Keuzehulp 75 inch of ->

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjakt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-09 19:16
MedeTweakers, ik ben voor in de woonkamer opzoek naar een nieuwe tv. Momenteel in bezit van een Panasonic TX-P50GT30. Een tv die erg goed bevallen is, vooral als de omgeving donker is geeft hij mooi beeld. De tv is inmiddels 12 jaar oud en heeft meerdere verhuizingen meegemaakt. Nu staat de tv naast een groot raampartij en zitten we ongeveer 5 meter van de tv af.
Ook hebben we ongeveer vanaf 14:00 uur tot ongeveer 20:00 uur zon, we hebben wel screens smart gestuurd maar in de lente\herfst is juist de zon erg lekker in de woning,

Ik zoek een?
Een 75 inch of groter.

Wat is je budget?
In mijn hoofd heb ik de max van ongeveer 2000 euro zitten

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De vrouw kijkt voornamelijk series, de kinderen you tube kids en als er dan voor mij nog tijd overblijft een beetje sport of een film.
Qua aparatuur hebben wij alleen een sonos setje, de beam, sub en 2 ones achter

Wat heb je zelf al gevonden?
uitvoering: Sony Bravia KD-75X85L Zwart
uitvoering: Sony Bravia XR-75X90L Zilver
uitvoering: TCL 85C845 Zwart
uitvoering: LG B3 77" Zwart (net over de grens voor onder de 2k)

Welke vragen heb je hier nog over?
Vandaag even wezen kijken bij de mediamarkt. De verkopers daar vertellen dat zonlicht op een oled tv geen probleem is. Ik durf het risico niet aan, daarom zal de lg waarschijnlijk snel afvallen.
Mijn vraag is, welke tv adviseren jullie als ik het goed begrijp vis ik momenteel in het mid segment. Met onze tv eisen is een high end tv net iets te veel van het goeie.
Is een tv van TCL te vergelijken met de sony's of bied de x90L het meeste ?
Thnx voor de hulp.

Beste antwoord (via Sjakt op 19-11-2023 20:13)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:59
Enige nadeel aan midrange LCD TV's is dat de local dimming iets wat zichtbaar kan zijn wanneer de zone verspringt in een bepaalde scene, dit is voornamelijk zichtbaar onder een hoek bij de X90L (bij de TCL ook recht voor de TV) en zal voor de een eerder opvallen dan voor een ander. Hier ontkom je niet aan.

Gelet op jouw wensen kun je het beste kiezen uit een van de onderstaande TV's;

Sony X90L
TCL C843/ C845

De genoemde TCL modellen zijn identiek enkel een ander nummertje voor een andere winkel. Vergeleken met de X90L biedt de TCL over all meer bang for the buck door de lagere prijs en een iets hogere contrast c.q. diepere zwartwaardes nadeel hiervan is dat schaduwdetails deels verloren gaan. De pluspunten van de Sony X90L zijn o.a. een betere bouwkwaliteit, nauwkeurigere kleuren/ local dimming, fijnere GoogleTV integratie en betere processing (denk o.a. aan motion handling bij snelle sporten, upscaling en kleurengradatie).

De 85” TCL C845 voor 1699 is bijna een steal en rationeel gezien de logische keuze voor de meeste bang for the buck. Keerzijde is, los van de eerder genoemde minpunten, dat de onvolkomenheden en matige bitrate van de meeste content veel eerder zullen opvallen/ irriteren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sjakt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:18:

Welke vragen heb je hier nog over?
Vandaag even wezen kijken bij de mediamarkt. De verkopers daar vertellen dat zonlicht op een oled tv geen probleem is. Ik durf het risico niet aan, daarom zal de lg waarschijnlijk snel afvallen.
Mijn vraag is, welke tv adviseren jullie als ik het goed begrijp vis ik momenteel in het mid segment. Met onze tv eisen is een high end tv net iets te veel van het goeie.
Is een tv van TCL te vergelijken met de sony's of bied de x90L het meeste ?
Thnx voor de hulp.
Persoonlijk zou ik met jouw omschreven situatie niet direct OLED pakken maar miniLED.

even een second opinion binnenharken:

@Freshouttheoven wat adviseren "wij" anno 2023 m.b.t. zonlicht op een OLEDscherm? Do or don't?

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 16-11-2023 16:27 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Van plasma naar LCD teruggaan kan aanvoelen als een downgrade. "We hebben zon van" is geen duidelijke uitspraak of dat de zon op het scherm valt, of enkel in de kamer schijnt. Het bericht doet mij denken aan het laatste, want 6 uur lang naar een televisie kijken waar de zon op staat, dat kan haast niet waar zijn. Dat moet in ieder geval bevestigd worden.

Als de zon op het scherm valt, kan een OLED niet, zeker midden op de dag als de zon sterk is, is dat funest. Een miniled LCD is dan inderdaad het beste wat mogelijk is, en dan best zo'n ding wat heel veel licht kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Direct zonlicht op een OLED tv kan permanente vlekken veroorzaken, doordat OLED organisch is en niet goed tegen UV licht kan.

Veel omgevingslicht is geen probleem bij OLED, nadeel van LG OLED TV's is dat ze een glossy toplaag hebben en het geheel bij veel omgevingslicht flink gaat spiegelen waarbij je in donkere scenes bijna niets meer ziet.

De 75X90L is dan een goede keuze, dit is momenteel de beste midrange LCD tv wanneer je waarde hecht aan een accurate weergave.

• Sjakt
Het ligt aan de tijd van het jaar wanneer en hoe lang de zon op het scherm schijnt. Maar stel de zon zou de hele dag schijnen dan pakt de tv minimaal 3/4 uur zon. In de zomer vangen we dat vaak op door de screens maar ik wil niet continu stres hebben om vlekken op het scherm.

Gaat het verschil groot zijn tussen een plasma en een lcd tv?
Is er nog een alternatief volgens jullie naast de x90L?

• Freshouttheoven
Sjakt schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:16:
Gaat het verschil groot zijn tussen een plasma en een lcd tv?
Valt erg mee, je gaat met veel zaken er juist flink op vooruit.

De beste Plasma televisies haalden een contrastwaarde van ~ 10.000:1, de X90L behaalt met local dimming op medium ruim een factor vier hiervan. Ook blooming is enkel een klein beetje aanwezig bij ondertitelingen, dit kun je verder reduceren door gebruik te maken van een semitransparante balk.
Is er nog een alternatief volgens jullie naast de x90L?
Er zijn voldoende alternatieven, de vraag is waar je waarde aan hecht c.q. welke zaken jij belangrijk vindt.

• Sjakt
Freshouttheoven schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:29:
[...]

Valt erg mee, je gaat met veel zaken er juist flink op vooruit.

De beste Plasma televisies haalden een contrastwaarde van ~ 10.000:1, de X90L behaalt met local dimming op medium ruim een factor vier hiervan. Ook blooming is enkel een klein beetje aanwezig bij ondertitelingen, dit kun je verder reduceren door gebruik te maken van een semitransparante balk.

[...]

Er zijn voldoende alternatieven, de vraag is waar je waarde aan hecht c.q. welke zaken jij belangrijk vindt.
Fijn dat het verschil weinig uitmaakt en bedankt voor heldere uitleg.

Ons wensenlijstje is:
- Apple air play
- Goede samenwerking met de sonos speakers
- size does matter, ik snap dat we voor het zelfde bedrag een betere kleinere tv kunnen scoren maar 4/5 meter van de tv is best ver.
- juiste prijs/kwaliteit verhouding
- tv geschikt voor, Netflix, Videoland en Disney plus
- mooie kleur weergave
- met sport als je een bal over het veld word getrapt dat je niet een witte vaag er naast ziet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Enige nadeel aan midrange LCD TV's is dat de local dimming iets wat zichtbaar kan zijn wanneer de zone verspringt in een bepaalde scene, dit is voornamelijk zichtbaar onder een hoek bij de X90L (bij de TCL ook recht voor de TV) en zal voor de een eerder opvallen dan voor een ander. Hier ontkom je niet aan.

Gelet op jouw wensen kun je het beste kiezen uit een van de onderstaande TV's;

Sony X90L
TCL C843/ C845

De genoemde TCL modellen zijn identiek enkel een ander nummertje voor een andere winkel. Vergeleken met de X90L biedt de TCL over all meer bang for the buck door de lagere prijs en een iets hogere contrast c.q. diepere zwartwaardes nadeel hiervan is dat schaduwdetails deels verloren gaan. De pluspunten van de Sony X90L zijn o.a. een betere bouwkwaliteit, nauwkeurigere kleuren/ local dimming, fijnere GoogleTV integratie en betere processing (denk o.a. aan motion handling bij snelle sporten, upscaling en kleurengradatie).

De 85” TCL C845 voor 1699 is bijna een steal en rationeel gezien de logische keuze voor de meeste bang for the buck. Keerzijde is, los van de eerder genoemde minpunten, dat de onvolkomenheden en matige bitrate van de meeste content veel eerder zullen opvallen/ irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Bedankt voor de info. Ik ga kijken of we een mooie deal kunnen scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 10:20
Ik volg deze even, ook aan het kijken voor nieuwe tv ( oude pana vt30 plasma is stuk gegaan).
Ook zit afstand van 5 meter dus 75"
Ik twijfel tussen de 2 sony's, de 85L of de 90L, ook gezien de meerprijs.

de TCL durf ik niet aan ivm processing e.d. de Sony lijkt toch echt de betere te zijn qua beeld techniek + android tv e.d.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Phyt_ op 17-11-2023 13:50 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Phyt_ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:49:
Ik volg deze even, ook aan het kijken voor nieuwe tv ( oude pana vt30 plasma is stuk gegaan).
Ook zit afstand van 5 meter dus 75"
Ik twijfel tussen de 2 sony's, de 85L of de 90L, ook gezien de meerprijs.
Niet aan beginnen, de X85L is in alle opzichten de minderen TV vergeleken met de X90L denk o.a. aan;

- Verouderde beeldprocessor
- Beperkte HDR weergave
- Veel minder dimming zones + minder verfijnde FALD algoritme
- Behuizing is plastic fantastic net als de voet

Je kunt dan beter voor de 75X94K kiezen wanneer het budget beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:38

Funky22

Guild invite

5 meter kijkafstand dan zou gaan voor de TCL QLED 98C731

Heb nu 1 jaar een Sony X95J 85" op 290 kijkafstand en vind het al een tijdje te klein.

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Freshouttheoven schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:00:
[...]

Niet aan beginnen, de X85L is in alle opzichten de minderen TV vergeleken met de X90L denk o.a. aan;

- Verouderde beeldprocessor
- Beperkte HDR weergave
- Veel minder dimming zones + minder verfijnde FALD algoritme
- Behuizing is plastic fantastic net als de voet

Je kunt dan beter voor de 75X94K kiezen wanneer het budget beperkt is.
Is dit dan het model van vorig jaar?
uitvoering: Sony Bravia XR-75X94K Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

K = 2022
L = 2023

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Die TCL 98C731 is op veel vlakken een slechte keuze, hoe dat dit het beste antwoord kan zijn is mij hierdoor een raadsel...

Leuk en een vooruitgang als vervanging van de gemiddelde midrange beamer echter is de uniformiteit matig, net als het contrast, motion handling en mis je goede HDR ondersteuning doordat de hardware niet toereikend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakt
Freshouttheoven schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:11:
Die TCL 98C731 is op veel vlakken een slechte keuze, hoe dat dit het beste antwoord kan zijn is mij hierdoor een raadsel...

Leuk en een vooruitgang als vervanging van de gemiddelde midrange beamer echter is de uniformiteit matig, net als het contrast, motion handling en mis je goede HDR ondersteuning doordat de hardware niet toereikend is.
Dat is per ongeluk door het scrollen gebeurd, jij had het beste antwoord al gegeven. 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Freshouttheoven schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:11:

Verkeerde gelinkt moest de TCL 98C735 zijn
Heb deze zelf naast mijn 85X95J gezien die ik durf neer zetten qua kwaliteit tov de door ts genoemde tv's in de begin post de 98C735 moet niet onderdoen voor men 85X95J integendeel.

Let op ik baseer me nooit op opgegeven cijfertjes op menige sites, ik beoordeel een tv pas na een Isf calibiratie
Op Ht forum zijn er ook enkele die van een goede projector naar de TCL 98C735 zijn gegaan (oa de eigenaar van H&C Hifi) en daar zeer tevreden over zijn

Kijkafstand 5 meter ik zou geen moment twijfelen 85" stelt niks voor op zo een kijkafstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Funky22 op 21-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:16

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben zelf enorm fan van OLED, ik heb in een grijs verleden ook ooit een Plasma TV gehad. Als je een flinke investering hebt gedaan en je bent toch niet gelukkig met de zwartwaarden en halo's rondom bijvoorbeeld ondertitels, dan ga je dat de komende jaren niet meer veranderen. Voor mij persoonlijk geldt, als me iets opvalt dan blijf ik me eraan irriteren. Hier komt dus geen LCD meer in huis.

In jouw situatie met een budget van 2000 euro zou ik zelf gaan voor een 2e kans model met volledige garantie en service als ware het een nieuwe TV. Ik zou bijvoorbeeld kijken naar iets als dit:
https://www.smitsarnhem.nl/xr-77a80j-1

Gaat om een 77" model die qua beeldkwaliteit veruit superieur is aan de TCL modellen.

Onlangs heb ik ongeveer hetzelfde gedaan. Verhuisd naar een nieuw huis met een veel grotere woonkamer. Ik heb toen (toevallig ook bij Smits Arnhem) een 2e kans LG G3 77" OLED gekocht.

Wat betreft zonlicht en UV is het ook goed om te vermelden dat het ook veel uitmaakt wat voor soort ramen je hebt. UV-B wordt helemaal tegengehouden door glas. Het probleem zit 'm in UV-A. Enkelglas houdt maar 30% tegen. Dubbelglas al 50% en triple glas gaat naar de 70%. In de praktijk is het zelden een probleem.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Heb vorig jaar een Sony oled 2 dagen in huis gehad naast de 85X95J de Oled is uiteindelijk terug gegaan
Zoveel verschil eens de local dimming aangaat is er qua zwart toch niet wat wel opviel is hoeveel detail je verliest in achtergronden met Oled in rechtstreeks vergelijk met een goede local dimming tv

Nu ik zou zelf ook altijd Oled aanraden maar als je groter kan krijgen met goed local dimming zou ik die niet laten staan voor een kleinere Oled.

Edit: Was de XR-77A80J die ik 2 dagen naast men 85X95J heb gehad, ben trouwens niet de enige die de switch van deze Oled naar de 85x95J heeft gedaan met tevredenheid

[ Voor 24% gewijzigd door Funky22 op 21-11-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
Funky22 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:55:
[..] maar als je groter kan krijgen met goed local dimming zou ik die niet laten staan voor een kleinere Oled.
Ik snap niet waarom mensen almaar groter en groter willen.
Ik heb liever kwaliteit boven kwantiteit en kijk dus liever naar een goede OLED dan een matige LCD omdat deze groter is.
Maar goed wellicht persoonlijk.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

DonJunior schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:01:
[...]

Ik snap niet waarom mensen almaar groter en groter willen.
Ik heb liever kwaliteit boven kwantiteit en kijk dus liever naar een goede OLED dan een matige LCD omdat deze groter is.
Maar goed wellicht persoonlijk.
Kunst is uiteraard om een deftige Lcd te kopen en geen matige, die Tcl die ik aanhaalde is trouwens een Qled en geen lcd zoals bij Tweakers spec staan, Tweakers hun Spec's bij veel toestellen kloppen ook vaak niet heb bij een paar tv's dit al verbeterd ma dat is ook met de kraan open

De aanbevolen gemiddelde kijkafstand voor een 4k 85" tv is trouwens 352cm, voor cinema gevoel is het zelf nog lager dan snap je toch ook dat 5 meter kijkafstand gewoon om te lachen is op 85", meeste hebben ook schrik om te groot te kopen maar geloof me op 4 meter afstand ben je 85" na 1 week ook gewoon en wil je niet meer kleiner

5 Meter zou ik altijd 98" doen, en geloof je dat je veel verschil gaat zien op die afstand met een 97Qled tov een 77" Oled? qua pixels maakt dit al geen hol uit en eens gecalibireerd ga je nog niet meer aan een Oled denken eens deze 97 Tcl Qled aanspringt, als hij slecht zou zijn zouden die van Ht forum hem ook niet geruild hebben voor hun beamer en die hebben ook allemaal Oled gehad die nu op de 97" Qled aan het kijken zijn

[ Voor 59% gewijzigd door Funky22 op 21-11-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Funky22 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:23:
[...]

Verkeerde gelinkt moest de TCL 98C735 zijn
Heb deze zelf naast mijn 85X95J gezien die ik durf neer zetten qua kwaliteit tov de door ts genoemde tv's in de begin post de 98C735 moet niet onderdoen voor men 85X95J integendeel.

Let op ik baseer me nooit op opgegeven cijfertjes op menige sites, ik beoordeel een tv pas na een Isf calibiratie
Op Ht forum zijn er ook enkele die van een goede projector naar de TCL 98C735 zijn gegaan (oa de eigenaar van H&C Hifi) en daar zeer tevreden over zijn

Kijkafstand 5 meter ik zou geen moment twijfelen 85" stelt niks voor op zo een kijkafstand.
Helemaal eens dat je niet enkel op cijfertjes moet afgaan, zo denkt men vaak onterecht dat hoe meer dimming zones er zijn des te beter de beeldkwaliteit is. Sony bewijst al jaren dat een goede local dimming algoritme en optimalisatie van de zones veel belangrijker is dan enkel de hoeveelheid zones toe laten nemen.

Jouw 98'' TCL heeft FALD met 192 dimming zones en is over all een betere TV vergeleken met de overige 7 serie line up van TCL. Hoort eigenlijk ook niet in de 7 serie thuis, vandaar de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:16

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Funky22 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:36:
5 Meter zou ik altijd 98" doen, en geloof je dat je veel verschil gaat zien op die afstand met een 97Qled tov een 77" Oled? qua pixels maakt dit al geen hol uit en eens gecalibireerd ga je nog niet meer aan een Oled denken eens deze 97 Tcl Qled aanspringt, als hij slecht zou zijn zouden die van Ht forum hem ook niet geruild hebben voor hun beamer en die hebben ook allemaal Oled gehad die nu op de 97" Qled aan het kijken zijn
Als je in de markt bent voor een 98" TV dan is het volstrekt logisch dat je niet aan OLED denkt. En dat heeft niet zo veel met de beeldkwaliteit te maken, maar meer dat een OLED TV van dat formaat ongeveer € 25.000 kost. En dat terwijl je een LCD versie van dat formaat al voor onder de € 2.000 kunt kopen en een Mini-LED versie voor rond de € 3.500. Ik zeg daarmee absoluut niet dat de TCL's slecht beeld geven, maar qua zwartwaarden, contrast en kijkhoeken komt het echt niet in de buurt van een OLED scherm. Als "immersion" belangrijker is dan absolute beeldkwaliteit, dan is een 98" LED TV absoluut de betere keuze. Maar als je voor beeldkwaliteit wil gaan dan kun je beter voor een 77" OLED gaan.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Je hebt alleen geen 77 inch oled voor onder de 2000 euro.

De oled van Sony van 1999 die bij Smits te koop staat is al uitverkocht.

[ Voor 40% gewijzigd door Sjakt op 21-11-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Sjakt schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:04:
Je hebt alleen geen 77 inch oled voor onder de 2000 euro.

De oled van Sony van 1999 die bij Smits te koop staat is al uitverkocht.
Dit is Tv-smits op Mp zeker met regelmaat eens checken voor een mooie deal of om bij een andere winkel ook deze deal of nog goedkoper te krijgen.
https://www.marktplaats.nl/u/bart/9008391/

Al de prijzen zijn afhaalprijzen, kwam voor mij toen €100 levering bij (ben wel van Belgie)

[ Voor 7% gewijzigd door Funky22 op 22-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakt
Zojuist de Sony XR-75X95K besteld.
Allemaal bedankt voor de hulp 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Goedemorgen,

De tv ondertussen ontvangen. Het is een mooie tv en heeft goed beeld. Alleen de lampen in de woonkamer weerkaatsen met een regenboog slinger. Is dat normaal, als de tv uitstaat en bij donkere scenes vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:31
Sjakt schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:30:
Goedemorgen,

De tv ondertussen ontvangen. Het is een mooie tv en heeft goed beeld. Alleen de lampen in de woonkamer weerkaatsen met een regenboog slinger. Is dat normaal, als de tv uitstaat en bij donkere scenes vooral.
Dat is normaal, het wordt veroorzaakt door de anti-reflectielaag.

Het staat toevallig ook vermeld in de review op Ratings:
'There aren't too many distracting reflections coming from the screen, but the light scattering across causes a rainbow-like effect. It's noticeable in darker scenes.....'
Pagina: 1