• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35
Ik dacht dat ik het door had... VLANS...

Ik heb 4 VLANS (1,2 10 en 20) welke ik op verschillende switches wil kunnen gebruiken.

Ik heb 1 hoofd switch (Aruba 1930 48 port) Hier heb ik een trunk TRK01 aangemaakt en 1,2 10 en 20 als tagged VLANS geconfigureerd.

als ik vervolgens een poort toevoeg aan de TRK01 gaat dit goed met mijn NAS (QNAP) en een HP 1810 8poort switch.

Ik heb sinds kort 2 nieuwe 1930 switches (24 poorts) deze zijn gelinkt naar de 48 poort hoofdswitch via SFP+ SR 10Gbit.

Ik wil nu de VLANS ook doorgeven aan deze 2 nieuwe switches, maar nu ben ik al weken aan het puzzelen om dit aan de praat te krijgen. Op de 24 poort switches heb ik de SFP+ poort toegevoegd aan de TRK1.

- Zodra ik op de 48 poort switch de poort waar de 24 poort switch aan zit toevoeg aan de TRK01 krijg ik geen verbinding meer met de 24 poort switch. Op dat moment kan ik ook niet meer bij de NAS komen.

- Als ik de glasvezel uit de 24 poort switches trek werkt alles weer (NAS is benaderbaar)

- Zodra ik de SFP+ poorten op de switch weer terug zet naar VLAN 1 untagged kan ik gewoon verbinden met de 24 poort swtich(es)

Ik heb al vanalles geprobeerd en kan hierover ook niks zinnigs vinden via google searches..

- Switches allemaal gerest naar factory default en opnieuw ingesteld.
- Firmware upgrade gedaan naar nieuwste versie
- allerlei combinaties van conecten en disconnecten van de kabels, soms werkt dan 1 van de 24 poort switches (korte tijd) met de trunks maar na enige tijd is het weer mis (geen connect naar switches en de NAS.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

-------

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53

RvV

Ik zit even te bedenken hoe dat ook alweer werkte op die Aruba dingen. Volgens mij heb ik er ergens nog een paar hangen in een datacenter. Is het niet zo dat een TRK op een aruba eigenlijk een port-channel is? Als je niet van plan bent om switches met meerdere kabels tegelijk aan te sluiten, dan lijkt mij dat toch niet echt nodig? Anders kom je misschien in de knoop met je trunk LACP / Static instellingen.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:40
Wat is je default vlan, normaal zie ik eigenlijk altijd

Default Vlan untagged op alle trunks
Andere vlans tagged

Dus op Switch 1930 48P bijv. Poort 47 configureren als trk1 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged
Dus op Switch 1930 48P daarnaast Poort 48 configureren als trk2 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged
Daarna de switch verder configureren.

Dan op de eerste 1930 24P switch bijv. poort 24 configureren als trk 1 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged en daarna de switch verder configureren.

Dan op de tweede 1930 24P switch bijv. poort 24 configureren als trk2 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged en daarna de switch verder configureren

Daarna Poort 47 op de 1930 48P switch verbinden met poort 24 op de eerste 1930 24P switch en Poort 48 op de 1930 48P switch verbinden met poort 24 op de tweede 1930 24P

Alles moet dan gewoon blijven werken.

• mjl
Dennism schreef op donderdag 16 november 2023 @ 00:33:
Wat is je default vlan, normaal zie ik eigenlijk altijd

Default Vlan untagged op alle trunks
Andere vlans tagged

Dus op Switch 1930 48P bijv. Poort 47 configureren als trk1 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged
Dus op Switch 1930 48P daarnaast Poort 48 configureren als trk2 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged
Daarna de switch verder configureren.

Dan op de eerste 1930 24P switch bijv. poort 24 configureren als trk 1 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged en daarna de switch verder configureren.

Dan op de tweede 1930 24P switch bijv. poort 24 configureren als trk2 met vlan 1 untagged, 2,10 en 20 tagged en daarna de switch verder configureren

Daarna Poort 47 op de 1930 48P switch verbinden met poort 24 op de eerste 1930 24P switch en Poort 48 op de 1930 48P switch verbinden met poort 24 op de tweede 1930 24P

Alles moet dan gewoon blijven werken.
Is inderdaad anders dan wat het nu is. Grappig genoeg werkt het op dit moment met de 1810 en 1820 switch wel maar met de 1930 switches niet, vanavond weer even een sessie doen om jou config te proberen.

-------

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:50

RnB

Waarom niet een techdoc van Aruba erbij pakken?

Zie hier.

Vanaf pagina 78 wordt er gesproken over de Trunk configuraties en vanaf pagina 102 wordt er gesproken over VLAN configuraties.

En @Dennism heeft het ook wel goed en duidelijk uitgelegd zie ik nu. :)

[ Voor 12% gewijzigd door RnB op 16-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
RnB schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:22:
Waarom niet een techdoc van Aruba erbij pakken?

Zie hier.

Vanaf pagina 78 wordt er gesproken over de Trunk configuraties en vanaf pagina 102 wordt er gesproken over VLAN configuraties.

En @Dennism heeft het ook wel goed en duidelijk uitgelegd zie ik nu. :)
Men, don’t need manual 😂🤣 maar thanx zal het doorlezen!

-------

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met @Dennism.

VLAN1 is als best practice altijd het “default” VLAN en moet niet gebruikt worden voor andere doeleinden. In de basis behoort deze dan ook, indien gebruikt, untagged te zijn, ook in trunks.

Er is buiten Aruba zelfs apparatuur van andere vendoren die helemaal geen frame meer doorlaat als VLAN1 niet untagged is. Die hebben dan vaak nog een PVID setting waarmee je alsnog een ander primair VLAN kunt aanwijzen. O.a. TPLink.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Even een update.

Het werkt uiteindelijk (Na een drukke tijd eindelijk een moment gevonden dat niemand in huis last had van weer eens wat klooien aan de infrastructuur). Ik heb een "Dummy" VLAN 2 aangemaakt en die untagged aan de trunks toegevoegd, dat hielp uiteindelijk niet om de switches verbonden te houden. Uiteindelijk heb ik voor elke SFP+ poort een eigen trunk aangemaakt en per poort 1 poort member gemaakt. Hiermee raken de switches niet meer in de war en draait alles stabiel.

Ik heb nog wel een ander switch waar ik nu tegen VLAN problemen aan loop (zie:https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2231360)

Als iemand daar nog bij kan helpen..... graag!

-------

Pagina: 1