Nieuwe vaatwasser met condensprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Brainalyser1st
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:28
Ik heb een probleem met een nieuwe vaatwasser van Siemens, type SX97T800CE, (iQ700 Volledig geïntegreerde vaatwasser 60 cm XXL (extra hoog) met varioScharnier) die tijdens het programma veel condens produceert op de naastgelegen frontjes en op het frontje zelf. Dit is zo erg dat er aan het eind van het programma plasjes op de grond liggen. De vaatwasser is geplaatst in een nieuwe greeploze keuken met zwarte kastfronten van 2-zijdig FENIX® NTM 0720 Nero Ingo wat bestaat uit een drager van MDF plaatmateriaal dat aan 2-zijden is voorzien van een FENIX® NTM 0720 Nero Ingo HPL. De zijkanten zijn afgewerkt met kantenband van hetzelfde materiaal.
De vaatwasser is door Siemens al 1x vervangen voor een nieuwe vaatwasser van hetzelfde type. Helaas weer hetzelfde probleem. Toen is er een condensatieset geplaatst maar ook dat heeft geen resultaat gehad. Vorige week is er een nieuwe binnendeur geplaatst met nieuwe scharnieren, want de deur bleek niet recht te zijn, echt weer zonder resultaat. Zowel met als zonder teruggeplaatst frontje is er teveel condensvorming tijdens het programma. Het ligt dus niet aan het frontje van de vaatwasser. De vaatwasser staat ook niet tegen een koude buitenmuur en er is geen montagefout gemaakt bij het inbouwen van de vaatwasser.
Siemens weet het nu volgens mij ook niet meer.
Is er iemand die nog een suggestie heeft waar het aan zou kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiQ_qrhIzH4xTi-0HtoyHavWf1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsosgmhBAyhLrcZ1LN0Ds3gY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZljpaiW3OgfDMTYh3PEYNE5-mkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYeMqJm9mj2Tr5PBg3wlEzFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCJGjW4f7ZcfDE36v4jRVIOBd0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNo3TiAf4p0dZqew9cCPjWSy.jpg?f=fotoalbum_large

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Geloof het of niet, wij hebben hier eens 3x oven moeten laten vervangen voordat het opgelost was (stopte gewoon met werken, ging dan terug naar hoofdscherm).

Wij en fabrikant hebben er geen verklaring voor, wij zijn allemaal blij dat het opgelost is. Het heeft maanden geduurd helaas.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 21:18
Dit soort opmerkingen mag je achterwege laten, het voegt niks toe

[ Voor 66% gewijzigd door Outerspace op 16-11-2023 15:57 ]

• Lelletje
Het kan zomaar zijn dat met een volgende vaatwasser wel opgelost is, je weet maar nooit.

Ik zou gewoon eisen dat het opgelost wordt, desnoods met een nieuwe, ook al heb je pas een nieuwe gekregen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heeft de leverancier / plaatser van de keuken al eens gekeken naar dat wat er gebeurd als deze vaatwasser 'stand-alone' (dus buiten de keukenombouw) aangesloten en in bedrijf staat? Het heeft er alle schijn van dat het apparaat niet 100% waterpas en volledig gesloten in de keukenombouw staat en daarmee nu dus ook afwaswater / condens naar buiten kan lekken tijdens het gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 16-11-2023 14:56 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Brainalyser1st
Will_M schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:48:
Heeft de leverancier / plaatser van de keuken al eens gekeken naar dat wat er gebeurd als deze vaatwasser 'stand-alone' (dus buiten de keukenombouw) aangesloten en in bedrijf staat? Het heeft er alle schijn van dat het apparaat niet 100% waterpas en volledig gesloten in de keukenombouw staat en daarmee nu dus ook afwaswater / condens naar buiten kan lekken tijdens het gebruik.
De vaatwasser staat 100% waterpas en is ook naar voren geplaatst geweest om te kijken of er dan geen condensvorming plaatsvindt tijdens het programma, helaas zonder resultaat. Het is het eerst zichtbaar aan de bovenkant van de zijfrontjes. Er vormt zich een waas en omdat ik mat zwarte frontjes heb is dit meteen goed te zien als je er met je telefoonverlichting op schijnt. Naarmate dit doorgaat worden het waterdruppels die via de zijkanten van de frontjes naar beneden glijden en op de grond druppelen. Ook voor de frontjes niet fijn aangezien deze zijn afgewerkt met kantenband.

• Brainalyser1st
Lelletje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:48:
Het kan zomaar zijn dat met een volgende vaatwasser wel opgelost is, je weet maar nooit.

Ik zou gewoon eisen dat het opgelost wordt, desnoods met een nieuwe, ook al heb je pas een nieuwe gekregen.
De monteur wil het graag oplossen maar weet het nu ook niet meer volgens mij. Het is een XXL vaatwasser met varioscharnier en daar is volgens mij niet heel veel keuze in bij Siemens.

• Lelletje
Bij ons wisten ze het ook niet meer. Gaven de schuld aan zonnepanelen wat dus onzin is. Heb de keukenleverancier gewoon voor het blok gezet en uiteindelijk met de 3e nieuwe oven (zelfde merk en type) is het opgelost.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

In principe kan het alleen condenseren op zo'n plek als er ergens warme natte lucht uit de vaatwasser ontsnapt.
Gezien de condensatie plek lijkt het idd ergens in de hoek onderaan te ontsnappen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik wil niet een open deur intrappen, maar deze vaatwassers gaan na het programma automatisch open om de condens te laten ontsnappen om het droogproces te verscnellen. Is dit niet gewoon een indirect gevolg hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHOzAH8L1lkWh_gdborWQpxSEuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bSYQbiYfRQegaLb2jXuQCfXw.png?f=fotoalbum_large

Of vormt het condens al tijdens het programma, zonder dat de deur open is geweest?

Edit: Ah, dit impliceert dat het al eerder gebeurt:
Zowel met als zonder teruggeplaatst frontje is er teveel condensvorming tijdens het programma.
Het is het eerst zichtbaar aan de bovenkant van de zijfrontjes. Er vormt zich een waas en omdat ik mat zwarte frontjes heb is dit meteen goed te zien als je er met je telefoonverlichting op schijnt. Naarmate dit doorgaat worden het waterdruppels die via de zijkanten van de frontjes naar beneden glijden en op de grond druppelen.
Dan kan het daar iig niet aan liggen. Als het tijdens is, dan is de enige logische conclusie dat de vaatwasser niet afdoende afsluit (of de 'druk' is hoger dan de rubbers kunnen tegenhouden.)
Heel erg Buurman en Buurman denkende: een tochtstrip kopen bij de bouwmarkt (kleinste/dunste afmeting) en dus tijdens een programma rondom de deur plakken/klemmen en kijken of dat werkt? Dan kan je met enige zekerheid zeggen of de afsluiting niet goed is in ieder geval.

[ Voor 44% gewijzigd door Notna op 16-11-2023 16:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:38
Ik denk dat de afdichting ergens niet OK is: een vaatwasser is over het algemeen spatwaterdicht en ook luchtdicht. Vochtige lucht zou dan ook niet uit de vaatwasser moeten kunnen ontsnappen. Doet het dat wel dan is de afdichting ergens niet OK.
Wellicht met een warmtecamera kijken waar het lek zit (voor je eigen gemoedtoestand), maar ik zou net zo lang garantie claimen tot het verholpen is.

[ Voor 23% gewijzigd door SniperGuy op 16-11-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Witgoed heeft haar eigen hoekje. Tikje BK >>> HHW

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:05
Het lijkt eerder op het verkeerde type?
Siemens
(geschikt voor IKEA keukens)
Zelf heb ik de SX65ZX49CN nu een paar maanden en bevalt meer dan prima, kon niet veel meerwaarde van de iQ700 vs 500 vinden eerlijk gezegd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Ik heb net een Bosch SBD6ECX00E geinstalleerd en het valt me wel op dat de deur veel slapper is dan de Siemens vaatwasser uit 2007 die hij vervangt. Het frontje bepaalt duidelijk hoe recht de deur is ipv andersom. Ik begrijp dat de unit ook zonder deur er last van heeft, maar toch.

Hoe groot is trouwens de kans dat de condens ontstaat door opwarming van de lucht buiten de unit?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-06 10:56
als je kamer gewoon een normale temperatuur heeft lijkt het met niet aannemelijk dat de condens zich vormt door een warme deur van de vaatwasser. het drogen (voordat de deur dus automatisch opengaat) is zo ontworpen dat er geen lucht kan ontsnappen uit de vaatwasser. Het lijkt ook niet erg aannemelijk dat dit onder de keukenplint gebeurd aangezien warme lucht opstijgt. hoe zijn de rubbers van de vaatwasser? heel klein laagje siliconenvet of vaseline op doen moet geen kwaad kunnen, zonder frontje en keukenplint even draaien en goed kijken wat er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
Zentyth1 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:32:
als je kamer gewoon een normale temperatuur heeft lijkt het met niet aannemelijk dat de condens zich vormt door een warme deur van de vaatwasser. het drogen (voordat de deur dus automatisch opengaat) is zo ontworpen dat er geen lucht kan ontsnappen uit de vaatwasser. Het lijkt ook niet erg aannemelijk dat dit onder de keukenplint gebeurd aangezien warme lucht opstijgt. hoe zijn de rubbers van de vaatwasser? heel klein laagje siliconenvet of vaseline op doen moet geen kwaad kunnen, zonder frontje en keukenplint even draaien en goed kijken wat er gebeurd?
Het is een nieuwe vaatwasser die inmiddels al een keer vervangen is. Bij de eerste zijn de rubbers vervangen en bij de 2e is er een condensatieset opgezet waaronder weer een ander soort rubber. Er is al 5x een monteur bij geweest. Vaseline is ook al gebruikt om te kijken of de afdruk van de deur goed is. Ook zonder plint en front heeft de vaatwasser gedraaid zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:48:
Het lijkt eerder op het verkeerde type?
Siemens

[...]

Zelf heb ik de SX65ZX49CN nu een paar maanden en bevalt meer dan prima, kon niet veel meerwaarde van de iQ700 vs 500 vinden eerlijk gezegd.
Als de vaatwasser niet geschikt zou zijn voor mijn keuken dan had 1 van de monteurs dit wel gezegd en zouden ze de vaatwasser niet omgeruild hebben voor weer hetzelfde type lijkt mij. Het verschil zit hem in het scharnier waarmee het front op de vaatwasser geplaatst is.
Heb jij een greeploze keuken met aan beide zijden van de vaatwasser kasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De warme vochtige lucht moet ergens vandaan komen. Deurrubbers zou normaal de eerste verdenking zijn. Als er stoom uitkomt dan zou ik dat inderdaad met mijn thermische camera bekijken en uitsluiten (maar die moet je dan wel hebben). Als het niet de deur is, zou het dan de afvoer kunnen zijn? Daar wordt het warme water afgevoerd en als dat niet goed afsluit komt er ook wat warme vochtige lucht uit die misschien door de ventilatie naar voren komt? Erg gezocht waarschijnlijk.
Ik vraag me wel af hoe de overdruk die in elke machine ontstaat door water in te laten weer afgevoerd hoort te worden. Ook het opwarmen zal wat extra druk geven. En tot slot, kun je uitleggen wat een condensatieset doet bij een vaatwasser? Nog nooit van gehoord en Google levert ook niet echt wat op.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
xah5kiDe schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:47:
De warme vochtige lucht moet ergens vandaan komen. Deurrubbers zou normaal de eerste verdenking zijn. Als er stoom uitkomt dan zou ik dat inderdaad met mijn thermische camera bekijken en uitsluiten (maar die moet je dan wel hebben). Als het niet de deur is, zou het dan de afvoer kunnen zijn? Daar wordt het warme water afgevoerd en als dat niet goed afsluit komt er ook wat warme vochtige lucht uit die misschien door de ventilatie naar voren komt? Erg gezocht waarschijnlijk.
Ik vraag me wel af hoe de overdruk die in elke machine ontstaat door water in te laten weer afgevoerd hoort te worden. Ook het opwarmen zal wat extra druk geven. En tot slot, kun je uitleggen wat een condensatieset doet bij een vaatwasser? Nog nooit van gehoord en Google levert ook niet echt wat op.
Deze set is ook via Siemens verkrijgbaar en is erop gezet maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat dit op een nagelnieuwe vaatwasser gemonteerd moet worden. En dan werkt het ook nog niet eens.

https://www.fiyo.nl/repar...emens-vaatwasser-12012342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja dat zijn gewoon nieuwe deurrubbers plus slot. Uiteraard waren die allemaal nog als nieuw. Zou me niets verbazen als er een hele serie is geproduceerd met niet goed sluitende deuren. Gewoon weer laten vervangen of geld terug om eeen betere aan te schaffen. Je hebt niet bepaald een budget apparaat.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koennie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-05 10:25
Ik ben erg benieuwd hoe dit is afgelopen, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem.
In mij geval een SX75Z800BE/23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma.laan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-11-2024
Hallo gedupeerden, mij is hetzelfde overkomen, in het kort:
1e vaatwaasser was een Atag, drie keer een monteur bij geweest, geen oplossing,
2e vaatwasser weer een Atag, zelfde model. Weer condens op de deur.
Weer 2 keer een monteur gehad, maar geen oplossing.
Atag is weer ingeleverd en vervangen door een Bosch. Deze geeft ook condens vorming aan de deur.

Ben nu zelf bezig met een aantal testen:
Vaatwasser met de originele deur geeft weer condensvorming aan de bovenzijde en tegen aanrechtblad;
Vaatwasser laten draaien zonder de deur, geeft GEEN condensvorming;
Heb nu een houten frontje gemaakt en ga deze op 1 cm vanaf de onderzijde van het aanrechtblad plaatsen
en kijken wat er nu gebeurt.
Mocht er binnenkort resultaat zijn, dan kom ik hier terug.

Verder ben ook ik nieuwsgierig hoe dit oude verhaal is afgelopen.
Gr. MA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een klant met dit probleem.
Wat mij opviel is dat de strip bovenin krom trekt.
Het harde plastic duwt dan de deur iets naar buiten.
In overleg met BSH had hun technische dienst er nog nooit van gehoord...
Wil graag weten of dat probleem ook bij jullie optreed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTtZ3T4hh1ThkfGmcHThcwSNAWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQxTEn0GiL6xAfnHCB6HKAuD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 04-06-2024 15:16 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma.laan
Het laatste: nee, niet bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma.laan
Heb nu een houten frontje gemaakt en ga deze op 1 cm vanaf de onderzijde van het aanrechtblad plaatsen
en kijken wat er nu gebeurt.
Het resultaat is dat nog steeds, nu echter een lichte, condens ontstaat.
Ga binnenkort contact met de keuken leverancier opnemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-9Ng6HAzukoQT6MGyYlVOQsVRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmzv0ja9hzx86O3E6i4g1bmo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C42QnyO4B_Nm1MhN2t9K7SwGwH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05KOhMSl2kHB0UuElWQUlpYo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma.laan
Vandaag alle testen en resultaten opgestuurd naar de service afdeling van de keuken leverancier
gezonden, tevens gevraagd om dit ook te doen naar de service afdeling van Bosch, voor het
oplossen van dit condens probleem. Als iemand een oplossing weet, dan verneem ik graag. Gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ma.laan
Hallo, vandaag is een ervaren eindcontroleur erbij geweest en deze heeft de Bosch vaatwasser voorzien van twee rvs-strippen,
welke gebruikt worden voor het goed fixeren, linker- en rechterkant voorzijde, van de vaatwasser. Verder is de vaatwasser
opnieuw op hoogte gesteld, waardoor er geen opening meer aanwezig t.o.v. het aanrechtblad. Hierdoor kan er boven de vaatwasser geen luchtstroom meer plaats vinden.
De controleur houdt er het nu op dat mogelijk de luchtvochtigheid van de omgeving de oorzaak is. Deze is tussen de 40 en de 75%. De laatste waarde komt niet vaak voor.
Verder is het advies om altijd in de eco-stand te draaien en daarna de vaatwasser dicht te laten.
We gaan dit voorlopig uitvoeren en het resultaat monitoren.
Als we iets meer weten, komen we hier terug. Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ma.laan schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:08:
Verder is het advies om altijd in de eco-stand te draaien en daarna de vaatwasser dicht te laten.
We gaan dit voorlopig uitvoeren en het resultaat monitoren.
Als we iets meer weten, komen we hier terug. Gr.
Raar advies.

Vetten lossen op boven de 60 graden en de eco-stand komt daar niet.
Je moet dan regelmatig de "machine clean" doen om aantasting van de rubbers en kunststof te vermijden.

En waarom zit er een automatische deur opener functie op als je hem dicht moet laten?

Ik heb met een andere BSH monteur gesproken en die heeft al meerdere keren de machines omgeruild of klanten hun geld terug gegeven.

Blijkbaar heeft nog niemand een eenduidig antwoord, dus ik zal kijken of het hoofd technische dienst wat druk kan zetten op de fabriek.
(Het lekkage probleem van zeefhuis is immers na jaren ook opgelost).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:20
Hier hetzelfde probleem met een Siemens SN665Z802BE/46.
Siemens is nu al 2x hier geweest, de eerste keer hebben ze naar de inbouwsituatie gekeken, dit zou niet helemaal goed zijn er moest 5mm tussen de keuken en de vaatwasser deur zitten (was 3mm), dus ze hebben de vaatwasser los geschroefd en een paar mm naar voren geschoven en zijn weer gegaan, ik heb direct een programma aangezet maar nog steeds condens.
Dit besproken met de keuken leverancier en hij zegt dat 5mm niet te maken was omdat de stootdopjes van de lades die erlangs zitten maar 2 a 3mm zijn. Maar aangezien ik de deur nog een paar mm aan kan drukken in de rubber leek mij ook niet dat dit het probleem kon zijn.

Gisteren zijn ze voor de 2de keer geweest en hebben ze het verder onderzocht en uiteindelijk een condensset geplaatst (rubber zou 1mm dikker zijn en slot iets steviger maar hij zei er al bij dat dit eigenlijk nooit het probleem oplost), hierbij hun diagnose:
Na overdreven het apparaat na voren te hebben geplaatst, treed zich nog altijd condensvorming uit.
Apparaat onderzocht, gedurende 45 minuten een programma laten draaien. Geen condensvorming waargenomen zoals beschreven op de
foto’s van de klant. Op het moment dat het apparaat terug in de nis geschoven word veranderd het beeld wat betreft condens. Bij 10cm
uit de nis geen condens, bij 4cm uit de nis begin je condensvorming te zien en bij 2cm of geborgd in de nis begint de condens om te
vormen in druppels. Vanwege zwarte keuken en metalen afwerkingen kan condens eerder opgemerkt worden. Condensset geplaatst.
Klant houd in de gaten of dit het probleem verhelpt.

Ik snap dat bij 10cm eruit je geen condens ziet aangezien er dan makkelijker kan vervluchtigen.

Gisteren nog een programma aangezet en condens was wel iets minder maar niet opgelost.

Aangezien ik niet wil dat mijn panalen van de keuken dik worden weet ik niet wat ik nu nog moet doen, nieuwe zal waarschijnlijk zelfde probleem hebben namelijk.
Zou het nog helpen om de keuken leverancier te laten komen en de vaatwasser er uit te laten halen en deze 100% waterpas te laten zetten ofzo als dat nu nog niet het geval is?
Pagina: 1