Erkend electricien en verzekering

Pagina: 1
Acties:

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Voor de verbouwing gaat de electricien stopcontacten verleggen en extra groepen maken voor o.a. de keuken. Volgens zijn website is hij een erkend electricien, maar hoe controleer je dat? Als er later schade ontstaat door slecht handelen, gaat de verzekering daar naar vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in nederland vraagt de verzekering naar helemaal niets, je mag immers ook gewoon zelf aan de instalatie zitten. voor bedrijven zijn keuringen nog wel eens nodig voor dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 12:58
Eerste hit op google voor "Erkend elektricien":
Als een elektricien erkend is, betekent dit dat hij is aangesloten bij een vakvereniging, en in dit geval is dat de UNETO-VNI. Deze vakbond controleert zijn leden regelmatig op betrouwbaarheid, veiligheid, milieuvriendelijkheid en kwaliteit en voldoen ze hier niet aan, dan mogen ze zich ook niet meer erkend noemen.

En hier kan je zoeken: https://www.technieknederland.nl/ledenzoek-resultaat

Maar zoals hier boven al staat, je mag het ook zelf doen, dus dit maakt eigenlijk niet uit. Al is het altijd goed om te weten of het iemand is die weet waar hij/zij mee bezig is.

[ Voor 14% gewijzigd door SiErRa op 16-11-2023 16:44 . Reden: Zoek pagina toegevoegd ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:00
Een goede vakman/ZZPer heeft diverse bedrijfsverzekeringen waaronder een bedrijfs aansprakelijkheidsverzekering en een goede vakman erkent zijn fouten. Vaak genoeg kom ik slechtverzekerde eenpitters tegen die denken dat ze foutloos werken en onder reclamaties, hoe klein en onbenullig ook, uit proberen te komen.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 10:34

Ligone

Moeha!

Ik vind dit vrij pretentieus. Ik werk voor een bedrijf maar als ik zelfstandig zou werken en ik merk dat je mij wil controleren of ik wel erkend ben zal ik zelf wel het gat van de timmerman zoeken. Dan mag je zelf je stopcontactjes verleggen, er is werk genoeg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:57

The End

!Beginning

Ligone schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:38:
Ik vind dit vrij pretentieus. Ik werk voor een bedrijf maar als ik zelfstandig zou werken en ik merk dat je mij wil controleren of ik wel erkend ben zal ik zelf wel het gat van de timmerman zoeken. Dan mag je zelf je stopcontactjes verleggen, er is werk genoeg!
Waarom zou je jezelf laten erkennen als niemand ervan mag weten en/of controleren? Daar is het voor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Ligone schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:38:
Ik ben daar zelf eerlijk in: nee, ik heb geen certificering maar heb de nodige ervaring en weet wat ik doe. Als dat je niet aan staat zoek je maar een ander.

Waar TS bang voor is is dat een beunhaas bij hem aan de slag gaat en dan schade maakt wat door niemand vergoed of hersteld wordt. Je hebt er van die lui tussen zitten op Werkspot bijvoorbeeld.

Maargoed, een goede ZZP'er vind je meestal niet op werkspot maar krijg je het telefoonnr van via iemand waar diegene goed werk heeft geleverd. Dat doet meer dan een certificering of aangesloten zijn bij een erkende organisatie.

Die labeltjes zijn leuk, zelf heb ik bijvoorbeeld ook wel eens een aanbod gehad van ICT Waarborg om me aan te sluiten. Enige wat dat soort organisaties doen is vertrouwen kweken bij de eindklant en geld incasseren van de ondernemer, als puntje bij paaltje komt doen ze helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uiteindelijk isUNETO-VNI (techniek nederland) net zoals de meeste van dat soort clubs een (grote) lobbygroep die (bouw)regelgeving in het voordeel van hun leden probeerd te veranderen. (meer werk, meer winst, minder rechten voor de consument etc)
En zoals eigenlijk elk door een branch verzonnen keurmerk de illusie geven van kwaliteit naar klanten/consumenten en daarom meer werk. En uiteraard voor dat werk meer geld kunnen vragen (wat je weer (deels) moet afstaan aan het keurmerk/de lobbygroep) . en dan is je naam in een weinig zeggend lijstje of een sticker op je bus idd de manier om dat zichtbaar en "controleerbaar" te maken voor die consument.
Als je weet wat ze allemaal aan klantonvriendelijke regelgeving willen (en al geregeld hebben) Dan kan dat ook een reden zijn om een keurmerk te mijden. :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 17-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:59
SiErRa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:42:
Eerste hit op google voor "Erkend elektricien":
Als een elektricien erkend is, betekent dit dat hij is aangesloten bij een vakvereniging, en in dit geval is dat de UNETO-VNI. Deze vakbond controleert zijn leden regelmatig op betrouwbaarheid, veiligheid, milieuvriendelijkheid en kwaliteit en voldoen ze hier niet aan, dan mogen ze zich ook niet meer erkend noemen.

En hier kan je zoeken: https://www.technieknederland.nl/ledenzoek-resultaat

Maar zoals hier boven al staat, je mag het ook zelf doen, dus dit maakt eigenlijk niet uit. Al is het altijd goed om te weten of het iemand is die weet waar hij/zij mee bezig is.
De naam Uneto-VNI is vervallen, ze heten nu Techniek Nederland. En het is absoluut geen vakbond maar een vakvereniging.

Mag je als zelfstandige lid worden voor € 162,77 per jaar en daar krijg je dan amper wat voor terug. Die hele certificering is een wassen neus want die controle waar jouw bron het over heeft..Nou ik heb ze in al die jaren nooit gezien of gehoord. Zonde van het geld.

Tevens is de term Erkend Elektricien niet exclusief voorbehouden aan leden van Uneto-VNI, er zijn veel meer clubs zoals bijvoorbeeld InstallQ waar je je in kunt schrijven en allemaal willen ze je geldt zodat je je erkend gaat noemen. En iedereen mag zich Elektricien noemen, het is een vrij beroep. En als jij maandag SiErRa Electrics wilt starten en voor 100,- bedrijven wilt erkennen dan vindt iedereen dat prima.

De term erkend elektriciën is zoals erg veel van dat dingen in mijn ogen loze geldklopperij.

[ Voor 3% gewijzigd door Groningerkoek op 17-11-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

The End schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:55:
[...]

Waarom zou je jezelf laten erkennen als niemand ervan mag weten en/of controleren? Daar is het voor...
Da is vooral om op bedrijven te "mogen" werken. Maar hey, als jij vind dat je dat moet doen... Er zal niemand om geven hoor, zoals ik zei: er is werk genoeg! In een tijd waar weinigen nog iets kunnen moet je niet teveel poespas creëren 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Juist omdat er werk genoeg is loop je meer risico's op cowboy's die een graantje mee willen pikken. Lijkt me dan als klant des te belangrijker dat je ergens kunt nagaan of iemand die zegt ergens verstand van te hebben dat ook aantoonbaar heeft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

_JGC_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:03:
[...]

Ik ben daar zelf eerlijk in: nee, ik heb geen certificering maar heb de nodige ervaring en weet wat ik doe. Als dat je niet aan staat zoek je maar een ander.

Waar TS bang voor is is dat een beunhaas bij hem aan de slag gaat en dan schade maakt wat door niemand vergoed of hersteld wordt. Je hebt er van die lui tussen zitten op Werkspot bijvoorbeeld.

Maargoed, een goede ZZP'er vind je meestal niet op werkspot maar krijg je het telefoonnr van via iemand waar diegene goed werk heeft geleverd. Dat doet meer dan een certificering of aangesloten zijn bij een erkende organisatie.

Die labeltjes zijn leuk, zelf heb ik bijvoorbeeld ook wel eens een aanbod gehad van ICT Waarborg om me aan te sluiten. Enige wat dat soort organisaties doen is vertrouwen kweken bij de eindklant en geld incasseren van de ondernemer, als puntje bij paaltje komt doen ze helemaal niks.
Dat is de crux ook, een certificering is iets dat een bepaalde basis aangeeft, net als ervaring in het vak dat doet. Tegenwoordig heb je dan ook nog reviews e.d. en vrijwel iedereen is ZZPer dus je krijgt snel gevonden wat de te verwachten kwaliteit is, maar die zekerheid heb je uiteindelijk nergens.

M.i. is het stukje verzekering belangrijker, dat een timmerman een afdakje bouwt dat lekt is niet zo'n groot probleem maar een elektricien of loodgieter moet gewoon verzekerd zijn voor het geval dat er iets flink fout gaat, maar ik weet ook niet of je daar makkelijk iets van 'bewijs' van kunt laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Die filtering moet je dan zelf op voorhand maken he. Het is zoals _jgc_ al zei: een goede gaat niet adverteren op Werkspot of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:57

The End

!Beginning

Ligone schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:28:
Die filtering moet je dan zelf op voorhand maken he. Het is zoals _jgc_ al zei: een goede gaat niet adverteren op Werkspot of iets dergelijks...
Ja... En hoe doe je die filtering dan? Een groot deel van de beroepsgroep bestaat uit beunhazen en dan heb je nog een groep oplichters. Daarnaast heb je dan nog een groep die boos wordt als je om een keurmerk vraagt. 8)7 Blij dat ik het allemaal zelf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Bedankt voor de info. Als iemand op zijn website aangeeft dat hij gecertificeerd is, dan zou ik verwachten dat er bij staat welk certificaat dat is. Maar inderdaad, uiteindelijk gaat het er vooral om of iemand het werk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
NEN 1010 en 3140 zeggen veel voor het goede antwoord.
dkdkdk schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:38:
Voor de verbouwing gaat de electricien stopcontacten verleggen en extra groepen maken voor o.a. de keuken.
Inductie: speciale groep voor 2-fase of 3-fase perilex aansluiting.
Boiler/Quooker groep
Koelkast + ander kleins
Waterkoker
Oven
etc.

Alleen al je keuken is aardig wat extra groepen.

[ Voor 79% gewijzigd door DJMaze op 17-11-2023 22:41 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
DJMaze schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:29:
NEN 1010 en 3140 zeggen veel voor het goede antwoord.
Dat zijn normen waar installaties aan moeten voldoen. Zegt niks over degene die de draadjes aansluit.

Verder, wat is certificering? Als ik in 1975 een opleiding installatietechniek heb gedaan ben ik gecertificeerd. Als ik dan vervolgens nog steeds lasdoppen uit die tijd toepas en ongeaarde stopcontacten aanleg zegt die certificering niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@_JGC_ natuurlijk.
Wago lasklemmen zijn inderdaad makkelijker aangezien veel mensen (ook elektriciens) lasdoppen verkeerd gebruiken.
Als je nog zwarte, rode en grijze draden trekt, heb je jaren geleden te veel ingekocht...

Maar als de installatie niet voldoet, dan wordt de gene die als laatste aan de installatie zat de verantwoordelijke.

In de wet staat namelijk dat als iemand iets aanpast, diegene de uitgever/producent wordt.
Vandaar dat ik ook geen witgoed meer aanpas (alleen repareer met originele onderdelen), want anders is het product opeens van mij en niet van Bosch (ik zou zelfs het Bosch logo moeten verwijderen volgens NL wet).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:59
_JGC_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:39:

Verder, wat is certificering? Als ik in 1975 een opleiding installatietechniek heb gedaan ben ik gecertificeerd. Als ik dan vervolgens nog steeds lasdoppen uit die tijd toepas en ongeaarde stopcontacten aanleg zegt die certificering niet zoveel.
Je bent niet automatisch gecertificeerd als je een opleiding niveau 1,2,3, of 4 hebt gedaan. Nederland kent namelijk geen certificeringssysteem zoals veel andere landen als bijvoorbeeld Zweden en Zwitserland dat wel kennen.

Dientengevolge is er vanuit een Nederlandse verzekering ook geen eis om alleen met gecertificeerde installateurs te werken.

Grote bedrijven/industrie e.d. stellen zelf eisen aan wie er wel of niet aan hun installaties mogen werken en de eisen gaan om certificaten /minimaal opleidingsniveau voor elke monteur die het terrein betreed. Particulieren hebben daar meestal geen weet van en de overheid bemoeit zich er niet mee want het is een vrij beroep en er zijn geen eisen over wie er wel of niet aan installatie mogen werken.

Aangaande OP's verzekering. Die zal uitkeren als OP geen blaam treft, indien een ander verwijtbaar heeft gehandeld dan kan de verzekering die weer aansprakelijk proberen te stellen om hun geld terug te halen.

OP huurt een bedrijf in welke zegt erkend te zijn en welke een KvK nummer heeft. Meer hoeft OP niet te doen om veilig te zijn voor zijn verzekering.
Pagina: 1