Aarding van waterleidingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04-2024
Mijn vraag
Waarom moeten de kranen in de badkamer geaard worden?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik snap dat het hoord voor WCDen bijvoorbeeld. In geval van een blootliggende draad. Dan heb je bijvoorbeeld een oude fohn in je handen, waarvan de isolatie stuk is, en is er een verschil gemeten door de ALS; dus valt die uit; zet hij de stroom af.
Maar wat hebben kranen hier mee te maken?

Beste antwoord (via cxsmike op 15-11-2023 23:46)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja waarom als de ketel zelf al geaard is? Die stroom gaat natuurlijk niet alleen door de aardedraad. Die zoekt alle wegen. Een gevalletje more is better. In ziekenhuizen is dat nog erger. Daar zie je strengere regels voor aan patienten gekoppelde apparaten. Die hebben vaak een extra 10mm2 kabel met hun eigen dedicated koppelpunt. Zelfs als het apparaat al een geaarde stekker heeft.

Wbt. alupex buizen. Dat alulaagje is niet bedoeld om door te verbinden. Bovendien zijn veel koppelingen van plastic, dus een onderbreking.

Wbt. ALS. En ALS is een apparaat, dat kan falen. Puur op ALS vertrouwen is een slecht idee. Bovendien zitten er in huizen vaak ook circuits nog zonder ALS, of met een 300mA limiet bijvoorbeeld.

Ik vind het aarden van waterleidingen ook twijfelachtig hoor. In een oud huis snap ik het. Maar dit zou best wel eens kunnen verdwijnen met moderne leidingsystemen.

[ Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-11-2023 23:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Water is een enorm goede elektrische geleider, daarom is het erg belangrijk om alles te aarden in de badkamer. In de badkamer zitten verschillende leidingen: waterleidingen, gasleidingen en CV leidingen. Het is van belang dat alle metalen leidingen geaard worden, dit om veiligheid te garanderen.

Dit staat op google.

Als je de leidingen aard zijn de kranen dat ook, muv als je kunststof leidingen hebt gebruikt… dan misschien toch de kraan?

[ Voor 6% gewijzigd door djpeterl1 op 15-11-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

De aardedraad is niet voor de ALS. Die is om er voor te zorgen dat foutstromen niet door jou gaan, maar het voorkeurspad kiezen naar de aarde.

Stel je bijvoorbeeld voor dat er iets mis gaat met een CV ketel of een wasmachine in een andere ruimte. Niet leuk als je staat te douchen.

Dit werd al gedaan voordat ALS überhaupt werd toegepast. En is vandaar de dag wel wat minder effectief gezien de brede toepassingen van kunstof leidingen tov. koper.

[ Voor 18% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-11-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:31
Je behoort dus de aansluiting voor de thermostaat kraan van de douche, die in de muur zit te aarden.

De wastafel kranen of de aansluiting in de muur bij inbouw kranen.

Vergeet ook het aardenet in de vloer niet.

Doordat er tegenwoordig veel kunststof gebruikt wordt, is het extra belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
djpeterl1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:09:
Water is een enorm goede elektrische geleider, daarom is het erg belangrijk om alles te aarden in de badkamer. In de badkamer zitten verschillende leidingen: waterleidingen, gasleidingen en CV leidingen. Het is van belang dat alle metalen leidingen geaard worden, dit om veiligheid te garanderen.

Dit staat op google.

Als je de leidingen aard zijn de kranen dat ook, muv als je kunststof leidingen hebt gebruikt… dan misschien toch de kraan?
Uiteraard heb ik deze vraag eerst even gegoogled. Ik heb ook wel tegenstrijdige dingen gelezen. https://www.designkranens...aatsen%20aan%20de%20kraan

Op deze website staat juist een stukje dat metalen leidingen juist niet extra geaard dienen te worden... 8)7
AtomicShockwave schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:10:

Stel je bijvoorbeeld voor dat er iets mis gaat met een CV ketel of een wasmachine in een andere ruimte. Niet leuk als je staat te douchen.
Nice, perfect voorbeeld. Stel inderdaad dit scenario. De CV ketel en de wasmachine zijn toch al geaard zou ik zeggen via de WCD groen/gele draad. Dan waarom de kranen dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
FRANQ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:19:
....
Doordat er tegenwoordig veel kunststof gebruikt wordt, is het extra belangrijk.
Over welke kunststof heb je het dan eigenlijk? Die witte PVC waterleiding buizen zit vaak ook aluminium in toch? En een metaal is sufficient lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
Je staat de douchen en in een andere kamer zorgt een wasmachine voor een kortsluiting. De ALS zet de stroom af. Het ligt gaat uit in de badkamer. Jij schrikt. Dus je doet je douchekraan uit... Waarom is het van belang dat die dan nog geaard is...? Ik volg het oprecht niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-06 19:37
Potentiaalvereffening om spanningsverschillen tegen te gaan.

https://www.vanderheide.n...gen/potentiaalvereffening

Vaak tref je in een nieuwbouwwoning in de badkamer een centraaldoos achter spiegel aan, waarbij de verschillende geaarde onderdelen met elkaar gekoppeld zijn met behulp van een aardeblokje.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Tsja waarom als de ketel zelf al geaard is? Die stroom gaat natuurlijk niet alleen door de aardedraad. Die zoekt alle wegen. Een gevalletje more is better. In ziekenhuizen is dat nog erger. Daar zie je strengere regels voor aan patienten gekoppelde apparaten. Die hebben vaak een extra 10mm2 kabel met hun eigen dedicated koppelpunt. Zelfs als het apparaat al een geaarde stekker heeft.

Wbt. alupex buizen. Dat alulaagje is niet bedoeld om door te verbinden. Bovendien zijn veel koppelingen van plastic, dus een onderbreking.

Wbt. ALS. En ALS is een apparaat, dat kan falen. Puur op ALS vertrouwen is een slecht idee. Bovendien zitten er in huizen vaak ook circuits nog zonder ALS, of met een 300mA limiet bijvoorbeeld.

Ik vind het aarden van waterleidingen ook twijfelachtig hoor. In een oud huis snap ik het. Maar dit zou best wel eens kunnen verdwijnen met moderne leidingsystemen.

[ Voor 14% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-11-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
Dank voor de reacties. Ik heb een hoop geleerd.

Ik vind "more is better" wel een goeie redenering. Men weet niet hoe de stroom gaat lopen, dus dan maar zo goed mogelijk aarden.

Brengt me wel op een wedervraag: Hoe kan het circuit van de WCDen en andere elektrische apparatuur verbonden geraken met het circuit van de kranen in de badkamer?

Ik heb verhalen gelezen dat sommige kranen (in oude huizen) een continue schok of tinteling kunnen geven; hoe kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Als iemand in de ruimte er achter een schilderij op hangt, en de schroef door een elektrabuis tegen de waterleiding draait heb je m onder stroom staan. Door die extra aardedraad klapt dan de aardlek of groep er uit en niet jouw hart als je gaat douchen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:20

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Makrolon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:50:
Als iemand in de ruimte er achter een schilderij op hangt, en de schroef door een elektrabuis tegen de waterleiding draait heb je m onder stroom staan. Door die extra aardedraad klapt dan de aardlek of groep er uit en niet jouw hart als je gaat douchen.
Als je gaat douchen én je houdt (of pakt) daarbij de metalen kraan beet oid? Want het lijkt mij sterk dat het water uit de douchekop nog zal geleiden?

Volgens mij zijn de knoppen van onze thermostaatkraan ook van kunststof.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Makrolon schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:50:
Hoe lang is die schroef dan 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-06 21:13
In de badkamer (en andere vochtige ruimtes) is dit met name bedoeld als vereffeningsleiding.
Mits correct aangesloten zorgt dit ervoor dat alle geleidende metalen delen hetzelfde potentiaal hebben.
Als je dit ook aan aarde legt zal dit het aardpotentiaal zijn.

• Makrolon
  • Nu online
Beekforel schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:11:
[...]

Als je gaat douchen én je houdt (of pakt) daarbij de metalen kraan beet oid? Want het lijkt mij sterk dat het water uit de douchekop nog zal geleiden?

Volgens mij zijn de knoppen van onze thermostaatkraan ook van kunststof.
Ja, er mag geen potentiaalverschil zijn tussen de verschillende metalen delen in een badkamer.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
  • Nu online
Dun scheidingswandje met 44mm staanders en 2x gips er tegenaan, die kraan in de muur, dan red je t opeens al met een 40mm schroef ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aarding wordt helaas vaak niet goed begrepen.

Stel, je staat ergens je plastic kam schoon te boenen met een katoenen doekje. Daarna wil je je haar er mee kammen en je komt erachter dat je haren recht overeind gaan staan zodra die kam in de buurt komt. Je kam is statisch (elektrisch) geladen... oftewel er zit een potentiaalverschil tussen de kam en je kapsel. Dat potentiaalverschil wil zich vereffenen en zoekt het gemakkelijkste pad.

Elektriciteit werkt net zo, een batterij heeft een potentiaal-verschil en door de de twee polen te verbinden gaat het zich vereffenen. Hoe minder weerstand, hoe sneller dat gaat.

Dus je kunt je voorstellen dat als er ergens in het waterleidingnet een potentiaalverschil optreed, je wilt dat het zo snel mogelijk vereffend wordt. Gebeurt dat bij de wasmachine aansluiting op zolder? Dan heb je het liefste dat het zo snel mogelijk naar de aarde vloeit, dus via een aardklem vlak bij de wasmachine kraan. En waarom de aarde? Die heeft hetzelfde potentiaal als jijzelf, waardoor de stroom niet meer door jouw heen gaat lopen.

Zit die aardklem niet bij de wasmachine kraan maar bij je watermeter dan staat feitelijk je hele koperen leidingnet in huis 'onder stroom'. Het potentiaalverschil kan zich immers bij de watermeter pas vereffenen. En dan is het maar net de vraag, hoe gemakkelijk het is om door jouw lichaam heen te vereffenen? Sta je in de badkamer in een natte poel met water, netjes op je tegelvloer met aardingsmat eronder? Reken maar dat je een opdonder krijgt als je een koperleiding aanraakt! Dat zal niet zo heftig zijn als wanneer de waterleiding totaal niet geaard zou zijn, maar toch.

Zit er wel een aardklem pal onder de wasmachine kraan dan zal het potentiaalverschil daar al vereffend worden. Zit er daarnaast in je badkamer NOG een aardklem? Dan heb je een extra veiligheid voor het geval de klem bij de wasmachinekraan niet goed of niet genoeg werkt.

Tot slot nog iets over de aardlekschakelaar. Die heeft eigenlijk niets met je aardingsnet te maken. Die meet gewoon of er net zoveel stroom over de bruine draad binnen komt als dat er over de blauwe draad weer weg gaat. Is het verschil te groot dan schakelt die af. Niets meer, niets minder.

Dus als je goed geisoleerde rubben schoenen draagt, eerst in je ene hand de blauwe draad (neutraal) vast pakt en vervolgens raak je (al dan niet per ongeluk) de bruine (spanningsvoerende) draad aan, heb je kans dat er een stroom door je lichaam gaat lopen van de bruine naar de blauwe draad toe. De aardlek zal dat mogelijk nieteens opmerken en schakelt dus ook niet af. De stroom zal er voor zorgen dat je spieren zich aanspannen dus OF je laat de draden 'automatisch' los doordat je arm wegschiet, of je klemt ze juist heel hard vast (doordat je hand zich in een vuist krijpt). Hoe dan ook, dat wil je niet meemaken.

Raak je de blauwe draad NIET aan, dan zal de stroom zich een weg naar de aarde zoeken. De dikke geisoleerde schoenen maken het lastiger om te vereffenen dus de stroom die er gaat lopen zal beperkt zijn. Draag je geen geisoleerde schoenen of raak je ergens anders de aarde aan zal die stroom hoger zijn. Raak je de groengele draad of een aardklem aan? Dan zal de stroom nog hoger zijn, er is immers weinig weerstand. In al deze gevallen zal de aardlek het wel opmerken, maar het kan alsnog te laat zijn.

Nog een zwak punt van de aardlek, een potentiaalverschil/spanning die wordt opgewekt wordt niet gezien. Bijvoorbeeld doordat je wasdroger niet hebt ingesteld op een droogtegraad maar op een tijd dat hij moet drogen. Als er dan een (inmiddels) te droge wollen trui in zit dan genereert dat ook een potentiaalverschil wat vereffend moet worden en die NIET door de aardlekschakelaar wordt gezien. Daarvoor is de groen-gele draad juist handig. Sluit je de wasdroger niet op een geaard stopcontact aan, dan kan het zo maar zijn dat er een potentiaalverschil opbouwt die best onplezierig kan aanvoelen. Staat die wasdroger pal tegen de wasmachine aan, kan het zijn dat het potentiaalverschil over de wasmachine (en diens aarding of zelfs de waterleiding) vereffent. En dan is het weer te hopen dat er pal onder die kraan een aardklem zit...

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06 11:21
Redundantie. De lekstroom neemt altijd de weg van de minste weerstand, in sommige gevallen is dit door je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan doorstroomverwarmers met een verwarmingsspiraal, als daar wat mis mee gaat, dan kun je bijvoorbeeld een optater krijgen van de kraan.

My favorite programming language is solder.

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-06 19:13
@Makrolon
Prachtig stuk tekst over potentiaalvereffening en waarom dit de veiligheid ten goede komt.

Nog een voorbeeld dat niet specifiek aangehaald is maar wel vernoemd in de diverse reacties.

Die lange schroef heeft ervoor gezorgd dat een ander metalen punt in je badkamer onder spanning is komen staan, er is GEEN potentiaalvereffening toegepast,
Je bent jezelf b.v aan het scheren en je raakt 2 verschillende metalen punten gelijktijdig aan waaronder het punt dat onder spanning is komen staan. De vloer is nog wat vochtig en glad. Door jouw reactie glij je weg en hoppa, ongelukkige val en de rest mag men zelf invullen. (/zwartkijker modus)

ps.Er moet ook een aarddraad verbinding gemaakt worden naar de meterkast.
Inmiddels al 2 x meegemaakt dat er in de meterkast door lekkage van water dat door die buis van de aarddraad loopt naar de meterkast de groepenkast een vernieuwing nodig hadden. Iets met stroom en water wat geen goede combinatie is,

@cxsmike Ik probeer hier aan te geven dat je die buis niet op vloer nivo moet laten beginnen omdat water altijd naar het laagste punt stroomt. De doos waar je het koppelblok in gaat maken niet onder waterleiding koppelingen plaatsen
Dit was vorige week het geval waar aan mij gevraagd werd waar dat water in de meterkast vandaan kon komen.Het bleek lekkage op de badkamer van een soldeerkoppeling die recht boven die doos zat.
Pagina: 1