerhoudt je ergens wel om te verhuizen.... Wie weet ontmoet je je toekomstige partner pas als je in een ander huis in een andere plaats woont en je dating app haar daar op pakt?

Verder is er voor je situatie geen advies wat goed of fout is. Je zal zelf een keuze moeten maken of een eigen woning waarde voor je heeft of niet...
Begrijp ik, het zou mij niet moeten weerhouden. Toevallig ben ik nu met iemand aan het daten in Frankrijk, het maakt het ook niet makkelijker dat ik niet weet waar ik zou willen wonen en of dat überhaupt in NL is. Alle opties open houden, maar daar kom je geen steek meer verder inderdaad...
Op dit moment probeer ik mijn werk 100% locatieonafhankelijk te maken (nu ben ik nog gebonden aan NL vanwege de logistiek) wat weer allerlei andere mogelijkheden geeft om iets meer richting de heuvels/bergen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:24
Heb ik onlangs ook naar gekeken dit idee. Gaat niet werken vanwege:

- de prijzen van vakantiewoningen zijn tegenwoordig heel duur
- parkkosten
- de opbrengsten uit verhuur is onzeker
- valt waarschijnlijk onder box 3, worden her en der processen gevoerd wat de hoofdbewoning is
- gemiste rente van het aankoopbedrag

Bij elkaar is het allemaal heel onvoordelig.

• Rjm
aljooge schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:44:
Heb ik onlangs ook naar gekeken dit idee. Gaat niet werken vanwege:

- de prijzen van vakantiewoningen zijn tegenwoordig heel duur
- parkkosten
- de opbrengsten uit verhuur is onzeker
- valt waarschijnlijk onder box 3, worden her en der processen gevoerd wat de hoofdbewoning is
- gemiste rente van het aankoopbedrag

Bij elkaar is het allemaal heel onvoordelig.
Mee eens, het is meer dat ik graag zelf ook een plek heb buiten waar ik naar toe kan of vrienden kan uitnodigen, als (tijdelijke) escape van de woning waar ik nu in woon. De vraag is dan inderdaad of een vakantiewoning een goede aankoop of dat je dat ook kunt bereiken door een (sta)caravan/camper te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:24
Rjm schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:51:
[...]

Mee eens, het is meer dat ik graag zelf ook een plek heb buiten waar ik naar toe kan of vrienden kan uitnodigen, als (tijdelijke) escape van de woning waar ik nu in woon. De vraag is dan inderdaad of een vakantiewoning een goede aankoop of dat je dat ook kunt bereiken door een (sta)caravan/camper te nemen.
het is volgens mij goedkoper om af en toe zelf een huisje te huren in het weekend en daar je vrienden uit te nodigen. Deze constructie wordt financieel een strop voor je. Bovendien dan kan je je periode zelf kiezen en als je hem zelf verhuurt is die altijd bezet wanneer het mooi weer is en de dagen lang zijn. En je hoeft naderhand de rommel en schade van een ander niet op te ruimen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:23
Je komt niet verder als je blijft proberen rekening te houden met alle factoren die mogelijk nog op je pad komen. Beperk je eens tot je keuzes nu. Zou je willen blijven wonen waar je nu woont? Hoe belangrijk is uitstraling wijk, geen eigen tuin en belabberd uitzicht naar buiten? Is dat ok, dan kun je het koopplan uit je hoofd zetten en focussen op relatie en sparen.
Zou je liefst nu een ander uitzicht willen, een mooie tuin en investering in de toekomst, dan kun je een fors deel van je spaargeld investeren in een woning, wetend dat je op enig moment een schenking krijgt waarmee je je pensioen verder kunt inrichten. Woon je lekker, kun je je sociale leven verder opbouwen en als er ooit een liefde voorbijkomt is de kans groter dat die bij je wil intrekken of je kunt dat pand goed verkopen.
De optie voor wonen in de huurwoning en een recreatiewoning voor extra uitzicht en huurinkomsten lijkt me een dure en ook wel frustrerende oplossing. Frustrerend omdat je daarna toch weer terug moet naar je huurwoning en omdat je inderdaad altijd met impact door huurders te maken hebt. Dan zou ik eerder ergens een appartement huren waar je gewoon fijn woont, zodat er minder urgentie is om de wijk te ontvluchten. Ik denk dat je per saldo ook goedkoper uit bent (denk ook even aan dubbele energiekosten etc).

(En dan geef ik je toch ook maar mee dat sociale huurwoningen niet echt bedoeld zijn voor mensen die per maand meer dan het dubbele van de huurprijs kunnen sparen. Dat is jouw keuze, maar je zou het in je overwegingen kunnen meenemen, gezien de woningnood).

• Rjm
Toke_gt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:48:
Je komt niet verder als je blijft proberen rekening te houden met alle factoren die mogelijk nog op je pad komen. Beperk je eens tot je keuzes nu. Zou je willen blijven wonen waar je nu woont? Hoe belangrijk is uitstraling wijk, geen eigen tuin en belabberd uitzicht naar buiten? Is dat ok, dan kun je het koopplan uit je hoofd zetten en focussen op relatie en sparen.
Zou je liefst nu een ander uitzicht willen, een mooie tuin en investering in de toekomst, dan kun je een fors delen van je spaargeld investeren in een woning, wetend dat je op enig moment een schenking krijgt waarmee je je pensioen verder kunt inrichten. Woon je lekker, kun je je sociale leven verder opbouwen en als er ooit een liefde voorbijkomt is de kans groter dat die bij je wil intrekken of je kunt dat pand goed verkopen.
De optie voor wonen in de huurwoning en een recreatiewoning voor extra uitzicht en huurinkomsten lijkt me een dure en ook wel frustrerende oplossing. Frustrerend omdat je daarna toch weer terug moet naar je huurwoning en omdat je inderdaad altijd met impact door verhuurders te maken hebt. Dan zou ik eerder ergens een appartement huren waar je gewoon fijn woont, zodat er minder urgentie is om de wijk te ontvluchten. Ik denk dat je per saldo ook goedkoper uit bent (denk ook even aan dubbele energiekosten etc).

(En dan geef ik je toch ook maar mee dat sociale huurwoningen niet echt bedoeld zijn voor mensen die per maand meer dan het dubbele van de huurprijs kunnen sparen. Dat is jouw keuze, maar je zou het in je overwegingen kunnen meenemen, gezien de woningnood).
Ik volg je. Een half jaar geleden had ik een optie op een ander appartement (particuliere huur). Echter een stuk duurder, en kleiner. Locatie letterlijk 500 meter verderop, het enige voordeel was met name het fijnere uitzicht (4 hoog, over de weilanden). En nieuw opgeleverd, dus kosten voor een complete verhuizing/inrichting. Maar om nu minimaal €6k per jaar meer te gaan betalen aan huur vond ik te gortig, mijn inkomen als ZZP'er kan ook imploderen. En je gaat niet ergens naar toe verhuizen om er 1 jaar te wonen.
Koop blijft denk ik nog de beste optie, om daar dan maximaal voor te sparen.
Uiteindelijk is nog even blijven zitten wellicht de beste optie en mijn vrijheid te 'kopen' door er vaak op uit te trekken (campertje) en dan te kijken hoe het zich ontwikkeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Rjm op 16-11-2023 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik zou me in ieder geval niet laten tegenhouden op basis van wat mogelijk kan komen. Wie dan leeft wie dan zorgt. Misschien bevalt het jou daar wel prima en wil je voor egen goud in het huis van je nieuwe partner wonen.

Ik zou kijken wat de mogelijkheden zijn van een hypotheek en zou een deel spaargeld aanwenden voor de koop en een deel investeren in (zakelijk) vastgoed. Garageboxen of een loods/bedrijfspand kan lucratief zijn en je rendement gaat meestal met de jaren omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Rjm schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:57:
[...]

Ik volg je.
(…)
mijn inkomen als ZZP'er kan ook imploderen. En je gaat niet ergens naar toe verhuizen om er 1 jaar te wonen.
Dit bedoel ik. Ook als je koopt, moet je iets als je inkomen implodeert en ook als je koopt, loop je de kans dat je na vijf weken de liefde van je leven tegenkomt die helaas 500 km verderop woont.
Tja, zo is het leven. Je kunt niet met alle mitsen en maren rekening houden. Geniet van je leven en maak keuzes die bij jouw leven nu passen. Het kan ook morgen afgelopen zijn.

Overigens is er blijven wonen en in een campertje rondreizen ook een keuze. Maar maak hem bewust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:52
Heb je een plek voor die camper? Veel van die camper/caravan-stallingen werken met beperkte openingstijden en een x aantal keren gratis bij het maandbedrag, daarboven moet je dan weer bijbetalen etc. Dat kan je concept van 'vrijheid' met de camper wel aardig beperken.

Wat zou ik doen.. Camper kopen (<50K) rond maart/april en vanaf campings gaan werken. De rest van het spaargeld investeren in een vakantiehuisje op een park waarvan je weet dat je er niet continue mag wonen (die prijzen zijn lager) maar waarbij de kans op onteigening klein is. Als je dan klaar bent met rondtrekken heb je een plek waar je een tijdje kan vertoefen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Eddos schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:26:
Wat zou ik doen.. Camper kopen (<50K) rond maart/april en vanaf campings gaan werken. De rest van het spaargeld investeren in een vakantiehuisje op een park waarvan je weet dat je er niet continue mag wonen (die prijzen zijn lager) maar waarbij de kans op onteigening klein is. Als je dan klaar bent met rondtrekken heb je een plek waar je een tijdje kan vertoefen.
En waar woon je dan formeel?

• Rjm
Eddos schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:26:
Heb je een plek voor die camper? Veel van die camper/caravan-stallingen werken met beperkte openingstijden en een x aantal keren gratis bij het maandbedrag, daarboven moet je dan weer bijbetalen etc. Dat kan je concept van 'vrijheid' met de camper wel aardig beperken.

Yes, deze hybride vorm is ideaal en dan het risico er op nemen dat de plek tijdelijk is. Aan deze vorm zit een nadeel, nml opzeggen huidige huurwoning en er dus niet meer op terug kunnen vallen (dus gedwongen kopen of duurder huren als het moet). Maar uiteindelijk gaat het erom hoe je je leven wilt leiden (en alle opties openhouden is leuk voor de bankrekening, maar ja..).
Ik werk als filmmaker dus de hybride vorm zou daar ideaal bij passen (roadtrip voor shoots en in de avond in de buurt overnachten).

• Rjm
Toke_gt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:37:
[...]

Formeer zou ik bij mijn ouders gaan wonen.

• Rjm
Dank voor de reacties, het komt een beetje uit op waar ik al op zat. Ondanks niet in 'droomhuis' te wonen, voorlopig toch blijven, avontuur/vrijheid opzoeken in trips/camper oid en ondertussen spaarrekening verder spekken (over een paar jaar koop ik een huis 50%/75% cash) en investeren in relaties. Dat laatste is voor mij ook een belangrijk punt en ik ben ook bang (ik ken mezelf) dat ik me ga isoleren als ik ga verhuizen naar een betere woning en er daardoor juist minder vaak op uit ga. Een woning wordt voor mijn gevoel toch belangrijker als je een gezin hebt of als je nog wat ouder bent.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rjm schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:37:
[...]

Formeer zou ik bij mijn ouders gaan wonen.
Vinden je ouders belastingtechnisch vast een fantastisch plan ;)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:52
Toke_gt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:37:
[...]

Postadres.

• Rjm
pagani schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:52:
[...]

Vinden je ouders belastingtechnisch vast een fantastisch plan ;)
Kan ik ze wel voor compenseren.
Pagina: 1