• skeppy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2023
Hallo iedereen,

ik wil graag eens wat adviezen / meningen / tips.
ik heb van 2012 tot midden dit jaar bij bedrijf x gewerkt.
Via hun was ik sinds 2013 werkzaam bij bedrijf y waarnaar ik midden dit jaar overgestapt ben in vaste dienst.
( overstap komt later nog aan bod )

Begin dit jaar hoorde ik dat men bij mijn huidige werkgever, bedrijf y, bezig waren om vanuit de OR een check te doen of inhuurkrachten goed verloond werden.
Na een 1e contact bij bedrijf y, met de OR contactpersoon, en heel wat berekeningen en aanpassingen van berekeningen kwamen we tot de conclusie dat de afgelopen 5 jaar rond de €70.000 tekort betaald gekregen heb ( inclusief 8% vakantiegeld ).
Toen al duidelijk werd dat ik behoorlijk tekort betaald werd heb ik bedrijf x al een kennisgeving gestuurd waarbij ik alvast de verjaringstermijn gestuit had.
Daarop mocht ik uiteraard komen uitleggen wat ik allemaal wel niet van zin was.
Daarbij heb ik steeds aangegeven dat ik bezig was met een check naar gelijke verloning volgens Waadi.

Door de grootte van het bedrag en wetende dat bij het claimen van dit bedrag bij mijn toenmalige werkgever, bedrijf x, de werkrelatie toch al verstoord zou zijn heb ik er eerst voor gezorgd dat ik toch kon overstappen naar vaste dienst in bedrijf y ( mijn huidige werkgever ).
Daarna heb ik een advocate onder de arm genomen en dit richting mijn vorige werkgever aangekaart.

Daar hebben we uiteindelijk een gesprek met mijn advocaat en de advocaat van hun, mijn oorspronkelijke werkgever dus, gehad waarbij zij, toen pas in die meeting, op de proppen kwamen met een eigen berekening waarbij ze eigenlijk al toegaven dat ze fout zaten. Alleen kwamen zij nog rond de €50.000 uit waarbij ik aangaf dat ik die Excel berekening wou hebben.
Samen met de OR contact bij mijn huidige werkgever heb ik hier naar gekeken en nog 4 dingen gevonden die volgens ons fout waren. Na correctie kwamen we weer op mijn oorspronkelijke bedrag uit.

Toen heb ik een mail gestuurd naar mijn advocate met de aangepaste berekening en de onderbouwing.

Nu is het nog even afwachten op de reactie van de tegenpartij.

Maar wat ik me nu van dit 1e stukje afvraag is stel dat er een bedrag uitbetaald wordt, hoe zit dit dan met de belastingen?

Over het stukje van de overname zelf:
Ik werd een aantal jaren geleden reeds gevraagd door mijn huidige werkgever, bedrijf y, of ik niet in vaste dienst wou komen.
Toen ik aangaf van wel kwam men bij mijn huidige werkgever, dus bedrijf y, een tijdje later met de mededeling dat dit niet mogelijk was omdat ik in een contract tussen bedrijf y en bedrijf x ( mijn initiële werkgever ) bestempeld was als "strategische medewerker".
Hiervan, en het gevolg hiervan ( dat ik dus niet overgenomen kon worden ) werd nooit met bij besproken of überhaupt medegedeeld.
Echter bleek dus na een aantal gesprekken met de OR contactpersoon van bedrijf y, mijn huidige werkgever, dat dit geen wettelijke bepaling is.
Toen dus het moment kwam dat ik dacht "dit wordt het niet meer" heb ik bedrijf y ( mijn huidige werkgever ) dus opnieuw de vraag gesteld om in vaste dienst te komen en uiteindelijk is dit gelukt.
( ik vermoed dat mijn vorige werkgever op die manier ook dacht niet meer aangesproken te worden op het achterstallige salaris ).

Die belemmering, en vooral het feit dat het achter mijn rug gebeurde vind ik zelf echt behoorlijk laf.

Zoals gemeld graag jullie mening / tips / eigen ervaringen, allemaal welkom _/-\o_

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:00
Maar wat ik me nu van dit 1e stukje afvraag is stel dat er een bedrag uitbetaald wordt, hoe zit dit dan met de belastingen?
Jij en je ex-werkgever betalen dan belasting volgens de groene tabel.

https://download.belastin...d_nl_std_alg_20230101.pdf (die 70k staat er niet in, maar reken maar 50%)
https://vengroot.nl/kennisbank/groene-tabellen/

Over die 70k zal je dus gewoon ~50% belasting afdragen.
Is het jaar voorbij dan ga je kijken of je teveel betaald hebt.
Dan bereken je belasting voor het totaalbedrag aan inkomsten dit jaar.

Het verschil betaal je bij of krijg je terug (indien negatief).

Indien je dit gerechtelijk oplost (schikking, rechtszaak) en opeist als schade of iets anders, dan berekenen de advocaten wat je netto zou overhouden, laat je niet een oor aandraaien en laat ze rekening houden met je totale inkomsten en eventuele kortingen waar je recht op zou kunnen hebben.
Je krijgt dan het netto bedrag waar je recht op zou hebben indien je netjes en correct belasting zou afdragen (alleen wordt er denk ik geen belasting afgedragen, dit is mijn ervaring toen we rechtsbijstand inschakelden voor achterstallig loon, en de verzekering de betreffende persoon "schadeloos stelde").

(eenmalige?) Uitkeringen van bepaalde verzekering zijn vrijgesteld van inkomstenbelasting, dus daarom zou dat wel kunnen kloppen.

[ Voor 57% gewijzigd door grasmanek94 op 16-11-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

skeppy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:13:

Daarna heb ik een advocate onder de arm genomen
Zijd ge een Belg?
Daarop mocht ik uiteraard komen uitleggen wat ik allemaal wel niet van zin was.
Wat een leuk bedrijf. Nu je toch met een advocaat bezig bent, vergeet niet te kijken naar de misgelopen pensioenopbouw als je werkgever deelneemt in een pensioenregeling.

Je noemt de waadi dus ik neem aan dat dit in Nederland is. Je moet loon toerekenen aan het jaar waarin het vorderbaar en inbaar is. Het gaat erom of je recht had op het loon, en of het in een eerder jaar zou zijn uitbetaald als je daarom zou hebben verzocht, zonder gerechtelijke procedure te voeren. Het komt er dus op aan hoe makkelijk de werkgever 'om' gaat voor het hele bedrag, maar het lijkt erop dat je in ieder geval €50.000 aan eerdere jaren kunt toerekenen. Je krijgt dus voor die eerdere jaren een nieuw inkomen en een nieuwe berekening voor toeslagen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:00
fopjurist schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:38:
[...]

Zijd ge een Belg?

[...]

Wat een leuk bedrijf. Nu je toch met een advocaat bezig bent, vergeet niet te kijken naar de misgelopen pensioenopbouw als je werkgever deelneemt in een pensioenregeling.

Je noemt de waadi dus ik neem aan dat dit in Nederland is. Je moet loon toerekenen aan het jaar waarin het vorderbaar en inbaar is. Het gaat erom of je recht had op het loon, en of het in een eerder jaar zou zijn uitbetaald als je daarom zou hebben verzocht, zonder gerechtelijke procedure te voeren. Het komt er dus op aan hoe makkelijk de werkgever 'om' gaat voor het hele bedrag, maar het lijkt erop dat je in ieder geval €50.000 aan eerdere jaren kunt toerekenen. Je krijgt dus voor die eerdere jaren een nieuw inkomen en een nieuwe berekening voor toeslagen.
Dus als de werkgever in verzet gaat, dan is het niet inbaar en is het te verrekenen met de inkomstenbelasting van het jaar waarin je de rechtszaak wint, en als de werkgever niet in verzet gaat dan moet je van 5 jaar terug een correctie doen op al je aangiftes?
Pfoeh wat een werk / gedoe.. Ik dacht dat na de definitieve aanslag wijzigingen al niet meer mogelijk zijn?

Maar nu zie ik dit: https://www.belastingdien...ik-heb-een-foutje-ontdekt

Maar wat als achterstallig loon van 6 jaar geleden was dan? Hoef je dan geen belasting af te dragen?

[ Voor 7% gewijzigd door grasmanek94 op 16-11-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
grasmanek94 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:54:
[...]

Dus als de werkgever in verzet gaat, dan is het niet inbaar en is het te verrekenen met de inkomstenbelasting van het jaar waarin je de rechtszaak wint, en als de werkgever niet in verzet gaat dan moet je van 5 jaar terug een correctie doen op al je aangiftes?
Pfoeh wat een werk / gedoe.. Ik dacht dat na de definitieve aanslag wijzigingen al niet meer mogelijk zijn?

Maar nu zie ik dit: https://www.belastingdien...ik-heb-een-foutje-ontdekt

Maar wat als achterstallig loon van 6 jaar geleden was dan? Hoef je dan geen belasting af te dragen?
Loonheffing bij achterstallig loon
U betaalt ieder jaar loonbelasting over het ontvangen bedrag aan loon. Wanneer uw werkgever uw loon niet tijdig uitbetaald, betaalt u dus ook minder loonbelasting in dat jaar. Op het moment dat dit achterstallige loon wordt gevorderd moet u hierover extra loonbelasting betalen.
Dit is wat ik zo snel vind via Google. Het loon zal mi nooit vrijgesteld zijn, ook niet als de aangifte van het tijdvak waarover het te laat wordt uitbetaald niet meer aanpasbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:38:

Wat een leuk bedrijf. Nu je toch met een advocaat bezig bent, vergeet niet te kijken naar de misgelopen pensioenopbouw
En https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Loonvordering

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27
grasmanek94 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:29:
[...]

Jij en je ex-werkgever betalen dan belasting volgens de groene tabel.

https://download.belastin...d_nl_std_alg_20230101.pdf (die 70k staat er niet in, maar reken maar 50%)
https://vengroot.nl/kennisbank/groene-tabellen/

Over die 70k zal je dus gewoon ~50% belasting afdragen.
Is het jaar voorbij dan ga je kijken of je teveel betaald hebt.
Dan bereken je belasting voor het totaalbedrag aan inkomsten dit jaar.

Het verschil betaal je bij of krijg je terug (indien negatief).
Mocht dit zo zijn heb je dat jaar veel meer inkomsten en betaal je dat jaar veel meer belasting dan normaal. Dan kun je loonmiddeling toepassen met de 2 jaar ervoor/na dat kan bij zo’n bedrag ook nog best wat opleveren.
Pagina: 1