Excel formule om nummer toe te voegen aan lijst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gupfishy
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:25
ik heb lijsten opgestuurd gekregen waar persoonsgegevens in staan. Nu heb ik ook een eigen lijst met persoonsgegevens.

de 2 overkoepelende kolommen zijn geboortedatum en achternaam.

Nu wil ik dus op die zoeken en waar een match is het nummer uit een kolom toevoegen van mijn bestand aan het aangeleverde bestand

uiteindelijk is het doel om een persoonsnummer vanuit mijn bestand toe te voegen aan een geleverd bestand. dit geleverde bestand bevat veel meer info, maar geen persoonsnummer. die wil ik dus toevoegen.

als ik verticaal ga zoeken kan ik wel wat vinden maar geen koppeling krijgen dat ik dan ook de persoonsnummers toe kan voegen.

excel 360 is het trouwens

Beste antwoord (via gupfishy op 16-11-2023 15:11)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb even een opzetje gemaakt hoe ik 'm zou aanvliegen.
Inderdaad ook met tekst.samenvoegen zoals hier genoemd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fk1RkKV/excel.png

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Match en Index gebruiken. Dan ben je een stuk flexibeler.

Ik zou wel voor de zekerheid een functie inbouwen om te controleren of er geen dubbele combinaties zijn. Een tweeling in je dataset en je hebt al een dubbeling.

[ Voor 58% gewijzigd door pagani op 16-11-2023 14:20 ]

• gupfishy
uuuhhhh. heb je een idee hoe ik dat kan gaan doen? ik ken die match en index niet :-)

ik denk de vergelijk funcite (nederlandse versie)
dan kan ik wel vergelijken of er beide wat voorkomt.

hoe kan ik dan als er een match is het persoonsnummer in een tabel daaraan koppelen?

[ Voor 53% gewijzigd door gupfishy op 16-11-2023 14:24 ]

• Cheesy
  • Niet online
Inderdaad, omdat het om persoonsgegevens gaat, moet je extra voorzichtig zijn.

Ik ken iemand die opgeroepen werd door het ziekenhuis voor een bepaalde behandeling. Bleek om een dubbelganger te gaan met dezelfde achternaam en geboortedatum. En dus ook nog eens in dezelfde regio te wonen. Zulk soort (privacy)fouten wil je gewoon niet hebben.

Wat betreft MATCH en INDEX, wellicht eerst zelf even proberen? Excel heeft altijd een vrij goede ingebouwde uitleg over formules.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 16-11-2023 14:25 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

Tazzios

..

Waar loop je precies tegen aan wat heb je nu gedaan?
Bij vert.zoeken kun je als kolomindex_getal namelijk het kolom nummer gewon opgeven het persoonsnummer in staat.
=VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;Kolomindex_getal;0)

• gupfishy
ik loop vast dat de bestanden niet hetzelfde format zijn. ze hebben die 2 kolommen die gelijk zijn. daar kan ik dan de match in opzoeken. alleen ik wil dan bij degene die een match zijn het persoonsnummer toevoegen.

er komt nog een controle op de gegevens.

Nu gebruik ik de verticaal zoeken (=vert.zoeken(M;M;blad1!F;F;1;waar) wat dan niet aangeeft of ze er zijn.
ben geen grote jheld met exzcel (zoals jullie merken)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

Tazzios

..

(=vert.zoeken(M;M;blad1!F;F;1;waar)
Verander die 1 eens in een een 2 en zie wat er gebeurd.

Lees de instructies van vert.zoeken want je zoekwaarde en het aantal waardes klopt ook niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Tazzios op 16-11-2023 14:34 ]

• gupfishy
helaas niet. ik krijg dan alleen #VERW!.

• Cheesy
  • Niet online
De puntkomma's moeten dubbele punten zijn.
Volgens mij kun je ook beter 'onwaar' gebruiken voor exacte overeenkomsten.
Deze werkt bij mij wel:

=VERT.ZOEKEN(@M:M;Blad1!F:F;1;ONWAAR)

Bij niet gevonden krijg je natuurlijk wel een #N/B

• gupfishy
ik doe deze formule nu ook maar krijg 0- 3 plekken een (willekeurig) getal en de rest en NB. Echter verwacht ik voor elk persoon een match. Het is namelijk een bronbestand met iedereen erin. de aangeleverde lijst is een klein onderdeel van iedereen.

zou dus verwachten dat die een match geeft voor iedereen. alleen dan moet ook nog het persoonsnummer toegevoegd worden.

• Cheesy
  • Niet online
Het is voor mij/ons nu ook een beetje met hagel schieten wat je exact als uitkomst wilt.

Je kan beter even met een klein fictief voorbeeldje starten. Als dat werkt kun je het kopiëren / uitbreiden naar je werkelijke set. Omdat het een voorbeeld is kun je ook screenshots en formules hier posten.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:13
pagani schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:18:
Match en Index gebruiken. Dan ben je een stuk flexibeler.

Ik zou wel voor de zekerheid een functie inbouwen om te controleren of er geen dubbele combinaties zijn. Een tweeling in je dataset en je hebt al een dubbeling.
Tegenwoordig heb je ook een x.zoeken functie in Excel (iig in de laatste versie) die hetzelfde doet als index & match. In het engels heet deze XLOOKUP.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:10
Je wilt zoeken in twee kolommen. Dat gaat het makkelijkst als je in beide werkbladen die twee kolommen samenvoegt tot één door een nieuwe kolom toe te voegen met de formule =A1&B2 (ik ga er even van uit dat de naam en geboortedatum in kolom A en B staan).

Vervolgens kan je op die kolom zoeken met VERT.ZOEKEN.

Afhankelijk hoe de geboortedatum is opgeslagen moet je die eerst nog even omzetten naar een vergelijkbaar formaat. Als dat netjes als datum wordt gezien door Excel gaat het vanzelf goed.

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
gupfishy, je gegevens zijn nog veel te onduidelijk om een gedegen antwoord te kunnen geven. Vertel eens:
In welke kolommen staan geboortedatums en achternamen in het bestand zónder persoonsnummers, en in welke kolommen staan geboortedatums en achternamen in het bestand mét persoonsnummers?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Heb even een opzetje gemaakt hoe ik 'm zou aanvliegen.
Inderdaad ook met tekst.samenvoegen zoals hier genoemd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fk1RkKV/excel.png

• gupfishy
hoi

ik ben geholpen!! dan Cheesy. ik heb hem iets aangepast, maar wel zoals beschreven

=VERT.ZOEKEN(N2;'tabbladnaam.'!$A$2:$B$4030;2;ONWAAR)

hiermee vult die de gevraagde gegevens. DAnk dank dank

• dix-neuf
  • Niet online
In je tabel komen verschillende namen voor met een zelfde persoonsnummer, dat kan - normaal gesproken - niet !

• Cheesy
  • Niet online
dix-neuf schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:13:
In je tabel komen verschillende namen voor met een zelfde persoonsnummer, dat kan - normaal gesproken - niet !
Verschillende voornaam ;)

Een hoop info (zoals het persoonsnummer) is irrelevant voor het vergelijken. Daarom is de kans op fouten dus groter.

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 16-11-2023 15:23 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56

g0tanks

Moderator CSA
@dix-neuf doelt op Ozturk33279 en Klaassen33279 (zelfde nummer), maar voor een voorbeeld maakt dat weinig uit.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Cheesy
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:25:
[...]

@dix-neuf doelt op Ozturk33279 en Klaassen33279 (zelfde nummer), maar voor een voorbeeld maakt dat weinig uit.
Oh zo, nee dat is de datumwaarde van geboortedatum 10-2-1991. Het is immers achternaam+geboortedatum. Persoonsnummer wordt niet meegenomen in de vergelijking.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 16-11-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:27:
Oh zo, nee dat is de datumwaarde van geboortedatum 10-2-1991.
Klopt, dat had ik te laat gezien; sorry.
In de vert.zoekenformule moet overigens beslist als 'benaderen' onwaar of 0 gebruikt worden (en niet 'waar' of 1), anders krijg je foute uitkomsten, zoals uit je afbeelding blijkt (A4&B4 = E4&F4 en geeft bij jou als resultaat 'onwaar'). Overigens zou een oplossing ook goed met een macrootje verwezenlijkt kunnen worden (dan hoef je geen kolommen samen te voegen), maar daar is waarschijnlijk geen behoefte meer aan.

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 17-11-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gupfishy
ik ben al geholpen met deze uitleg. een Macro is voor dit niet nodig. Het gaat namelijk maar om een eenmalige actie. (althans, op 5 formulieren, maar geen doorlopend proces)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
dix-neuf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:13:
[...]

Klopt, dat had ik te laat gezien; sorry.
In de vert.zoekenformule moet overigens beslist als 'benaderen' onwaar of 0 gebruikt worden (en niet 'waar' of 1), anders krijg je foute uitkomsten, zoals uit je afbeelding blijkt (A4&B4 = E4&F4 en geeft bij jou als resultaat 'onwaar'). Overigens zou een oplossing ook goed met een macrootje verwezenlijkt kunnen worden (dan hoef je geen kolommen samen te voegen), maar daar is waarschijnlijk geen behoefte meer aan.
Die laatste kolom / conclusie is misschien een beetje lelijk. Alle ONWAAR's zijn dubbelen. Alle WAAR's zijn nieuwe / extra personen. Maar volgens mij kloppen die gewoon want C4 en H4 is dezelfde persoon. Dus niet extra.

Ik kon even niet snel een mooiere weergave bedenken omdat de vert.zoeken-formule een foutmelding geeft als er niets is gevonden. Maakt op zich ook niet veel uit, als je maar kan filteren tussen 2 uitkomsten om de extra personen er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Dan begrijp ik je misschien (wederom) verkeerd?
Ik kom met jouw gegevens tot 5 namen/datums in de kolommen A en B waar op grond van de gegevens in de kolommen E:F persoonsnummers aan gekoppeld kunnen worden. Dat zijn: A4:B4 met nr. 123, A5:B5 met nr. 175, A6:B6 met nr. 127, A9:B9 ook met nr. 127 (komt 2x voor), en A12:B12 met nr. 152.
Pagina: 1