Vraag

• djpaul78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-04 09:57
Hoi!,
Ik heb de Denon AVR-X3100 een tijdje geleden gekocht omdat de vorige (avr-x2000) het niet uithield met mijn luidsprekers. Mijn vorige versterker daarvoor was de Denon AVR-3800 met nog analoge en digitale ingangen zonder hdmi. Maar die ging er echt op los. De luidsprekers die op deze versterkers zijn aangesloten zijn 4x Jbl LX-1000 (front en rear) en een center speaker van Jbl LX2000C.
Als ik het volume echt hoog zet maar net tegen de grens van het vervormen, dan schakelt de versterker na een paar minuten ermee uit. De x3100 heeft aan de bovenkant ruimte genoeg om te koelen (+/- 20cm).
Om het te voorkomen zet ik wel eens een ventilator ervoor zodat de warmte sneller weg kan maar optimaal is het natuurlijk niet. Is dan de versterker toch nog te licht voor de luidsprekers?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
Als je zo hard wil spelen wel. De luidsprekers hebben een impedantie van 4Ohm, waar jouw AVR een rating heeft van 8Ohm. Normaal gesproken (dat wil zeggen: op normale volumes in een huiskamer) maak dat allemaal niets uit, maar als je de grens opzoekt qua volume ga je meer van je versterker vragen dan hij kan leveren. Wat is de reden dat je zo hard wil spelen?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
T-MOB schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:47:
Wat is de reden dat je zo hard wil spelen?
Wat afleidingen uit de naam van de TS:
TS is DJ, dus het moet hard.
TS is uit 1978, dus zijn gehoor is al minder, waardoor het nog harder moet.

@djpaul78
Mijn advies: niet doen. Je kleinkinderen vinden het later misschien leuk dat ze nog met jou kunnen praten zonder gebarentaal.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:51
@T-MOB Maar deze receiver kan van 4 tm 16 ohm aan toch?
Waarbij 4 ohm (weerstand) minder is, dus meer vermogen kan leveren dan op 8ohms?
Kortom, hij levert 105 watt op 4 ohm? voor die LX1000 is dit volgens mij te weinig toch?
Waarbij dus de receiver uitschakelt omdat hij niet genoeg vermogen kan leveren.
en heeft hij meer een versterker nodig dan een receiver denk ik dan?

Of heb ik het nu mis?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
Eskimoo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:18:
@T-MOB Maar deze receiver kan van 4 tm 16 ohm aan toch?
Waarbij 4 ohm (weerstand) minder is, dus meer vermogen kan leveren dan op 8ohms?
Kortom, hij levert 105 watt op 4 ohm? voor die LX1000 is dit volgens mij te weinig toch?
Waarbij dus de receiver uitschakelt omdat hij niet genoeg vermogen kan leveren.
en heeft hij meer een versterker nodig dan een receiver denk ik dan?

Of heb ik het nu mis?
Als ik de specificaties van Denon bekijk dan is alles op 8Ohm gespecificeerd. Sluit je speakers met een lagere impedantie aan dan kun je dus meer vragen dan de receiver kan leveren. Zou je 16Ohms speakers toepassen dan haal je niet het maximale vermogen uit de versterker,

De 250W van de LX1000 is niet wat hij nodig heeft, het is wat hij kan verdragen zonder kapot te gaan. Om te weten hoe hard de speaker gaat bij een bepaald vermogen moet je kijken naar de gevoeligheid. Deze JBL's hebben een gevoeligheid van 92dB, wat betekent dat er 92dB uitkomt bij 1Watt geleverd vermogen. Dat is al best efficient, veel hifi-speakers zitten op 88 of 89 dB, wat betekent dat de versterker 2x zoveel vermogen moet leveren voor hetzelfde volume.

Regeren is vooruitschuiven

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 14:48

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

ikweethetbeter schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:51:
[...]

@djpaul78
Mijn advies: niet doen. Je kleinkinderen vinden het later misschien leuk dat ze nog met jou kunnen praten zonder gebarentaal.
Of hij heet gewoon Dirk Jan Paul?

Professioneel Heftruck Syndroom

• djpaul78
T-MOB schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:47:
Als je zo hard wil spelen wel. De luidsprekers hebben een impedantie van 4Ohm, waar jouw AVR een rating heeft van 8Ohm. Normaal gesproken (dat wil zeggen: op normale volumes in een huiskamer) maak dat allemaal niets uit, maar als je de grens opzoekt qua volume ga je meer van je versterker vragen dan hij kan leveren. Wat is de reden dat je zo hard wil spelen?
Nou, ja.. Uhm ben wel van 78 maar hou nog steeds wel van een lekker stevig muziekje. Lekker hard soms om even de bas te voelen. En daarbij klinkt het geheel echt super. Geen subwoofer nodig. Alleen de buren soms..;)
Maar idd, je hebt gelijk. Was even vergeten dat deze speakers 4Ohm zijn. Dat vraagt meteen een stuk meer van de versterkers.

• djpaul78
ikweethetbeter schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:51:
[...]

@djpaul78
Haha, nee ik heb helaas dat geluk niet. Geen kinderen en dus ook geen kleinkinderen. Was vroeger wel dj maar dat is alweer een 15 jaar geleden. Hoor nog goed gelukkig, maar het is soms ff lekker om het volume flink open te draaien. En dan is het...minder fijn als die dan uit schakelt.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Bij mijn 4700h is er een instelling die door een knoppen-combo te vinden is om de impedantie in te stellen. Soms is het een kwestie van status + zone3 ingedrukt houden, soms is het iets van 'houd dimmer' ingedrukt voor 3 seconden.

Bij mij stond het gewoon in de handleiding (ik weet het... heel atypisch voor mij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56

bert pit

asdasd

Ik denk dat de buren aan afstandsbediening hebben gekocht ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• djpaul78
T-MOB schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:36:
[...]

Als ik de specificaties van Denon bekijk dan is alles op 8Ohm gespecificeerd. Sluit je speakers met een lagere impedantie aan dan kun je dus meer vragen dan de receiver kan leveren. Zou je 16Ohms speakers toepassen dan haal je niet het maximale vermogen uit de versterker,

De 250W van de LX1000 is niet wat hij nodig heeft, het is wat hij kan verdragen zonder kapot te gaan. Om te weten hoe hard de speaker gaat bij een bepaald vermogen moet je kijken naar de gevoeligheid. Deze JBL's hebben een gevoeligheid van 92dB, wat betekent dat er 92dB uitkomt bij 1Watt geleverd vermogen. Dat is al best efficient, veel hifi-speakers zitten op 88 of 89 dB, wat betekent dat de versterker 2x zoveel vermogen moet leveren voor hetzelfde volume.
Ok, ik weet wel hoop van versterkers. Zo werdt vroeger vaak gezegd dat als je versterker minder vermogen heeft dan je speakers, dat je je speakers niet kunt opblazen. Dat is ook fout. Als je je versterker te hard zet krijg je op je uitgang dc omdat de transistoren op hun max zitten. Dus op hun max krijg je rechte lijn op je positieve en negatieve signaal. En dat vinden luidsprekers ook niet fijn. En teveel vermogen.. Ja dat zegt het al... Lekker warm.
Vroeger, toen ik nog een tiener was, snapte ik ook niet waarom een versterker een + en een - had. Tja, het is toch wisselspanning! Maar het signaal gaat positief en daarna negatief. Dus de luidspreker gaat eerst naar voren en daarna naar achteren. Als je de luidsprekers andersom aansluit, heft de ene luidspreker het geluid van de andere op omdat die in tegengestelde richting gaat. Maar dat om het even...

• djpaul78
Umbrah schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:01:
Bij mijn 4700h is er een instelling die door een knoppen-combo te vinden is om de impedantie in te stellen. Soms is het een kwestie van status + zone3 ingedrukt houden, soms is het iets van 'houd dimmer' ingedrukt voor 3 seconden.

Bij mij stond het gewoon in de handleiding (ik weet het... heel atypisch voor mij).
Denon? Wel een vet ding!
Ga er eens naar kijken, buren blij maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpaul78
Umbrah schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:01:

Ik heb het even nagekeken maar dat zit bij deze er niet op. Volgens de specs 8-6 Ohm. Dus vandaar dat hij het niet leuk vindt met hard volume. Tenzij ik er een ventilator bij zet, dan gaat het wel!
Maar zoals we dat wel eens noemen, de versterker verkrachten... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je zet er een actieve sub bij. Laat je het laag via je actieve sub lopen, heeft de Denon meer ruimte om de rest naar de JBL's te doen en heb je nog meer laag ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
Gewoon wat PA versterkers aanschaffen en de Denon als pre-amp gebruiken. Dat is ook goedkoper dan een zwaardere (Denon) surround versterker.

https://www.thomann.de/nl/the_t.amp_e_1200.htm

[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 03-12-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
The Eagle schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:25:
Of je zet er een actieve sub bij. Laat je het laag via je actieve sub lopen, heeft de Denon meer ruimte om de rest naar de JBL's te doen en heb je nog meer laag ook.
Is zeker zo! Vooral de lage tonen zuigen het vermogen van je versterker leeg. Dé oplossing is een actieve subwoofer aan te schaffen. En een advies van een "oudere jongere": wees een beetje zuinig op je oren, gehoorschade is onomkeerbaar!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:26:
Gewoon wat PA versterkers aanschaffen en de Denon als pre-amp gebruiken. [...]
https://www.thomann.de/nl/the_t.amp_e_1200.htm
Je hebt een goed punt, al is deze versterker overkill. Als hij lang aan staat kan het lonen om een zuiniger type te kiezen. De t.amp E-1200 zal in rust ongeveer 100 W verbruiken. Ik zou gaan voor bijvoorbeeld de Behringer A800. Die kost ongeveer hetzelfde, verbruikt in rust 20 W en heeft geen luide ventilator.
Pagina: 1