Externe SSD als vervanger voor Externe HDD op een niet-PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• chahage
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-04 22:11
Ik kan in het forum geen informatie vinden voor mijn “probleem”. Daarom hoop ik op hulp via deze post.
Wanneer dit issue toch al ergens in het forum staat, is een verwijzing daarheen natuurlijk ook prima.
Omdat ik primair technische antwoorden zoek, heb ik de vragen hier geplaatst (ook al vraag ik aan het eind naar beschikbare merken). Hopelijk is dit niet tegen de regels van het forum.

Momenteel maak ik tijdens een fototrip backups van mijn foto’s naar 2 externe Hard Disks: een van 1TB en een van 1,5TB. Deze gebruik ik samen met mijn RAVPower RP-WD009 FileHub. In de laatstgenoemde steek je een SD geheugenkaart en de WD-009 kopieert de volledige inhoud daarvan dan naar de externe Hard Disk die hierop is aangesloten via een USB 2.0 aansluiting.

Dit werkt al jaren fantastisch, maar mijn externe Hard Disks worden wat ouder. Die wil ik nu vervangen door 2 Externe SSD’s: een van 1 TB en een van 2 TB.
Ik zoek dus een Externe SSD die een-op-een een vervanging zijn voor een HDD.

In de Manuals van de Samsung T7 Shield (een Externe SSD, zowel 1TB als 2TB) lees ik over software van Samsung die ik op de PC (of Apple computer) moet installeren.
Echter, op mijn RAVPower RP-WD009 FileHub kan ik niets installeren; er draait immers geen Windows op.

In de Manuals van de Samsung T7 Shield Externe SSD (zowel 1TB als 2TB) lees ik ook:
Please make sure that the T7 Shield is connected securely to the USB port.
Some PCs may not recognize the T7 Shield when connected to the USB 2.0 port if the current exceeds the maximum limit (500 mA) described in the Power Specifications. In such cases, please try a different USB port.
If you use cables other than the one included in the product package, the T7 Shield may not be recognized.
If the T7 Shield is correctly connected but still not recognized by devices, find the Service Centers specified in the User Manual or on the Samsung website (http://www.samsung.com), and make an inquiry
.”
Dit is lekker vaag en daardoor geeft deze tekst me geen warm gevoel over de bruikbaarheid in mijn situatie.

Ik heb hierdoor de volgende vragen.
-Waarom moet er eigenlijk software worden geïnstalleerd voor een “Externe SSD” (een Externe SSD moet toch in zijn firmware dezelfde interface als een HDD kunnen realiseren)?
-Indien een SSD zoals de Samsung T7 Shield “out of the box” niet zal werken met mijn “niet-PC device”, is dit dan wel op een of andere manier werkend te maken?
-Indien de Samsung T7 Shield in mijn situatie niet kan werken, zijn er dan misschien andere merken Externe SSD’s die wel zullen functioneren met mijn RAVPower RP-WD009 FileHub?

Iedere hulp is van harte welkom.
Zovast bedankt voor assistentie hierbij.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:40
Je sluit een USB apparaat aan.
Binnen de USB standaard, is er zoiets als een "USB Mass Storage Device".
Zowel je oude externe harddisk als een nieuwe SSD zijn beide "USB Mass Storage Devices".
In dat punt geen verschil.
Echter, om een storage device te kunnen lezen en schrijven, maar je ook met het filesysteem overweg kunnen.
Immers, hoe staan de files en folders op de disk geschreven?
Veel externe schijven zijn standaard uit de doos formateert in filesysteem: FAT32
Ik verwacht dat je nieuwe Samsung T7 Shield ook standaard in FAT32 formattering komt.
Indien niet, kan je met een PC of Mac de formatering aanpassen, door de disk te herformatteren.

De extra software is doorgaans bedoeld als je andere dingen ook wilt kunnen instellen.
Dat zijn dan instellingen die doorgaans NIET via de "USB Mass Storage Device" interface kunnen worden geregeld.
Denk bijvoorbeeld aan RGB verlichting :)
Vrijwel altijd kan je ZONDER deze extra software ook de externe schijf prima gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Je kijkt nu naar een T7 Shield versie. Het 'Shield' in de naam slaat op de ingebouwde beveiliging en om die te gebruiken is er inderdaad extra software nodig. Waarom koop je geen gewone T7 of T5 drive? Die werken, zoals hierboven ook al aangegeven, gewoon als USB mass storage device zonder extra fratsen. Je kan de T7 Shield ook gebruiken (gewoon de software niet installeren/gebruiken) maar dan betaal je wel extra voor een functie die je niet nodig hebt.

• chahage
GarBaGe en Archer_VC10, dank voor de informatie in jullie reactie.

Even checken of ik het goed begrijp.
-Als ik de Samsung T7 aansluit op mijn RAVPower WD-009, of welk ander apparaat, dan werkt die prima voor opslag. Allerlei extra's in de software zijn hiervoor niet vereist. Dat geldt dan zeker voor de "standaard versie", en waarschijnlijk ook voor de "Shield" versie. Correct?
-Het beste kan ik de FAT32 formattering behouden (dus niet herformatteren naar NTFS).
Correct?

Zovast bedankt voor de hulp! (-:

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:25
Er wordt in deze review: https://havecamerawilltravel.com/ravpower-filehub/ ook gesproken over een Samsung portable SSD die gebruikt wordt om foto's naar te backuppen. Dat zou dus gewoon moeten werken. Ik zou qua formattering eens beginnen met de SSD zoals deze geleverd wordt en kijken of dat werkt, dan kan je altijd nog een andere formattering gebruiken als je wilt. FAT32 is gelimiteerd tot 4GB dus op zich zou je dat kunnen gebruiken, ik weet even niet hoe ze geleverd worden.... mijn T7 heb ik naar APFS geformatteerd.

• chahage
Archer_VC10, bedankt voor je snelle reactie (wederom).

Dat artikel over de RAVPower WD-009 kende ik niet.
Samen met de eerdere info van jou en GarBaGe moet het dus zo zijn dat een Externe SSD gaat werken.
Ik ga er een bestellen.

Nogmaals dank voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chahage
Even wat terugkoppeling m.b.t. mijn vraag.

Vandaag heb ik de bestelde Samsung T7 Shield getest.
-Eerst leeg gemaakt (er stonden files op om dbijgeleverde software te installeren).
-De Samsung T7 Shield aangesloten op mijn RAVPower RP-WD009 FileHub.
-Een volle SD-kaart in de RAVPower RP-WD009 FileHub gedaan.
-En ........... hopla: werkt als een zonnetje!

GarBaGe en Archer_VC10, nogmaals bedankt voor de hulp. (-:
Pagina: 1