Vraag

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Mijn ex en ik zijn al enige tijd uit elkaar. Inmiddels is het huis verkocht, de overdracht vindt officieel 12 januari plaats.

Is het verstandig om voor het eind van dit jaar reeds in te schrijven op de plaats waar ik ergens begin januari ga wonen om te voorkomen dat ik hier nog voor een paar dagen de gemeentelijke belastingen moet betalen voor een jaar? Ik ga tijdelijk bij vrienden wonen.

Op de site van de gemeente en de instantie die voor veel gemeentes in deze provincie afhandelt, word ik niet veel wijzer.

[ Voor 3% gewijzigd door PageFault op 16-11-2023 15:40 ]

Alle reacties

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-07 10:03
Officieel dien je je dus gewoon in te schrijven bij die vrienden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Volgens mij wordt het bij de notaris met de overdracht verrekend voor de gemeentelijke belastingen.

Als je ex dit betaalt, krijgt ze dus geld terug als ze voor een heel jaar betaald heeft.

Als niemand dit betaalt, dan hebben jullie een probleem verwacht ik.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:11
Normaal gesproken wordt je voor de eigenaarsheffingen voor het hele jaar aangeslagen en wordt dit door de Notaris bij de overdracht verrekend voor het reëel aantal dagen. In dit geval echter zal er op het moment van overdracht nog geen aanslag voor het belastingjaar 2024 opgelegd zijn dus dat maakt het wat complexer.

Echter wanneer jij je voor 1 januari inschrijft in de nieuwe gemeente zul je enkel de gebruikershefifngen voor dat belastingjaar ontlopen. De eigenaarslasten zullen gewoon voor heel 2024 worden opgelegd omdat jij op 1 januari 2024 nog eigenaar bent van die woning. Dit dien je dus goed te controleren bij de Notaris of dit goed is verrekend.

Ik zou mij dus gewoon inschrijven bij die vrienden per de datum dat je daar voor het eerst overnacht. Dat is het meest zuiver. Gebruikersheffingen worden door de gemeente/waterschap gewoon per dag gecrediteerd/opgelegd uiteindelijk en de eigenaarsheffingen via de notaris.

HD4Life @ Full-HD

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-07 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PageFault schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:39:
Is het verstandig om voor het eind van dit jaar reeds in te schrijven op de plaats waar ik ergens begin januari ga wonen
Nee, want je woont er nog niet.

Wordt een raar verhaal als er opeens meer man ingeschreven zijn dan dat er fysiek wonen.
Daarnaast; woont d'r nog niet iemand anders / het is nog niet eens echt jouw huis?
voorkomen dat ik hier nog voor een paar dagen de gemeentelijke belastingen moet betalen voor een jaar?
Dus die persoon die er nu woont moet dan opeens al jouw gemeentelijke belastingen betalen omdat jij je alvast ingeschreven hebt op dat adres?

[ Voor 29% gewijzigd door Accretion op 16-11-2023 15:51 ]

• PageFault
Okay, dus er is restitutie voor het bedrag over de periode dat je er niet meer zit? Dan ga ik mij die moeite niet meer nemen, dan schrijf ik me half januari in op het nieuwe adres.

De andere persoon komt na 12 januari daar te wonen. Voor wat ik begreep zou dat heel snel gaan.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:23

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn ex en ik zijn al enige tijd uit elkaar. Inmiddels is het huis verkocht, de overdracht vindt officieel 12 januari plaats.

Is het verstandig om voor het eind van dit jaar reeds in te schrijven op de plaats waar ik ergens begin januari ga wonen om te voorkomen dat ik hier nog voor een paar dagen de gemeentelijke belastingen moet betalen voor een jaar? Ik ga tijdelijk bij vrienden wonen.

Op de site van de gemeente en de instantie die voor veel gemeentes in deze provincie afhandelt, word ik niet veel wijzer.
Het is me niet helemaal duidelijk, maar:
- als alleenstaande betaal je minder gemeentelijke heffingen / waterschapslasten dan wanneer je er met 2 of meer personen woont (in de meeste gemeentes).
- je moet je uiterlijk 5 dagen nadat je verhuisd bent inschrijven op je "vaste woonadres". Probleem hierbij is: er is geen definitie van "vaste woonadres", "verhuisd" of "wonen".

De gemeente is hier zelf ook vaak laks in: zo was ik tussen kerst en oud en nieuw verhuisd (woning leeg achter gelaten), maar kon ik me, wegens administratieve problemen, pas eind februari inschrijven bij het nieuwe adres. Dit heeft me honderden euro's gekost, die je nergens kan verhalen.

Als je al niet meer in de gezamenlijke woning woont, had je je dus al moeten laten inschrijven op 'n nieuw adres. Dat mag óók 'n brief-adres zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• PageFault
Ardana schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:43:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk, maar:
- als alleenstaande betaal je minder gemeentelijke heffingen / waterschapslasten dan wanneer je er met 2 of meer personen woont (in de meeste gemeentes).
- je moet je uiterlijk 5 dagen nadat je verhuisd bent inschrijven op je "vaste woonadres". Probleem hierbij is: er is geen definitie van "vaste woonadres", "verhuisd" of "wonen".

De gemeente is hier zelf ook vaak laks in: zo was ik tussen kerst en oud en nieuw verhuisd (woning leeg achter gelaten), maar kon ik me, wegens administratieve problemen, pas eind februari inschrijven bij het nieuwe adres. Dit heeft me honderden euro's gekost, die je nergens kan verhalen.

Als je al niet meer in de gezamenlijke woning woont, had je je dus al moeten laten inschrijven op 'n nieuw adres. Dat mag óók 'n brief-adres zijn.
Okay.

Voor de duidelijkheid: ik woon nog op dit adres, maar wil eigenlijk de 1e week van januari alles leeg hebben en vertrokken zijn (bijna alles is al weg op een bed, wat kleding en enkele meubelstukken na). Mijn ex woont al een jaar elders, al staat ze hier nog ingeschreven.

Waar ik straks tijdelijk heen ga, is al een meerpersoonshuishouden, dus het zal geen invloed hebben op hoeveel zij betalen qua gemeentelijke belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:23

Ardana

Moderator General Chat

Mens

PageFault schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:10:
[...]
Okay.

Voor de duidelijkheid: ik woon nog op dit adres, maar wil eigenlijk de 1e week van januari alles leeg hebben en vertrokken zijn (bijna alles is al weg op een bed, wat kleding en enkele meubelstukken na). Mijn ex woont al een jaar elders, al staat ze hier nog ingeschreven.

Waar ik straks tijdelijk heen ga, is al een meerpersoonshuishouden, dus het zal geen invloed hebben op hoeveel zij betalen qua gemeentelijke belastingen.
Dan zou ik haar wél uitschrijven alvast. Dat had al lang moeten gebeuren.

Ik dacht dat je zei dat je bij vrienden in woont, maar dat is dus nog niet zo.

Maar als je per 1e week van januari permanent bij die vrienden in gaat wonen, kun je je vrijwel probleemloos alvast uitschrijven op je huidige adres.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 16-11-2023 17:17 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1