Vergunningsvrij een uitbouw maken?

Pagina: 1
Acties:

• rvb1960
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-11-2023
Een heel gekke vraag misschien. Ik heb een vrijstaande woning en heb nog meters over om achter de woning aan of bij te bouwen.

Als eerste wil ik een serre aanbouwen. Diep 3,5 m en breed 8 meter. Dit mag vergunningvrij.
Dan heb ik reeds een kantoorruimte verderop in de tuin met daaraan vast een veranda. Samen groot 46m2.
Deze veranda wil ik dicht gaan metselen en gebruiken als kamer. Het kantoor en veranda zijn dus 1 bijgebouw geworden.

Dan heb ik nog 10,5 m2 vrij over in het achtergebied om te bouwen.
Nu komt het: Mag ik de serre met de veranda vergunningsvrij verbinden middels een glazen gang van precies 10 m2?

Eigenlijk krijg je dan dus 1 grote woning. In een U vorm.

De laatste vraag: Als je niet vergunningsvrij dit mag realiseren, zou dan hiervoor een bouwvergunning krijgen moeilijk zijn?

Graag tips en trucs.
Dank

[ Voor 8% gewijzigd door rvb1960 op 16-11-2023 16:01 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
Als je alles aan elkaar plakt dan praat je volgens mij niet meer over een bijgebouw wat op een bepaalde afstand van je woonhuis moet liggen. Zie deze uitleg, het ligt nogal ingewikkeld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:21
Check dit gewoon via je omgevingsloket. Eerste check kan gewoon online. Ik zou hier niet uitgaan van de mening van een stel toetsenbordridders 😜

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-01 23:41
Gramser schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:53:
Check dit gewoon via je omgevingsloket. Eerste check kan gewoon online. Ik zou hier niet uitgaan van de mening van een stel toetsenbordridders 😜
Mee eens. En bij veel gemeenten kun je deze vraag ook voorleggen, temeer omdat de vergunningsvrije mogelijkheden af kunnen hangen van het geldend ruimtelijk plan (bestemmingsplan of beheersverordening).

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:21
En daarbij: misschien ben je niet vergunningsplichtig, maar heb je wel een meldplicht. Ook dat komt uit een omgevingscheck.